Πέμπτη, 04-Μαϊ-2017 08:11
Πώς σχεδιάζει να βγει από τις ζημιές η Ελλάκτωρ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Δύο "πρωτιές” κατέγραψε ο όμιλος Ελλάκτωρ, κατά τη χρήση του 2016, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν, προχθές, Τρίτη.
Εμφάνισε τον υψηλότερο κύκλο εργασιών, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, των τελευταίων επτά ετών, μέγεθος που - σε ορίζοντα δεκαετίας - υπήρξε μεγαλύτερο μόνον τη χρήση του 2009 (2,2 εκατ. ευρώ).
Ταυτόχρονα όμως, παρουσίασε τις υψηλότερες ζημιές μετά από φόρους της τελευταίας δεκαετίας, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 96,7 εκατ. ευρώ ή 121,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των μετόχων της μητρικής).
Σύμφωνα με όσα ανέφεραν οι επικεφαλής της Ελλάκτωρ, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, τα αποτελέσματα επηρεάστηκαν από την πρόβλεψη, ύψους 40 εκατ. ευρώ, που σχετίζεται με την εκτιμώμενη ως μέγιστη επιβάρυνση λόγω της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Το πρόστιμο της Ε.Ε. αντιστοιχεί στο 60% των μη επαναλαμβανόμενων ζημιών, συνολικού ύψους 66,7 εκατ. ευρώ, οι οποίες απέτρεψαν την εμφάνιση κερδοφορίας ύψους 31,1 εκατ. ευρώ κατά τη φετινή χρήση. Ακόμη, το 2016 προέκυψαν ζημιές σε έργα στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή όπου υπήρξε αρνητική έκβαση της διαιτησίας για μονάδα βιολογικού καθαρισμού. Έκτακτες ζημιές προήλθαν λόγω πυρκαγιάς στην μονάδα Osnabruck στη Γερμανία και της επιβολής ποινικών ρητρών καθυστέρησης σε έργα στην Κροατία.
Ως εκ τούτου, υπάρχουν προοπτικές για το "γύρισμα” των αποτελεσμάτων το 2017, ενώ όλα θα εξαρτηθούν από τις φετινές επιδόσεις και την ενίσχυση με νέα έργα του ανεκτέλεστου υπολοίπου, ύψους 2,6 δισ. ευρώ.
Τα έργα
Το κατασκευαστικό αντικείμενο της Ελλάκτωρ προέρχεται, μεταξύ άλλων, από:
- τις υπολειπόμενες εργασίες, συνολικού ύψους 60 εκατ. ευρώ, στους οδικούς άξονες Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος (Ολυμπία Οδός) και Μαλιακός - Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου)
- την υλοποίηση κοινοπρακτικά με τη γαλλική Spiecapag τμήματος του αγωγού TAP που θα ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια
- την ανάπλαση του ξενοδοχείου Αστέρας Βουλιαγμένης, ύψους 68,4 εκατ. ευρώ
- την υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου ανάπλασης Φαληρικού Όρμου (προϋπολογισμού 80 εκατ.)
- την ενδεχόμενη κατακύρωση σιδηροδρομικού έργου, ύψους 330 εκατ. ευρώ, στη Ρουμανία για το οποίο έχει μειοδοτήσει κοινοπρακτικά με τη γαλλική Alstom και τη ρουμανική Arcada και
- τη συμβασιοποίηση έργων 473 εκατ. ευρώ.
Νέο κατασκευαστικό αντικείμενο, προς διεκδίκηση, όχι μόνο από την Άκτωρ, αλλά από το σύνολο των εγχώριων τεχνικών εταιρειών, αναμένεται να δημιουργήσει η σχεδιαζόμενη γραμμή 4 του μετρό (1,5 δισ. ευρώ) και η υποθαλάσσια οδική ζεύξη Σαλαμίνας, δύο έργα που δεν είναι βέβαιο εάν θα "ωριμάσουν” φέτος, σε επίπεδο υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο αναμένεται να προέλθει από σιδηροδρομικά έργα που θα δημοπρατηθούν από την ΕΡΓΟΣΕ.
Μεταξύ άλλων, η ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου – Ροδοδάφνης και η κατασκευή επιδομής, σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος.
Νέο αντικείμενο εκτιμάται ότι θα προέλθει από τον κλάδο του περιβάλλοντος, με το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της θυγατρικής Ηλέκτωρ, για το 2016, να ανέρχεται σε 43 εκατ. ευρώ.
Τα μεγέθη
Η συμβολή στα αποτελέσματα του κλάδου των παραχωρήσεων αναμένεται να ενισχυθεί, με τους κυκλοφοριακούς όγκους στους οδικούς άξονες να αυξάνονται. Ενδεικτικά, στην Αττική Οδό, όπως έγινε γνωστό, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, η κυκλοφορία αυξήθηκε το 2016, κατά 5%, έναντι της προηγούμενης χρονιάς. Το 2016 τα έσοδα από παραχωρήσεις αυξήθηκαν σε 230,3 εκατ. ευρώ από 206 εκατ. ευρώ. Ακόμη
Όσον αφορά το δανεισμό, ο βραχυπρόθεσμος μειώθηκε σε 238,7 εκατ. ευρώ (από 322,3 εκατ. το 2015), με τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις να ανέρχονται σε 1,191 δισ. ευρώ από 1,169 δισ. το 2015.
Αυξήθηκαν ακόμη, οι ταμειακές ροές από την λειτουργία (160 εκατ. από 33,5 εκατ.) και μειώθηκαν οι αρνητικές ταμειακές ροές από επενδυτικές δραστηριότητες (-11,7 εκατ. από -177,8 εκατ.).