Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 02-Δεκ-2019 08:20

    ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Οι "μηχανές ρευστού" του Ομίλου δίνουν ώθηση στο ομόλογο

    ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Οι "μηχανές ρευστού" του Ομίλου δίνουν ώθηση στο ομόλογο
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Με ένα ομόλογο που… δεν είναι της ΕΛΛΑΚΤΩΡ βγαίνει στις διεθνείς αγορές ο μεγαλύτερος Όμιλος υποδομών στην Ελλάδα, με στόχο την άντληση κεφαλαίων ύψους 600 εκατ.ευρώ.

    Όπως χαρακτηριστικά εξηγούν διαχειριστές κεφαλαίου, το όχημα ειδικού σκοπού που εκδίδει το ομόλογο - η θυγατρική ELLAKTOR Value PLC - είναι στην πραγματικότητα αυτό που αναφέρει το όνομά της, η πραγματική αξία – τα "ασημικά" δηλαδή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ - αφού σε αυτήν περιλαμβάνονται όχι όλες οι συμμετοχές αλλά οι πιο κερδοφόρες και, το κυριότερο, οι "μηχανές ρευστού" του Ομίλου.

    Συγκεκριμένα, με βάση τις παρουσιάσεις που ξεκίνησαν την περασμένη Παρασκευή σε αναλυτές, και fund managers, εγγυητής του ομολόγου δεν είναι συνολικά η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, αλλά ένα ιδιότυπο group δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, τη μητρική ΕΛΛΑΚΤΩΡ (σ.σ άρα ουσιαστικά τον Κλάδο των Αιολικών σε συνέχεια της πρόσφατης συγχώνευσης δι’ απορροφήσεως της ΕΛ.ΤΕΧ.ΑΝΕΜΟΣ) και την ΗΛΕΚΤΩΡ, δηλαδή τη δραστηριότητα διαχείρισης απορριμμάτων.

    Όπως εξηγούν στελέχη του Ομίλου, η επιλογή αυτή είναι απόλυτα συνεπής με τη στρατηγική της νέας διοίκησης που έχει χαρακτηρίσει τις δραστηριότητες των παραχωρήσεων, των ανανεώσιμων και του περιβάλλοντος ως "μηχανές ανάπτυξης" του ομίλου. Ωστόσο, σημειώνουν, η διοίκηση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ με την κίνηση αυτή δεν εκδίδει απλά ένα ομόλογο, προσφέρει ένα πρωτοποριακό επενδυτικό προϊόν στη διεθνή κοινότητα με εντυπωσιακά σταθερές, εγγυημένες και καλές αποδόσεις, αφού άλλωστε όπως ξεκαθάρισε και στις παρουσιάσεις, πρόκειται για high yield bond, άρα το επιτόκιο δεν μπορεί να πέσει κάτω από 4%.

    Η αντίδραση στο ταμπλό

    Όταν την περασμένη Παρασκευή το πρωί μέσω μίας λιτής ανακοίνωσης η ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε. ανακοίνωνε πως προχωράει μέσω της 100% θυγατρικής της "ELLAKTOR Value Plc" στην έκδοση ομολογιών συνολικής ονομαστικής αξίας 600 εκατ. ευρώ και λήξεως το 2024, ανοίγοντας ταυτόχρονα το βιβλίο προσφορών, τα χαρακτηριστικά αυτά του ομολόγου της ΕΛΛΑΚΤΩΡ δεν είχαν γίνει άμεσα αντιληπτά από την αγορά.

    Χρηματιστές σημειώνουν πως η κίνηση αυτή της ΕΛΛΑΚΤΩΡ αντιμετωπίστηκε αρχικά ως αναμενόμενη, καθώς δεν είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που στρέφεται στις διεθνείς αγορές για την άντληση κεφαλαίων στην παρούσα συγκυρία. Άλλωστε οι ομοιότητες με πρόσφατο ομόλογο έτερου μεγάλου ελληνικού ομίλου ήταν πολλές, παρόμοιο ποσό, παραπλήσιοι διεθνείς ανάδοχοι, σχεδόν ίδια αξιολόγηση από Fitch (BB) και S&P (B).

    Όταν όμως λίγες ώρες μετά από την ανακοίνωση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ξεκίνησαν σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας οι παρουσιάσεις του ομολόγου από τη διοίκηση του Ομίλου σε fund managers και τραπεζίτες, άρχισε να γίνεται αντιληπτή η διαφοροποίηση και η αγορά αντέδρασε θετικά, με βάση το +3,18% για τη μετοχή στο κλείσιμο του Χ.Α. της περασμένης Παρασκευής.

    Η "ακτινογραφία" του ομολόγου

    Μια προσεκτική ματιά στην ταυτότητα του ομολόγου, με βάση τις παρουσιάσεις που πραγματοποιήθηκαν , εξηγεί σύμφωνα με αναλυτές  γιατί προσομοιάζει περισσότερο σε επενδυτικό προϊόν παρά σε ευρωομόλογο:

    *Οι δραστηριότητες που παρέχουν εγγυήσεις – με έμφαση στις Παραχωρήσεις και στα Αιολικά – πλαισιώνονται από σαφώς οριοθετημένες μακροχρόνιες συμβάσεις, που δεν επηρεάζονται από τις συνθήκες της αγοράς.

    Συγκεκριμένα, τα αιολικά πάρκα που διαθέτει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ ή που πρόκειται να θέσει σε λειτουργία μέχρι το τέλος του 2020, διαθέτουν υπογεγραμμένες συμφωνίες με τον ΛΑΓΗΕ με μέση διάρκεια 18,5 χρόνια και προκαθορισμένη εγγυημένη αμοιβή για την ενέργεια που προσφέρουν στο σύστημα.

    Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτοντας σημαντικά μερίδια στην Αττική Οδό, τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, έχει ένα χαρτοφυλάκιο επενδύσεων με πλήρως προδιαγεγραμμένη πορεία και με μέση διάρκεια σύμβασης τα 16 χρόνια. Εξαίρεση φυσικά αποτελεί η σύμβαση της Αττικής Οδού, η οποία λήγει το 2024. Εδώ πιθανότατα εντοπίζεται και ο λόγος που οι ομολογίες λήγουν το 2024, το τελευταίο έτος δηλαδή που η ΕΛΛΑΚΤΩΡ μπορεί να εγγυηθεί ότι θα διαθέτει υπό τον έλεγχό της τον πολύτιμο αυτοκινητόδρομο, από όπου προέρχεται σήμερα και το μεγαλύτερο μέρος των ροών της.

    *Οι Παραχωρήσεις και τα Αιολικά εκτός από μεγάλη και προβλέψιμη διάρκεια ζωής, έχουν και ένα ακόμα πιο σημαντικό χαρακτηριστικό, διαθέτουν μακροπρόθεσμα και απόλυτα ορατά έσοδα.

    Αναλυτικά, η Αττική Οδός είναι ένα έργο που βρίσκεται πλέον στην ώριμη φάση του, άρα έχει ολοκληρώσει τις δαπάνες της κατασκευής του και έχει σχεδόν αποπληρώσει τα δάνειά του, για αυτό και από το 2013 έχει ξεκινήσει την καταβολή μερισμάτων στους μετόχους του. Τα τελευταία χρόνια τα μερίσματα αυτά ανέρχονται σε σχεδόν 80 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση και με δεδομένο ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) ελέγχει το 65,75% της Αττικής Οδού, γνωρίζει με βεβαιότητα πως για τα επόμενα χρόνια και μέχρι τη λήξη της παραχώρησης θα εισπράττει 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, μόνο από το συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο. Αυτή μάλιστα η πρόβλεψη βασίζεται στα σημερινά δεδομένα, και άρα δεν περιλαμβάνει αυξημένα μερίσματα, λόγω πχ αύξησης της κυκλοφορίας (π.χ. το διάστημα 2014-2018 η κυκλοφορία αυξήθηκε σχεδόν 15%) ή αύξησης των διοδίων.

    Παράλληλα, υπάρχουν και οι ροές από τις συμμετοχές της στις υπόλοιπες παραχωρήσεις, που ναι μεν δεν έχουν ωριμάσει ώστε να αποφέρουν μερίσματα του επιπέδου της Αττικής Οδού, εκτιμάται όμως πως προσθέτουν στον κουμπαρά της ΕΛΛΑΚΤΩΡ κατά μέσο όρο γύρω στα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ εισέρχονται σταδιακά σε φάση ωριμότητας μετά τη λήξη της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, άρα θα μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά μέσω διανομής μερίσματος.

    Ειδικά ως προς το θέμα της λήξης της σύμβασης της Αττικής Οδού το 2024, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ως βασικός μέτοχος που χρηματοδότησε, σχεδίασε, κατασκεύασε, συντηρεί και λειτουργεί τον εν λόγω αυτοκινητόδρομο, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση έναντι του ανταγωνισμού σε περίπτωση προκήρυξης νέου διαγωνισμού, αλλά ακόμα κι αν ο αυτοκινητόδρομος δεν περάσει ξανά στον έλεγχό της, αφενός θα λάβει μέρισμα περί τα 50 εκατ. ευρώ το 2025 (από τη χρήση του 2024) κι αφετέρου τα επόμενα 2-3 χρόνια (2026-2028) έχει λαμβάνειν περί τα 115 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του μετοχικού κεφαλαίου και των αποθεματικών της κοινοπραξίας που της αναλογούν.

    *Ακόμη πιο ξεκάθαρη είναι η εικόνα των ροών από τα αιολικά όπου η μέση συμβαιολοποιημένη ταρίφα για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ κυμαίνεται πάνω από τα 90 ευρώ ανά MW, ενώ κάθε MW υπολογίζεται πως παράγει 114.000 ευρώ λειτουργικές ροές. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως με τα 296 MW που διαθέτει σήμερα η ΕΛΛΑΚΤΩΡ παράγει σε ετήσια βάση 33 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές, ενώ με τα 491 MW που θα έχει σε λειτουργία το 2020, θα παράγει 56 εκατ. ευρώ λειτουργικές ροές. Από το 2021 και μετά,  όταν θα έχει ολοκληρώσει το υπό εξέλιξη επενδυτικό της πλάνο που προβλέπει 579 MW,  οι λειτουργικές ροές σε ετήσια βάση θα είναι 66 εκατ. ευρώ.

    Τέλος, να σημειωθεί πως η ΕΛΛΑΚΤΩΡ βρίσκεται ήδη ένα βήμα πριν την ολοκλήρωση των 196MW από τα συνολικά 284MW που έχει υπό κατασκευή, με τις εργασίες να ολοκληρώνονται εντός του έτους και να απομένει η κατασκευή μόλις 87 MW εντός του 2020, ενώ η χρηματοδότηση για την υλοποίηση αυτών έχει ήδη εξασφαλιστεί.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων