Σάββατο, 24-Σεπ-2016 08:07
Χάος με τα λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Όπως έχει σημειώσει το Capital.gr η λύση που δόθηκε, στις 25 Αυγούστου, για τον ΟΑΣΘ ήταν προσωρινή, καθώς η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών επιδίωκαν να επανέλθει η τάξη στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης λόγω της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης η οποία ολοκληρώθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου. Έτσι, μία ημέρα πριν από την λήξη της ΔΕΘ, στις 17 Σεπτεμβρίου οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ ξεκίνησαν εκ νέου την επίσχεση εργασίας, διεκδικώντας την αποπληρωμή δεδουλευμένων αποδοχών μηνών. Στο πλαίσιο αυτό, σε εξέλιξη βρίσκεται το μπρα-ντε-φερ μεταξύ του υπουργού Υποδομών Χρ.Σπίρτζη και του συνδικάτου εργαζομένων, με τον πρώτο να προτείνει:
-την καταβολή 2 εκατ. ευρώ για τη μετακίνηση μαθητών και φοιτητών για το έτος 2016, από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, τη διάθεση του 18% από τις πωλήσεις εισιτηρίων έως σήμερα, αλλά και όσα πρόσθετα απαιτούνται για την καταβολή του ενός μηνός δεδουλευμένα. Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η ταυτόχρονη χορήγηση της αναλυτικής κατάστασης εξόφλησης μισθοδοσίας Ιουλίου 2016, ανά εργαζόμενο, από την οποία θα προκύπτει ξεκάθαρα, ότι τα παραπάνω χρηματικά ποσά χρησιμοποιήθηκαν μόνο για την καταβολή δεδουλευμένων στους εργαζόμενους.
- την προκαταβολή των αντισταθμιστικών καταβολών των μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου για το έτος 2016, με μόνον σκοπό την εξόφληση της μισθοδοσίας μηνών Ιουλίου και Αυγούστου 2016, εφόσον προσκομιστεί προς το ΥΠΟΜΕΔΙ, ισόποση Εγγυητική Επιστολή.
Η απειλή της κρατικοποίησης
Σε κάθε περίπτωση, το χειρόφρενο στον ΟΑΣΘ επαναφέρει, για ορισμένους, την απειλή της κρατικοποίησης του οργανισμού όπου η διαφάνεια αποτελεί ζητούμενο. Είναι ενδεικτικό ότι παρότι ο ΟΑΣΘ έχει λάβει, από το 2009 έως και τον φετινό Αύγουστο, από τα κρατικά ταμεία 866,6 εκατ. ευρώ, όσο και να ψάξει κάποιος στον ιστότοπό του, δεν πρόκειται να βρει ίχνος οικονομικής λογοδοσίας. Η διοίκηση δηλαδή του ιδιωτικού οργανισμού, του οποίου η βιωσιμότητα εξαρτάται από το κρατικό χρήμα (βάσει σύμβασης που έχει υπογράψει με το Δημόσιο), επιλέγει να μην δημοσιοποιεί οικονομικές καταστάσεις.
Αυτό όταν οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ -ορισμένοι εξ' αυτών συγγενικά πρόσωπα με περισσότερες από μία πολιτικές αποχρώσεις- έλαβαν το 2016 μέρισμα, το ύψος του οποίου παραμένει άγνωστο.
Οι μνημονιακές υποχρεώσεις
Μπορεί η κυβέρνηση και ο υπουργός Υποδομών να έχει αναφέρει ότι δεν θα δοθούν "νέα δωράκια” στον ΟΑΣΘ, όμως, αυτό εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατό.
Γιατί;
Πρώτον, διότι η ΚΥΑ του 2014 των Σταϊκούρα-Παπαδόπουλου (για την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Δημοσίου) προβλέπει ότι "σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι των συμβατικών εσόδων κατ' έτος (όπως περιγράφονται στην εν λόγω απόφαση) ο ΟΑΣΘ αναλαμβάνει την αντιμετώπιση του όποιου ελλείμματος υπάρξει σε οποιαδήποτε χρήση”.
Δεύτερον, η υποχρέωση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου, για αναδιάρθρωση του ΟΑΣΘ καθιστά αποτρεπτική την παροχή νέων αντισταθμιστικών οφελημάτων στον ΟΑΣΘ. Η κυβέρνηση δηλαδή και το ΥΠΟΜΕΔΙ, θα έπρεπε, μέχρι τον περασμένο Ιούλιο, να καταρτίσουν νέο νομοθετικό πλαίσιο για την αναδιάρθρωση του οργανισμού που θα προβλέπει την περικοπή κατά 50 εκατομμυρίων της κρατικής επιχορήγησης με στόχο το μέγιστο έλλειμμα πριν από κάθε κρατική επιχορήγηση να μην υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ από το 2017 μέχρι το τέλος της παραχώρησης. Εξάλλου, οι δύο ΚΥΑ του 2014 (για τον καθορισμό των κομίστρων και την οριστικοποίηση της συνεισφοράς του Δημοσίου) προέβλεπαν, ήδη, "haircut” στην αντισταθμιστική καταβολή, της οποίας το ύψος περιορίζεται σε :
-53,2 εκατ. ευρώ για το 2015
-47 εκατ. ευρώ για το 2016 και
-44,1 εκατ. ευρώ για το 2017
Με άλλα λόγια, οι δύο παραπάνω ΚΥΑ -στο πλαίσιο των οποίων οι εργαζόμενοι συμμετείχαν με περικοπή 5% των απολαβών τους αναδρομικά από 1.1.2014- προβλέπουν για την τριετία 2015-2017, μείωση της δαπάνης κατά 85 εκατ. ευρώ, ετησίως, και συνολικά περίπου κατά 250 εκατ. ευρώ.
Η παραίτηση από τη διαιτησία
Σχετικά με το "γαϊτανάκι” των διαιτησιών του ΟΑΣΘ κατά του Δημοσίου για διεκδίκηση επιπρόσθετων επιδοτήσεων, θα πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με παλαιότερη απόφαση του ΟΑΣΘ (11.8.2014) υπογεγραμμένη από τον κ. Στεφανίδη, η εταιρεία παραιτείται από το δικαίωμα προσφυγής στη διαιτησία για τα έτη 2012-2017. Αυτό στο πλαίσιο συμφωνίας Δημοσίου-ΟΑΣΘ για "την επίλυση όλων των εκκρεμουσών διαφωνιών (για τις χρήσεις 2009-2010-2011-2012 και 2013) και τη διαμόρφωση ενός προγράμματος μέτρων και δράσεων για τις χρήσεις 2014-2017 δια της οποίας δόθηκε τέλος σε κάθε υφιστάμενη διαφωνία”.
ΟΑΣΘ Vs ΟΑΣΑ (Οι υπερμεγέθεις επιδοτήσεις το διάστημα 2007-2013)
Διαβάστε ακόμα:
- Χ. Στεφανίδης: Θέμα χρόνου να λυθούν τα ζητήματα του ΟΑΣΘ
- Καλεί σε διάλογο ο ΟΑΣΘ για να αποκατασταθεί η ομαλότητα