Δευτέρα, 18-Απρ-2016 08:17
Σκληρό "πόκερ" για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η παραχώρηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ως το επόμενο μεγάλο "στοίχημα" για το ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που πλέον βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης.
Ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με την 31η Μαΐου να αποτελεί την προθεσμία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Παρά τις αρχικές εκτιμήσεις, ενδιαφέρον τελικώς εκδήλωσαν τρία σχήματα, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, η ιταλική Trenitalia (θυγατρική της Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A.) και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Τόσο η αμερικανική Watco, όσο και η ρουμανική Grup Feroviar Roma και, κυρίως, η γαλλική SNCF παρότι εμφανίζονταν ως ενδιαφερόμενοι, πλην τελικώς επέλεξαν να μην εμπλακούν στη διαδικασία. Το ίδιο συνέβη και με τη Cosco, προς έκπληξη πολλών, ακόμη και εντός της κυβέρνησης. Η ηχηρή απουσία των Κινέζων έδωσε λαβή για πολλά σχόλια από την περασμένη Παρασκευή, όταν και ανακοινώθηκαν οι ενδιαφερόμενοι, κυρίως διότι είχαν καλλιεργηθεί προσδοκίες λόγω ΟΛΠ και των συνεργιών που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν.
Ωστόσο, στελέχη του κλάδου των μεταφορών μιλώντας στο Capital.gr., ερμήνευαν την μη εκδήλωση ενδιαφέροντος από την κινεζική πλευρά ως αποτέλεσμα του στρατηγικού τους σχεδιασμού να επικεντρωθούν στο μεταφορικό σκέλος και όχι στο επιβατηγό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εξάλλου, στις εμπορευματικές μεταφορές θέση φιλοδοξούν να πάρουν δύο νέες εταιρείες, η Piraeus Europe Asia Rail Logistics και η Rail Cargo Logistics Goldair.
Επιπλέον, η Cosco εμφανίζεται να ενδιαφέρεται στην παρούσα φάση περισσότερο για το Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο, στο διαγωνισμό για την αξιοποίηση του οποίου θα κατέλθει, σύμφωνα με πληροφορίες, σε σχήμα με Έλληνες εταίρους. Η διαγωνιστική διαδικασία για το Θριάσιο, πάντως, είναι πιθανόν να λάβει και νέα παράταση, έπειτα από αίτημα ενδιαφερόμενων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται εταιρείες του μεγέθους των Άκτωρ, ΜΕΤΚΑ, Grivalia, Lamda Development, Maersk κ.α.
Σε ότι αφορά στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην εξίσωση για την ιδιωτικοποίηση του 100% της εταιρείας θα πρέπει να προσμετρηθεί το γεγονός ότι εις εκ των ενδιαφερόμενων, η Ferrovie dello Stato Italiane - Trenitalia βρίσκεται και αυτή σε διαδικασία... ιδιωτικοποίησης. Πάντως, το πλάνο παραχώρησης ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού μέσω δημοσιας προσφοράς (ΙΡΟ) δείχνει να έχει μετατεθεί για το 2017, ενώ προτεραιότητα έχει λάβει η διεθνής επέκταση (εξ ου και το ενδοαφέρον για την Ελλάδα), με αιχμή την πρόσφατη συμφωνία για την κατασκευή δικτύου στο Ιράν, έργο 5 δις.ευρώ. Ο ιταλικός όμιλος, από τους μεγαλύτερους ευρωπαϊκους σιδηροδρόμους, το 2015 πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 8,5 δις.ευρώ και καθαρά κέρδη 464 εκατ.ευρώ.
Ερωτηματικό αποτελεί και η δέσμευση των Ρωσικών Σιδηροδρόμων για το project, δεδομένου της αμφίσημης στάσης τους. Η προ μηνων αλλαγή διοίκησης στην εταιρεία με την αποχώρηση του πρώην επικεφαλής Vladimir Yakunin, ένθερμου υποστηρικτή του σχεδίου επέκτασης των ρωσικών σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, είχε αρχικά "παγώσει" το ενδιαφέρον. Επιπλέον, παρά τα κατά καιρούς γραφόμενα, το ενδιαφέρον της Μόσχας για ελληνικά κρατικά assets παραμένει φιλολογικό και τελικώς φαίνεται πως σημαντικό ρόλο στις οριστικές αποφάσεις θα έχουν οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή.
Τέλος, η παρουσία της ΓΕΚΤΕΡΝΑ στο διαγωνισμό δεν αποτέλεσε έκπληξη, δεδομένου ότι η διοίκηση του ομίλου είχε διαμηνύσει το ενδιαφέρον της για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ο επικεφαλής του ομίλου Γ. Περιστέρης είχε έγκαιρα επισημάνει το ενδιαφέρον για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, αλλά και για άλλα μεγάλα έργα που θα δημοπρατηθούν (Καστέλι). Το κατασκευαστικό ανεκτέλεστο του Ομίλου παραμένει στο υψηλό επίπεδο των περίπου 2,8 δις ευρώ, μεγάλο μέρος του οποίου προέρχεται από το εξωτερικό, διατηρώντας τις προοπτικές κερδοφορίας και δημιουργίας ικανών ταμειακών ροών στα επόμενα τρίμηνα.