Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 12-Δεκ-2017 08:07

    Στενό μαρκάρισμα Θεσμών σε Χρ. Σπίρτζη για το "δεν πληρώνω" στην Εγνατία

    Στενό μαρκάρισμα Θεσμών σε Χρ. Σπίρτζη για το "δεν πληρώνω" στην Εγνατία
    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τελευταία Ενημέρωση: 14:03

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες έχει αυξημένο βαθμό δυσκολίας για την κυβέρνηση και τους καθ’ ύλην αρμόδιους υπουργούς, εν προκειμένω τον Χρήστο Σπίρτζη. Όχι μόνο επειδή πρόκειται για μία ακόμη αποκρατικοποίηση. Αλλά κυρίως επειδή η τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων είναι η απόλυτη προϋπόθεση για την επιτυχή διεξαγωγή του διαγωνισμού για την παραχώρηση του οδικού άξονα, με τους δανειστές να ορίζουν τον Μάρτιο του 2018 ως χρονικό ορόσημο για την έναρξη της διαδικασίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

    Τέλη Νοεμβρίου, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών εξέδωσαν κοινή απόφαση βάσει της οποίας εξαιρούνται από την καταβολή διοδίων οι κάτοικοι των όμορων περιοχών και οι άνεργοι. Η απόφαση αυτή ούτε στηρίχθηκε σε οικονομοτεχνική μελέτη ούτε προέκυψε μετά από συνεννόηση με το ΤΑΙΠΕΔ που έχει ξεκινήσει το διαγωνισμό παραχώρησης του οδικού άξονα. Γι’ αυτό ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος έχει δηλώσει αιφνιδιασμένος από τη συγκεκριμένη ΚΥΑ, με τον κ.Σπίρτζη να δηλώνει, πλέον, σε σημερινή συνέντευξή του, ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει το λόγο για το "ελευθέρας",

    Προς απόσυρση

    Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με το συμπληρωματικό μνημόνιο συνεννόησης μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών, ένα από τα προαπαιτούμενα που σχετίζονται με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού αφορά την θέση εκτός ισχύος της συγκεκριμένης ΚΥΑ.

    "Το υπουργείο Υποδομών θα εκδώσει μία νέα υπουργική απόφαση (ΥΑ) η οποία θα αντικαταστήσει την ΥΑ που προβλέπει εξαιρέσεις (σ.σ.: από την υποχρέωση πληρωμής διοδίων) που θεσμοθετήθηκαν στις 27/11/2017 με ΦΕΚ" αναφέρεται. Ακόμη, οι θεσμοί διευκρινίζουν ότι η νέα απόφαση, που θα αντικαταστήσει την ΚΥΑ Σπίρτζη - Τσακαλώτου, προτού εκδοθεί, θα έχει συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ.

    Τι θα αναφέρει η νέα απόφαση; Ότι ενδεχόμενες εξαιρέσεις θα πάψουν να ισχύουν από τη στιγμή που εγκριθεί η νέα τιμολογιακή πολιτική των τελών διοδίων, η οποία θα έχει λάβει το πράσινο φως από τη Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Move). Η νέα τιμολογιακή πολιτική των τελών διοδίων, που θα αποτελέσει Κοινή Απόφαση των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών,  προβλέπεται να εκδοθεί τον Απρίλιο του 2018.

    Τα προαπαιτούμενα

    Εκτός από την αντικατάσταση της ΚΥΑ Σπίρτζη, το μνημόνιο θέτει ως προαπαιτούμενα για την προώθηση της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού:

    - Την υποβολή προς έγκριση στην DG Move από το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ  της νέας τιμολογιακής πολιτικής που θα εφαρμοστεί στον αυτοκινητόδρομο και στους καθέτους αυτού άξονες, αφότου οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώσουν την μελέτη τους. Προτού το σχέδιο της νέας τιμολογιακής πολιτικής, που θα αποτελεί ΚΥΑ των Υποδομών,  υποβληθεί στην DG Move, θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ.

    - Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να εκδώσει (Απρ.2018) υπουργική απόφαση με μεταβατική ισχύ, η οποία θα προβλέπει την έναρξη λειτουργίας σταθμών διοδίων -βάσει της τρέχουσας τιμολογιακής πολιτικής- που έχουν αποπερατωθεί (Παμβώτιδα, Ευζώνοι, Ιεροπηγή, Μέστη).

    - Η Εγνατία Οδός θα δημοπρατήσει δύο συμβάσεις λειτουργίας και συντήρησης του οδικού άξονα και των κάθετων αυτού αξόνων, τη σχεδίαση και την κατασκευή τεσσάρων μετωπικών σταθμών σε Σιάτιστα, Αρδάνιο, Καβάλα και Στρυμωνικό και την κατασκευή του συνολικού αριθμού των πλευρικών σταθμών που προβλέπει προγενέστερη ΚΥΑ ( 1867/29.05.2017).

    - Έως τον Φεβρουάριο του 2018 η Εγνατία Α.Ε. θα πρέπει να υπογράψει τη σύμβαση κατασκευής του σταθμού διοδίων στην Ασπροβάλτα και να διασφαλίσει την έναρξη λειτουργίας-του υπό κατασκευή - πλευρικού σταθμού διοδίων στο Ωραιόκαστρο. Η έναρξη λειτουργίας του συγκεκριμένου σταθμού θα λάβει χώρα αμέσως μετά την έκδοση της απαιτούμενης ΚΥΑ (που θα έχει συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ) από τους υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών (Μάρτιος 2018).

    Χρ.Σπίρτζης: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει το λόγο για τις δωρεάν διελεύσεις

    Ερωτηθείς, σε συνέντευξή του στο πρακτορείο FM για το εάν η απόφαση για τις δωρεάν διελεύσεις των μόνιμων κατοίκων και των ανέργων θα είναι δεσμευτική για τον ιδιώτη, ο κ.Σπίρτζης δήλωσε:

    "Όχι αυτό είναι θέμα από δω και πέρα του ΤΑΙΠΕΔ. Αν το ΤΑΙΠΕΔ στο μοντέλο, στο τεχνοοικονομικό μοντέλο που μελετά και στο διαγωνισμό που θα βγάλει, προβλέψει ότι πρέπει να έχουμε ελεύθερες διελεύσεις για τα άτομα με ειδική αναπηρία, για τους ανέργους, για τους κατοίκους που μένουν σε περιοχές που είναι ακριτικές και δεν έχουν εναλλακτικό οδικό δίκτυο, μπορεί να συνεχίσει να ισχύει.

    Αν δεν το προβλέψει στο μοντέλο του δεν θα ισχύει. Αυτό όμως πιστεύω ότι είναι ένα θέμα που  πρέπει να ρωτήσετε το ΤΑΙΠΕΔ, τη διοίκησή του και τους συμβούλους του. Ποιο μοντέλο δηλαδή επεξεργάζονται. Αυτό  είναι το ένα.

    Το δεύτερο που είναι σημαντικό και αξίζει τον κόπο να το πούμε, είναι ότι στις παραχωρήσεις που βρήκαμε έτοιμες συμβάσεις που δεν προβλεπόταν να έχουμε ελεύθερες μετακινήσεις, στη διαπραγμάτευση δέχτηκαν οι παραχωρησιούχοι και τα άτομα με ειδική αναπηρία να μπορούν να διέρχονται τα οχήματα που τα μεταφέρουν ελεύθερα και να έχουμε ελεύθερη διέλευση στις περιοχές που δεν έχουμε ασφαλές εναλλακτικό δίκτυο και να υπάρχει πολύ μεγάλη και ειδική τιμολογιακή πολιτική για τους συχνούς χρήστες.

    Φτάνει σε κάποιες περιπτώσεις στο 70% έκπτωσης από τα διόδια που έχουν οριστεί. Αυτό κατά τη γνώμη μου είναι ενδεικτικό ότι και οι παραχωρήσεις και οι συμπράξεις του δημοσίου  με τον ιδιωτικό τομέα μπορούν να έχουν κοινωνικό πρόσωπο και αυτό οφείλει το ΤΑΙΠΕΔ να το λάβει υπόψη του, στο σχεδιασμό που κάνει".

    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων