Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 23-Αυγ-2016 07:43

    Πυρ ομαδόν κατά του νομοσχεδίου που "καθηλώνει" τα υδροπλάνα

    Πυρ ομαδόν κατά του νομοσχεδίου που "καθηλώνει" τα υδροπλάνα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
     
    Τον κίνδυνο να μην πετάξουν ποτέ τα υδροπλάνα, εάν δεν τροποποιηθούν ορισμένες διατάξεις του νομοσχεδίου που προωθεί το υπουργείο Υποδομών επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς. Το σχέδιο νόμου, που αφορά την αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος αδειοδότησης - λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, βρίσκεται σε διαβούλευση η οποία εκπνέει στις 9 Σεπτεμβρίου και έχει ήδη βρεθεί αντιμέτωπο με σφοδρές αντιδράσεις της αγοράς.
     
    Ο κρατισμός επελαύνει

     
    Όπως προκύπτει από τις παρατηρήσεις παραγόντων του κλάδου, κύριο χαρακτηριστικό της νομοθετικής πρωτοβουλίας του ΥΠΟΜΕΔΙ Χρ. Σπίρτζη και της γ.γ. Τ.Πέρκα είναι ο κρατισμός. Και αυτό επειδή, μεταξύ άλλων, ακυρώνεται η κατασκευή υδατοδρομίων από ιδιώτες -η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου θα ανήκει αποκλειστικά στο Δημόσιο- με αποτέλεσμα να αποθαρρύνεται η υλοποίηση επενδύσεων και να μένουν "στον αέρα" εταιρείες που έχουν, ήδη, επενδύσει. Ειρήσθω εν παρόδω ότι το σκεπτικό του Υποδομών είναι ότι δεν είναι δυνατόν να ανήκουν τα υδατοδρόμια σε ιδιώτες, εταιρεία ή φυσικό πρόσωπο, καθώς "τι θα γίνει σε περίπτωση πτώχευσης;”
     
    Μία όμως ακόμη διάταξη αποκαλύπτει την παρεμβατική φιλοσοφία που διέπει το νομοθέτη: η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας έχει διάρκεια μόλις πέντε ετών, τη στιγμή που ο κάτοχός της υπόκειται σε τακτικούς και έκτακτους ελέγχους της Επιτροπής Υδατοδρομίων. Ακόμη με ΚΥΑ είναι δυνατόν να τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ στην Επιτροπή Υδατοδρομίου θα συμμετέχει εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Κρατικής Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας.
     
     Πυρ ομαδόν
     
    Αναλυτικά, στο πλαίσιο της διαδικασίας διαβούλευσης σημειώνουν ότι:
     
    - O Γενικός Διευθυντής της Hellenic Seaplanes Βαγγέλης Ζαγοράκης: "η διάταξη για τον αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου, ακυρώνει τις ιδιωτικές επενδύσεις και περιορίζει τις επιλογές των λιμενικών ταμείων (ως φορέων ανάπτυξης) που δεν διαθέτουν την απαιτούμενη χρηματοδότηση. Έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την παρ.1α του άρθρου 15 του νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ότι: "Ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου μπορεί να μεταβιβάσει την άδειά του σε φορέα που πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 6". Όπου στο άρθρο 6 υπάρχει και ο ιδιώτης επενδυτής. Προκύπτει, λοιπόν, το εύλογο ερώτημα για ποιο λόγο πρέπει η άδεια ίδρυσης να βγαίνει μόνο στο Δημόσιο, την στιγμή που το Δημόσιο μπορεί να την μεταβιβάζει σε ιδιώτες”; Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Seaplanes, όπως έχει αναφέρει σε παλαιότερη ανακοίνωσή της, ζητά να είναι δυνατή η έκδοση της άδειας ίδρυσης και στο όνομα ιδιωτών”.
     
    - O πρόεδρος και ιδρυτής της Hellenic Seaplanes Νικόλας Χαραλάμπους: "γιατί αλλάζει το θέμα της ιδιοκτησίας; Γιατί να υπάρχει συνεχώς η εξάρτηση του δημοσίου; Στην ουσία ακυρώνει την φιλοσοφία εισαγωγής νέων επενδύσεων στην χώρα και εξουδετερώνει το ρόλο των ιδιωτικών υδατοδρομίων”.
     
    - O Γενικός Διευθυντής της Hellenic Seaplanes Βαγγέλης Ζαγοράκης: "σχετικά με το Άρθρο 13, παρ. 'Α περί της διάρκειας της άδειας ίδρυσης & λειτουργίας. Σε πολλά περιφερειακά Υδατοδρόμια με χαμηλή κίνηση η διάρκεια των 5 ετών είναι πολύ μικρή για να μπορέσει να γίνει η απόσβεση της όποιας επένδυσης. Επίσης από τη στιγμή που ο κάτοχος της άδειας είναι υποχρεωμένος να δέχεται τους τακτικούς και έκτακτους ελέγχους της Επιτροπής Υδατοδρομίων, για ποιο λόγο θα πρέπει να τεθεί χρονικός περιορισμός και να μην είναι η άδεια αορίστου διάρκειας σύμφωνα με τις προβλέψεις του 4146/2013;”
     
    - O Γιώργος Κάπτσης, Διευθυντής Επιχείρησης Ανάπτυξης Υδατοδρομίων για το άρθρο 27, παρ.1γ. βάσει του οποίου, το αεροσκάφος δεν προέρχεται από άλλο υδάτινο πεδίο παρά μόνο από αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο ή αεροδρόμιο: "μειώνεται η βιωσιμότητα των πτήσεων από/προς υδάτινα πεδία, μειώνοντας της υποστήριξη του τουρισμού. Αυτό τεκμαίρεται ως εξής:

    1η περίπτωση: Οι πτήσεις προς/από υδάτινα πεδία δύναται να εκτελούνται από μεγαλύτερα σκάφη έως 19-θέσεων. Οι πτήσεις αυτές θα πρέπει να εξασφαλίζουν διαρκώς μεγάλη πληρότητα (πχ μόνο από μεγάλα group τουριστών από /προς ξενοδοχεία), μειώνοντας το ποσοστό των βιώσιμων πτήσεων.
     
    2η περίπτωση: Οι πτήσεις προς/από υδάτινα πεδία δύναται να εκτελούνται από μικρότερα σκάφη έως 4-6-θέσεων. Οι πτήσεις αυτές δε θα έχουν πρόβλημα πληρότητας αλλά υψηλό κόστος ανά επιβάτη μειώνοντας πάλι τη βιωσιμότητα των πτήσεων.Τα παραπάνω δύο προβλήματα εξομαλύνονται εκτελώντας πτήσεις hopping, διασύνδεσης δηλαδή κάποιων διαδοχικών υδάτινων πεδίων, όπου το υδροπλάνο θα αφήνει ή θα παραλαμβάνει τουρίστες πριν καταλήξει στο επίσημο υδατοδρόμιο ή αεροδρόμιο”.
     
    - H βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Νομού Καρδίτσας Παναγιώτα Βράντζα: "ως προς την αδειοδότηση υδατοδρομίων σε λίμνες (διαδικασία η οποία σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση γίνεται αποκλειστικά από τον Υπουργό Υποδομών), δεδομένου ότι σε ορισμένες περιπτώσεις υπάρχουν, ως γνωστόν, εγκατεστημένα υδροηλεκτρικά φράγματα της ΔΕΗ (όπως στις λίμνες Πλαστήρα, Κρεμαστών, Καστρακίου κ.λπ.), θα ήταν ίσως σκόπιμο να υπάρχει πρόνοια στον νόμο ώστε: (α) να διευκολύνεται η διαδικασία αδειοδότησης, στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, μέσω και του συναρμόδιου Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, (β) να οριοθετείται, εν προκειμένω, το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΔΕΗ, και (γ) να διευκρινίζεται, ήδη στον νόμο, ότι ο αρμόδιος φορέας διαχείρισης της αντίστοιχης υδάτινης επιφάνειας είναι ο εκάστοτε οικείος πρωτοβάθμιος ΟΤΑ".
     
    - "Πρέπει να καταργηθεί η παράγραφος 3 του άρθρου 3 βάσει της οποίας με ΚΥΑ δύναται να τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις των κτηριακών εγκαταστάσεων καθώς και να καθορίζονται οποιαδήποτε θέματα υποδομών, κτηριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον των ανωτέρω προβλεπομένων, ανάλογα με τον τύπο και τη λειτουργία του Υδατοδρομίου σε θαλάσσια περιοχή ή λίμνη αντίστοιχα.  Και αυτό επειδή δεν είναι απαραίτητη κοινή υπουργική απόφαση για να υπάρξουν τροποποιήσεις σε θέματα υποδομών, κτιριακών εγκαταστάσεων κ. λ.π., καθώς το αρμόδιο τμήμα εναερίων μεταφορών του υπουργείου Υποδομών σε συνεργασία με το αρμόδιο τμήμα του υπουργείου ναυτιλίας, και νησιωτικής πολιτικής θα μπορούσαν να επιληφθούν σχετικών ζητημάτων”.
     
    - ”Υπάρχει ασάφεια ως προς τους όρους χρηματοδότησης επενδύσεων υδατοδρομίων”
     
    - ”Η συμμετοχή στην Επιτροπή Υδατοδρομίου και ενός εκπροσώπου της Διεύθυνσης Κρατικής Ασφάλειας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας εκφεύγει του σκοπού αυτής καθώς η ΕΛ.ΑΣ. ουδεμία αρμοδιότητα έχει σε θαλάσσιες περιοχές. Αντί αυτού, θα μπορούσε να συμμετάσχει ένας εκπρόσωπος της Διεύθυνση Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων (πρώην Διεύθυνση Κρατικής Ασφάλειας) του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, η οποία έχει ανάλογα καθήκοντα με την Δ.Κ.Α. της ΕΛΑΣ και σαφώς εξειδίκευση στα ζητήματα θαλάσσης”.
     
    - "Ο περιορισμός των 500 μέτρων για την αλιεία και την πόντιση αλιευτικών εργαλείων στην περιοχή ελιγμών κάθε υδατοδρομίου είναι υπερβολικός καθώς στον καθορισμό ορίων "περιοχής ελιγμών" λαμβάνονται υπόψιν όλες οι απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας που χρειάζεται ένα υδροπλάνο προκειμένου να επιχειρεί”
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ