Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 13-Απρ-2020 07:40

    Η πανδημία καθηλώνει τις αεροπορικές - Απαραίτητη η κρατική στήριξη

    Η πανδημία καθηλώνει τις αεροπορικές - Απαραίτητη η κρατική στήριξη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Με την πανδημική κρίση να έχει καθηλώσει το σύνολο σχεδόν των αεροπορικών εταιρειών, ανά τον κόσμο, όπως συμβαίνει και με την μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της χώρας, την Aegean, η κρατική στήριξη του συγκεκριμένου κλάδου αποτελεί μονόδρομο. Κι αυτό επειδή, όπως αναφέρει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) και κορυφαία στελέχη της αεροπορικής αγοράς, οι αριθμοί δεν βγαίνουν.

    Τα μεγέθη

    Είναι ενδεικτικό ότι η Lufthansa, της οποίας ο διευθύνων σύμβουλος Carsten Spohr έχει αναφέρει ότι μετά την κρίση τίποτα δεν θα είναι ίδιο, έχει απώλειες ανά ώρα της τάξης του 1 εκατ. ευρώ.

    Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, στην Ευρώπη, τα χρήματα που έχουν στο ταμείο οι αεροπορικές, επαρκούν κατά μέσο όρο για χρονικό διάστημα δύο μηνών, ενώ υπολογίζεται ότι μόνο για το δεύτερο τρίμηνο του 2020, οι απώλειες σε ρευστότητα, παγκοσμίως, για τις αεροπορικές θα ξεπεράσουν τα 55 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι αεροπορικές είναι πιθανόν να ξεμείνουν από αναγκαία ρευστότητα, προτού η κρίση τεθεί υπό έλεγχο.

    Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το β’ τρίμηνο της χρονιάς, η μείωση εσόδων των αεροπορικών εταιρειών ανά επιβάτη (RPKs) εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 70% σε σύγκριση, με πέρυσι. Μόνο την τελευταία εβδομάδα του Μαρτίου, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης κατέγραψαν την μεγαλύτερη μείωση εσόδων (-46%), σε σύγκριση με όλες τις επιμέρους αγορές αερομεταφορών του πλανήτη. Για το 2020, εκτιμάται πως θα καταγράψουν πτώση εσόδων (RPKs) της τάξης των 67 δισ. ευρώ.

    Υπολογίζεται πως, ωσότου αρθούν πλήρως οι περιορισμοί των ταξιδιών, θα χρειαστούν μήνες, ενώ ενδέχεται να απαιτηθούν τρία χρόνια μέχρι η ζήτηση διεθνώς να επανέλθει στα προ Covid-19 επίπεδα. Ως εκ τούτου, οι αναλυτές τοποθετούν τις απώλειες στα έσοδα των αεροπορικών σε περισσότερα από 250 δισ. δολάρια, ενώ εκτιμάται ότι θα χαθούν 25 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. 

    Με τα δεδομένα αυτά, η ευρωπαϊκή επιτροπή Ανταγωνισμού έχει αποφασίσει την κατάργηση της  απαγόρευσης για πρόσθετες ενισχύσεις για εταιρείες που έχουν λάβει πακέτο διάσωσης κατά την τελευταία δεκαετία. Έχει ακόμη ανασταλεί η υποχρέωση των αεροπορικών να χρησιμοποιούν το 80% των θέσεων απογείωσης και προσγείωσης (slots).

    Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης

    Η λίστα των αεροπορικών εταιρειών που ζητούν μέτρα καθώς είναι αντιμέτωπες με μία δίχως προηγούμενο κρίση είναι μακρά. H Lufthansa έχει ήδη αποφασίσει να βάλει λουκέτο στην χαμηλού κόστους Germanwings, ενώ από τα 760 αεροπλάνα του στόλου της διατηρεί στο έδαφος περίπου 700. Από αυτά 40 αεροσκάφη αντιστοιχούν στην Germanwings που διαθέτει προσωπικό 1.400 ατόμων, με συνολικά 70.000 εργαζόμενους του γερμανικού αεροπορικού ομίλου να πλήττονται. Η Lufthansa έχει εφαρμόσει κυβερνητικά μέτρα μείωσης των  ωρών εργασίας για περίπου  87.000 εργαζομένους της, αριθμός που αντιστοιχεί σε ποσοστό άνω του 60% του συνόλου. Όπως έχει αναφέρει ο CEO της εταιρείας, "για αρκετές εβδομάδες, σχεδόν κανείς δεν ήθελε να πετάξει. Τώρα, σχεδόν κανείς δεν μπορεί". Σήμερα, ο γερμανικός όμιλος, που ελέγχει  τις εταιρείες Eurowings, SWISS, Brussels και Austrian Airlines, δεν μεταφέρει περισσότερους από 3.000 επιβάτες, καθημερινά, έναντι 350.000 ατόμων, πριν ξεσπάσει η πανδημία.

    Ποσό περίπου 500 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί σε χρέη της Austrian Airlines εκτιμάται ότι θα απορροφήσει η αυστριακή κυβέρνηση υπό την μορφή κρατικής βοήθειας.

    Στην Ασία, η Singapore Airlines μειώνει το πτητικό έργο της κατά 96%, καθηλώνοντας το σύνολο σχεδόν των αεροσκαφών της. Έχει δε επιβάλλει μείωση των λειτουργικών της εξόδων, κίνηση που επηρεάζει περίπου το σύνολο των 10.000 υπαλλήλων της.

    Η Korean Airlines είχε προειδοποιήσει ότι αντιμετωπίζει κίνδυνο βιωσιμότητας, έχοντας καταργήσει άνω του 80% των πτήσεών της παγκοσμίως.

    H Aegean

    Ο εθνικός αερομεταφορέας της χώρας δεν θα μπορούσε να παραμείνει αλώβητος. Για πρώτη φορά στην ιστορία της η Aegean κρατά καθηλωμένο τον μεγαλύτερο αριθμό των αεροσκαφών της, υλοποιώντας μόνο λιγοστές πτήσεις στο εσωτερικό με στόχο την εξυπηρέτηση αναγκών μεταφοράς της περιφέρειας.

    Το μηνιαίο κόστος του lockdown για την αεροπορική τοποθετείται σε περίπου 32-34 εκατ. ευρώ, με το μέλλον να είναι, εν πολλοίς, αχαρτογράφητο, όπως και οι επιπτώσεις στην εταιρεία, εάν η ζήτηση -μετά τον κορονοϊό- παραμείνει περιορισμένη.

    Παρόλ’ αυτά, όπως αναφέρουν στην αγορά, η Aegean υπηρετώντας το ρόλο της ως εθνικού αερομεταφορέα, παραμένει αρωγός της ελληνικής πολιτείας, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ευελιξίας και της ταχύτητας στην εξασφάλιση ιατροφαρμακευτικού υλικού και στην μείωση του κόστους απόκτησής του. Πρόκειται για πτήσεις που πραγματοποιεί η Aegean δωρεάν, σε συνεργασία με τα Ελληνικά Πετρέλαια, για την μεταφορά υγειονομικού υλικού στην Ελλάδα, κυρίως από την Κίνα και την Ινδία. Έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί εννέα τέτοιου είδους πτήσεις.

    Όπως σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, οι εν λόγω πτήσεις ζητήθηκαν από την ελληνική πολιτεία εν μια νυκτί και προγραμματίστηκαν μέσα σε ελάχιστες ώρες, όταν διεθνώς η ζήτηση για δρομολόγια cargo καθιστούσε το εγχείρημα, από πλευράς χρόνου και κόστους, απαγορευτικό.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ