Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 11-Σεπ-2020 07:37

    Άκτωρ: Η αναδιάρθρωση και τα επόμενα βήματα

    Άκτωρ: Η αναδιάρθρωση και τα επόμενα βήματα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Η περικοπή κόστους, η εξασφάλιση καινούργιας χρηματοδότησης και η έναρξη υλοποίησης αναληφθέντων έργων ή η διεκδίκηση καινούργιων αποτελούν τους πυλώνες της στρατηγικής που υιοθετεί ο όμιλος Ελλάκτωρ με στόχο την αναδιάρθρωση της λειτουργίας και τη βελτίωση των μεγεθών του κατασκευαστικού τομέα, της Άκτωρ.

    Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2023, η αναδιάρθρωση της Άκτωρ να έχει αποφέρει όφελος 100 εκατ. ευρώ. Από αυτά 30 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την λειτουργία του ενιαίου κέντρου προμηθειών, 32 εκατ. ευρώ από την μείωση του μισθολογικού κόστους και 38 εκατ. ευρώ από την διάθεση περιουσιακών στοιχείων (ακινήτων, γης κτλ.) και την είσπραξη απαιτήσεων. 

    Οι ζημίες

    Όπως ανέφερε, κατά τη χθεσινή γενική συνέλευση, ο διευθύνων σύμβουλος Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, οι ζημιές του διαστήματος 2014 – 2018  για την Άκτωρ διαμορφώθηκαν σε 360 εκατ. ευρώ. H μητρική εταιρεία τοποθέτησε κεφάλαια 170 εκατ. ευρώ, αλλά το 2019 προέκυψαν ζημίες "λόγω ενεργοποίησης ρητρών συμβάσεων έργων" με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί χρηματοδοτικό κενό ύψους 110 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρθηκε. Οι απώλειες αυτές, που ήταν μη αναμενόμενες, όπως ανέφερε ο κ. Καλλιτσάντσης, δεν θα επαναληφθούν, ενώ, πλέον, μόνο η πανδημική κρίση αποτελεί παράγοντα που δεν είναι προβλέψιμος.

    Ο ίδιος έκανε λόγο για αλόγιστη ανάπτυξη, από την προηγούμενη διοίκηση, σε ξένες αγορές, όπως η Χιλή και το Περού χωρίς να υπάρχει στέρεα βάση. Όπως και για επαχθείς συμβάσεις φωτοβολταϊκών έργων, κυρίως στην Αυστραλία, όπου λάθη συνεργατών δημιούργησαν άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες που ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ.

    Στα Βαλκάνια οι ζημίες είχαν διαμορφωθεί σε 250 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία κέρδισε τη διαιτησία για διαφορά ύψους 44 εκατ. ευρώ. Στη Σερβία η εταιρεία έχει ηλεκτρονική αλληλογραφία από υπουργό της χώρας που καταφέρεται κατά της προηγούμενης διοίκησης, όπως ανάφερε ο κ. Καλλιτσάντσης. Αυτή τη στιγμή, η Άκτωρ διατηρεί μόνο παρουσία στη Ρουμανία, αποτελώντας το δεύτερο μεγαλύτερο ξένο κατασκευαστή.

    Στην Τσεχία η πτωχευτική διαδικασία, που έχει ενεργοποιηθεί για θυγατρική της Ελλάκτωρ εταιρεία, εκκινήθηκε από συνεργάτη της προηγούμενης διοίκησης που έχει παφθεί από τα καθήκοντά του. Η διοίκηση της εισηγμένης εκτιμά ότι τα αιτήματά τους δεν έχουν βάση, κάνοντας λόγο για "κατασκευασμένη υπόθεση".

    Στο Κατάρ το έργο της Χρυσής Γραμμή του Μετρό συμβάλει στην ανάληψη νέων έργων από την εταιρεία, η οποία έχει περιορίσει την έκθεσή της στην ανάληψη συμβάσεων παροχής υπηρεσιών και όχι στη διεκδίκηση νέων έργων.  

    Τα νέα έργα

    Στα νέα έργα της Άκτωρ ανήκει σιδηροδρομικό έργο ύψους 188 εκατ. ευρώ, η παράταση για ένα έτος της σύμβασης λειτουργίας του βιολογικού καθαρισμού στην Ψυττάλεια (19 εκατ. ευρώ) και εργολαβία στην Αγ. Σοφία ύψους 9 εκατ. ευρώ. Έχει ακόμη μειοδοτήσει για σιδηροδρομικό έργο στη Ρουμανία ύψους 344 εκατ. ευρώ, για το έργο συντήρησης-λειτουργίας της Εγνατίας οδού (65 εκατ. ευρώ) και για το αποχετευτικό δίκτυο σε Σπάτα-Αρτέμιδα-Πικέρμι ύψους 63 εκατ. ευρώ.

    Η Άκτωρ βρίσκεται αντιμέτωπη με πρόβλημα ρευστότητας που δεν είναι οξύ, με τη διοίκηση της εταιρείας να επιδιώκει την εξασφάλιση τραπεζικής χρηματοδότησης, μέχρι το τέλος του 2020, της τάξεως των 60 εκατ. ευρώ. Έχει πετύχει να μειώσει τις υποχρεώσεις της προς την αγορά (προμηθευτές κτλ) κατά 20%.

    Για τη γραμμή 4 του Μετρό, έργο 1,8 δισ. ευρώ, που διεκδικεί η Άκτωρ κοινοπρακτικά με τις Ansaldo και Hitachi Rail, Italy, η διοίκηση της τεχνικής εταιρείας υποστηρίζει ότι θα πρέπει να η Αττικό Μετρό να προχωρήσει στη διόρθωση του πρακτικού της Επιτροπής Διαγωνισμού και να το επανακαταθέσει με προσαρμοσμένη την τεχνική αξιολόγηση των δύο κοινοπραξιών βάσει των υποδείξεων του ΣτΕ (το οποίο κατόπιν προσφυγής της κοινοπραξίας έχει εκδώσει σχετική απόφαση).

    Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση του ομίλου τόνισε ότι εάν συμμετάσχει στο έργο θα είναι μόνο ως καθολικός ανάδοχος. Όχι δηλαδή, ως υπεργολάβος, σε περίπτωση που δεν αναδειχθεί ως μειοδότης αν και η εταιρεία θεωρεί ότι η τεχνική προσφορά της είναι πλήρης.

    Όσον αφορά την μαρίνα Αλίμου, η παράδοσή της από την ΕΤΑΔ (στην κυριότητα της οποίας βρίσκεται) στην Ελλάκτωρ αν και είχε προγραμματιστεί για χθες, δεν έλαβε χώρα. Κι αυτό επειδή η εταιρεία ακινήτων Δημοσίου δεν ολοκλήρωσε σειρά εκκρεμοτήτων. Πλέον, αυτό εκτιμάται ότι θα λάβει χώρα τον Οκτώβριο, αλλά είναι κοινό μυστικό ότι θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος, ενδεχομένως μέχρι το τέλος της χρονιάς.

    Στο εμπορικό πάρκο Smart Park, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Reds Γιάννης Μωραϊτης, αν και η επισκεψιμότητα συρρικνώθηκε, σε σχέση με πέρυσι, το ύψος της μέσης αγοράς αυξήθηκε, σε ορισμένες περιπτώσεις, έως και 50%.

    Αυτό αποδεικνύει, σύμφωνα με τον ίδιο, ότι η καταναλωτική συμπεριφορά, μετά τον Covid-19 έχει αλλάξει, με τους επισκέπτες να πραγματοποιούν στοχευμένες αγορές, περιορίζοντας το χρόνο παραμονής τους στο εμπορικό. Σε κάθε πάντως, το γεγονός ότι το Smart Park είναι υπαίθριο έχει συμβάλει δραματικά στην προσέλκυση ακόμη περισσότερων επισκεπτών.

    Για το Cambas Park, ύψους 220 εκατ. ευρώ, αποτελεί ζήτημα χρόνου η αποστολή του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για την Πολεοδομική Μελέτη της Περιοχής Οργανωµένης Ανάπτυξης Παραγωγικών Δραστηριοτήτων (ΠΟΑΠΔ) στο υπουργείο Περιβάλλοντος.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ