18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Λίγες ημέρες μετά τη συμφωνία της Creta Farms για την εξασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 15 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), της πρώτης χρηματοδότησης της ΕΤΕπ στην Ελλάδα που επωφελείται από τη στήριξη που προσφέρει η εγγύηση του προϋπολογισμού της Ε.Ε. μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων, ο επικεφαλής της εταιρείας, Κώστας Δομαζάκης, μιλά στο "Κεφάλαιο" για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, τα επόμενα βήματα στις διεθνείς αγορές και τον στόχο να εξελιχθεί η Creta Farms σε έναν όμιλο τροφίμων.
Συνέντευξη στον Νίκο Χρυσικόπουλο
-Κύριε Δομαζάκη, η Creta Farms έγινε η πρώτη εταιρεία που έλαβε χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ. Πώς κατέστη δυνατή αυτή η συμφωνία;
Ύστερα από οκτώ μήνες περίπου αδιάλειπτων επαφών με εκπροσώπους της ΕΤΕπ, καταφέραμε όχι μόνο να πρωτοπορήσουμε, αλλά να πετύχουμε κάτι σπουδαίο: να μας εμπιστευτεί o μεγαλύτερος επενδυτικός φορέας της Ευρώπης για την πρώτη χρηματοδότηση που δίδεται στην Ελλάδα. Τα κεφάλαια που διαχειρίζεται η ΕΤΕπ προέρχονται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI). Για εμάς η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας. Η ΕΤΕπ επένδυσε αποκλειστικά στο πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας που έχει εκπονήσει ο όμιλος. Έτσι, η Creta Farms επιλέχτηκε ως η πρώτη ελληνική καινοτόμος εταιρεία της Ε.Ε. αφού εγκρίθηκε το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας των επόμενων ετών.
-Ποιες δεσμεύσεις αναλαμβάνονται έναντι της ΕΤΕπ; Σε ποια στάδια θα ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση και πού θα εστιάσει;
Η κύρια δέσμευση που αναλαμβάνει η εταιρεία μας έναντι της ΕΤΕπ είναι η υλοποίηση του προγράμματος έρευνας και καινοτομίας. Όπως καταλαβαίνετε, από τη μεριά της ΕΤΕπ αποτελεί σημαντικό στόχο οι καινοτόμες εταιρείες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μπορούν να εξάγουν, τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων Ε.Ε., τα προϊόντα τους αλλά και την καινοτομία τους. Φυσικά, για εμάς έπαιξε μεγάλο ρόλο η εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από τη συνεργασία μας με τον όμιλο JBS στην Αυστραλία, όπου εξάγαμε τεχνολογία και τεχνογνωσία με τη μέθοδο του licensing. Από εκεί και πέρα, η υλοποίηση του προγράμματος αφορά τόσο στην ανάπτυξη νέων καινοτομιών όσο και στην εξάπλωσή τους. Αναφορικά με τη διάρκεια του προγράμματος, αυτό αφορά την επόμενη τριετία, ενώ η χορήγηση των κεφαλαίων θα πραγματοποιηθεί σε δύο δόσεις. Η πρώτη θα εκταμιευθεί το προσεχές διάστημα ενώ η δεύτερη εντός 18 μηνών.
-Μακροπρόθεσμος στόχος της διοίκησης είναι να εξελιχθεί σε έναν όμιλο τροφίμων. Ποια θα είναι τα πρώτα βήματα και ποια στρατηγική θα ακολουθηθεί;
Βασικοί άξονες στη στρατηγική μας προσέγγιση παραμένουν η παράγωγη καινοτόμων προϊόντων, καθώς και η ενίσχυση της εξαγωγικής μας δραστηριότητας. Η κατοχύρωση πατεντών για τα καινοτόμα αλλαντικά και τυριά μάς ανοίγει τον τεράστιο δρόμο του σνακ και των έτοιμων φαγητών (ready meals).
Έχοντας το παραπάνω κατά νου, η στρατηγική μας εστιάζει στη διαμόρφωση νέων τάσεων βασιζόμενοι στις διατροφικές ανάγκες και τον τρόπο ζωής των καταναλωτών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρωτοποριακή σειρά προϊόντων "Εν Ελλάδι Mini". Παρότι είναι παγκοσμίως το μοναδικό "fresh meat protein snack" που προσφέρει μεγάλο εύρος επιλογών στους καταναλωτές που βρίσκονται συνεχώς εν κινήσει, εμείς δίνουμε έμφαση στην έναρξη διανομών στην αυθόρμητη αγορά. Κάθε χρόνο επενδύουμε πάνω από 5 εκατ. ευρώ στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης. Επόμενό μας βήμα, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τη στρατηγική μας εξέλιξη σε εταιρεία τροφίμων, είναι να ανοίξουμε τον δρόμο των έτοιμων φαγητών (ready meals).
-Στηρίζετε πολλά στο κομμάτι της επέκτασης στο εξωτερικό. Τι αλλάζει στη στρατηγική σας σε σχέση με την προηγούμενη προσπάθεια;
Αρχικά θέλω να αναφέρω πως είμαστε υπερήφανοι που η μοναδική συνταγή μας "Εν Ελλάδι" και οι 17 διεθνώς κατοχυρωμένες πατέντες μας έχουν φτάσει στην άλλη άκρη του κόσμου, ως η πρώτη ελληνική εταιρεία που αδειοδότησε τεχνογνωσία διεθνώς. Με τα δεδομένα που προκύπτουν από την παρούσα συμφωνία, θα επιταχύνουμε σταδιακά και την εξέλιξη ως εταιρεία, εκτός συνόρων, με αιχμή του δόρατος τη διεθνοποίηση του mini-snack. Η διεθνής ανάπτυξη της Creta Farms πραγματοποιείται στρατηγικά με δύο διαφορετικούς τρόπους. Είτε με τη μορφή απευθείας εξαγωγών προϊόντων είτε με licensing agreements και royalties.
-Για παράδειγμα;
Για παράδειγμα, το διεθνές μας brand "Oliving" (αντίστοιχο του "Εν Ελλάδι" - σύνθεση δηλαδή των λέξεων "Olive" & "Well living") κατέκτησε μερίδιο 3% στην αγορά της Αυστραλίας. Σε διάστημα λιγότερο των 19 μηνών (!), με 20 κωδικούς προϊόντων, κατάφερε να πραγματοποιήσει πωλήσεις περί τα 50 εκατ. δολαρίων Αυστραλίας. Το διεθνές brand μας υποστηρίζεται από το πιο διάσημο ζευγάρι της Αυστραλίας, τους Hewitt, οι οποίοι δρουν ως "brand ambassadors". O Lleyton Hewitt, πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής τένις, και η σύζυγός του, Bec, διάσημη ηθοποιός και τραγουδίστρια, είναι πρεσβευτές της μεσογειακής διατροφής και των ευεργετικών ιδιοτήτων του ελαιολάδου.
Νέες συμφωνίες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Κίνα
-Ποιες αγορές βρίσκονται στο προσκήνιο; Υπάρχει ενδιαφέρον και για την Κίνα;
Μετατρέποντας την εταιρεία μας σε εταιρεία τροφίμων θα μας επιτραπεί το επόμενο διάστημα να προχωρήσουμε σε νέες συμφωνίες με εταιρείες που εδρεύουν σε χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, αλλά φυσικά και της Κίνας.
-Τέλος, ως Έλληνας επιχειρηματίας, πώς βλέπετε την κατάσταση στην Ελλάδα; Πόσο δύσκολο πλέον έχει καταστεί το επιχειρείν στη χώρα μας;
Άποψή μου είναι πως έχουμε ακόμα να διανύσουμε αρκετό δρόμο ως χώρα για να μπούμε στη σωστή κατεύθυνση και να επιστρέψουμε σε μια κανονικότητα. Παρατηρείται, επίσης, μια στασιμότητα η οποία δεν βοηθάει στην προσέλκυση άμεσων και έμμεσων ξένων επενδύσεων. Εμείς, πάντως, από την πλευρά μας, ακολουθήσαμε και ακολουθούμε τους βασικούς κανόνες που θέτουμε πάντα στην Creta Farms. Σωστή στόχευση, συνεχής επένδυση στην καινοτομία, επιμονή στη διασφάλιση της εξαιρετικής ποιότητας των προϊόντων μας, σκληρή δουλειά και ομαδική προσπάθεια από όλους μας. Αναφορικά με το επιχειρείν στη χώρα, νομίζω πως όλοι παρατηρούμε ότι οι συνθήκες που επικρατούν, δεν βοηθούν ιδιαίτερα τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ευελπιστούμε όμως ότι το κλίμα θα μπορέσει να αντιστραφεί με στόχο την ύπαρξη ενός πλαισίου που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν.
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί