Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Αυγ-2016 07:57

    Το κεφάλι του Δράκου στον Πειραιά

    Το κεφάλι του Δράκου στον Πειραιά
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Τον περασμένο Ιούλιο, κατά την επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Πεκίνο, έγινε λόγος για την επιθυμία της Ελλάδας να αυξήσει την συνεργασία με την Κίνα σε διάφορα πεδία, ύστερα από τη συμφωνία για τον ΟΛΠ που αποτελεί "το κεφάλι του δράκου”.

    Σύμφωνα με μια κινέζικη παροιμία, πρώτα μετακινείται το κεφάλι του δράκου και μετά το υπόλοιπο σώμα. Σήμερα, λοιπόν, και τυπικά, το κεφάλι του δράκου προβάλλει στον Πειραιά, με τη China Cosco Shipping Corporation να αποκτά το 51% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, μέσω προσυμφωνημένης συναλλαγής ("πακέτο”) στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπως έγραψε το Capital.gr.

    Την έναρξη της συνεδρίασης, με το γνωστό "καμπανάκι” του Χ.Α., είναι προγραμματισμένο να κηρύξουν οι επικεφαλής της Cosco, της θυγατρικής Piraeus Container Terminal (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά – ΣΕΠ ΑΕ), του ΟΛΠ και του ΤΑΙΠΕΔ, με τον Wan Min, μη εκτελεστικός διευθυντή και πρόεδρο της China Cosco Holdings Company να παραβρίσκεται στην Αθήνα για το λόγο αυτό.

    Η απόκτηση του μετοχικού ελέγχου του ΟΛΠ σηματοδοτεί την ολοκλήρωση μιας από τις πλέον εμβληματικές, όσο και τρικυμιώδεις, ιδιωτικοποιήσεις των τελευταίων ετών, προσπάθεια που βρισκόταν σε εξέλιξη την τελευταία 5ετία, καθώς ο Οργανισμός τελούσε υπό αποκρατικοποίηση από το 2011. Η διαδρομή ήταν ταραχώδης, με απεργίες που παρέλυσαν τον Πειραιά και την οικονομία, επεισόδια στο λιμάνι, έντονο παρασκήνιο και πολιτικούς διαξιφισμούς, δημόσιες παρεμβάσεις κατά της πώλησης από το προηγούμενο μάνατζμεντ του ΟΛΠ και υπουργούς.

    Εν τέλει, στις 8 Απριλίου 2016, η Cosco Shipping υπέγραψε τη Συμφωνία Εξαγοράς Μετοχών και τη Συμφωνία Μετόχων με το ΤΑΙΠΕΔ και παρά τις κινητοποιήσεις κατά την τελευταία, προ διμήνου, έκτακτη γενική συνέλευση του Οργανισμού (και λίγο πριν το ταξίδι Τσίπρα στο Πεκίνο) που επικύρωσε τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, άνοιξε ο δρόμος για τη διαδικασία πώλησης των μετοχών του λιμανιού του Πειραιά από το ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco.

    Στις 4 Ιουλίου 2016, η Cosco Shipping και το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψαν στο Πεκίνο συμφωνία επιβεβαιώνοντας ότι οι προϋποθέσεις που καθορίστηκαν στην υπογραφείσα Συμφωνία Εξαγοράς Μετοχών (SPA) έχουν εκπληρωθεί, σηματοδοτώντας την εξαγορά του 67% του ΟΛΠ από την Cosco.

    Εν όψει της σημερινής μεταβίβασης του 51% (το υπόλοιπο 16% θα μεταβιβαστεί εντός πενταετίας, εφόσον έχουν εκπληρωθεί όροι της Συμφωνίας Αγοράς Μετοχών, συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων), ο κινεζικός όμιλος έχει ήδη δρομολογήσει διοικητικές παρεμβάσεις στον ΟΛΠ και σε αλλαγή διευθύνσεων.

    Παράλληλα, στο νέο 11μελές διοικητικό συμβούλιο θα κατέχουν οκτώ θέσεις, ενώ το Ελληνικό Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) που διατηρεί 23% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, θα διατηρήσει και τρεις θέσεις στο δ.σ. μέχρι την μεταβίβαση του 16%. Μετά την μεταβίβαση του 16%, το Δημόσιο θα συνεχίσει να κατέχει 7% και μία θέση στο Δ.Σ. Ενεργό ρόλο στη διοίκηση αναλαμβάνει ο Captain Fu Chengqu, επικεφαλής της ΣΕΠ, με στόχο να αξιοποιηθεί το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά και οι στρατηγικές ευκαιρίες που προκύπτουν από την πρωτοβουλία "Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος" που έχει αναπτύξει το Πεκίνο.

    Σημειωτέον, πως η Cosco δρομολογεί πρόσθετες επενδύσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά, πέραν των 350 εκατ. που προβλέπει η συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ, όπως έγινε γνωστό κατά τη συνάντηση του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο. Προτεραιότητα του κινεζικού κολοσσού είναι ο τομέας της κρουαζιέρας, η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και το car terminal στο λιμάνι.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ