14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Περίεργα παιχνίδια σε βάρος της Ελλάδας και του λιμανιού του Πειραιά παίζονται αυτή την περίοδο στις Βρυξέλλες από ξένα -αλλά και εγχώρια- ανταγωνιστικά συμφέροντα που απειλούν να υπονομεύσουν την ομαλή λειτουργία του ΟΛΠ και να ανοίξουν άλλη μια υπόθεση σε βάρος της χώρας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όλα αυτά λίγο πριν ολοκληρωθεί η πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στην Cosco σε μια συγκυρία που κάνει πολλούς να βλέπουν την παραπάνω υπόθεση και ως τρικλοποδιά στα κινέζικα συμφέροντα αλλά και σαν απόπειρα των βορειοευρωπαϊκών ανταγωνιστικών λιμανιών να δημιουργήσουν θέματα στον Πειραιά.
Η υπόθεση ξεκίνησε με την επιδίωξη ορισμένων εγχώριων συμφερόντων, "που συνδέονται με παλιές αμαρτίες του λιμανιού" όπως αναφέρουν ορισμένες πλευρές (επικαλούμενες μεταξύ άλλων και εκκρεμείς στα δικαστήρια υποθέσεις για πλημμελή ανέλκυση ναυαγίου που προκάλεσε μεγάλες ζημίες στον προβλήτα Ι), να παρουσιάσουν τις δικές τους αξιώσεις ως πρόβλημα της Ελλάδας.
Ειδικότερα επιχειρούν να ανατρέψουν το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης στερεών απόβλητων και να παρεισφρήσουν -παρά τις αποφάσεις του ΟΛΠ και της Γενικής Γραμματείας Λιμενικής Πολιτικής του Υπουργείου Ναυτιλίας - στην αποκομιδή και διαχείριση των στερεών αποβλήτων της ναυπηγοεπισκευής. Των αποβλήτων δηλαδή που παράγουν ή παραδίδουν τα ποία που επισκευάζονται στην ζώνη της ναυπηγοεπισκευής η οποία ανήκει στον ΟΛΠ και από την εκμετάλλευση των οποίων εισπράττει ποσοστό μέσω του αναδόχου.
Αν και οι αρμόδιες ελληνικές αρχές έχουν αποφανθεί επανειλημμένα πως η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στον πάροχο υπηρεσιών παραλαβής και διαχείρισης στερεών αποβλήτων του ΟΛΠ και ασκείται ενιαία για όλο τον ΟΛΠ (μέρος του οποίου είναι και η ζώνη της ναυπηγοεπισκευής) συγκεκριμένη επιχείρηση φέρεται να έχει προσεταιριστεί βορειοευρωπαίους κοινοτικούς αξιωματούχους του European Sustainable Shipping Forum (ESSF) -το οποίο εισηγείται θέματα και αποφάσεις στην Επιτροπή Μεταφορών- και να επιχειρεί να εμφανίσει την επιδίωξη της να αποχαρακτηριστούν τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευής από λιμενικά απόβλητα ως απλά σκουπίδια, ως ελληνικό πρόβλημα.
Απειλείται έτσι να ανοίξει φάκελος για την Ελλάδα για το ζήτημα αυτό με ότι αυτό συνεπάγεται, παρά το γεγονός πως μέχρι τώρα όλα λειτουργούν σύννομα και ομαλά σύμφωνα με επίσημα έγγραφα του ΟΛΠ και της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και παρά το ότι τα τιμολόγια αυτών των λιμενικών υπηρεσιών στην Ελλάδα δεν είναι υψηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Όπως και παρά το ότι ανάλογες πρακτικές εφαρμόζονται σε ολόκληρη την Μεσόγειο. Αλλά όχι στην βόρεια Ευρώπη όπου μεγάλα λιμάνια όπως της Αμβέρσας του Ρότερνταμ και του Αμβούργου βλέπουν τα μερίδια τους να συρρικνώνονται την ώρα που αυτά του Πειραιά αυξάνονται. Έτσι σε μια πρωτοφανή, όπως χαρακτηρίζεται, μεθόδευση το ζήτημα εμφανίστηκε να έχει συζητηθεί στα πρακτικά της τελευταίας συνεδρίασης του ESSF χωρίς κατά τέτοιο να έχει γίνει ποτέ. Η συμπερίληψη του θέματος στα πρακτικά έχει γίνει μάλιστα με τον ίδιο αυξάνοντα αριθμό με άλλο θέμα! Κατάφεραν δηλαδή κάποιοι να βάλουν θέμα παρά το γεγονός πως το forum αυτό ουδέποτε δέχτηκε να το συζητήσει έτσι ώστε να ανοίξει στην επόμενη συνεδρίαση εξηγούν πηγές σε γνώση των σχετικών διεργασιών.
Για να μπορέσει δηλαδή να προωθήσει την ατζέντα της και τα μικροσυμφέροντά της μια ελληνική εταιρεία φέρεται να δημιουργεί με πλάγιους και αμφιλεγόμενους τρόπους και μεθοδεύσεις, όπως κατηγορείται, θέμα κατά της Ελλάδας. Σε μια περίοδο μάλιστα που ολλανδοί και γερμανοί βλέπουν με έντονα ανταγωνιστικό τρόπο τον Πειραιά και το ευρύτερο κλίμα για την Ελλάδα είναι σαφέστατα εχθρικό και "γόνιμο" για κάθε είδους επιθέσεις.
Η όλη υπόθεση όμως υποδαυλίζεται και από το γεγονός πως το υπουργείο ναυτιλίας καθυστερεί επί ένα σχεδόν χρόνο την τελική έγκριση του σχεδίου για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων για το λιμάνι του Πειραιά όπως προβλέπεται να γίνεται κάθε τρία χρόνια.
Η διαχείριση των στερεών αποβλήτων - επικινδύνων και μη - όπως και των αποβλήτων επισκευών αποτυπώνεται με λεπτομέρεια στον μέχρι και σήμερα περιβαλλοντικό σχεδιασμό του ΟΛΠ μέσω του σχεδίου διαχείρισης αποβλήτων του. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το εν λόγω σχέδιο έχει ήδη εγκριθεί κατά το παρελθόν από το ΥΝΑ αλλά ο λόγος των τρεχουσών καθυστερήσεων στην παραμένει ανεξήγητος. Τις εκμεταλλεύονται όμως όπως φαίνεται κάποιοι.