Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 12-Απρ-2019 13:56

    Paul J. Zak: Η εμπιστοσύνη είναι ο παράγοντας που αλλάζει τη δυναμική των επιχειρήσεων

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Paul J. Zak: Η εμπιστοσύνη είναι ο παράγοντας που αλλάζει τη δυναμική των επιχειρήσεων

    Ο διεθνούς φήμης Νευροεπιστήμονας Paul Zak μίλησε στο Capital.gr για την πολυετή έρευνά του και για την "εμπιστοσύνη" ως παράγοντα ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για τις επιχειρήσεις. 

    - Πώς κάποιος αποφασίζει το εάν θα εμπιστευτεί κάποιον; Ποιες συμπεριφορές μπορούν να οδηγήσουν σε αυτό που ονομάζουμε "εμπιστοσύνη” και πώς το αίσθημα της εμπιστοσύνης μπορεί να τροποποιήσει συμπεριφορές;

    Όταν συναντάμε κάποιον οικείο ή κάποιον που μας εμπνέει το αίσθημα της ασφάλειας, ο εγκέφαλός μας εκκρίνει μια νευροχημική ουσία την οξυτοκίνη η οποία μειώνει την αίσθηση της ανασφάλειας ή του φόβου που νιώθουμε όταν περιτριγυριζόμαστε από ανοίκεια άτομα. Για να πραγματοποιηθεί η συγκεκριμένη έρευνα, η ομάδα μου και εγώ αναπτύξαμε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ένα πρωτόκολλο που περιλάμβανε ταχείες αιμοληψίες, με σκοπό να μετρήσουμε διακυμάνσεις στην έκκριση της οξυτοκίνης στον ανθρώπινο οργανισμό. Εφαρμόζοντας την προσέγγιση αυτή,  πραγματοποιήσαμε την έρευνα στο εργαστήριό  μου διαπιστώνοντας αρκετές και ενδιαφέρουσες επιδράσεις της οξυτοκίνης. Εκτός από τη μείωση του φόβου, αυξάνει την ενσυναίσθηση, την ικανότητα να κατανοείς και να αισθάνεσαι τα συναισθήματα των άλλων και μας παρακινεί να εργαστούμε για να τους βοηθήσουμε. Ο μειωμένος φόβος, η ενσυναίσθηση και η επιθυμία να βοηθήσουμε τους άλλους αποτελούν βασικές συμπεριφορικές ενδείξεις εμπιστοσύνης. Οι ενδείξεις αυτές αποτελέσουν επίσης βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη των επιθυμητών κοινωνικών και ηθικών συμπεριφορών και προάγουν την αποτελεσματική ομαδική εργασία.

    - Με ποιους τρόπους η αναγνώριση του "Moral Molecule" έχει επηρεάσει την έρευνα σας όσον αφορά τις επιχειρήσεις;

    Έχοντας αφιερώσει μια δεκαετία στη μελέτη της οξυτοκίνης, ώστε να μπορέσω να κατανοήσω τα βιολογικά αίτια των συμπεριφορών μας, καθώς και την ψυχοπαθολογία ή τις κλινικές εφαρμογές της οξυτοκίνης, σημαντικές εταιρείες με προσέγγισαν για να τις βοηθήσω  να καταλάβουν πώς θα μπορούσαν να μετρήσουν και να ενισχύσουν το επίπεδο της εμπιστοσύνης στους οργανισμούς τους. Η αρχική μου απάντηση ήταν ότι θα μπορούσα να μετρήσω τα επίπεδα οξυτοκίνης που εκκρίνονται κάνοντας την ανάλογη αιμοληψία στους εργαζομένους τους, πράγμα το οποίο δεν αποτελούσε την πλέον  ευχάριστη προσέγγιση. Όπως αναφέρω και στο βιβλίο μου "Trust Factor: Η Επιστήμη του να δημιουργείς επιχειρήσεις υψηλών αποδόσεων", μερικές εταιρείες όπως η Zappos.com, μου επέτρεψαν όντως να προβώ σε αιμοληψία, αξιολογώντας έτσι τις παραμέτρους που επηρεάζουν τις διαπροσωπικές συμπεριφορές των εργαζομένων και την παραγωγικότητά τους. Η συγκεκριμένη έρευνα αποτέλεσε τη βάση μιας μελέτης που ανέπτυξα με την ονομασία Ofactor, η οποία ποσοτικοποιεί τα επίπεδα της εμπιστοσύνης που αναπτύσσονται σε μία επιχείρηση,  αναλύοντας και αξιολογώντας τις βιολογικές παραμέτρους της συμπεριφοράς των εργαζομένων.

    - Πώς η εμπιστοσύνη μπορεί να διαχυθεί και να υιοθετηθεί, σε μεγάλους οργανισμούς; Μπορεί να υπάρξει "ομαδική εμπιστοσύνη";

    Ως κοινωνικά όντα, οι άνθρωποι επιθυμούν να σχηματίζουν ομάδες και να συνεισφέρουν από κοινού σε συλλογικές δράσεις. Οι εγκέφαλοί μας έχουν δημιουργηθεί γι’ αυτό τον σκοπό. Από πλευράς ανατομίας του εγκεφάλου μας, ο παράγων "εργασία" αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό όλων των ανθρώπων και η διαπροσωπική εμπιστοσύνη αποτελεί τη βασική παράμετρο που καθιστά τη συλλογική προσπάθεια εφικτή. Αποτελεί επομένως τον βασικό παράγοντα που κάνει μια επιχείρηση, να λειτουργεί ορθά. Η έρευνά μου σε πλήθος εταιρειών, εντόπισε οκτώ βασικές συμπεριφορές που αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία εμπιστοσύνης στους οργανισμούς. Η δομή της έρευνας και  οι δείκτες του Ofactor επιτρέπουν στους οργανισμούς να μετρήσουν τα επίπεδα των οκτώ αυτών παραμέτρων/συμπεριφορών και να παρέμβουν κατάλληλα για να αυξήσουν τα επίπεδα της εμπιστοσύνης. Η αυξημένη εμπιστοσύνη βελτιώνει σημαντικά τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων.  Έτσι τα Διευθυντικά στελέχη μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποί τους αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους, ώστε να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη, να αποκτήσουν αποτελεσματικότερη ομαδική εργασία και μεγαλύτερη συνεργασία. Η συναδελφική εμπιστοσύνη, κάνει το σύνολο της εργασίας πιο ευχάριστο!

    - Μπορεί κάποιος να περιμένει απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα επενδύοντας σε εμπιστοσύνη σε όλα τα επίπεδα μιας επιχειρηματικής οργάνωσης;

    Χρησιμοποιώντας στοιχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες, η έρευνα που πραγματοποίησα απέδειξε ότι οι εργαζόμενοι σε εταιρείες με υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης έχουν κατά 74% λιγότερο χρόνιο στρες, κατά 106% περισσότερη ενέργεια στην εργασία, είναι 50% πιο παραγωγικοί, παίρνουν 13% λιγότερες ημέρες αδείας λόγω ασθένειας, δείχνουν  κατά 76% μεγαλύτερη αφοσίωση στην εργασία και τον οργανισμό τους, αντιμετωπίζουν κατά 40% λιγότερη υπερκόπωση και είναι 29% πιο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους εκτός εργασίας. Παρόμοια είναι τα ευρήματα και για τις εταιρείες εκτός των ΗΠΑ.

    - Η Ελλάδα ανακάμπτει από μια μεγάλη σε διάρκεια και ένταση κρίση. Θα μπορούσε η εμπιστοσύνη να είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για τους οργανισμούς που επιδιώκουν να εισέλθουν δυναμικά σε μία νέα εποχή ανταγωνιστικότητας;

    Οι οργανισμοί με υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης θέτουν σε προτεραιότητα τους ανθρώπους τους.  Εκείνοι εξάλλου δημιουργούν τη μεγαλύτερη αξία για τους οργανισμούς. Ο ρόλος των ηγετών είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή της στρατηγικής και στη συνέχεια η παροχή των εφοδίων στους εργαζομένους ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους. Αυτό ξεκινάει αντιμετωπίζοντας τους εργαζόμενους ως εθελοντές.  Οι άνθρωποι μπορούν να επενδύσουν τη γνωστική και συναισθηματική ενέργεια τους για κάποιον άλλο οργανισμό, σε περίπτωση  που δε λάβουν τη σωστή μεταχείριση. Οι εθελοντές δεν εκτελούν διαταγές αλλά ερωτώνται. Οφείλει λοιπόν κανείς να τους ευχαριστεί, όταν ολοκληρώνουν μία εργασία. Πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν ενήλικες, να χαίρουν εμπιστοσύνης, καθώς και να λογοδοτούν για τις πράξεις τους. Οι ηγέτες πρέπει να είναι υπόδειγμα αξιοπιστίας εάν θέλουν οι εργαζόμενοι να εμπιστεύονται αυτούς και τους συναδέλφους τους. Αυτό προϋποθέτει να είναι ανοικτοί και ειλικρινείς, να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα λάθη τους και να  συμμετέχουν ενεργά στην ομαδική εργασία. 

    Ο διεθνούς φήμης Νευροεπιστήμονας Paul Zak, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο 8o Σεμινάριο Ηγεσίας της SARGIA Partners με θέμα "Trust Factor: The Science of Creating High Performance Companies" τον Ιούνιο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων