18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Νέα εμπόδια προκύπτουν στο "μαραθώνιο" της ΔΕΗ για τη διεκδίκηση των περίφημων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), μεταθέτοντας για το απώτερο μέλλον την είσπραξη των αρκετών εκατομμυρίων ευρώ που αναμένεται να τονώσουν την υπό συνεχή πίεση κερδοφορία της Επιχείρησης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr παρά το γεγονός ότι στη μεθαυριανή Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ αναμένεται να εγκριθεί ο περίφημος λογιστικός διαχωρισμός –ο οποίος θεωρητικά ανοίγει το δρόμο για τη διεκδίκηση των ΥΚΩ– το πλέον ρεαλιστικό σενάριο μεταθέτει τις πρώτες εισπράξεις το νωρίτερο για τη χρήση του 2008.
Το νέο "αγκάθι" στην προσπάθεια της ΔΕΗ ακούει στο όνομα Κομισιόν. Συγκεκριμένα προκειμένου να εγκριθεί η οποιαδήποτε επιστροφή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας θα πρέπει πρώτα να γνωστοποιηθούν και να εγκριθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα συγκεκριμένα αναλυτικά και διεξοδικά στοιχεία για το κόστος των ΥΚΩ, τις μετρήσεις του κόστους της παροχής, κλπ.
Με λίγα λόγια, θα πρέπει η ΔΕΗ να εκθέσει αναλυτικά τι, που και πως ξοδεύεται και να πάρει την αντίστοιχη έγκριση από την Επιτροπή. Με δεδομένο ωστόσο ότι μέχρι στιγμής η ΔΕΗ έχει συμφωνήσει με την ελληνική Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μόνο ως προς τη μεθοδολογία του λογιστικού διαχωρισμού και ακόμη δεν έχουν ελεγχθεί τα επιμέρους νούμερα, τότε θα πρέπει να θεωρείται απίθανη οποιαδήποτε επιστροφή ΥΚΩ για την τρέχουσα χρήση.
Σημειώνεται ότι οι περίφημες Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας αφορούν διάφορες παροχές της ΔΕΗ που θεωρούνται ως μη ανταγωνιστικές και οι οποίες προσφέρονται από την επιχείρηση με κοινωνικά κριτήρια, όπως τα τιμολόγια πολυτέκνων, το κόστος της τροφοδοσίας των νησιών κλπ.
Ένα ακόμη πρόβλημα που πρέπει να απαντηθεί είναι από πού θα πληρωθούν τα χρήματα που εκτιμώνται από 250 έως 500 εκατ. ευρώ καθώς υπάρχει σημαντική διαφορά της εκτίμησης της ΡΑΕ και της ΔΕΗ.
Μια εκδοχή είναι τα χρήματα αυτά να δοθούν από τον προϋπολογισμό, λύση που ρεαλιστικά δε συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες ενόψει και του ελέγχου της Ε.Ε. Το δεύτερο σενάριο που είναι και το πιο πιθανό είναι η πρακτική που συνηθίζεται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. δηλαδή οι ΥΚΩ να εισπράττονται από τους προμηθευτές ή εμπόρους, οι οποίοι και θα αποφασίζουν εάν θα χρεώνουν τους καταναλωτές.
Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία της είσπραξης των ΥΚΩ έχει ως εξής:
Αφού με απόφαση του αρμόδιου υπουργού καθοριστούν ποιες είναι οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας, το κόστος ποσοτικοποιείται με πρόταση του παρόχου, δηλαδή της ΔΕΗ (απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη λογιστικού διαχωρισμού) και στη συνέχεια ακολουθεί η εισήγηση της ΡΑΕ η οποία και θα προτείνει τον τρόπο επιμερισμού. Στη συνέχεια ο έμπορος (εν προκειμένω πάλι η ΔΕΗ) θα περιλάβει στα τιμολόγιά του ξεχωριστή χρέωση για τις Υπηρεσίες, κατά το πρότυπο των τελών για τους Δήμους, τις ΑΠΕ, την ΕΡΤ κλπ.
Ο έμπορος ουσιαστικά θα εισπράττει τα χρήματα αυτά για λογαριασμό του παρόχου της ΥΚΩ, μόνο που στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς πρόκειται για τον ίδιο δηλαδή για τη ΔΕΗ.
Φυσικά η πιο σημαντική "λεπτομέρεια" αφορά στο timing. Έτσι θα πρέπει να θεωρείται απίθανο η ΔΕΗ, ακόμη και περίπτωση που πάρει το πράσινο φως την Κομισιόν, να διεκδικήσει και να πετύχει την είσπραξη των ΥΚΩ, λίγους μήνες (ή πιθανόν και εβδομάδες) πριν τις εκλογές.
Έτσι η Γενική Συνέλευση της Παρασκευής μπορεί να προετοιμάζει το έδαφος, ωστόσο το πολυπόθητο ρευστό που θα τονώσει τα αποτελέσματα της επιχείρησης θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα καθυστερήσει...