10:27 09/09
Τραπεζικό deal 16 δισ. ευρώ στην Ιταλία: Η Monte Paschi αποκτά τον έλεγχο της Mediobanca
Η συμφωνία αναμένεται να αναδιαμορφώσει τον ιταλικό χρηματοπιστωτικό τομέα.
Του Σταμάτη Ζαχαρού
Ίπταται τις πρώτες ημέρες διαπραγμάτευσής της στο Χρηματιστήριο Αθηνών η μετοχή της Aegean Airlines, δικαιώνοντας τα private equity funds που "σφάζονταν" για τα... φτερά της, τις εβδομάδες που προηγήθηκαν της εισαγωγής.
Η εταιρεία που σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της συνεχίζει να αποτελεί αντικείμενο στενής παρακολούθησης από επενδυτικά κεφάλαια, ενώ η άρνηση των μετόχων να πουλήσουν πριν την εισαγωγή, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν συντρέχουν πλέον οι λόγοι που τους ώθησαν στις -ατελέσφορες- διαπραγματεύσεις.
Την εταιρεία είχε αρχικά προσεγγίσει το επενδυτικό κεφάλαιο BC Partners που ενδιαφέρεται για τοποθετήσεις στην ελληνική αγορά. Ο διαχειριστής του κεφαλαίου κ. Νίκος Σταθόπουλος γνώριζε προσωπικά τον εφοπλιστή Π. Λασκαρίδη που κατέχει (μεταξύ πολλών άλλων επενδύσεων) ποσοστό 25% της αεροπορικής εταιρείας.
Ο κ. Σταθόπουλος εξασφάλισε περίοδο αποκλειστικής διαπραγμάτευσης με τους μετόχους της εταιρείας και ειδικότερα με τον Θ. Βασιλάκη που κατέχει και το μεγαλύτερο ποσοστό (45%) αλλά και κάποιους από τους υπόλοιπους μετόχους που ελέγχουν ποσοστά μέχρι 8%, όπως οι κ. Κωνσταντακόπουλος, Γ. Δαυίδ, η Τράπεζα Πειραιώς και ο Δάκης Ιωάννου.
Η περίοδος έληξε χωρίς αποτέλεσμα και τότε το έτερο "δραστήριο" fund, η Texas Pacific Group μπήκε "σφήνα" στις διαπραγματεύσεις, προσφέροντας μεγαλύτερο τίμημα και δελεάζοντας τους υπόλοιπους μετόχους. Τελικά, και προκειμένου να μην διαταραχθούν οι σχέσεις των δύο μεγαλομετόχων, η προοπτική της πώλησης "πάγωσε" και η εταιρεία "μπήκε" στο Χ.Α.
Παρά το γεγονός ότι η εισαγωγή είναι πολύ πρόσφατη, φαίνεται ότι υπάρχουν ακόμη μνηστήρες που ενδιαφέρονται για τις αερομεταφορές στη χώρα μας. Το πρόβλημα μοιάζει να είναι η υψηλή αποτίμηση της Aegean. Οι μέτοχοι πάντως στα παρόντα επίπεδα έχουν κάθε λόγο να σκέπτονται σοβαρά την οποιαδήποτε πρόταση που θα τους αποζημιώνει για την επιμονή και την προσπάθειά τους όλ’ αυτά τα χρόνια. Με δεδομένο μάλιστα το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης να πουλήσει (ουσιαστικά να ξεφορτωθεί) την Ολυμπιακή, ένα επενδυτικό σχήμα θα μπορούσε να προσβλέπει στην παντοκρατορία των ελληνικών αιθέρων. Η Aegean άλλωστε παρουσιάζει ακόμη και αυτόνομα μια σημαντική ανάπτυξη. Τα έσοδά της, αυξήθηκαν σύμφωνα με το δημοσιευμένο ισολογισμό κατά 17,9% και διαμορφώθηκαν στα 401,6 εκατ. ευρώ από 340,6 εκατ. ευρώ το 2005 με τα λειτουργικά αποτελέσματα να ενισχύονται στα 46,2 εκατ. ευρώ έναντι 31,925 εκατ. ευρώ (+44,8%).
Στο τέλος του 2006 η εταιρεία είχε στο ταμείο της διαθέσιμα ύψους 24,5 εκατ. ευρώ έναντι 7,5 εκατ. ευρώ το 2005, ενώ η χρήση παρουσίασε θετικές λειτουργικές ταμειακές ροές 57,7 εκατ. ευρώ από 31,7 εκατ. ευρώ το 2005.
Το σύνολο των υποχρεώσεών της έφτανε στα 150,3 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 112,8 εκατ. ευρώ ήταν βραχυπρόθεσμες. Το ενεργητικό της Aegean Airlines στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς ήταν 166,7 εκατ. ευρώ, αυξημένο συγκριτικά με τα 131,2 εκατ. ευρώ του 2005. Η συγκυρία είναι μοναδική για την αεροπορική εταιρεία καθώς η κατάσταση που επικρατεί στην Ολυμπιακή ευνοεί την ανάπτυξη της ανταγωνίστριας που προσφέρει σαφώς ανώτερο προϊόν.
Η "προίκα" της εταιρείας είναι δελεαστική για τους μνηστήρες και με τον "πυρετό" των deals που επικρατεί στο ελληνικό χρηματιστήριο δεν αποκλείεται να ξαναβρεθεί στο μάτι του κυκλώνα. Ο κλάδος των αερομεταφορών άλλωστε ανακάμπτει διεθνώς και το μέγεθός του τραβάει όσους ενδιαφέρονται για μεγάλες σε μέγεθος εξαγορές.