Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 23-Μαρ-2020 08:29

    Υπό πίεση η αγορά logistics – Πτώση 30% στη διακίνηση από την Ευρώπη

    Υπό πίεση η αγορά logistics – Πτώση 30% στη διακίνηση από την Ευρώπη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Πρωτόγνωρες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της πανδημίας. Οι εταιρείες καλούνται να λειτουργήσουν κάτω από αυστηρά μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό ενώ την ίδια στιγμή η μείωση στην διακίνηση των εμπορευμάτων από πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχει ήδη ξεπεράσει το 30%.

    "H πίεση που δέχεται ο κλάδος είναι διπλή. Από τη μία έχουμε τη μείωση των διεθνών εμπορευματικών ροών και από την άλλη έχουμε την εντατικοποίηση των εσωτερικών μεταφορών ειδικά για την προμήθεια βασικών αγαθών ”, δηλώνει στο Capital.gr ο Νίκος Ροδόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.

    Οι πιέσεις είχαν ξεκινήσει από την Κίνα, όπου πολλά εργοστάσια σταμάτησαν την παραγωγή τους λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο κ. Ροδόπουλος, η αγορά της Κίνας αναμένεται να ομαλοποιηθεί το επόμενο διάστημα και τα προβλήματα πλέον εντοπίζονται στην Ευρώπη και κυρίως στην Ιταλία, η οποία είναι σημαντικός εμπορικός εταίρος της χώρας μας.

    Όπως αναφέρει πρόσφατο οικονομικό δελτίο της διεύθυνσης οικονομικών μελετών της Alpha Bank "η μέγιστη επίπτωση στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες (supply chains) αναμένεται να λάβει χώρα από τα μέσα Μαρτίου υποχρεώνοντας αρκετές επιχειρήσεις να μειώσουν αισθητά την παραγωγή τους. Οι επιχειρήσεις που στηρίζονται μερικώς, ή αποκλειστικά, σε εργοστάσια της Κίνας ή ακόμη και της Βόρειας Ιταλίας για την εισαγωγή των εισροών στην παραγωγή τους είναι προφανώς οι περισσότερο ευάλωτες".

    Σύμφωνα πάντα με την Alpha Bank, σε αντίθεση με άλλες χώρες της ευρωζώνης, όπως για παράδειγμα, η Γερμανία, οι οποίες φαίνεται ότι θα επηρεαστούν σημαντικά από την διάτρηση της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας (shock από την πλευρά της προσφοράς), η ελληνική οικονομία αναμένεται να επηρεαστεί από ένα ισχυρό shock στην πλευρά της ζήτησης. Και αυτό διότι το 70% περίπου των συνολικών ελληνικών εξαγωγών αγαθών (χωρίς τα πετρελαιοειδή) κατευθύνονται προς τις χώρες της ΕΕ.

    Τα μέτρα ασφαλείας

    Στο μεταξύ ο κλάδος των logistics έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. "Όλες οι εταιρείες λειτουργούν κανονικά φροντίζοντας να λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τα εμπορεύματα”, σημειώνει ο κ. Ροδόπουλος.

    Ορισμένα από τα μέτρα που έχουν λάβει οι εταιρείες βάσει και των γενικών οδηγιών προφύλαξης από τον κορονοϊό που εξέδωσε το Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας είναι: Η εργασία από το σπίτι όπου είναι εφικτό και κυρίως για τους διοικητικούς υπαλλήλους, η παροχή μέτρων προστασίας (γάντια, μάσκες) και αντισηπτικών στους υπαλλήλους και τους οδηγούς, καθώς και η διαμερισματοποίηση των χώρων αποθήκευσης για τη συχνή απολύμανσή τους.

    Στάση αναμονής

    Οι περισσότεροι επαγγελματίες τηρούν στάση αναμονής. "Η αγορά είναι σαστισμένη, καθώς κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το τι θα γίνει μέσα στους επόμενους δύο με τρεις μήνες”, δηλώνει στο Capital.gr ο Μιχάλης Γαλιατσάτος, γενικός διευθυντής της Cargo360. Τονίζει ωστόσο ότι οι εταιρείες "δίνουν το 100% των δυνάμεων τους και υιοθετούν σχέδια ασφάλειας και διασφάλισης της ποιότητας” για να συνεχίζεται αδιάκοπα ο εφοδιασμός της αγοράς.

    "H ζήτηση σε είδη πρώτης ανάγκης όπως τρόφιμα, φάρμακα, καθαριστικά και χαρτικά είδη αναμένεται να αυξηθεί το επόμενο διάστημα. Από την άλλη, με τα καταστήματα να μένουν κλειστά η πτώση σε είδη δεύτερης και τρίτης ανάγκης θα μειωθεί κατά πολύ”, εκτιμά ο κ. Γαλιατσάτος.

    Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή την περίοδο παρατηρούνται και κάποιες καθυστερήσεις στα τελωνεία, οι οποίες όμως οφείλονται στα έξτρα μέτρα προστασίας που λαμβάνονται λόγω της πανδημίας. Για αυτό τον λόγο εξάλλου η ΑΑΔΕ προχώρησε την Παρασκευή στην ενεργοποίηση σειράς μέτρων για την "επιτάχυνση της διαδικασίας τελωνισμού και της διευκόλυνσης του εμπορίου”, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.

    Μέτρα στήριξης

    Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κλάδος των μεταφορών και των logistics εντάχθηκε στη λίστα με τους κωδικούς δραστηριότητας (ΚΑΔ) που πλήττονται από την εξάπλωση του κορονοϊού και οι οποίοι θα λάβουν τα μέτρα ενίσχυσης που αποφασίστηκε από την κυβέρνηση.

    Ειδικότερα, στη λίστα των ΚΑΔ που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οι: Δραστηριότητες συναφείς με τις πλωτές μεταφορές (5222), Διακίνηση φορτίων (5224) και άλλες υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες (5229).

    kostaskets@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ