Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 04-Μαρ-2019 07:52

    Νέο μοντέλο υλοποίησης των έργων προτείνει ο Αν. Καλλιτσάντσης

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Νέο μοντέλο υλοποίησης των έργων προτείνει ο Αν. Καλλιτσάντσης

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Πενιχροί είναι οι αναγκαίοι οικονομικοί πόροι για τη χρηματοδότηση νέων μεγάλων έργων υποδομής, όπως ανέφερε, το περασμένο Σάββατο, από το βήμα του Φόρουμ των Δελφών ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελλάκτωρ Αναστ. Καλλιτσάντσης.

    "Ούτε το ελληνικό δημόσιο έχει πλέον την οικονομική δυνατότητα να υλοποιήσει όσα είναι αναγκαία, ούτε οι κοινοτικοί πόροι διοχετεύονται κατά προτεραιότητα στη χώρα μας πια. Το Υπουργείο Οικονομικών στον προϋπολογισμό του 2019, προβλέπει πως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τον τομέα των Υποδομών και των Μεταφορών θα φτάσει τα 1,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,6 δισ. είναι χρήματα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ε.Ε., ενώ μόλις 204 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από εθνικούς πόρους. Κανονικά τα 1,8 δισ. ευρώ δεν φτάνουν ούτε για τη συντήρηση των υπαρχόντων έργων, όχι προφανώς για νέα έργα" σημείωσε.

    Παθογένεια οι εξαιρετικά υψηλές εκπτώσεις

    Αναφέρθηκε ακόμη στην παθογένεια των εξαιρετικά υψηλών εκπτώσεων, που οδηγεί σε ημιτελή έργα με μεγάλο κόστος για το Δημόσιο.  Όπως είπε, τα έργα κατακερματίζονται με μικρές συμβάσεις, όπου δίνονται εκπτώσεις 50% ή και παραπάνω, από επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε τεχνικά ούτε οικονομικά, με τη δικαιολογία ότι το Δημόσιο υλοποιεί τα έργα φθηνά.

    "Έργα που κατακερματίζονται με μικρές συμβάσεις, όπου δίνονται εκπτώσεις 50% ή και παραπάνω, από επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ανταποκριθούν ούτε τεχνικά ούτε οικονομικά, και όλα αυτά με τη δικαιολογία ότι το Δημόσιο υλοποιεί τα έργα φθηνά. Τα έργα όμως εγκαταλείπονται στη μέση, επειδή οι ανάδοχοι πτωχεύουν και καθυστερούν, γίνονται κακότεχνα και τελικά πέραν του ότι κοστίζουν πολύ περισσότερο στον Έλληνα πολίτη, τελματώνουν και δεν παρέχουν το ζητούμενο όφελος για την εθνική οικονομία".

    Οι πρότυπες προτάσεις

    Με στόχο τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης των έργων υποδομής και την επιτάχυνση της υλοποίησής τους, ο κ. Καλλιτσάντσης παρουσίασε, κατά το φόρουμ των Δελφών, τις "πρότυπες προτάσεις", ένα νέο μοντέλο υλοποίησης έργων.  Πρόκειται για μία λύση, όπως διευκρίνισε, που εφόσον σχεδιαστεί κατάλληλα, μπορεί μόνο όφελος να προσφέρει. Προς την κατεύθυνση αυτή, κάλεσε την πολιτεία να εξετάσει τη συγκεκριμένη λύση και να διαμορφώσει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο.

    Όπως εξήγησε, το μοντέλο των πρότυπων προτάσεων προβλέπει ότι παράλληλα με την παραδοσιακή μέθοδο, όπου το κράτος σχεδιάζει, αναπτύσσει και αναθέτει έργα κατόπιν διαγωνισμών, ο ιδιώτης διαμορφώνει μία πρόταση για ένα έργο που μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν εντάσσεται στον κρατικό σχεδιασμό. Η πρόταση αυτή θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά ανταποδοτική, για να είναι και χρηματοδοτήσιμη.

    "Έστω ότι ο προτείνων έχει καταλήξει σε ένα έργο υποδομής ανταποδοτικό και με σαφή  αναπτυξιακά πλεονεκτήματα, και βέβαια χρηματοδοτήσιμο από ιδιωτικά κεφάλαια και διεθνείς χρηματαγορές, που όμως δεν έχει ενταχθεί στις προτεραιότητες της δημόσιας διοίκησης. Μετά από τακτική διαδικασία, μπορεί να υποβάλει σε ειδική υπηρεσία του αρμόδιου Υπουργείου που θα είναι επιφορτισμένη με την αξιολόγηση Πρότυπων Προτάσεων, μία προκαταρκτική προμελέτη βιωσιμότητας - σε συνεργασία και με οικονομικό σύμβουλο - καθώς κι ένα οδικό χάρτη με όλα τα στάδια, όπως κι ένα σχέδιο χρηματοδότησης, το οποίο μπορεί να προβλέπει ακόμα και μηδενική συμβολή από το κράτος σημείωσε.

    Εν συνεχεία, όπως πρόσθεσε, εφόσον η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου κρίνει πως η Πρότυπη Πρόταση εναρμονίζεται με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της χώρας στον τομέα των Υποδομών και δημιουργεί οφέλη, μπορεί να ζητήσει από τον προτείνοντα να την εξειδικεύσει, υποβάλλοντας προμελέτες και αναλυτικό οδικό χάρτη, καθώς και επιστολές δέσμευσης από χρηματοδοτικούς οργανισμούς.

    Από την πλευρά του, το Υπουργείο δρομολογεί μία διαγωνιστική διαδικασία η οποία θα διεξαχθεί με βάση το Νόμο για τα ΣΔΙΤ ή και τις Παραχωρήσεις.

    Εάν μειοδότης ανακηρυχθεί όχι αυτός που έχει καταθέσει την Πρότυπη Πρόταση αλλά κάποιος ανταγωνιστής του, τότε:

    • Είτε ο ανάδοχος του έργου αναλαμβάνει να αποζημιώσει τον προτείνοντα για το κόστος των μελετών και της προπαρασκευής,

    • Είτε στον προτείνοντα προσφέρονται άλλα κίνητρα όπως π.χ. δικαίωμα προαίρεσης. Έχει δηλαδή τη δυνατότητα να αναλάβει το έργο αν είναι διατεθειμένος να δώσει την ίδια προσφορά με αυτή που αναδείχθηκε ως μειοδότρια στο διαγωνισμό από τον ανταγωνιστή του.

    Ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των Πρότυπων Προτάσεων:

    1. Υλοποιούνται χρήσιμα έργα υποδομών με ιδιωτικά κεφάλαια, χωρίς δέσμευση πόρων του Δημοσίου

    2. Αναδεικνύονται έργα με αναπτυξιακά κριτήρια και διασφαλισμένη χρηματοδότηση από διεθνείς και εγχώριους χρηματοοικονομικούς φορείς.

    3. Εξοικονομείται χρόνος. Είναι χαρακτηριστικό ότι για ένα έργο στην Ελλάδα από τη στιγμή που ξεκινάει ο σχεδιασμός του μέχρι τη στιγμή που αρχίζουν οι εκσκαφές μεσολαβούν πάνω από 60 μήνες, όταν ο μέσος αντίστοιχος χρόνος για έργα μέσω Πρότυπων Προτάσεων στην Ιταλία περιορίζεται σε 12-18 μήνες. 

    "Αν οι κυβερνήσεις αφήσουν την αγορά να προτείνει, να σχεδιάσει, να χρηματοδοτήσει, να κατασκευάσει και να λειτουργήσει έργα υποδομών, τότε οι δυνατότητες είναι αναρίθμητες. Είναι καθαρά θέμα πολιτικής βούλησης και λογικής" κατέληξε ο κ. Καλλιτσάντσης.

    K. Καραμανλής: Τέσσερα χρόνια χωρίς ούτε μία συμβασιοποίηση

    Στην παρέμβασή του κατά το φόρουμ των Δελφών, ο τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ Κώστας Καραμανλής, χαρακτήρισε την πρόταση του κ. Καλλιτσάντση εξαιρετική ιδέα, τονίζοντας ότι "τα τελευταία τέσσερα χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μία συμβασιοποίηση μεγάλου έργου.

    Όπως σημείωσε, οι εργοληπτικές εταιρείες δεν έχουν αντικείμενο, υπάρχουν τεράστια ζητήματα με το θεσμικό πλαίσιο που πρέπει εξεταστούν, ενώ "οι υπερβολικές εκπτώσεις δημιουργούν προβλήματα". Ο ίδιος αναρωτήθηκε αν πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά το ενδεχόμενο "να φέρουμε την ιδιωτική επίβλεψη σε μερικά έργα".

    Σχετικά με την απόρριψη τμήματος του επενδυτικού σχεδίου της Cosco στον ΟΛΠ, ο κ. Καραμανλής έκανε λόγο για εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη, καθώς τίθεται εν κινδύνω μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ".

    Αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, ο κ. Καραμανλής άφησε ανοικτό το παράθυρο επανεξέτασης του σημερινού σχεδιασμού παραχώρησης, τονίζοντας πως με βάση τις τιμές διοδίων οι Έλληνες θα πληρώσουν δύο φορές για το ίδιο έργο.

    Ο τομεάρχης Υποδομών της Ν.Δ. ανέφερε ακόμη ότι το ΣτΕ αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη της χώρας, μετά και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) αναφορικά με το διαγωνισμό για τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία υποστήριξε πως "το ΣτΕ είναι τροχοπέδη στην ανάπτυξη της χώρας".

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων