Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 26-Μαρ-2020 08:08

    Μέσω WhatsApp η επικοινωνία υπ. Ανάπτυξης – προμηθευτών για επάρκεια αγαθών

    Μέσω WhatsApp η επικοινωνία υπ. Ανάπτυξης – προμηθευτών για επάρκεια αγαθών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αλεξάνδρας Γκίτση

    Νωρίς το μεσημέρι της 26ης Φεβρουαρίου καταγράφεται στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού στη χώρα. Λίγες ώρες αργότερα και 500 χλμ. νοτιότερα, στο ξενοδοχείο Holiday Inn, στελέχη από τον κλάδο του λιανεμπορίου και των προμηθευτών παρευρίσκονται στη γενική συνέλευση του ECR Hellas.

    Κατά τη διάρκεια της συνέλευσης οι ομιλητές αποφεύγουν να μιλήσουν για ενδεχόμενες επιπτώσεις στην κατανάλωση από την επιδημία, τότε, του κορονοϊού που είχε πλήξει την Κίνα και είχε φθάσει και στην Ευρώπη. Κι όμως, όλοι τους γνώριζαν εκ των έσω ότι από τις αρχές εκείνης της εβδομάδας η κατανάλωση είχε εκτοξευθεί στα ύψη. Κάτι που επιβεβαιώθηκε λίγες ημέρες αργότερα όταν βγήκαν και τα πρώτα επίσημα στοιχεία. Αύξηση των πωλήσεων σε αξία την εβδομάδα 24/02-01/03 κατά 23,9% (πηγή: Nielsen) ή +41,8% των πωλήσεών των ταχυκίνητων κωδικών σύμφωνα με την IRI.

    Παρά τα μηνύματα για τις αυξημένες ή μειωμένες παραγγελίες που λάμβαναν οι προμηθευτές, -αυτό σχετιζόταν με τον κλάδο που δραστηριοποιείται ο καθένας-η πλειοψηφία των παρευρισκομένων ήταν σε άρνηση, όπως και οι περισσότεροι, να δεχθεί ότι αυτή η κρίση είναι τόσο μεγάλη και θα πλήξει και τη χώρα, όπως είχε κτυπήσει την Κίνα και την Ιταλία. Διευθύνων σύμβουλος θυγατρικής πολυεθνικού ομίλου με παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα, στο περιθώριο της συνέλευσης είχε αποδώσει την αύξηση της κατανάλωσης στη νοοτροπία και στην υπερβολή που διακρίνει του Έλληνες σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς τους. Ως παράδειγμα είχε φέρει την ψυχραιμία που προηγμένα κράτη, όπως η Μεγάλη Βρετανία, και κατ’ επέκταση πολίτες – καταναλωτές αυτής αντιμετώπιζαν την κατάσταση. Η ιστορία τον διέψευσε. Δυστυχώς.

    Τα άδεια ράφια σε καταστήματα λιανεμπορικών αλυσίδων σε ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο, -οι τελευταίοι έχουν αυξήσει τις παραγγελίες τους στους Έλληνες προμηθευτές τους ήδη από τις αρχές Φεβρουαρίου-, έχουν κάνει τον γύρω του διαδικτύου. Με τους μεγάλους "παίκτες" του Ηνωμένου Βασιλείου να απευθύνουν έκκληση στους Βρετανούς καταναλωτές για σύνεση στις αγορές τους. Εισακούστηκαν; Όχι. Αυτό κινητοποίησε με μεγάλη καθυστέρηση τον πρωθυπουργό της Βρετανίας Μπόρις Τζόνσον να αναζητήσει στήριξη στον Chris Tyas, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Nestle, στον οποίο απευθύνθηκε πριν από λίγα εικοσιτετράωρα για να βοηθήσει στη διαχείριση της κρίσης όπως αναφέρουν τα ξένα μέσα. Εξάλλου πριν από λίγες ώρες κάλεσε τους Βρετανούς πολίτες να βάλουν πλάτη στη συγκομιδή φρούτων και λαχανικών. Στη Νέα Υόρκη, όπως αναφέρουν οι FT, η Kathryn Garcia, επικεφαλής της διαχείρισης των αποβλήτων της πόλης, θα συνεργαστεί με τους διανομείς τροφίμων προκειμένου να εξασφαλίσει ότι η τροφοδοσία της πόλης θα συνεχιστεί απρόσκοπτα. Ενώ ο Ντόναλντ Τράμπ είχε προ ημερών επικοινωνία με στελέχη εταιρειών όπως η Target, η Campbell και η Costco, για να συζητήσουν για την ασφάλεια της αλυσίδας εφοδιασμού εν μέσω της κρίσης.

    Συνεχής επικοινωνία Κυβέρνησης – προμηθευτών και λιανεμπόρων

    Στην Ελλάδα, ήδη από τις αρχές Μαρτίου η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκεται σε συνεχή επαφή με προμηθευτές και λιανέμπορους. Την εβδομάδα από 9-13 Μαρτίου, στο κτήριο του υπουργείου Ανάπτυξης που βρίσκεται στην πλατεία Κάνιγγος, πραγματοποιήθηκαν επαφές με εκπροσώπους παραγωγικών και λιανεμπορικών φορέων. Εδώ και αρκετές ημέρες η επικοινωνία, η οποία γίνεται μέσω του WhatsApp για ευνόητους λόγους, είναι συνεχής. Σε αυτή συμμετέχουν ταυτόχρονα όσοι εμπλέκονται με την τροφική αλυσίδα. Ο στόχος αφ ενός η ενημέρωση για την επάρκεια στην αγορά και αφ ετέρου να ξεπεραστούν τα όποια προβλήματα εντοπίζονται λόγω της αυξημένης κίνησης. Μέσω αυτής της ομάδας που έχει δημιουργηθεί στο WhatsApp προμηθευτές και λιανέμποροι ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για τις αποφάσεις που λαμβάνονται είτε αυτές αφορούν το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων είτε για τον αριθμό των αντισηπτικών που επιτρέπεται να αγοράζουν οι καταναλωτές. Ενώ σε πραγματικό χρόνο το υπουργείο Ανάπτυξης έχει εικόνα για την πορεία της κατανάλωσης και την επάρκεια στα αγαθά.

    Ελλείψεις εντοπίζονται στα αντισηπτικά και στις μάσκες. Κατάσταση η οποία, όπως δήλωσε και χθες 25 Μαρτίου ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης, αναμένεται να ομαλοποιηθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα. Στη μάχη των αντισηπτικών εκτός από τις 7 φαρμακοβιομηχανίες οι οποίες θα παράξουν προϊόν για τις ανάγκες των Δημόσιων Νοσοκομείων, μπαίνουν και βιομηχανίες, που μέχρι σήμερα δεν δραστηριοποιούνταν σε αυτό το κομμάτι της αγοράς, για να καλυφθούν οι καταναλωτικές ανάγκες.

    Σχετικά με την επάρκεια σε άλλα προϊόντα, όπως έχουν δηλώσει κατ’ επανάληψη τόσο ο αρμόδιος υπουργός κ. Άδωνις Γεωργιάδης όσο και ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης, πρόβλημα δεν υπάρχει. Κάτι που επιβεβαιώνουν στο Capital.gr και στελέχη από τη βιομηχανία, το λιανεμπόριο, τη φαρμακοβιομηχανία, τα logistics αλλά και εκτελωνιστές. Με όσους επικοινώνησε το Capital.gr ανέφεραν, πως παρά την κατακόρυφη αύξηση της κατανάλωσης –σ.σ. το καλάθι άγγιξε τα 464 εκατ. ευρώ τις τρεις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας σύμφωνα με στοιχεία της IRI- υπάρχει επάρκεια γιατί υπάρχει πρωτογενής τομέας, όπως σημείωσαν.

    "Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχούμε. Υπάρχει επάρκεια φαρμάκων και έχουμε θέσει τις μονάδες μας στη διάθεση του ελληνικού κράτους”, ανέφερε στο Capital.gr ιδιοκτήτης μεγάλης ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας. Με τον κ. Δημήτρη Ορφανό, ιδιοκτήτη της εταιρείας Parametros Logistics που ειδικεύεται στη διακίνηση προϊόντων ψυγείου και κατάψυξης, να σημειώνει ότι η κίνηση είναι μεν αυξημένη –σ.σ. στο pick της δουλειάς καταγράφηκε αύξηση 70% στις παραγγελίες- αλλά δείχνει σημάδια ομαλοποίησης το τελευταίο διάστημα.

    Για να αντεπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες η εταιρεία του προχώρησε το τελευταίο διάστημα στην αύξηση του στόλου των φορτηγών ψυγείων και σε προσλήψεις προσωπικού. Η εξεύρεση προσωπικού, όμως όπως αναφέρει στο Capital.gr, είναι δύσκολη υπόθεση γιατί όπως λέει οι άνθρωποι φοβούνται λόγω της υγειονομικής κρίσης να βγουν από το σπίτι. Παρ’ όλα το απασχολούμενο προσωπικό της εταιρείας του έχει αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες από τα 150 άτομα που ήταν πριν την κρίση σε πάνω από 200 άτομα.

    Σε ότι αφορά τα τελωνεία, παρά το γεγονός ότι λειτουργούν με το 1/3 του προσωπικού τους βάσει των μέτρων προστασίας, δεν εντοπίζεται πρόβλημα στον εκτελωνισμό ούτε καταγράφονται ελλείψεις αναφέρει στο Capital.gr ο εκτελωνιστής κ. Κυριάκος Σκούρας. Όπως λέει "παραλαμβάνουμε αυθημερόν τα είδη πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα, πρώτες ύλες και υγειονομικό υλικό”.

    Προβλήματα εντοπίζονται όμως σε αρκετούς εξαγωγικούς κλάδους, όπως οι ιχθυοκαλλιέργειες, λόγω της μείωσης των διαθέσιμων containers και της κατακόρυφης πτώσης της κατανάλωσης λόγω των κλειστών εστιατορίων και ξενοδοχείων σε χώρες όπου η Ελλάδα εξάγει, ανέφερε στο Capital.gr στέλεχος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.

    Πράσινες λωρίδες διέλευσης των μεταφορών

    Σε μια προσπάθεια να διευκολυνθεί η δουλειά της εφοδιαστικής αλυσίδας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε κατευθυντήριες γραμμές για τη διαχείριση των εσωτερικών συνόρων της. Κάθε κράτος – μέλος θα πρέπει να ορίσει όλα τα σημεία διέλευσης των εσωτερικών συνόρων κατά μήκος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών ως "πράσινες λωρίδες" ανοικτές για όλα τα οχήματα ότι προϊόντα και αν μεταφέρουν. Ο στόχος είναι ο χρόνος διέλευσης των συνόρων να μην υπερβαίνει τα 15 λεπτά ενώ οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται χωρίς οι οδηγοί των φορτηγών να χρειάζεται να βγαίνουν από τα οχήματά τους.

    Σε ότι αφορά τώρα την εσωτερική κατανάλωση σε διάστημα μόλις 3 εβδομάδων, από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 15 Μαρτίου οι πωλήσεις σε 340 κωδικούς που πωλούνται εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ άγγιξαν τα 464,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή αύξηση 35,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν (πηγή: IRI). Ενώ αν στο "καλάθι” των αγορών αν συμπεριληφθούν και τα επί ζυγίω προϊόντα τότε ο τζίρος αυτές τις τρεις πρώτες εβδομάδες της κρίσης έχει ξεπεράσει το μισό δισεκατομμύριο ευρώ. Εξέλιξη η οποία δεν μοιάζει σε τίποτε με αυτά που έζησε το λιανεμπόριο και οι καταναλωτές το καλοκαίρι του 2015. Τότε η επιδρομή στα σούπερ μάρκετ είχε συνδεθεί με τον φόβο για κούρεμα των καταθέσεων, έξοδο από το ευρώ, κλείσιμο των τραπεζών και επιστροφή στην δραχμή. Αυτή τη στιγμή ο φόβος έχει να κάνει με κάτι πολύ πιο σοβαρό, την υγεία, και δευτερευόντως, σε αυτή τη χρονική συγκυρία, με τις επιπτώσεις στην οικονομία από την υγειονομική κρίση. Κάτι που επιβεβαιώνει και έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία Netrino σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων RASS, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της οποίας πάνω από από 3 στους 4 πολίτες (75,9%) ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ασθενήσουν από τον κορονοϊό.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡXEIA

    Iri (892 KB)

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων