Τετάρτη, 28-Ιουν-2017 08:51
"Θέλουμε να μεταμορφώσουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης"

Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Την επιθυμία τους να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης του λιμένα της Θεσσαλονίκης, κάτι που θα δώσει το πράσινο φως για την υλοποίησης μιας συμφωνίας η συνολικής αξία της οποίας ανέρχεται στο 1,1 δισ.ευρώ, εξέφρασαν οι εκπρόσωποι της κοινοπραξία του γερμανικού επενδυτικού ομίλου Deutsche Invest Equity Partners GmbH, της Terminal Link SAS του ομίλου CMA-CGM και της Belterra Investments LTD.
Σε συνάντησή με τη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και ακολούθως σε άτυπη συνάντηση γνωριμίας με τους εκπροσώπους του Τύπου, τα στελέχη της κοινοπραξίας εξέφρασαν εκ νέου την ικανοποίησή τους για την ανακήρυξή της ένωσης των DIEP-Terminal Link-Belterra ως προτιμητέου επενδυτή στο διαγωνισμό για την πώληση ποσοστού 67% του Οργανισμoύ Λιμένος Θεσσαλονίκης. Όπως έχει ανακοινωθεί, προκειμένου να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, οι συμμετέχοντες στην κοινοπραξία θα σχηματίσουν ένα joint venture με τα εξής ποσοστά συμμετοχής: DIEP 47%, Terminal Link 33%, Belterra (Όμιλος Σαββίδη) 20%.
Παρουσία, μεταξύ άλλων, των κ.κ. Σωτήρη Θεοφάνη, Συντονιστή της ένωσης, Alexander von Mellenthin, CEO της DIEP GmbH, Boris Wenzel, CEO της Terminal Link SAS και Marco Raniolo, Γενικού Διευθυντή της CMA CGM Greece, τα στελέχη της κοινοπραξίας επανέλαβαν τη δέσμευση να αναλάβουν το συντομότερο της διοίκηση του ΟΛΘ, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση του επιχειρηματικού και στρατηγικού σχεδίου που έχει εκπονηθεί με στόχο "να αναδειχθεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως το μεγαλύτερο της Βαλκανικής Χερσονήσου και της Ανατολικής Ευρώπης".
Όπως εξήγησε ο κ. Wenzel, ο λόγος που η Terminal Link, ένας από τους κορυφαίους Διαχειριστές Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, διεκδίκησε μαζί με τους υπόλοιπους partners τον ΟΛΘ, πέραν του μεγάλου ενδιαφέροντος που συγκεντρώνει το project, είναι διότι δεν αφενός διέθεταν παρουσία στην ευρύτερη περιοχή, αφετέρου όταν προκύπτει μια ευκαιρία διεκδίκησης ενός ευρωπαϊκού λιμένα, απλώς δεν μπορείς να την προσπεράσεις. Σήμερα η Terminal Link λειτουργεί ένα δίκτυο τερματικών σταθμών και διαχείρισης φορτίων στην Άπω Ανατολή, στη Βόρεια Ευρώπη, στη Μεσόγειο, στη Δυτική Αφρική και στη Βόρεια Αμερική. Το χαρτοφυλάκιο της περιλαμβάνει συμμετοχές σε 13 τερματικούς σταθμούς, που διακίνησαν, συνολικά, περισσότερα από 11,15 εκατομμύρια TEU το 2016.
Σημειώνεται ότι το 51% της Terminal Link ανήκει στην CMA CGM και το 49% στην China Merchants Port Holdings. Η CMA CGM είναι η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία ναυτιλιακών μεταφορών στον κόσμο, με έναν στόλο που αποτελείται από 449 πλοία μικρής μέσης ηλικίας. Η China Merchants Port Holdings (CMPort), εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ έχει επενδύσει σε σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων που διακινούν περισσότερα από 95 εκατομμύρια TEU ετησίως, γεγονός το οποίο τοποθετεί την εταιρεία μεταξύ των μεγαλύτερων Λιμενικών Διαχειριστών παγκοσμίως.
Από την πλευρά του ο κ. Alexander von Mellenthin, CEO της DIEP GmbH, συμφερόντων του ομίλου Goetz, τόνισε πως το project του ΟΛΘ είναι η πρώτη συμμετοχή του γερμανικού fund σε ένα infrastructure asset. Ερωτηθείς σχετικά, ανέφερε πως στην DIEP έχουν συμμετάσχει διαχρονικά πάνω από 450 επενδυτές, ορισμένοι από τους οποίους θα τοποθετηθούν στο fund που θα επενδύσει στο project του ΟΛΘ, αρνήθηκε κατηγορηματικά όμως πως σε αυτό συμμετέχουν ρωσικά κεφάλαια, επενδυτής και γενικότερα ρωσικά συμφέροντα. "Δεν είμαστε ο frontman κανενός", σημείωσε χαρακτηριστικά. Διευκρίνισε, δε, πως η συμμετοχή στην κοινοπραξία είναι μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, στο πλαίσιο φυσικά των διεθνών πρακτικών που διέπουν τη λειτουργία και τις επενδύσεις ενός fund.
Πότε αναλαμβάνουν
Με βάση τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, το σχήμα DIEP-Terminal Link-Belterra αναμένεται να αναλάβει τη διοίκηση του ΟΛΠ περί τα μέσα Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου. Σημειώνεται ότι ο φάκελος της διαγωνιστικής διαδικασίας έχει ήδη υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, ακολουθεί η σχετική έγκριση, η εξέταση της εξαγοράς από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και η ψήφιση της από τη Βουλή.
Η κοινοπραξία προσέφερε τίμημα 231,926 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΘ, ενώ η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ.ευρώ. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα για το 67%, υποχρεωτικές επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας ανέφεραν πως μετά την ανάληψη του ελέγχου του λιμανιού, σε πρώτη φάση στόχος είναι να πραγματοποιηθούν συγκεκριμένες αρχικές παρεμβάσεις προκειμένου να αυξηθεί η κίνηση. Εν συνέχεια, θα υλοποιηθούν σημαντικές αλλαγές που προβλέπονται στο επενδυτικό πλάνο των 180 εκατ.ευρώ, με επίκεντρο την επέκταση της 6ης προβλήτας, την απόκτηση μηχανολογικού εξοπλισμού για το ΣΕΜΠΟ, τον τερματικό σταθμό κ.α., με στόχο, όπως ανέφεραν να μεταμορφώσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ώστε να αποτελέσει μια πλατφόρμα ανάπτυξης για την τοπική οικονομία και ευρύτερα για τη Β. Ελλάδα.
Παράλληλα, εξέφρασαν την πεποίθηση ότι το Ελληνικό κράτος θα ολοκληρώσει τις δεσμεύσεις της για την ολοκλήρωση των έργων για τις συνδέσεις, οδικές και σιδηροδρομικές, με το λιμάνι. "Χωρίς αυτές, δεν θα αξιοποιηθεί στο έπακρο η επένδυση", κατέληξαν.