Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 25-Μαϊ-2017 07:53

    Γ. Περιστέρης: Ποια έργα θα βγάλουν από το τέλμα την ελληνική οικονομία

    Γ. Περιστέρης:  Ποια έργα θα βγάλουν από το τέλμα την ελληνική οικονομία
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
    Οι επενδύσεις στις υποδομές αποτελούν μονόδρομο για την ανάκαμψη και την εισροή νέων κεφαλαίων στην ελληνική οικονομία, όπως ανέφερε, χθες, κατά το πρώτο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που έλαβε χώρα στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης. Ο ίδιος σημείωσε ότι απαιτείται οι ελληνικές εταιρείες να επιδείξουν επενδυτικό πατριωτισμό και τόνισε ότι οι ενεργειακές υποδομές είναι το "κλειδί” για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.
     
    Επενδύσεις

     
    Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της PWC (Μάρτιος 2017), τα 69 έργα υποδομών, που βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιασμό αφορούν επενδυτική δαπάνη ύψους 21 δισ. ευρώ. Όπως σημείωσε, οι επενδύσεις αυτές προβλέπεται να προχωρήσουν κυρίως με ιδιωτική χρηματοδότηση, δεδομένου ότι το "πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα για μια χώρα σε ύφεση, χωρίς να προβλέπεται να αυξηθεί”.
     
    Η υλοποίηση έργων υποδομής έχει καταλυτική σημασία για την οικονομική ανάκαμψη. Και αυτό διότι τα έργα υποδομής έχουν πολύ μεγάλο πολλαπλασιαστή τον οποίο η PwC τοποθετεί στο 1,8 που αντιστοιχεί σε 20 μονάδες του ΑΕΠ μέσα στην επόμενη πενταετία. Εκτιμάται ότι για κάθε ευρώ που επενδύεται στις υποδομές, σχεδόν το μισό επιστρέφει άμεσα – από την πρώτη μέρα – στα κρατικά ταμεία, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
     
    Παράλληλα, τα έργα υποδομής, σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη, προσελκύουν ακόμα και σήμερα -παρά τις τεράστιες δυσκολίες της ελληνικής οικονομίας- σοβαρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον, αλλά και ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών τραπεζών.
     
    "Αυτό συμβαίνει επειδή η απόδοσή τους εκτείνεται σε διάστημα δεκαετιών και δεν επηρεάζονται τόσο από την τρέχουσα συγκυρία. Συνεπώς, με δεδομένη την κατάσταση της ελληνικής αγοράς και των ελληνικών τραπεζών, αλλά και τη δυσκολία ανάκαμψης του καταναλωτικού τομέα της οικονομίας, οι επενδύσεις στις υποδομές είναι ρεαλιστικά μιλώντας ο μόνος τρόπος για να μπει άμεσα φρέσκο χρήμα στην ελληνική οικονομία” σημείωσε.
     
    Ισότιμη αντιμετώπιση
     
    Ο κ. Περιστέρης ανέφερε ότι πρωταγωνιστές στις νέες επενδύσεις σε υποδομές θα είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες ζητούν ισότιμη αντιμετώπιση. Προς επίρρωση αυτού, ο CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφέρθηκε στο νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, έργο για το οποίο η εισηγμένη έχει μειοδοτήσει κοινοπρακτικά με τον ινδικό όμιλο GMR.
     
    "Όσες εταιρείες έχουν παραμείνει, σήμερα, ζωντανές έχουν επιδείξει απίστευτη αντοχή στην μακρότερη και πιο βίαιη ύφεση σε οικονομία της Δύσης μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Άντεξαν στα capital controls, στη ραγδαία αύξηση της φορολογίας, στα πανάκριβα επιτόκια. Έχουν βαθιά γνώση των συγκεκριμένων επενδύσεων σε υποδομές και γνωρίζουν πώς να πλοηγήσουν τις επενδύσεις τους στους μαιάνδρους της δύσκολης και βαλτωμένης ελληνικής γραφειοκρατίας” υπογράμμισε.
     
    Και πρόσθεσε ότι οι εταιρείες δεν ζητούν παρά ισότιμη μεταχείριση τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη φορολογία και την πληρωμή των υποχρεώσεων του κράτους, όπως, επί παραδείγματι, οι επιστροφές ΦΠΑ. "Το ελληνικό κράτος ενδεχομένως να μην κάνει πολλά για το ύψος των επιτοκίων και την ευκολία πρόσβασης των εταιρειών σε κεφάλαια, αλλά ας κάνει τουλάχιστον αυτά που μπορεί” σχολίασε.
     
    Απαραίτητες για την ανταγωνιστικότητα οι ενεργειακές υποδομές
    Παράλληλα, ο κ. Περιστέρης σημείωσε πως από τις δυνητικές επενδύσεις, ύψους 21 δισ. ευρώ, σε υποδομές έως το 2022, το 42% αφορά τον κλάδο της ενέργειας. Πρόκειται για επενδύσεις καθοριστικές και για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και για την γεωστρατηγική θέση της χώρας, όπως είπε.

    Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρθηκε σε δύο μεγάλα έργα που έχει ανάγκη η Ελλάδα. Ο λόγος για:

    -την πλήρη διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης με το Ελληνικό και Ευρωπαϊκό δίκτυο που θα επιτρέψει τη μόνιμη μείωση στην τιμή του ρεύματος, που είναι καθοριστική για την συνολική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Όπως εξήγησε, "κάθε χρόνο οι καταναλωτές ρεύματος πληρώνουν περίπου 700 εκατ. ευρώ για χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας, δηλαδή το κόστος του μαζούτ για την ρευματοδότηση των νησιών, τα οποία γίνονται καπνός και ρύποι. Με ένα κόστος που αντιστοιχεί σε αυτό μιας τετραετίας ΥΚΩ, θα μπορούσαν να έχουν διασυνδεθεί τα νησιά με τις μεγαλύτερες καταναλώσεις.

    Ταυτόχρονα θα δημιουργούνταν οι δυνατότητες για την στρατηγική εκμετάλλευση του πολύ μεγάλου δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ στο νησιωτικό χώρο του Αιγαίου (χερσαίο & υπεράκτιο), που ξεπερνά τα 10.000 MW και το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει το πεδίο για την επόμενη γενιά μεγάλων επενδύσεων στη χώρα”.

    - για τις επενδύσεις σε αντλησιοταμιεύσεις, με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να προωθεί δύο τέτοιου είδους μεγάλα έργα στην Αιτωλοακαρνανία και την Κρήτη. Σημείωσε ότι πρόκειται για ευρωπαϊκή προτεραιότητα, καθώς η αποθήκευση ενέργειας επιτρέπει την πλήρη αξιοποίηση της ενεργειακής επανάστασης που συντελείται παγκοσμίως από την ραγδαία άνοδο των ΑΠΕ. "Θα ήταν παρανοϊκό να μην επενδύσουμε σε αυτά τα έργα και να προχωρήσουμε σε εισαγωγές μπαταριών από διάφορες χώρες του εξωτερικού. Όπως και η διέλευση των αγωγών, έτσι και η αποθήκευση ενέργειας, δεν έχει μόνο οικονομική αλλά και γεωστρατηγική σημασία”.

    Οι ξένες εταιρείες ήθελαν να εγκαταλείψουν τα μεγάλα έργα

    Αναφερθείς στην αναγκαιότητα του επενδυτικού πατριωτισμού που θα πρέπει να επιδεικνύουν οι εταιρείες, ο κ. Περιστέρης αποκάλυψε ότι κατά τη διετία 2009 – 2010 οπότε τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους βρέθηκαν λόγω της κρίσης στον "αέρα", οι ξένες εταιρείες που συμμετείχαν στα έργα ζητούσαν επίμονα να βγουν τα λεφτά των συμβάσεων στο εξωτερικό και να σταματήσουν τα έργα με την καταγγελία των συμβάσεων.

    "Εμείς δεν το δεχθήκαμε ποτέ, δεν βγάλαμε ούτε ένα ευρώ εκτός Ελλάδας κι ολοκληρώσαμε μόνοι μας τα έργα” τόνισε.

    Σημείωσε, ακόμη, ότι οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνταν στην ελληνική αγορά ενέργειας, διέκοψαν, με την έναρξη της κρίσης κάθε επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα.

    Και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις, όπως είπε, "οι ξένες εταιρείες φαίνεται να λειτούργησαν για την διασφάλιση των συμφερόντων τους. Ωστόσο, εμείς κι άλλες ελληνικές εταιρείες δεν πράξαμε ανάλογα, αλλά υπερασπιστήκαμε την εγχώρια οικονομία και τους χιλιάδες εργαζόμενούς μας, τους οποίους θέλαμε να συνεχίσουμε να τους κοιτάμε κάθε μέρα στα μάτια”.

    "Με ορθολογικά κριτήρια και στα δύο παραδείγματα οι ξένες εταιρείες φαίνεται να λειτούργησαν για την διασφάλιση των συμφερόντων τους. Ωστόσο, εμείς κι άλλες ελληνικές εταιρείες δεν πράξαμε ανάλογα, αλλά υπερασπιστήκαμε την εγχώρια οικονομία και τους χιλιάδες εργαζόμενούς μας, τους οποίους θέλαμε να συνεχίσουμε να τους κοιτάμε κάθε μέρα στα μάτια.

    Σημείωσε πως ακόμα και με όρους οικονομικούς διεθνείς μελέτες, όπως της World Bank καταδεικνύουν ότι σε περιόδους κρίσης, οι πρώτοι που εμπιστεύονται τη χώρα είναι οι εγχώριοι επενδυτές και μετά ακολουθούν οι ξένοι.

    "Στο πλαίσιο αυτό, οι ελληνικές εταιρείες οφείλουν να επιδείξουν έναν νέο επενδυτικό πατριωτισμό,  με κυρίαρχο στόχο την καταπολέμηση της μάστιγας της ανεργίας. Ο επενδυτικός πατριωτισμός έχει δύο όψεις. Η μια είναι να δείχνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές της. Η άλλη, εξ ίσου σημαντική, είναι να δείχνει και το ελληνικό κράτος εμπιστοσύνη στις ελληνικές επιχειρήσεις.

    Εμείς,  στα χρόνια της κρίσης ήμασταν πράγματι από τους ελάχιστους στην Ελλάδα που αποδείξαμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη μας στη χώρα, επενδύοντας πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.

    Ο επενδυτικός πατριωτισμός που δείξαμε είχε και στέρεη οικονομική λογική. Με τον τρόπο αυτό θεωρούμε ότι βρισκόμαστε στην κατάλληλη θέση για να είμαστε πρωταγωνιστές στην επενδυτική ανάκαμψη που πιστεύουμε ότι θα έρθει στα επόμενα χρόνια. Διαθέτουμε το αναγκαίο μέγεθος, εξαιρετική αποτελεσματικότητα στις δραστηριότητές μας και μια μεγάλη βεντάλια δραστηριοτήτων και συμμαχιών, που μας επιτρέπουν να επενδύσουμε ταυτόχρονα σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

    Είμαστε ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος στις ανανεώσιμες πηγές, όπου μέχρι τα τέλη του 2017 θα φτάσουμε τα 1000 MW εγκατεστημένης ισχύος, έχουμε αναλάβει ή πρόκειται να αναλάβουμε πολύ μεγάλα έργα και παραχωρήσεις στην ενέργεια (Πτολεμαΐδα), στους αυτοκινητοδρόμους, στα αεροδρόμια (Καστέλι), στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, ενώ διαθέτουμε αυξημένη εξωστρέφεια με παρουσία σε 15 χώρες στο εξωτερικό. Το σημαντικότερο είναι ότι έχουμε οικοδομήσει σημαντικές συμμαχίες τόσο στη μετοχική μας σύνθεση (York Capital Management), όσο κι από πλευράς στρατηγικών εταίρων (ENGIE και Qatar Petroleum στα θερμοηλεκτρικά, αλλά και η ινδική GMR, στο αεροδρόμιο του Καστελίου)” ανέφερε.

    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ