07:41 10/09
Το "χρυσό" καλοκαίρι των σούπερ μάρκετ: 757 εκατ. ευρώ επιπλέον στα ταμεία
Το ρεκόρ της οργανωμένης λιανικής τροφίμων και η μεγάλη διχοτόμηση του λιανικού εμπορίου.
Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε το συντριπτικό τμήμα των εμπορικών επιχειρήσεων φαρμάκων, καλλυντικών και ειδών ατομικής υγιεινής το 2005 και το 2006. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας της Stat Bank:
Οι συνολικές πωλήσεις 238 παραγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων του χώρου αυξήθηκαν από 9,36 δισ. ευρώ το 2005 σε 10,39 δισ. ευρώ το 2006, άνοδος που μεταφράζεται σε 11%. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανέβηκαν από 494,4 εκατομμύρια ευρώ το 2005 σε 586,6 εκατομμύρια ευρώ το 2006. Η αύξηση της συνολικής κερδοφορίας ήταν 18,6%.
Ειδικότερα, οι 71 βιομηχανικές επιχειρήσεις φαρμάκων, καλλυντικών και ειδών ατομικής υγιεινής αύξησαν τις συνολικές πωλήσεις τους κατά 10,5% για να φτάσουν τα 4,47 δισεκατομμύρια ευρώ, Επίσης τα συνολικά τους κέρδη κατά 30,76% για να φτάσουν τα 352,2 εκατομμύρια ευρώ.
Αντιστοίχως, οι 167 εισαγωγικές και εμπορικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στους παραπάνω τομείς αύξησαν τις συνολικές τους πωλήσεις κατά 11% για να φτάσουν τα 5,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Αντιστοίχως τα συνολικά κέρδη προ φόρων των εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων του δείγματος αυξήθηκαν 4,1%.
Η αγορά φαρμάκου
Όπως προκύπτει από την έρευνα της Stat Bank ο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς φαρμάκων, βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια, ωστόσο εξακολουθεί να κινείται με διψήφιο ποσοστό αύξησης. Το 2006, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΦ, οι πωλήσεις σε νοσοκομεία, φαρμακεία και φαρμακαποθήκες (περιλαμβανομένων των παράλληλων εξαγωγών) έφτασαν τα 6,168 δισ. ευρώ, 11,11% υψηλότερα έναντι της προηγούμενης χρονιάς. Είχε προηγηθεί ανάλογη πορεία και το 2005. Τότε ο τζίρος είχε φτάσει τα 5,548 δισ. ευρώ διευρυμένος κατά 10,78% έναντι του 2005.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι στην αγορά παγιώνονται μεταβολές λίγο πάνω από το 10% και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο κλάδος μάλλον αποχαιρετά τη χρυσή περίοδο των αρχών της δεκαετίας, οπότε ο τζίρος έτρεχε με ρυθμό αύξησης άνω του 20% για τέσσερα συναπτά έτη (1999 – 2002).
Αυτό δεν είναι ο μοναδικός γρίφος που καλείται να λύσει ο κλάδος. Οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία φαρμάκων (που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας), οι ανισότητες στη πρόσβαση των ασθενών σε καινοτόμα φάρμακα, οι συχνές ελλείψεις φαρμάκων –λόγω παράλληλων εξαγωγών-, το διαρκώς μεταβαλλόμενο θεσμικό πλαίσιο, τα χρέη των νοσοκομείων αποτελούν βασικά προβλήματα της εγχώριας αγοράς.
Το θεσμικό πλαίσιο
Το 2006 έγιναν ριζικές αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου. Το Μάιο δημοσιεύτηκε ο νόμος για τη μεταρρύθμιση του συστήματος περίθαλψης στο πλαίσιο του οποίου καταργήθηκε η λίστα και πλέον όλα τα φάρμακα καλύπτονται από την κοινωνική ασφάλιση. Παράλληλα υιοθετήθηκε ο νέος τρόπος καθορισμού τιμών (με βάση τις χαμηλότερες τιμές δυο χωρών της "παλαιάς" Ευρώπης και της φθηνότερης χώρας από τα νέα μέλη) και χορηγούνται πλέον αυξήσεις -και όχι μόνο μειώσεις- στα φάρμακα που το δικαιούνται, ενώ ρυθμίστηκε το χρόνιο αίτημα για έκδοση δελτίου τιμών κάθε 90 ημέρες.
Παράλληλα, τον περασμένο Αύγουστο δημοσιεύτηκε υπουργική απόφαση που οδηγεί σε αύξηση των παράβολων της τάξης του 318%, ποσοστό που σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει το 2.500%. Το γεγονός κινητοποίησε το Σύνδεσμο Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) που υπέβαλε αίτηση θεραπείας.
Η κίνηση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να αποφασιστεί η συγκρότηση επιτροπής για τον επαναπροσδιορισμό του ύψους των παράβολων. Επιπλέον ο ΣΦΕΕ ζήτησε από τον ΙΟΒΕ την εκπόνηση μελέτης σχετικά με το θέμα προκειμένου να συγκριθεί το κόστος των παράβολων στην Ελλάδα έναντι των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών. Από αυτή προέκυψε ότι, μετά την απόφαση του Αυγούστου, το σχετικό κόστος στην χώρα μας είναι από τα υψηλότερα στη γηραιά ήπειρο, γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες, ειδικά στις μικρές ελληνικές επιχειρήσεις. Αίτημα του ΣΦΕΕ είναι το αντίτιμο για τα παράβολα να προσδιορίζεται από τον μέσο όρο των τριών χαμηλότερων στις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Στο πλαίσιο της απόφασης να αναπροσαρμόζονται οι τιμές των φαρμάκων κάθε 90 ημέρες, στα τέλη Φεβρουαρίου του 2007 δημοσιεύθηκε το τελευταίο δελτίο τιμών. Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης από τις αλλαγές προκύπτει για το κοινωνικό σύνολο και τα ασφαλιστικά ταμεία όφελος 32,19 εκατ. ευρώ. Αν αυτό συνδυαστεί με το αμέσως προηγούμενο δελτίο συνολικά εξοικονομήθηκαν περί τα 140 εκατ. ευρώ. Με το νέο δελτίο τιμών μεταξύ άλλων:
1. Σε 131 νέα πρωτότυπα φάρμακα, εκ των οποίων τα 15 είναι τελείως νέα (με νέες δραστικές ουσίες που κυκλοφορούν για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά), δίνονται τιμές απόλυτα εναρμονισμένες με το μέσο όρο των χαμηλότερων τιμών των τριών χωρών της Ε.Ε.
2. Γίνονται ευθυγραμμίσεις τιμών σε 58 αντίγραφα φάρμακα, στο 80% του πρωτοτύπου, ώστε να είναι απόλυτα συμβατές με το νέο καθεστώς τιμολόγησης.
3. Σε 502 σκευάσματα γίνεται ανακοστολόγηση. Σε 266 εξ αυτών μειώνεται η τιμή και σε 236 αυξάνεται. Η ωφέλεια στις τιμές της λιανικής που προκύπτει είναι 85,6 εκατ. ευρώ.
4. Δίνονται αυξήσεις σε 255 φάρμακα εκ’ των οποίων τα 149 κυκλοφόρησαν πριν το 1998. Τα 84 είναι σκευάσματα που μπήκαν στην αγορά μετά το 1998 και παίρνουν επίσης υψηλότερες τιμές.
5. Σε 285 ορούς που παράγονται στη χώρα μας και διακινούνται μόνο στα νοσοκομεία δόθηκε αύξηση μετά από 9 χρόνια της τάξεως του 20%, προκειμένου να μην παρουσιασθεί πρόβλημα με τον εφοδιασμό.
Να σημειωθεί ότι περίπου το 93% της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης αποτελούν τα συνταγογραφούμενα φάρμακα. Συγκρίνοντας ωστόσο την εγχώρια αγορά με τις αντίστοιχες των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οδηγείται κανείς στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης στην κατά κεφαλή φαρμακευτική δαπάνη.
Τα χρέη των νοσοκομείων του ΕΣΥ
Με ρυθμό της τάξεως του 84% "φουσκώνουν" τα χρέη των νοσοκομείων του ΕΣΥ περίπου δύο χρόνια μετά την τελευταία ρύθμιση των οφειλών τους προς τους προμηθευτές. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα σχετικής έρευνας, οι οφειλές των νοσηλευτικών ιδρυμάτων προς τους προμηθευτές για το χρονικό διάστημα από 1η Ιανουαρίου 2005 ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2006 ανέρχονταν σε 1,9 δισ. ευρώ.
Οι ανεξόφλητες υποχρεώσεις αφορούν κυρίως προμήθειες αναλώσιμων υλικών (φάρμακα, αντιδραστήρια, υγειονομικό υλικό κτλ.). Εκπρόσωποι της αγοράς εκτιμούν πως αν τα χρέη συνεχίσουν να κινούνται με τον ίδιο ρυθμό θα υπερβούν τα 3 δισ. ευρώ ως τον Ιούνιο του 2008.
Τις υψηλότερες οφειλές ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2006 είχαν τα νοσοκομεία της Αττικής (792 εκατ. ευρώ), της Βορείου Ελλάδος (346,3 εκατ. ευρώ), της Δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου (230 εκατ. ευρώ). Ακολουθούν τα νοσοκομεία της Ηπείρου με 135,6 εκατ. ευρώ, της Κρήτης με 134,6 εκατ. ευρώ, της Θεσσαλίας με 100,5 εκατ. ευρώ, της Στερεάς Ελλάδας με 73,1 εκατ. ευρώ, των νησιών του Αιγαίου με 68,5 εκατ. ευρώ και του Ιονίου με 24 εκατ. ευρώ.
Την πρώτη θέση στη λίστα των νοσοκομείων με τα μεγαλύτερα χρέη είχε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2006 το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ρίου, με 108,7 εκατ. ευρώ. Στη δεύτερη βρισκόταν το Κρατικό Νοσοκομείο Αθήνας "Γ. Γεννηματάς" με 99,2 εκατ. ευρώ και στην τρίτη το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων με 87,2 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν ο "Ευαγγελισμός" με 85,2 εκατ. ευρώ, το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου Κρήτης με 68 εκατ. ευρώ και το Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας με 58,6 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, οι ασφαλιστικοί οργανισμοί οφείλουν στα νοσοκομεία περίπου 1 δισ. ευρώ για νοσήλια ασφαλισμένων τους. Το ταμείο με τα μεγαλύτερα χρέη προς τα Νοσηλευτικά Ιδρύματα ήταν στις 30 Σεπτεμβρίου του 2006 ο ΟΓΑ, με 327,5 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν το ΙΚΑ (320,8 εκατ. ευρώ), το ταμείο του Δημοσίου (155,4 εκατ. ευρώ), το ΝΑΤ (52,6 εκατ. ευρώ), τα ΤΑΠΟΣΕ/ΤΑΠΟΤΕ (43,9 εκατ. ευρώ), το ΤΕΒΕ (35,3 εκατ. ευρώ), το ΤΣΑΥ (11,9 εκατ. ευρώ), το ΤΣΜΕΔΕ (9 εκατ. ευρώ) και το ταμείο της ΔΕΗ (7,6 εκατ. ευρώ).
Εκτός από τα χρέη, όμως, αυξάνονται και οι κενές θέσεις προσωπικού στα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Εχει υπολογιστεί ότι για κάθε εκατό άτομα που προσλαμβάνονται σε μια τριετία, αποχωρούν 136 λόγω συνταξιοδότησης ή παραίτησης. Αποτέλεσμα είναι ότι περισσότερες από 140 κλίνες εντατικής θεραπείας δεν λειτουργούν, ενώ ο χρόνος στις λίστες αναμονής των ασθενών σε μεγάλα νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας μπορεί να φθάσει και τους δέκα μήνες.
Τιμολογήσεις εισαγόμενων σκευασμάτων
Ενα στοιχείο που επίσης συνδέεται με την συνολική αποτίμηση της φαρμακευτικής δαπάνης είναι το φαινόμενο των υπερτιμολογήσεων ορισμένων σκευασμάτων τα οποία εισάγονται στην Ελλάδα κατ΄ εξαίρεση. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας στο Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Ερευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ), καταγράφεται υπερτιμολόγηση ορισμένων ιδιοσκευασμάτων, που εισάγονται μέσω του ΙΦΕΤ κατ΄ εξαίρεση και τα οποία δεν διατίθενται στην ελληνική αγορά. Τα φάρμακα αυτά είτε δεν έχουν άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, είτε επειδή έχουν πολύ χαμηλές τιμές, δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των τιμών εισαγωγής ορισμένων φαρμάκων και αυτών που περιλαμβάνουν οι επίσημοι τιμοκατάλογοι άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η έρευνα έδειξε επίσης ότι το ίδιο προϊόν μπορεί να εισαχθεί στην Ελλάδα με διαφορετική τιμή μέσα σε χρονικό διάστημα έξι-οκτώ μηνών.
Το φαινόμενο των αυξήσεων στις τιμές φαίνεται να οφείλεται στη προμήθεια των ιδιοσκευασμάτων από πολλούς προμηθευτές. Αποτελεί σύνηθες φαινόμενο οι ποσότητες φαρμάκων του μειοδότη-προμηθευτή να μην επαρκούν, οπότε επιλέγονται άλλοι προμηθευτές για να καλύψουν τις ανάγκες.
Οι εταιρείες
* H Pfizer το 2006 είχε έσοδα ύψους 404 εκατ. ευρώ ενώ τα προ φόρου κέρδη διαμορφώθηκαν σε 24,5 εκατ. ευρώ. Το προσωπικό της φτάνει τα 590 άτομα. Ο μητρικός όμιλος δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 85 χώρες, ενώ τα προϊόντα της διατίθενται σε 150 κράτη. Τα φάρμακα της Pfizer εμπίπτουν σε μια ευρεία κλίμακα θεραπευτικών κατηγοριών. Το τμήμα καταναλωτικών προϊόντων υγείας της Pfizer διαθέτει ευρύ φάσμα πασίγνωστων προϊόντων, ενώ το τμήμα υγείας ζώων διακινεί προϊόντα ιατρικής φροντίδας για περισσότερα από 30 είδη βοοειδών και κατοικιδίων.
* H Procter & Gamble που δραστηριοποιείται - εκτός των άλλων - στο χώρο των ειδών ατομικής υγιεινής συνέχισε και κατά το 2006 τη σταθερά ανοδική πορεία της. Διαχειριζόμενη έναν τζίρο της τάξης των 364 εκατομμυρίων ευρώ η συγκεκριμένη εταιρία αύξησε τα κέρδη της κατά 11% για να δηλώσει κέρδη 17 εκατομμυρίων ευρώ.
* H Sanofi Aventis κατέκτησε τη δεύτερη υψηλότερη θέση μεταξύ των φαρμακευτικών εταιριών με βάση τον τζίρο. Αυτός, μετά από αύξηση 136,7% προσέγγισε το επίπεδο των 360 εκατομμυρίων ευρώ. Αντιστοίχως, τα κέρδη της εταιρίας έφτασαν τα 47,7 εκατομμυρίων ευρώ.
* Με μοναδικές παραγωγικές δυνατότητες στα τέσσερα ιδιόκτητα υπερσύγχρονα εργοστάσιά της, η Βιανέξ καλύπτει όλο το φάσμα της βιομηχανικής παραγωγής φαρμάκων. Απασχολεί πάνω από 1.000 άτομα, ενώ εφαρμόζει ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο της επιτρέπει να εμπλουτίζει συνεχώς την γκάμα των προϊόντων της. Το 2006 η εταιρεία ήταν σε μια από τις υψηλότερες θέσεις μεταξύ όλων των φαρμακευτικών επιχειρήσεων βάσει των πωλήσεων που πραγματοποιούνται προς τις φαρμακαποθήκες και τα φαρμακεία της χώρας. Είναι η επιχείρηση που, ενώ κανείς δεν το περίμενε, αθόρυβα και απροσδόκητα, αλλά όχι ανεξήγητα, κέρδισε τα δικαιώματα διάθεσης στην ελληνική αγορά του εμβολίου Gardasil κατά του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας, αποκτώντας σημαντικό πλεονέκτημα στη μάχη που διεξάγεται για τα μερίδια στην ελληνική αγορά, με αιχμή τα νέα φάρμακα.
* Kοντά στα 30 χρόνια παρουσίας μετρά η Roche στην Ελλάδα. Η θυγατρική του φαρμακευτικού πολυεθνικού ομίλου θεωρείται από τους πρωταγωνιστές της ελληνικής αγοράς, ιδιαίτερα στο νοσοκομειακό τομέα, ενώ είναι η πρώτη στο χώρο των διαγνωστικών. Η Roche Hellas το 200 ανέβασε τις πωλήσεις της στα 279 εκατ. ευρώ, έναντι 227 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα. Ταυτόχρονα εμφάνισε προ φόρων κέρδη 13,3 εκατ. ευρώ ενώ μείωσε σημαντικά τη δανειακή της επιβάρυνση και ανέβασε την απόδοση των ιδίων κεφαλαίων της. Mε έδρα τη Βασιλεία της Ελβετίας, η Roche κατέχει ηγετική θέση στον τομέα της φροντίδας της υγείας παγκόσμια, εστιάζοντας στα φαρμακευτικά και στα διαγνωστικά προϊόντα. Διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό 65.000 εργαζομένων σε 150 χώρες και προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες για την πρόληψη, τη διάγνωση και τη θεραπεία νόσων, συνεισφέροντας ευρέως στη βελτίωση της ανθρώπινης υγείας και ποιότητας ζωής. Είναι ο κύριος προμηθευτής φαρμακευτικών προϊόντων για τον καρκίνο και πρωταγωνιστεί στον τομέα της ιολογίας και των μεταμοσχεύσεων.
* Η GlaxoSmithkline αποτελεί μια από τις πλέον κερδοφόρες παραγωγικές επιχειρήσεις φαρμάκων στη χώρα ενώ η Novartis είναι η πέμπτη μεγαλύτερη (από άποψη τζίρου) φαρμακοβιομηχανία της χώρας.
* Λάμψη εμφάνισαν οι πωλήσεις της Boehringer Ingelheim Ελλας που διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 267 εκατομμυρίων ευρώ. Η επιχείρηση έχει εξαγωγική δραστηριότητα σε 69 χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Αφρική και την αμερικανική ήπειρο. Αντιστοίχως, τα καθαρά της κέρδη μετά από αύξηση 57,8% έφτασαν στο επίπεδο των 12,5 εκατομμυρίων ευρώ. α κέρδη να αγγίζουν τα 8 εκατ. ευρώ. Για την ενίσχυση των εξαγωγών η εταιρεία υλοποίησε σειρά επενδύσεων ύψους 12,5 εκατ. ευρώ. Το εκσυγχρονισμένο εργοστάσιο της θα αναλάβει και με την παραγωγή πρόσθετων και πιο σύνθετων προϊόντων, καθώς η ελληνική μονάδα, δείχνει πιο ευέλικτη έναντι των άλλων εργοστασίων της γερμανικής φαρμακευτικής. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε καλή γεωπολιτική θέση, που αποτελεί κόμβο για την υλοποίηση των εξαγωγών δραστηριοτήτων της μητρικής της Boehringer Ingelheim.
* Ο μεγαλύτερος όμιλος στον χώρο της διανομής φαρμακευτικών προϊόντων στην Ελλάδα είναι συνεταιριστικός. Πρόκειται για τον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό Φαρμακοποιών Αττικής. Ιδρύθηκε το 1981 από μια μικρή ομάδα φαρμακοποιών. Στη δεκαετία του 1990 αναπτύχθηκε και κατάφερε να αποσπάσει σημαντικά μερίδια αγοράς χάρη και στις επενδύσεις που έκανε σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και μηχανογραφική υποδομή. Σήμερα διαθέτει μερίδιο αγοράς 9,5% έχει περίπου 1.300 φαρμακεία – μετόχους, 9.600 τ.μ. σύγχρονων εγκαταστάσεων, τέσσερα κέντρα διανομής αλλά και εγκατεστημένο σύστημα ποιότητας κατά το πρότυπο ISO 9001:2000. Το 2005 οι πωλήσεις της μητρικής εταιρείας έφτασαν τα 166,18 εκατ. ευρώ βελτιωμένες κατά 16,5% έναντι του 2004. Ανάλογη ήταν και η αύξηση σε επίπεδο προ φόρου κερδών. Τα τελευταία σκαρφάλωσαν στα 3,53 εκατ. ευρώ (από 3 εκατ. ευρώ). Η εταιρεία διατήρησε σταθερή τη δανειακή της επιβάρυνση στο 69% αλλά και την απόδοση ιδίων κεφαλαίων η οποία ανέρχεται σε 23,4%.
Ηδη από το 1995 ξεκίνησε, με τη Συνεταιριστική Φαρμακαποθήκη ΑΕ, η δημιουργία ενός δικτύου θυγατρικών εταιρειών. Στην τρέχουσα δεκαετία η στρατηγική αυτή συνεχίστηκε και στην επαρχία. Το 2001 δημιουργήθηκε η Συνεταιριστική Φαρμακαποθήκη Κέρκυρας Α.Ε. η οποία υπήρξε η πρώτη θυγατρική του ομίλου εκτός Αττικής και στη συνέχεια η ΣΥΝ.ΦΑ. Στερεάς Ελλάδας ΑΕ. Η τελευταία, καλύπτει την ευρύτερη περιοχή της Στερεάς Ελλάδος και κυρίως τους νομούς Φθιώτιδας, Φωκίδας, καθώς και μέρος του νομού Βοιωτίας, εξυπηρετώντας, σε πρώτη φάση 65 φαρμακεία-μέλη και πελάτες.
* Τους καρπούς της μεγάλης επένδυσης που πραγματοποίησε πριν από δυο χρόνια, δρέπει η Στρούμσας ΑΕ η οποία είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική φαρμακαποθήκη στην Ελλάδα. Η εταιρεία αποφάσισε να επενδύσει στην αυτοματοποίηση των νέων εγκαταστάσεών της συνολικής έκτασης 8.000 τ.μ., με στόχο την εξοικονόμηση πόρων και την ταχύτερη εξυπηρέτηση υπάρχουσας αλλά και δυνητικής πελατείας. Μετά τον εκσυγχρονισμό έχει τη δυνατότητα διεκπεραιώνει 1.200 παραγγελίες ανά ώρα. Με την αξιοποίηση τεχνολογίας αιχμής ως προς την ταχύτητα παραγγελειοληψίας και εκτέλεσης της, μειώθηκαν δραστικά τα λειτουργικά κόστη της επιχείρησης και η πιθανότητα ανθρώπινου λάθους. Το 2006 η Στρούμσας πραγματοποίησε τζίρο 191 εκατ. ευρώ, ενώ τα προ φόρου κέρδη της έφτασαν τα 1,1 εκατομμύρια ευρώ.
* Ο όμιλος Γερολυμάτου διανέμει, αντιπροσωπεύει και παράγει ευρεία γκάμα προϊόντων υγείας και ομορφιάς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διατηρεί συνεργασίες και στρατηγικές συμμαχίες με μεγάλες διεθνείς εταιρείες και αντιπροσωπεύει ευρύ φάσμα προϊόντων, στα οποία έχει την αποκλειστική διανομή. Σε όλες τις εταιρείες του ομίλου απασχολούνται περίπου στα 950 άτομα. Οι δραστηριότητες κατηγοριοποιούνται στις εξής επιχειρηματικές μονάδες: φάρμακα, καλλυντικά, OTC, διαγνωστικά, κτηνιατρικά, προϊόντα ευρείας διανομής, Day Spa La Prairie Art of Beauty, φαρμακαποθήκη (Γερολφάρμ) και Services (logistics και φασόν), ενώ παράλληλα λειτουργεί και εταιρεία έρευνας και ανάπτυξης.
Το 2006 έγιναν αρκετές κινήσεις που στοχεύουν στην περαιτέρω ισχυροποίηση του ομίλου. Επετεύχθει διεύρυνση της υπάρχουσας συνεργασίας με την Procter & Gamble. Με τη νέα συμφωνία η Γερολυμάτος αναλαμβάνει την εμπορία και διανομή του συνόλου του αρωματικών προϊόντων της πολυεθνικής στην ελληνική αγορά. Ετσι στο χαρτοφυλάκιό του προστίθενται οι μάρκες Dolce & Gabbana, Lacoste, Hugo Boss, Valentino, Baldessarini, Giorgio Beverly Hills και Laura Biagiotti. Να σημειωθεί ότι η εταιρεία ήδη διανέμει τις μάρκες αρωματικών Gucci, Dunhill, Montblanc, Rochas, Escada, Puma, 4711, Ghost, Tosca.
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία αγοράς, εκτιμάται ότι με την ενσωμάτωση του συνόλου αρωματικών επιλεκτικής της Procter & Gamble, ο κλάδος καλλυντικών και καταναλωτικών του ομίλου Γερολυμάτος θα αυξήσει σημαντικά το μερίδιο αγοράς του και θα καταλάβει τη θέση του πρώτου αντιπροσώπου στο χώρο της επιλεκτικής διανομής.
Παράλληλα ο όμιλος προχώρησε στην εξαγορά ποσοστού 50% της Ultimode, η οποία δραστηριοποιείται στις αγορές καλλυντικών επιλεκτικής διανομής των Βαλκανίων. Το υπόλοιπο 50% της Ultimode ανήκει στο Group Everet, που είναι ο μεγαλύτερος διανομέας καλλυντικών των Βαλκανίων στον τομέα του.
* Τριάντα φαρμακοποιοί από τον Πειραιά πριν από είκοσι και πλέον χρόνια αποφάσισαν να ιδρύσουν τον Πειραϊκό Φαρμακευτικό Συνεταιρισμό, έχοντας σαν κύριο στόχο την προάσπιση των οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων τους, αλλά και τον τακτικό και απρόσκοπτο εφοδιασμό τους.
Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας είναι μια εταιρεία που το 2006 πραγματοποίησε πωλήσεις 147,2 εκατ. ευρώ και απέσπασε κέρδη σχεδόν 1,4 εκατομμύρια ευρώ. Το 2006 ο Πειραϊκός Φαρμακευτικός Συνεταιρισμός αποφάσισε να επενδύσει στον εκσυγχρονισμό του συστήματός του για τη Διαχείριση Επιχειρησιακών Πόρων (ERP). Το έργο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2006 έχοντας έναν προϋπολογισμό 400 χιλιάδων Ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2ο εξάμηνο του 2007. Στόχος του έργου είναι η υποστήριξη της επέκτασης των δραστηριοτήτων της επιχείρησης και η βελτιστοποίηση της διαχείρισης των θυγατρικών εταιρειών του Ομίλου.
* Η Bayer Hellas ανήκει στο διεθνή φαρμακευτικό και χημικό όμιλο Bayer AG, ο οποίος αντιπροσωπεύεται σήμερα από 350 εταιρείες σε όλες σχεδόν τις χώρες του κόσμου. Με πολύχρονη παρουσία στην ελληνική αγορά, απασχολεί σήμερα 310 άτομα και παρουσιάζει κύκλο εργασιών (με βάση τα στοιχεία του 2005) ύψους 147 εκατ. ευρώ. Οι δραστηριότητές της στην Ελλάδα περιλαμβάνουν την παραγωγή, το μάρκετινγκ, την πώληση και την υποστήριξη των προϊόντων του ομίλου Bayer AG και χωρίζονται σε 5 επιχειρηματικούς τομείς: φυτοπροστασία, φαρμακευτικά, διαγνωστικά, καταναλωτική μέριμνα και βιομηχανικές πρώτες ύλες. Οι δραστηριότητες της εταιρείας δεν αποκλείεται να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο σύντομα καθώς ο γερμανικός όμιλος, παγκοσμίως γνωστός για την ασπιρίνη του, εξαγόρασε το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της ανταγωνίστριάς του από το Βερολίνο Schering, καταβάλλοντας 17 δισεκατομμύρια ευρώ.
* Από το 1996 η Wyeth Hellas δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά υπό την νομική μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας, ενώ ένα χρόνο μετά ανέλαβε και την αγορά της Κύπρου για λογαριασμό του αμερικανικού ομίλου στον οποίο ανήκει. H ιστορία της όμως στην χώρα μας αρχίζει από το 1971 όταν ξεκίνησε η Wyeth Hellas Ε.Π.Ε., εμπορευόμενη προϊόντα των οίκων Wyeth και Ayerst & Robins. Στο διάστημα των τελευταίων 10 ετών η ανάπτυξη της είναι ραγδαία. Στηρίζεται σε εδραιωμένα στην ελληνική αγορά φάρμακα όπως τα Efexor, Tazocin, στα προϊόντα βρεφικής διατροφής και στα εμβόλια όπως τα Prevenar και Meningitec.
Το 1997 ο τζίρος της Wyeth Ηellas ήταν μόλις 15 εκατ. ευρώ. Σήμερα η ελληνική θυγατρική πραγματοποιεί πωλήσεις 100 εκατ. ευρώ (στοιχεία 2005) ενώ τα προ φόρου κέρδη της φτάνουν τα 6,6 εκατ. ευρώ. Εδρεύει στην Αθήνα, διαθέτει γραφεία σε Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα, ενώ έχει και τοπικούς συνεργάτες σε αρκετές πόλεις της χώρας (Αγρίνιο, Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Ηράκλειο, Ιωάννινα, Καβάλα, Καλαμάτα, Κοζάνη, Λαμία, Λάρισα, Σέρρες, Τρίπολη και Χανιά). Το 2006 κατέκτησε την 4η θέση στο διαγωνισμό "Best Workplaces 2006".
* Η φαρμακοβιομηχανία ΚΛΕΒΑ εδώ και 33 χρόνια διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις του φαρμακευτικού κλάδου, με στόχο να προσφέρει αξιόπιστα φάρμακα στην υπηρεσία ιατρών, φαρμακοποιών και καταναλωτών. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1974, ενώ εξαγοράστηκε εξ ολοκλήρου το 1991 από τη σημερινή της ιδιοκτησία. Ακολούθησε άμεσα η ανανέωση της ξεκινώντας με τον εκσυγχρονισμό των χώρων παραγωγής. Τα τελευταία χρόνια η ΚΛΕΒΑ, έχει πραγματοποιήσει σημαντικά "ανοίγματα" σε δύσκολες αγορές του εξωτερικού, ενώ σε φάση τελικών διαπραγματεύσεων βρίσκεται η διοίκηση της εταιρείας για εξαγωγή αρκετών προϊόντων.
Σύμφωνα με το πενταετές πλάνο, για το 2007, προβλέπεται περαιτέρω ανάπτυξη των οικονομικών της μεγεθών κατά 26%, θα επιτευχθεί με την κυκλοφορία νέων φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων, όπως αντικαταθλιπτικά, πνευμονολογικά και ογκολογικά. Hδη το πρώτο τρίμηνο του 2007, οι πωλήσεις της εταιρείας, παρουσίασαν αύξηση 35% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Υπενθυμίζεται ότι το 2006 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 22,2 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2005 που ήταν 17,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 25%. Και αυτό ενώ μέσος ρυθμός ανάπτυξης του κλάδου κυμαίνεται στο 12%. Η αύξηση αυτή, οφείλεται στην κυκλοφορία νέων φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων σε ισχυρές θεραπευτικές κατηγορίες, καθώς και στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της εταιρείας σε κατηγορίες, όπου ήδη δραστηριοποιείται με επιτυχία.
Σημαντική ήταν και η εξαγωγική δραστηριότητά της σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Ολα τα σκευάσματα της ΚΛΕΒΑ είναι προϊόντα ιδίας ανάπτυξης τα οποία παρασκευάζονται στις σύμφωνες με τα πρότυπα GMPs εγκαταστάσεις που διαθέτει. Για το επόμενο διάστημα, η ΚΛΕΒΑ προσβλέπει σε ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη της παραγωγικής της δυνατότητας, τόσο των στείρων χώρων, στοχεύοντας στην νοσοκομειακή αγορά με ενέσιμα προϊόντα, όσο και των υπολοίπων μορφών που θα μεταφερθούν σε νέες υπερσύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις. Επίσης, το τμήμα R&D προγραμματίζει επέκταση των βιοισοδυναμιών για όλα τα φάρμακά της, ανάληψη εργασιών σε επίπεδο φασόν με ευρωπαϊκές βιομηχανίες και συμφωνία ανταλλαγής Know-how με οίκους του εξωτερικού.
* Mια σειρά από πρωτιές συνοδεύουν τα τελευταία χρόνια την πορεία της Genesis Pharma. Η επιχείρηση για δεύτερη συνεχή χρονιά διακρίθηκε στον ετήσιο διαγωνισμό "Best Workplaces in Europe 2006", αποτελώντας την πρώτη αμιγώς ελληνική εταιρεία που εδραιώνει την παρουσία της στην κατάταξη. Η διάκριση προέκυψε μετά από αξιολόγηση 1.000 εταιρειών από 15 ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες συμμετείχαν στον αντίστοιχο διαγωνισμό σε εθνικό επίπεδο. Στον ελληνικό διαγωνισμό, η Genesis Pharma διακρίθηκε για τέταρτη συνεχή χρονιά κατακτώντας την 3η θέση. Η εταιρεία κατατάσσεται και στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις της Ελλάδας. Και αυτό γιατί κατάφερε να ανεβάσει το 2006 τις πωλήσεις της στα 153 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση 17,3% και ταυτόχρονα να διευρύνει τα προ φόρου κέρδη της κατά 26,5% στα 37,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1997 και δραστηριοποιείται στο χώρο της φαρμακευτικής βιοτεχνολογίας. Ασχολείται με το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και τη διανομή πρωτοποριακών φαρμάκων υψηλών προδιαγραφών, που εισάγει στην ελληνική αγορά χάρη στα αποκλειστικά συμβόλαια συνεργασίας που έχει συνάψει με τις μεγαλύτερες αμερικανικές και ευρωπαϊκές εταιρείες φαρμακευτικής βιοτεχνολογίας, όπως η Amgen, η Biogen Idec, η Cephalon, η Chiron, η Shire και η Vifor.
* Εξήντα χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά φαρμάκου συμπληρώνει το 2007 η Abbott Laboratories, θυγατρική της ομώνυμης πολυεθνικής που έχει έδρα το Σικάγο των ΗΠΑ και συγκαταλέγεται μεταξύ των 10 μεγαλύτερων φαρμακοβιομηχανιών του πλανήτη. Βασικές δραστηριότητές της είναι η παραγωγή, συσκευασία και διάθεση στην Ελλάδα φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων και διαγνωστικών προϊόντων, ενώ στον τομέα ευθύνης της περιλαμβάνεται και η κυπριακή αγορά. Το 2006 η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει όλα τα βασικά οικονομικά της μεγέθη: κατά 10,7% βελτιώθηκε ο κύκλος εργασιών της, κατά 11,3 τα προ φόρων κέρδη της. Πρόσφατα η Abbott Laboratories εγκαινίασε νέες εγκαταστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίες απαρτίζονται από τα γραφεία του κλάδου φαρμάκων στη Θεσσαλονίκη και τα γραφεία του τμήματος διαγνωστικών - διαβητολογικών προϊόντων στην περιοχή της Θέρμης.
* Η Pharmathen ηγείται ενός ομίλου εταιρειών που δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη και διανομή προϊόντων υγείας. Εχοντας ισχυρή θέση στα γενόσημα (generics) φάρμακα την τελευταία δεκαετία έχει εξελιχθεί σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες φαρμακοβιομηχανίες στην Ελλάδα. Ιδρύθηκε το 1969 από τον Νικόλαο Κάτσο με βασική δραστηριότητα τη διάθεση φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων. Το 1972 ξεκίνησε μια νέα φάση για την Pharmathen με την κατασκευή ιδιόκτητης βιομηχανικής μονάδας στην Παλλήνη και την έναρξη των δραστηριοτήτων παραγωγής φαρμάκων. Την περίοδο μεταξύ 1992 και 1998, έγινε ένας ριζικός στρατηγικός επαναπροσδιορισμός των επιχειρηματικών και παραγωγικών δραστηριοτήτων της εταιρείας με στόχο την είσοδο της στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια αγορά. Από το 1999 αρχίζει να εκχωρεί δικαιώματα τεχνογνωσίας, κυρίως σε μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες. Το 2002 εγκρίνεται η πρώτη έθνική άδεια κυκλοφορίας (Marketing Authorization) στην Ευρωπαϊκή Eνωση. Το 2005 επενδύθηκαν σημαντικότατα κεφάλαια στην έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων με αποτέλεσμα μόνο το τελευταίο εξάμηνο του 2005 να κατατεθούν 4 διεθνείς πατέντες και να αναπτυχθούν 10 νέα προϊόντα. Εν συνεχεία, το 2006 κατατέθηκαν 6 διεθνείς πατέντες για ακόμα 10 νέα προϊόντα.
Τα μεγέθη του ομίλου εμφανίζουν ραγδαία ανάπτυξη: χαρακτηριστικό είναι ότι ο τζίρος της Pharmathen εκτοξεύθηκε στα 35 εκατ. ευρώ το 2006, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης θα προσεγγίσει τα 45 εκατ. ευρώ το 2007. Σήμερα, η Pharmathen είναι μία από τις μεγαλύτερες αμιγώς ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες της χώρας μας, έχοντας αναπτύξει δίκτυο επιστημονικών και ιατρικών αντιπροσώπων το οποίο αποτελείται από περισσότερους από 70 συνεργάτες, και καλύπτει όλη την Ελλάδα. Παράλληλα η εταιρεία έχει δημιουργήσει δίκτυο σε 65 χώρες του κόσμου. Οι αναπτύξεις προϊόντων της είναι εγκεκριμένες σε όλες τις μεγάλες αγορές της ΕΕ, και έχουν εκχωρηθεί τα δικαιώματα αυτών των προϊόντων στις μεγαλύτερες φαρμακευτικές εταιρείες σε Ευρώπη, Καναδά, Νότιο Αφρική και Ηνωμένες Πολιτείες.
Το σημαντικό νέο στη ζωή της εταιρείας είναι η θεμελίωση στην Αλεξανδρούπολη νέου υπερσύγχρονου εργοστασίου, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2008. Η επένδυση αυτή είναι της τάξεως των 38 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, την επόμενη διετία θα δημιουργήσει επιπλέον 200 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
* H UCB είναι η πέμπτη μεγαλύτερη βιο-φαρμακευτική εταιρεία παγκοσμίως. Απασχολεί 8.000 εργαζόμενους σε 40 χώρες ενώ τα κεντρικά της γραφεία βρίσκονται στις Βρυξέλλες. Iδρύθηκε το 1928 δραστηριοποιούμενη σε τρεις τομείς: χημικά, φιλμς και φάρμακα. Το 2004 ήταν για τον όμιλο χρονιά ορόσημο. Εξαγόρασε την Celltech, τη μεγαλύτερη εταιρεία βιοτεχνολογίας στην Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα πώλησε τους κλάδους χημικών και φιλμς στο πλαίσιο απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου να εστιάσει ο όμιλος στην φαρμακευτική αγορά και συγκεκριμένα στην βιοτεχνολογία. Η ελληνική θυγατρική το 2006 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών ύψους 30 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά σχεδόν 13,4% έναντι της αμέσως προηγούμενης χρονιάς. Τα προ φόρου κέρδη διαμορφώθηκαν στο επίπεδο των 1,1 εκατομμυρίων εμφανίζοντας αύξηση 10,4%.
* Η Janssen-Cilag είναι ηγετική εταιρεία στην έρευνα για την ανάπτυξη φαρμάκων, με περισσότερους από 19.000 εργαζόμενους σε όλο τον κόσμο και εγκαταστάσεις σε περισσότερες από 50 χώρες. Διαθέτει μεγάλο αριθμό φαρμακευτικών σκευασμάτων σε τομείς όπως αυτοί της γαστρεντερολογίας, της αιματολογίας, της πνευματικής υγείας, της νευρολογίας, της ανακούφισης πόνου, κλπ. Είναι μέλος του ομίλου εταιρειών της Johnson & Johnson. Ο τελευταίος αποτελείται από 197 εταιρείες σε 54 xώρες, με περίπου 105.000 εργαζόμενους. Το 1994, η Janssen και η Cilag ενώθηκαν και δημιούργησαν την Janssen-Cilag.
* Με κύκλο εργασιών 20,6 εκατ. ευρώ ολοκλήρωσε το 2006 η Φαρμακευτική Ιπποκράτης. Η επιχείρηση ασχολείται με το χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων. Πρακτικά αύξησε τις δυνάμεις της συγκεκριμένη χρονιά ενώ τα προ φόρου κέρδη της εμφάνισαν θεαματική άνοδο 8.328%
H Αγορά καλλυντικών
Σε πτωτική τροχιά βρίσκεται ο ρυθμός αύξησης και της αγοράς καλλυντικών. Σε τιμές καταναλωτή η αξία της διαμορφώθηκε το 2005 σε 1,31 δισ. ευρώ, μόλις 2,6% υψηλότερα έναντι της αμέσως προηγούμενης χρονιάς. Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει το σκληρό ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων ομίλων της χώρας, που έχει ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση των τιμών, αλλά και την μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Οι τελευταίοι στρέφονται προς προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, που έχουν χαμηλότερη τιμή, προκειμένου να συγκρατήσουν τις δαπάνες τους.
Να σημειωθεί, ότι το 2004 η αγορά είχε τρέξει με ρυθμό αύξησης 4,1%, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα, το 2003, με 5,4%. Με δεδομένη αυτή τη πτωτική πορεία δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι σύντομα ο κλάδος θα δει και αρνητικό πρόσημο μπροστά από το ποσοστό που αντιπροσωπεύει την ετήσια μεταβολή του τζίρου. Την μερίδια του λέοντος στα προϊόντα καλλυντικών έχουν αυτά που σχετίζονται με την περιποίηση προσώπου και μαλλιών. Συγκεκριμένα:
* Τα είδη περιποίησης μαλλιών έκαναν το 2005 τζίρο 433 εκατ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 2,1% έναντι του 2004.
* Καλλυντικά για το πρόσωπο προσέφεραν στις εταιρείες έσοδα 254 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα ικανοποιητικό ρυθμό ανόδου (6,7%).
* Αντίθετα, στην κατηγορία των Toiletries παρουσιάστηκε κάμψη, καθώς οι πωλήσεις υποχώρησαν στα 214 εκατ. ευρώ.
* Για είδη μακιγιάζ ξοδεύτηκαν 149 εκατ. ευρώ ή 12,2% των δαπανών σε καλλυντικά.
* Στα αρωματικά διατέθηκαν 142 εκατ. ευρώ έναντι 138,5 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα.
* Ελληνίδες και Ελληνες πλήρωσαν 63 εκατ. ευρώ για είδη περιποίησης σώματος και 57 εκατ. ευρώ για προστασία από τον ήλιο.
Οι εταιρείες
Η αλυσίδα Hondos Center, η Μαρινόπουλος Sephora και η Gallerie de Beaute είναι πλέον αναμφισβήτητοι ηγέτες στο λιανεμπόριο, όπου τα μεμονωμένα καταστήματα αποτελούν είδος προς εξαφάνιση. Εκτός από τις οργανωμένες αλυσίδες, στον τελικό καταναλωτή απευθύνονται τα σούπερ μάρκετ (με είδη ευρείας διανομής) καθώς επίσης και τα κομμωτήρια με τα ειδικά προϊόντα. Σημαντικό μερίδιο κατέχουν επίσης τα τμήματα καλλυντικών εντός των πολυκαταστημάτων (στη συγκεκριμένη περίπτωση στα τρία Notos Galleries) αλλά και τα Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών μέσα από το ειδικό καθεστώς πώλησης στα αεροδρόμια αλλά και των επεκτάσεων που πραγματοποιούν σε μεθοριακούς σταθμούς και πλοία.
Στο χώρο του χονδρεμπορίου, ο όμιλος Notos Com έχει επίσης παρουσία καθώς μεταξύ άλλων διαθέτει μικτές εταιρείες (joint ventures) με τους οίκους Yves Saint Laurent και Lancaster, την αποκλειστική αντιπροσώπευση του οίκου Chanel και πλειάδα άλλων σημάτων.
Ο όμιλος Σαράντη, πέρα από την παραγωγή δικών του αρωμάτων, έχει στρατηγική συνεργασία με τον πολυεθνικό όμιλο Estee Lauder, με τον οποίο έχουν συστήσει κοινή εταιρεία στην Ελλάδα.
Η ελληνική θυγατρική της L’Oreal –μέλος ενός γκρουπ με ηγετικά μερίδια παγκοσμίως– διατηρεί ισχυρή παρουσία στον τομέα των καλλυντικών επιλεκτικής διανομής. Διαχειρίζεται τις γνωστές φίρμες Lancome, Helena Rubinstein, Biotherm, Shu και Uemura.
Στην αγορά το 2006 δεν έλειψαν οι συγκρούσεις. Μια εξ αυτών αφορούσε την Notos Com και την αλυσίδα Hondos Center. Η τελευταία περιόρισε τις αγορές της από την πρώτη ως αντίδραση στο ότι η Notos Com επεκτείνεται με μίνι πολυκαταστήματα στην επαρχία, όπου εκτός από τα προϊόντα ένδυσης θα διαθέτει και καλλυντικά. Ταυτόχρονα σύναψε συμφωνία franchising με το ανταγωνιστικό δίκτυο λιανικής καλλυντικών Sephora.
Με βάση την παραπάνω συμφωνία, τα τμήματα καλλυντικών εντός των πολυκαταστημάτων του ομίλου θα φέρουν το concept και την επωνυμία Sephora, γεγονός που ενισχύει άμεσα τα μερίδια του δικτύου που μοιράζεται την πίτα της λιανικής με τον όμιλο Hondos.
Εν μέσω όλων αυτών αμιγώς ελληνικές εταιρείες παραγωγής φυσικών καλλυντικών προσπαθούν να αναπτυχθούν τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.
Οι τρεις βασικές εταιρείες του χώρου (Apivita, Κορρές και Mastic Spa) παρουσιάζουν θεαματική αύξηση των οικονομικών μεγεθών τους την τελευταία τετραετία χάρη στην εξωστρέφεια που επιδεικνύουν, επεκτείνοντας τις πωλήσεις τους στις αγορές της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Ασίας. Εκμεταλλευόμενες τη ζήτηση των ξένων αγορών για φυσικά καλλυντικά, οι ελληνικές εταιρείες αξιοποιούν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα: τις άφθονες πρώτες ύλες της ελληνικής χλωρίδας.
* Δείτε τον πίνακα με τα οικονομικά αποτελέσματα των Βιομηχανικών και Εμπορικών Επιχειρήσεων Φαρμάκων, Καλλυντικών και Ειδών Ατομικής Υγιεινής στη δεξιά στήλη "Σχετικά Αρχεία".