Δευτέρα, 21-Νοε-2016 08:41
Διαγκωνισμοί για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Η εξομάλυνση της μίνι κρίσης – με την τοποθέτηση του Αντ. Λεούση ως προσωρινού προέδρου - που για διάστημα περίπου τριών εβδομάδων είχε μονοπωλήσει το εσωτερικό του ΤΑΙΠΕΔ, ανοίγει το δρόμο για να επανέλθει εκ νέου το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων σε τροχιά.
Οι εκκρεμότητες παραμένουν πολλές και σε αρκετές περιπτώσεις απαιτείται σημαντική προσπάθεια προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα και να αμβλυνθούν οι αντιρρήσεις. Στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης είναι πιθανόν να επαναληφθούν σκηνές της παραχώρησης του λιμανιού του Πειραιά, καθώς πέραν των γνωστών επαγγελματιών-συνδικαλιστών και μερίδας των εργαζομένων, η τοπική αυτοδιοίκηση εισέρχεται σε τροχιά αντιπαράθεσης για το θέμα της παραχώρησης ή μη του Α' Προβλήτα του λιμένα στο δήμο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων του Πρωθυπουργού από το βήμα της ΔΕΘ.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ ήδη έχει περάσει από πολλά στάδια, με την προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών να έχει παραταθεί αρκετές φορές. Πιο πρόσφατα, από τον περασμένο Σεπτέμβριο, η διαδικασία μετατέθηκε για τον Ιανουάριο του 2017, ενώ αναμένεται η ανάρτηση του συνόλου των συμβατικών κειμένων στο data room.
Την περασμένη Παρασκευή υπήρξε μια ακόμη εξέλιξη που συνηγορεί στην επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε τη συνέχιση της συμμετοχής καθεμίας από τις RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι - JSC) και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ, αυτόνομα. Οι δύο όμιλοι, μέσω κοινοπραξίας είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την παραχώρηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΘ ΑΕ. (σ.σ. όπως και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αρχικά), ωστόσο, υπό τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται, για το λιμάνι της Β. Ελλάδος η πορεία θα είναι αυτόνομη.
Την ίδια στιγμή, από τα 8 αρχικά σχήματα που πέρασαν (τον Ιούλιο του 2014) στην φάση του διαγωνισμού, στην κούρσα της διεκδίκησης του 67% (51% συν 16% σε δεύτερο χρόνο) παραμένει μικρότερος αριθμός ενδιαφερόμενων, ενώ εμφανίζονται να έχουν υπάρξει και νέες συμμαχίες. Πέραν της υποψηφιότητας της APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), της ιαπωνικής Mitsui, της βρετανικής P&O Steam Navigation Company του ομίλου Dubai Ports, της Ιnternational Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, η γερμανική επενδυτική εταιρεία Deutsche Invest Equity Partners, εμφανίζεται να συμμετάσχει με κοινοπρακτικό σχήμα. Παράλληλα, μένει να φανεί εάν η ΓΕΚΤΕΡΝΑ θα παραμείνει στην κούρσα, αυτόνομα ή με εταίρο.
Ζητούμενο είναι επίσης το ύψος των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο παραχωρησιούχος. Τον περασμένο Σεπτέμβριο ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανέφερε από τη ΔΕΘ ότι θα υλοποιηθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ το διάστημα 2017-2021, έναντι του αρχικού πλάνου για επενδύσεις 300 εκατ.ευρώ και 220 εκατ. ευρώ στη συνέχεια. Ωστόσο, και για το τελευταίο ποσό αναφέρεται πως υπάρχει προβληματισμός από την πλευρά των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Στο επίκεντρο των επενδύσεων που πρέπει να υλοποιηθούν, καθώς τα τελευταία σημαντικά έργα υποδομής στον λιμένα χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’90, βρίσκεται η ανάπτυξη του Προβλήτα 6 (ΣΕΜΠΟ). Η τελευταία προσπάθεια για την επέκταση του, το 2010, δεν ολοκληρώθηκε, ενώ το μέγιστο βύθισμα στο λιμάνι είναι μόλις 12 μέτρα. Παράλληλα, απαιτείται σημαντική ενίσχυση στο σκέλος των γερανογέφυρων, του μηχανολογικού εξοπλισμού εν γένει και παρεμβάσεις ώστε να ενισχυθεί η δραστηριότητα στον τομέα της κρουαζιέρας, μεταξύ άλλων.
Νίκος Χρυσικόπουλος