Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 19-Ιουλ-2020 08:05

    ΤΑΙΠΕΔ: Ποιες παραχωρήσεις θα σηκώσουν τον πήχη των εσόδων το 2020

    ΤΑΙΠΕΔ: Ποιες παραχωρήσεις θα σηκώσουν τον πήχη των εσόδων το 2020
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Επενδύσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ έφερε το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ την περίοδο 2011-2019, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ που αποκαλύπτει τα "κρυφά" οφέλη των ιδιωτικοποιήσεων, πέρα από τα άμεσα έσοδα που κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.

    Όπως αναφέρει η μελέτη που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, το "πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων έχει ισχυρές θετικές επιδράσεις στην ελληνική οικονομία με σαφή κοινωνικά οφέλη, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για τη χώρα μας". Στο σύνολο του προγράμματος υπολογίζεται ότι οι ιδιωτικοποιήσεις ενίσχυσαν το ΑΕΠ της χώρας κατά περίπου 1 δισ. ετησίως κατά μέσο όρο την περίοδο 2011-2019. Την ίδια περίοδο η μέση επίδραση στην απασχόληση πλησίασε τους 20.000 πλήρως απασχολούμενους.

    Η οικονομετρική ανάλυση των αναλυτών του ΙΟΒΕ ανέδειξε "την ύπαρξη θετικής και στατιστικά σημαντικής συσχέτισης μεταξύ των ακαθάριστων πάγιων επενδύσεων (πλην κατοικιών) και των αρχικών εισπράξεων από ολοκληρωμένα έργα ιδιωτικοποιήσεων". Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι περίπου 5,6 δισ. ευρώ πάγιες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν στη χώρα από το 2011 έως και το β' τρίμηνο του 2019 μπορεί να αποδοθούν στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Προκύπτει, έτσι, ότι σε κάθε 1 ευρώ αρχικών εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 1,02 ευρώ πάγιων επενδύσεων στο σύνολο της οικονομίας.

    Απασχόληση

    Μάλιστα, όπως αναφέρει η μελέτη, οι επιδράσεις από τις ιδιωτικοποιήσεις δεν περιορίζονται στο χρονικό διάστημα που ολοκληρώνεται κάθε συναλλαγή, αλλά εκτείνονται χρονικά στο μέλλον και σε πολλές περιπτώσεις ενισχύονται διαχρονικά. Πραγματοποιούνται σημαντικές επενδύσεις από τους νέους διαχειριστές των περιουσιακών στοιχείων, ενώ αλλάζει και το επιχειρηματικό υπόδειγμα διαχείρισης, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί σημαντικά η οικονομική δραστηριότητα.

    Παράλληλα, η αυξημένη επιχειρηματική δραστηριότητα οδηγεί σε θετικές επιδράσεις στην απασχόληση και στα δημοσιονομικά έσοδα. Τέλος, μέσω των διασυνδέσεων με άλλες παραγωγικές διαδικασίες σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, η αυξημένη δραστηριότητα λόγω ιδιωτικοποίησης επιφέρει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα για το ΑΕΠ, την απασχόληση και τα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας.

    Ο ΟΛΠ και τα αεροδρόμια

    Πέρα από τη γενικότερη εικόνα του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, το ΙΟΒΕ προχώρησε και στη μελέτη των επιδράσεων στην οικονομία μιας σειράς ολοκληρωμένων αποκρατικοποιήσεων. Συγκεκριμένα, εξετάστηκαν οι περιπτώσεις του ΟΛΠ, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, του Αστέρα Βουλιαγμένης και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

    Η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ Α.Ε.) έχει ήδη οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του όγκου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εγκαθιστώντας το λιμάνι του Πειραιά στην τέταρτη θέση στην Ευρώπη (από 17η θέση το 2007) και στην πρώτη θέση στη Μεσόγειο. Λαμβάνοντας υπόψη και τις πολλαπλασιαστικές επιδράσεις, ο αντίκτυπος από τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση στο ετήσιο ΑΕΠ της χώρας αναμένεται να ανέλθει σε 375 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας, από 90 εκατ. ευρώ το 2018, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ. Σε όρους απασχόλησης, η συνολική επίδραση υπερβαίνει τις 1,6 χιλ. θέσεις εργασίας το 2018, ενώ αναμένεται να φτάσει τις 5,5 χιλ. θέσεις εργασίας σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.

    Ισχυρές επιδράσεις στην οικονομία καταγράφονται και στην περίπτωση της παραχώρησης της διαχείρισης των 14 περιφερειακών αερολιμένων στη Fraport Greece. Για τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και την επέκταση των υποδομών των αεροδρομίων, η εταιρεία υλοποιεί επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 463 εκατ. ευρώ έως το τέλος του 2020. Σε ορίζοντα δεκαετίας από την ιδιωτικοποίηση η ετήσια επίδραση στο ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει τα 630 εκατ. ευρώ, ενώ σε όρους απασχόλησης αναμένεται να ανέλθει σε 11,6 χιλ. θέσεις εργασίας.

    Όσον αφορά το ξενοδοχειακό συγκρότημα Αστήρ Παλάς Βουλιαγμένης, μαζί με τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν για τη ριζική αναβάθμισή του, εκτιμάται ότι η συνολική επίδραση στο ΑΕΠ ανέρχεται σε 107 εκατ. ευρώ το 2018, ενώ αναμένεται να διαμορφωθεί στα επίπεδα των 50 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας.

    Στην περίπτωση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας της FSI στην παροχή σιδηροδρομικών υπηρεσιών αναμένεται να οδηγήσει σε αυξημένα λειτουργικά έσοδα κατά 27% για την κοινή εταιρεία στο τέλος της εξεταζόμενης περιόδου, εφόσον η οικονομική ύφεση που προκλήθηκε από τον κορονοϊό δεν έχει μακροχρόνιες επιδράσεις.

    Ο κορονοϊός χαμήλωσε τον πήχη

    Η κρίση του κορονοϊού έβαλε... φρένο στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για φέτος και ενδεχομένως για το 2021. Στις αρχές του έτους ο στόχος ήταν για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ, ωστόσο η πανδημία ανέτρεψε πλήρως τον σχεδιασμό, οδηγώντας πολλές αποκρατικοποιήσεις προς τα πίσω, με πιο βασική την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος".

    Πλέον ο πήχης για φέτος έχει τεθεί στα 350 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο θα προέλθει από δύο μόλις αποκρατικοποιήσεις: το Ελληνικό, για το οποίο αναμένεται φέτος η πληρωμή της πρώτης δόσης του τιμήματος, ύψους 300 εκατ. ευρώ, και την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου.

    Με το βλέμμα στο 2021

    Η προσοχή πλέον στρέφεται στα έργα που τρέχουν φέτος και αναμένεται να φέρουν έσοδα τα 2021. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, και συγκεκριμένα στις ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας και την υποθαλάσσια αποθήκη Καβάλας. Παράλληλα, την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε και επίσημα η διαδικασία αξιοποίησης των τριών πρώτων περιφερειακών λιμένων του ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ότι για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας ακολουθείται η πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών. Στην περίπτωση της Καβάλας έχει επιλεγεί ο δρόμος της υποπαραχώρησης του λιμένα "Φίλιππος Β'" στη Νέα Καρβάλη σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία Οδό και κυρίως εμπορευματική δραστηριότητα. Στις αρχές του 2021 αναμένεται το δεύτερο κύμα αποκρατικοποιήσεων λιμένων, με τα λιμάνια Ηρακλείου και Βόλου.

    Ακόμα ένα μέτωπο που αναμένεται να κλείσει μέχρι το τέλος του έτους είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Σύντομα αναμένεται να δοθεί στους επτά ενδιαφερόμενους το τελικό σχέδιο παραχώρησης, ώστε το φθινόπωρο να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές και μέχρι τον Δεκέμβριο να έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής.

    *Διαβάστε ακόμα:

    - Ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία για αξιοποίηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας

    - ΤΑΙΠΕΔ: Οι ιδιωτικοποιήσεις προσθέτουν 1 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ κάθε χρόνο

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ