Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 14-Ιουν-2019 15:59

    Ακτωρ: Το χρυσό Μετρό του Κατάρ έχει ελληνική σφραγίδα

    Ακτωρ: Το χρυσό Μετρό του Κατάρ έχει ελληνική σφραγίδα
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Αποστολή στην Ντόχα
    Χάρης Φλουδόπουλος

    Από την πρώτη στιγμή που ο επισκέπτης πατάει το πόδι του στην Ντόχα του Κατάρ, αντιλαμβάνεται ότι ο κλάδος των κατασκευών απορροφά ένα αξιόλογο κομμάτι από τα δισεκατομμύρια δολάρια που εισρέουν στο ταμείο του μεγαλύτερου παραγωγού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο. Για την ακρίβεια, το Κατάρ μοιάζει με ένα απέραντο playground για τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες από όλο τον κόσμο, οι οποίες έχουν μετατρέψει την πρωτεύουσα του Εμιράτου σε μια μηχανή παραγωγής έργων. Από το Μανχάταν της Μέσης Ανατολής στο financial center της πόλης, μέχρι τους δρόμους, τις υποδομές, τα αθλητικά κέντρα αλλά και το νέο εθνικό μουσείο σε σχήμα "ρόδου της ερήμου", η κρίση στις σχέσεις με τα γειτονικά εμιράτα και το μποϊκοτάζ δεν διακρίνονται πουθενά. 

    Σε αυτόν τον κατασκευαστικό οργασμό, που εντείνεται εν όψει της διοργάνωσης το 2022 του Παγκόσμιου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, μια ελληνική κατασκευαστική η ΑΚΤΩΡ, συμμετέχει σε ένα από τα πιο εμβληματικά έργα, την κατασκευή της Gold Line του μετρό, η οποία είναι ακριβώς ό,τι λέει το όνομά της: ένα "χρυσό" πολυτελἐς και αξιοθαύμαστο τεχνικά, αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά, έργο.

    Με προϋπολογισμό 3 δισ. δολάρια, το μετρό ολοκληρώνεται και παραδίδεται τον επόμενο μήνα από την 5μελή κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ, στην οποία επίσης συμμετέχουν η ινδική Larsen & Toubro, οι τουρκικές Yapi Merkezi και Turkes Akkaya και η καταρινή Al Jaber. Αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό της Ντόχα και σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών διασχίζοντας την πρωτεύουσα από το ανατολικό προς το δυτικό μέρος της πόλης όπου είναι εγκατεστημένο πάνω από το μισό του πληθυσμού του Εμιράτου. Το μετρό της Ντόχα αποτελείται σε πρώτη φάση από 3 γραμμές 100 χλμ. με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε 4, φτάνοντας τα 300 χλμ. και τους 100 σταθμούς.

    Η χρυσή γραμμή

    Το έργο της χρυσής γραμμής που πρακτικά έχει ολοκληρώσει η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ περιλάμβανε την κατασκευή υπόγειων σηράγγων TBM συνολικού μήκους 23,3 χλμ., καθώς και 10 υπόγειων σταθμών εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, με υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμούς και υπερσύγχρονα μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και υδραυλικά συστήματα, με δεδομένες και τις υψηλές απαιτήσεις λόγω κλιματολογικών συνθηκών, αφού το καλοκαίρι οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 45 βαθμούς. Περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή υπόγειου αμαξoστασίου συνολικού μήκους 650 μέτρων, καθώς και κεντρικού εργοστασίου ψύξης των τριών σταθμών.

    Χαρακτηριστικό του μεγέθους του, είναι το γεγονός ότι στη διάρκεια κατασκευής του η κοινοπραξία λειτούργησε ταυτόχρονα 6 μετροπόντικες, χρησιμοποιήθηκαν 108.892 προκατασκευασμένα τμήματα σκυροδέματος, 171.403 τόνοι οπλισμού, ενώ οι συνολικές εκσκαφές στους σταθμούς και τις σήραγγες έφτασαν τα 4.888.470 εκατ. κυβικά. 

    Αρχιτεκτονική 

    pin

    Όλοι οι σταθμοί σε όλες τις γραμμές του μετρό κατασκευάστηκαν με ευλαβική τήρηση του αρχιτεκτονικού εγχειριδίου, της κοινής αρχιτεκτονικής ταυτότητας του μετρό με μικρές παραλλαγές για κάθε γραμμή: για παράδειγμα, στην Gold Line το δάπεδο είναι κοινό με τους υπόλοιπους σταθμούς με μια μικρή "χρυσή" διαφορά, καθώς περιέρχονται αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό, ενώ τους τοίχους κοσμούν χρυσά πλακάκια ειδικά κατασκευασμένα για το μετρό της Ντόχα.

    Οι σταθμοί εμπνευσμένοι από την αρχιτεκτονική παράδοση του Κατάρ και τις σκηνές των βεδουίνων, έχουν αναφορές στην προ φυσικού αερίου εποχή και τα "μαργαριτάρια" που για αιώνες αποτελούσαν τη βασική πηγή εσόδων για τους κατοίκους της περιοχής. Ταυτόχρονα όμως, οι σταθμοί έχουν σχεδιαστεί ώστε να καλύπτουν όλες τις ανάγκες του επιβατικού κοινού, ακόμη και της προσευχής για τους πιστούς μουσουλμάνους, αφού υπάρχουν ειδικά διαμορφωμένοι χώροι. 

    Η εξαργύρωση του entry fee 

    Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, η εταιρεία είναι από τις λίγες παγκοσμίως που μπορεί να υπερηφανεύεται ότι έχει κατασκευάσει 3 μεγάλα μετρό: στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και την Ντόχα. 
    Ειδικά στην Ντόχα οι προκλήσεις αλλά και οι απαιτήσεις του πελάτη, της Qatar Rail, ήταν στο ανώτατο επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο μέγιστος αριθμός στελεχών που απασχολήθηκαν στο έργο καταγράφηκε τον Μάιο του 2017 με 1.367 άτομα, ενώ ο μέγιστος αριθμός εργατών καταγράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2018 όταν στο έργο δούλευαν 13.580 άτομα. 

    Παρά τα προβλήματα, το έργο θα τελειώσει κερδοφόρο, οι ζημιές αποτελούν παρελθόν, ανέφερε ο επικεφαλής δραστηριοτήτων Μέσης Ανατολής της ΑΚΤΩΡ, Πάρις Καλλιτσάντσης, υπογραμμίζοντας ότι η εταιρεία έχει καταβάλει το αναγκαίο entry fee στην περιοχή, το οποίο θα εξαργυρώσει με την παρουσία της και την ανάληψη νέων έργων τα επόμενα χρόνια. Ήδη έχει κατατεθεί από την ίδια κοινοπραξία της χρυσής γραμμής, φάκελος για την επέκταση της πράσινης γραμμής, έργο προϋπολογισμού 3 δισ. δολαρίων, ενώ διεκδικεί μέσω κοινοπραξιών άλλα έργα εκτιμώμενης αξίας 1,5 δις σε βάθος τριετίας. Με συντηρητικές εκτιμήσεις η ΑΚΤΩΡ θα προσθέσει ετήσιες πωλήσεις ύψους 100 εκατ. δολαρίων μόνο από τη Μέση Ανατολή. 

    Εκτός από τα νέα έργα, η παρακαταθήκη που αφήνουν τα έργα που έχει ήδη αναλάβει η εταιρεία είναι σημαντική αφού έχει αναλάβει έργα διαχείρισης υπηρεσιών Facility Management για τις μεγαλύτερες υποδομές του Ντουμπάι: τη λειτουργία και διαχείριση του μετρό και του τραμ (517 εκατ. ευρώ με διάρκεια 25 έτη) και το συγκρότημα υποστέγων συντήρησης αεροσκαφών και των αποθηκών duty free του αεροδρομίου της Ντόχα.
     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων