Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Ιουν-2019 08:41

    Το μεγάλο στοίχημα της PMI μετά την απόφαση στις ΗΠΑ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Αποστολή στην Ελβετία: Χάρης Φλουδόπουλος

    Το Νοσατέλ είναι μια μικρή πόλη της Ελβετίας, λίγο έξω από τη Λωζάνη, πάνω στη λίμνη Λεμάν. Ακριβώς πάνω στην όχθη της Λίμνης, ξεχωρίζουν δύο μεγάλα κτίρια, ένα εργοστάσιο και ένας γυάλινος μοντέρνος κύβος. Πρόκειται για το περίφημο Cube το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της Philip Morris International, εκεί όπου 420 ερευνητές και επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων αναπτύσσουν τα νέα προϊόντα της μεγαλύτερης βιομηχανίας καπνικών προϊόντων στον κόσμο.

     

     

    Στις 30 Απριλίου, ο αμερικανικός οργανισμός τροφίμων και φαρμάκων (US FDA) ανακοίνωσε την έγκριση της πώλησης του IQOS στις ΗΠΑ, κρίνοντας ότι πρόκειται για ένα προϊόν κατάλληλο για την προστασία της δημόσιας υγείας. Είχε προηγηθεί ενδελεχής αξιολόγηση του φακέλου της PMI, που όπως αναφέρουν οι άνθρωποι της εταιρείας αποτελείτο από συνολικά 2 εκατομμύρια σελίδες. Η αξιολόγηση του αμερικανικού οργανισμού κράτησε 2 χρόνια.

    Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη η εξέταση και της δεύτερης αίτησης, προκειμένου το IQOS να χαρακτηριστεί ως προϊόν μειωμένου κινδύνου, που εφόσον εγκριθεί θα επιτρέψει στην PMI να κάνει συγκεκριμένους ισχυρισμούς για την υγεία όσων καπνιστών εγκαταλείψουν το τσιγάρο και στραφούν αποκλειστικά στο IQOS.

     

    PMI

     

    Η προσπάθεια της PMI να εξασφαλίσει τις απαραίτητες ρυθμιστικές εγκρίσεις δεν ήταν εύκολη ενώ ακόμη και σήμερα συναντά δυσκολίες, αντιδράσεις και καχυποψία. Για παράδειγμα, όπως περιγράφει η Σκωτσέζα αντιπρόεδρος επικοινωνίας για επιστημονικά θέματα Moira Gilchrist "πριν την απόφαση υπήρξε αίμα, ιδρώτας και δάκρυα (blood, sweat and tears). Όμως όταν βγήκε η απόφαση ήταν η πιο χαρούμενη ημέρα της ζωής μου, μετά το γάμο και τη γέννηση του γιου μου”.

    Γιατί όμως υπάρχει αυτός ο έντονος δημόσιος διάλογος και ποιο είναι το ζητούμενο για την PMI; Το IQOS κυκλοφορεί εδώ και λίγα χρόνια, η εταιρεία έχει παρουσιάσει δικές της μελέτες και ερευνητικά δεδομένα ισχυριζόμενη ότι είναι ένα προϊόν που επιφέρει σημαντικά μικρότερη βλάβη στον καπνιστή.

    Ωστόσο οι "επιφυλακτικοί” όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, θέτει θέμα κλινικών δοκιμών και - σύμφωνα με την PMI - αρνείται να συζητήσει τα πορίσματα των ερευνών και των δοκιμών της εταιρείας.

    Διεξάγουμε εκατοντάδες μελέτες, πράγματι βρίσκονται σε εξέλιξη κλινικές δοκιμές και διαρκώς μελετούμε τα αποτελέσματα, αναφέρει η Gilchrist, η οποία επισημαίνει ότι το βασικό πρόβλημα είναι ο χρόνος. "Θεωρήσαμε ότι έχουμε αρκετές αποδείξεις για να προχωρήσουμε και ότι έπρεπε να λανσάρουμε το προϊόν για να επωφεληθούν οι καπνιστές, δεν μπορούμε να περιμένουμε 20 χρόνια κλινικών δοκιμών. Και στα φάρμακα υπάρχει το προηγούμενο προϊόντων που κρίθηκε ότι θα πρέπει να βγουν στην αγορά νωρίτερα προς όφελος των ασθενών”.

    Για να κάνει αυτούς τους ισχυρισμούς η PMI έχει διαθέσει 6 δισ. στην έρευνα και ανάπτυξη. Μάλιστα ο επικεφαλής της ομάδας ανάπτυξης των προϊόντων δυνητικά μειωμένου κινδύνου της εταιρείας είναι ο  Έλληνας Άγγελος Κολύρης.

    Έχοντας ξεκινήσει ως εκπαιδευόμενος στην Παπαστράτος το 1995, μετακόμισε στην Ελβετία το 2003 μετά την εξαγορά της ελληνικής εταιρείας από την Philip Morris όπου και δραστηριοποιήθηκε στην ανάπτυξη των προϊόντων. Έζησε δηλαδή όλη τη διαδικασία της δημιουργίας του IQOS.

    "Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ότι λανσάραμε κάτι που δεν υπήρχε προηγουμένως και κανείς δεν γνώριζε τίποτα για αυτό. Βρεθήκαμε σε αχαρτογράφητα νερά, χρειάστηκε να γράψουμε το manual από την αρχή” λέει ο ίδιος, τονίζοντας ωστόσο ότι "νονός” του IQOS είναι και οι 420 ερευνητές και επιστήμονες που δούλεψαν για αυτό.

    Το ζητούμενο

    Η ζώνη ασφάλειας στα αυτοκίνητα ανακαλύφθηκε το 1959 από τη Volvo, πέρασαν όμως 11 χρόνια, μέχρις ότου το 1970 να ψηφιστεί στην Αυστραλία ο πρώτος νόμος που καθιστούσε υποχρεωτική την χρήση της σε όλα τα αυτοκίνητα. Έκτοτε η πορεία είναι γνωστή και η χρήση της ζώνης μείωσε τους θανάτους από αυτοκινητιστικά σε σχέση με το παρελθόν.

    Αυτό είναι και ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιεί η PMI στο δημόσιο debate όχι μόνο για το IQOS αλλά συνολικά για τα προϊόντα που η ίδια ονομάζει, προϊόντα μειωμένου ρίσκου.

     

    Jacek Olczak

     

    "Δε λέμε να ξεκινήσετε να καπνίζετε, αλλά εάν καπνίζετε, σας προτείνουμε να αλλάξετε για μεγαλύτερη ασφάλεια” λέει ο Jacek Olczak Chief Operating Officer και νούμερο 2 της PMI.

    Πως το υψηλόβαθμο στέλεχος της καπνοβιομηχανίας με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον κόσμο προτρέπει πελάτες του, ουσιαστικά να κόψουν το κάπνισμα;

    Όταν το 2014 λανσαρίστηκε για πρώτη φορά στην Ιαπωνία το IQOS, οι άνθρωποι της PMI είχαν πίστη ότι έχουν στα χέρια τους ένα καλό προϊόν. Και το 2016 απέδειξαν έμπρακτα την πίστη τους υιοθετώντας το περίφημο smoke free όραμα. Μέσα σε λίγα χρόνια το IQOS έχει κυκλοφορήσει σε 47 χώρες και αντιπροσωπεύει πάνω από 5% των συνολικών πωλήσεων. Επόμενο ορόσημο το 2025 με στόχο τα "smoke free” προϊόντα να αντιπροσωπεύουν το 30% των πωλήσεων.

    Το 2025 θα συνεχίζουν το κάπνισμα 1 δισ. άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, καθώς παρά τη μείωση των καπνιστών σε ποσοστό, ο πληθυσμός αυξάνεται. Σύμφωνα με την Gilchrist 9 στους 10 καπνιστές αποτυγχάνουν να εγκαταλείψουν το τσιγάρο, επομένως η πρόκληση είναι να βρεθεί ένα αποδεκτό από τους καπνιστές προϊόν που θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις τους και ταυτόχρονα θα είναι πιο ασφαλές.

    Η PMI ισχυρίζεται μέσα από την έρευνα που έχει κάνει, ότι από τις περίπου 100 τοξικές χημικές ενώσεις που σχετίζονται με το κάπνισμα, η περισσότερες σχετίζονται με την καύση του καπνού. Αντίθετα η αντίδραση με τη θέρμανση είναι διαφορετική. Το IQOS περιέχει πραγματικό καπνό, ο οποίος, μέσω μιας ειδικής λεπίδας, θερμαίνεται αντί να καίγεται με αποτέλεσμα να εκλύονται σημαντικά λιγότερες τοξικές ουσίες. "Το πρόβλημά μας είναι ότι δεν μπορούμε να ονομάσουμε το προϊόν, δεν μπορούμε να μιλήσουμε για αυτό και να ενημερώσουμε τους καπνιστές ότι έχουν αυτήν την πιο ασφαλή εναλλακτική”, λέει ο Olczak που κατηγορεί αρκετούς από τους συμμετέχοντες στο δημόσιο διάλογο για τα καπνικά προϊόντα μειωμένου ρίσκου, για υποκρισία.

    Το βέβαιο είναι ότι η απόφαση του FDA άνοιξε το παράθυρο σε μια μεγάλη αγορά. Εάν τελικώς επιτευχθεί ο στόχος και εξασφαλιστεί και η δεύτερη έγκριση, τότε ο δρόμος θα ανοίξει διάπλατα για να ενταθεί ακόμη περισσότερο η καμπάνια της PMI, που φιλοδοξεί να κόψει το κάπνισμα στους καπνιστές, στρέφοντάς τους στο άτμισμα.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ