Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Οκτ-2016 08:02

    Πώς οι φόροι ψαλίδισαν τα κέρδη της Aegean

    Πώς οι φόροι ψαλίδισαν τα κέρδη της Aegean
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Βελτίωση των μεγεθών της αναμένει η διοίκηση της Aegean για το δεύτερο εξάμηνο του 2016, όπως εκτίμησε ο Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της εισηγμένης αεροπορικής εταιρείας, κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών. Η εταιρεία εμφάνισε, το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, ζημίες ύψους 24,4 εκατ. ευρώ, από κέρδη 4,3 εκατ. ευρώ το 2015, μέγεθος που αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση κατά 11 ποσοστιαίων μονάδων του ΦΠΑ για τα εισιτήρια (από 13% σε 23% και στη συνέχεια σε 24%), που απορρόφησε η αεροπορική στο δίκτυο εσωτερικού.

    Η αεροπορική είχε να εμφανίσει ζημίες, σε επίπεδο εξαμήνου, από το 2012, καθώς είχε ξεπεράσει το δύσκολο διάστημα 2010-2012, που είχε σημαδευτεί από την ευρύτερη αποσταθεροποίηση της οικονομίας, την πλήρη αλλαγή του φορολογικού συστήματος και, κατ' επέκταση, τη μείωση, καταρχήν, της εσωτερικής ζήτησης. Ωστόσο, η βίαιη αναπροσαρμογή του φόρου προστιθέμενης αξίας από το 13% στο 24% δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει τα μεγέθη της αεροπορικής, της οποίας τα έσοδα προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από πωλήσεις εισιτηρίων.

    Τι άκουσαν οι αναλυτές

    "Είχαμε πραγματοποιήσει την παραδοχή ότι τουλάχιστον το ήμισυ της αύξησης του ΦΠΑ θα περνούσε στον τελικό καταναλωτή. Ωστόσο, στην εσωτερική αγορά αυτό δεν ήταν δυνατό και, ως εκ τούτου, ο τελικός καταναλωτής πλήρωνε κατά μέσο όρο όσο πλήρωνε την προηγούμενη χρονιά. Ως αποτέλεσμα, είχαμε μείωση του μέσου ναύλου. Αυτό δείχνει πόσο σημαντικές είναι οι επιπτώσεις της φορολογικής πολιτικής στην Ελλάδα", σημείωσε ο κ. Βασιλάκης κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών.

    Στην αναπροσαρμογή του ΦΠΑ προστέθηκε ο ανταγωνισμός ξένων αεροπορικών εταιρειών, που επένδυσαν σε δρομολόγια προς νησιωτικούς προορισμούς, με στόχο να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις από το πλήγμα που δέχτηκαν οι παραδοσιακοί τουριστικοί προορισμοί της Μέσης Ανατολής, της Τουρκίας και της Αιγύπτου. Αποτέλεσμα; Να αυξηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα, να καταγραφεί μετριοπαθής αύξηση επιβατών και οι αποδόσεις (yields) να υποχωρήσουν, τάση που υπήρξε ισχυρή τούς μήνες Μάιο και Ιούνιο, οδηγώντας σε μείωση εσόδων κατά το δεύτερο τρίμηνο.

    Την ίδια στιγμή στην Αθήνα, κατά το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου, για πρώτη φορά έπειτα από χρόνια, το διεθνές αεροδρόμιο Αθηνών δεν κατέγραψε αύξηση των ξένων επιβατών. Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο οι ξένοι επισκέπτες σημείωσαν πτώση σε σχέση με αντίστοιχα επίπεδα του 2015, της τάξης του 3%, λόγω της μείωσης των ταξιδιών των ξένων επισκεπτών σε προορισμούς του εσωτερικού.

    Rebound το τρίτο τρίμηνο

    Ωστόσο, η διοίκηση της αεροπορικής εταιρείας, που κατάφερε να αντεπεξέλθει στις αναταράξεις που προκάλεσαν η είσοδος της χώρας στο Μνημόνιο το 2010, το κύμα λιτότητας που ακολούθησε και το κλείσιμο των τραπεζών το καλοκαίρι του 2015, παραμένει αισιόδοξη. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται ότι κατά το τρίτο τρίμηνο θα καταγραφούν πολύ ισχυρότερα μεγέθη, επιτρέποντας τη βελτίωση των μεγεθών του συνόλου της χρήσης, αλλά, όπως έγινε γνωστό κατά το πρόσφατο conference call, δεν εκτιμάται ότι θα απορροφήσουν πλήρως τις απώλειες του πρώτου εξαμήνου.

    Επίσης, τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου, που ανέρχονται στη λήξη του εξαμήνου σε 263,4 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα ενισχυθούν περαιτέρω, λόγω της αύξησης των κρατήσεων, μετά τα μέσα Μαΐου, γεγονός που δεν απεικονίζεται στα μεγέθη του πρώτου εξαμήνου, αλλά θα φανεί σε αυτά του τρίτου τριμήνου.

    Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 24ης Σεπτεμβρίου.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ