14:15 06/09
FT: Η αμερικανική κυβέρνηση ξαναπροσλαμβάνει απολυμένα στελέχη των Fannie Mae, Freddie Mac, εν όψει της εισαγωγής τους στο Χρηματιστήριο
Τα στελέχη είχαν απολυθεί πρόσφατα από την κυβέρνηση Τραμπ.
Του Φάνη Γαβρινιώτη
Τη μεγαλύτερη αύξηση από την πλήρη λειτουργία της το 2004 θα εμφανίσει φέτος η μέση ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό, επηρεάζοντας ανάλογα -όπως είναι φυσικό- και την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών και αποδόσεων του έργου παραχώρησης. Ειδικότερα, με βάση τα δεδομένα της κίνησης στον αυτοκινητόδρομο κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του 2007, φέτος υπολογίζεται ότι η μέση ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό θα προσεγγίσει τα 300.000 οχήματα έναντι 270.000 τον προηγούμενο χρόνο. Η αύξηση αυτή όσον αφορά τον αριθμό των διελεύσεων οχημάτων αντιστοιχεί σε ποσοστιαία μεταβολή της τάξεως του 11% έναντι 8,5% το 2006 και 8% το 2005 όταν η μέση ημερήσια κυκλοφορία έφτανε τα 250.000 αυτοκίνητα.
Η διαρκώς αυξανόμενη χρήση της Αττικής Οδού επηρεάζει άμεσα τα έσοδα και την κερδοφορία της εταιρείας εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου. Έτσι, για την τρέχουσα χρήση εκτιμάται πως τα οικονομικά στοιχεία της Αττικής Οδού θα διαμορφωθούν αντίστοιχα σε υψηλότερα επίπεδα.
Σημειώνεται ότι το 2006 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας Αττική Οδός ΑΕ είχε ανέλθει στο ποσό των 223 εκατ. ευρώ με τα καθαρά κέρδη να αγγίζουν τα 47 εκατ. ευρώ. Στην εταιρεία Αττική Οδός ΑΕ συμμετέχουν ως μέτοχοι οι Όμιλοι της Ελληνικής Τεχνοδομικής (σήμερα κατέχει το 39,17% και μετά τη συγχώνευση με απορρόφηση της Παντεχνικής θα ελέγχει το 59,27%), της J&P Άβαξ (διαθέτει το 30,83%), καθώς και η ΑΤΤΙ – ΚΑΤ (με το υπόλοιπο 9,9%).
Επισημαίνεται πως οι εταιρείες - μέτοχοι της Αττικής Οδού πρόκειται να λάβουν τα πρώτα τους μερίσματα το έτος 2012. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι τα έσοδα από μερίσματα που θα εξασφαλίσει μόνο η Ελληνική Τεχνοδομική ως ο μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας Αττική Οδός ΑΕ, θα αγγίξουν συνολικά τα 602 εκατ. ευρώ καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης που θεωρητικά λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024.
Σταθερό το ύψος του διοδίου και προετοιμασία για τη "μάχη" των επεκτάσεων
Πάντως, η σταδιακή αύξηση της κίνησης στην Αττική Οδό επηρεάζει την ομαλή λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, ιδίως κατά τις ώρες αιχμής όπου παρατηρείται "μποτιλιάρισμα" στις εισόδους και εξόδους του οδικού άξονα. Η εταιρεία διαχείρισης της Αττικής Οδού αποκλείει, ωστόσο, το ενδεχόμενο αύξησης του ύψους του διοδίου το επόμενο διάστημα ως μέτρο για τον περιορισμό της κίνησης, εκτιμώντας ότι μια τέτοια ενέργεια δεν θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ως μοναδική λύση για την αποτελεσματική αποσυμφόρηση της κίνησης στον αυτοκινητόδρομο θεωρείται η επέκτασή του μέσω του προωθούμενου project παραχώρησης των Αστικών Έργων Αττικής.
Η δημοπράτηση του έργου μετατίθεται πλέον από το ΥΠΕΧΩΔΕ για το Φθινόπωρο, κάτι που όμως θα εξαρτηθεί και από το χρόνο που θα διεξαχθούν τελικά οι επόμενες βουλευτικές εκλογές. Αιτία της καθυστέρησης όσον αφορά τη δημοπράτηση του έργου είναι οι αντιδράσεις που έχουν εκδηλώσει οι δήμοι των νοτίων προαστίων του λεκανοπεδίου απ’ όπου σχεδιάζεται να διέλθουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Φυσικά, η κυβέρνηση δεν θα ήθελε να βρεθεί αντιμέτωπη με τις αντιδράσεις αυτές σε προεκλογική περίοδο.
Ανεξάρτητα από το χρόνο έναρξης του διαγωνισμού για τα Αστικά Έργα Αττικής, οι υποψήφιες κοινοπραξίες βρίσκονται ήδη σε προετοιμασίες για τη διεκδίκησή του. Από τις τέσσερις κοινοπραξίες που έχουν προεπιλεγεί, εκτιμάται πως τελικά το έργο θα διεκδικήσουν δύο σχήματα και συγκεκριμένα αυτά των μετόχων της Αττικής Οδού και η ελληνοϊσπανική συμμαχία των Cintra – ACS – ΓΕΚ.
Ερώτημα παραμένει η στάση που θα τηρήσει η προεπιλεγείσα κοινοπραξία με επικεφαλής τη γερμανική Hochtief, ενώ δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο συνενώσεων σχημάτων την κρίσιμη ώρα της διεκδίκησης του έργου.