Συνεχης ενημερωση
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Οι υπογεγραμμένες, από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, αποφάσεις των τελευταίων ημερών για την κατ' εξαίρεση δωρεάν μετακίνηση με αστικές συγκοινωνίες έχουν μία λεπτομέρεια που πέρασε στα "ψιλά”. Είναι ανύπαρκτη η πρόβλεψη για το τι θα στοιχίσει στον κρατικό προϋπολογισμό το "ελευθέρας” στα μέσα μεταφοράς, καθώς το κεντρικό κράτος "δεν μπορεί να προϋπολογίσει τη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού στην παρούσα φάση”.
Ωστόσο, πλέον, το μόνο βέβαιο είναι ότι η ώρα του λογαριασμού στις αστικές συγκοινωνίες έφτασε. Λογαριασμό που θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι. Και αυτό εξαιτίας όχι τόσο των περίπου 10 εκατ. ευρώ που στοίχισε το "τσάμπα” των τελευταίων δύο εβδομάδων όσο λόγω των ζημιογόνων μεγεθών του ΟΑΣΑ (υπό την ομπρέλα του οποίου βρίσκεται η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ) που επιδεινώθηκαν το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η αναπροσαρμογή προς τα πάνω των τιμών στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί σχεδόν βεβαιότητα, με το ακριβές μέγεθος της μεταβολής να μην έχει προσδιοριστεί ακόμη. Η επιβολή ή μη αυξήσεων, εξάλλου, συναρτάται άμεσα με το ύψος της κρατικής επιδότησης η οποία είναι και η μόνη πηγή χρηματοδότησης των λειτουργικών αναγκών των αστικών συγκοινωνιών οι οποίες δεν προσφεύγουν σε δανεισμό.
Επιδότηση
Ενδεικτικά, το 2014 το κράτος επιδότησε τον ΟΑΣΑ με 95 εκατ. ευρώ και παραμένει αμφίβολο εάν ο ελλειμματικός προϋπολογισμός του 2015 θα δικαιολογούσε αντίστοιχο ή μεγαλύτερο ποσό επιδότησης για τη φετινή χρονιά. Και με την πηγή χρηματοδότησης των αστικών συγκοινωνιών να μην προέρχεται παρά από τα κρατικά ταμεία, η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων μοιάζει μονόδρομος, όπως αναφέρουν πληροφορημένες πηγές.
Αυτό όταν οι χρήστες των μέσων μεταφοράς θα κληθούν το αμέσως προσεχές διάστημα να πληρώσουν ακριβότερα τις μετακινήσεις αφού ο ΦΠΑ θα αυξηθεί από το 13% στο 23%. Για παράδειγμα το ενιαίο εισιτήριο θα αυξηθεί από 1,20 ευρώ στο 1,30 ευρώ.
Από την πλευρά του, ο κ. Σπίρτζης, σε πρόσφατη συνέντευξή του, σχολιάζοντας το μέτρο των δωρεάν μεταφορών- που έπαψε να ισχύει από προχθές παρότι η ασφυξία ρευστότητας παραμένει- ανέφερε ότι η οριζόντια μείωση των κομίστρων, "που πραγματοποιήθηκε σχεδόν προεκλογικά", δημιούργησε έλλειμμα εσόδων ύψους 50 εκατ. ευρώ.
"Αλλά επειδή έχει γίνει μεγάλη κουβέντα σε σχέση με το κόστος δεν έγινε αντίστοιχη κουβέντα πριν λίγους μήνες όταν προεκλογικά σχεδόν μειώθηκε οριζόντια το εισιτήριο για όλους και αυτό δημιούργησε ένα έλλειμμα εσόδων της τάξης των 50 εκατομμυρίων" σημείωσε.
Σε κάθε περίπτωση, εάν ληφθεί αυτό ως δεδομένο -καίτοι σύμφωνα με τον απολογισμό του 2014 του ΟΑΣΑ τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 14,6 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2013- αυτή τη στιγμή η εταιρεία παρουσιάζει, κατ' ελάχιστον, έλλειμμα της τάξης των 60 εκατ. ευρώ (εάν συμπεριληφθεί το κόστος ύψους 10 εκατ. του δωρεάν).
Εκτός, λοιπόν, από τις πληροφορίες που θέλουν να έχει "κλειδώσει” η αύξηση των τιμών στα εισιτήρια, τα μεγέθη του ΟΑΣΑ "δικαιολογούν” την αναπροσαρμογή προς τα πάνω των εισιτηρίων.
Το 2014 παρά την αύξηση των εσόδων, ο όμιλος ΟΑΣΑ αύξησε τις καθαρές ζημιές από 44,9 εκατ. ευρώ σε 78,4 εκατ. ευρώ και τα ebitda (κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων) απέκτησαν αρνητικό πρόσημο (-14,9 εκατ. ευρώ από 56,5 εκατ. ευρώ). Επίσης, πέρυσι οι εισροές από την λειτουργία του ΟΑΣΑ ήταν αρνητικές (-33,9 εκατ. ευρώ από 50,8 εκατ.) αγγίζοντας, κατά προσέγγιση, τα επίπεδα του 2011 οπότε είχαν διαμορφωθεί σε -25,1 εκατ. ευρώ.
Αλλά και η αναλογία (ως ποσοστό) των καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων προς τα ίδια κεφάλαια επιδεινώθηκε σε -7,41% έναντι -1,75% το 2013.
-
00:07 Βραζιλία: Αντιμέτωπη με τον μεταλλαγμένο κορονοϊό που είναι τρεις φορές πιο μεταδοτικός
-
00:05 Γεννήτριες χρέους
-
00:05 Εν αναμονή του εκμοντερνισμού
-
00:05 Γιατί το δολάριο είναι ισχυρότερο απ' όσο μοιάζει
-
00:04 Ξένοι στον τόπο μας
-
00:04 Μια Πολιτεία που δεν υποχωρεί!
-
00:03 Κανένα έλεος, χωρίς ειλικρινή μεταμέλεια
-
00:03 My Data – Ηλεκτρονικά βιβλία χωρίς λογιστές δεν γίνεται!!!
-
00:02 "Καυτή" ή απλή πατάτα οι πλειστηριασμοί;
-
00:01 Οι Γερμανοί ξανάρχονται και η Ευρώπη αυτοκτονεί...
-
Ο παραγκωνισμός της Τουρκίας...
-
Το βάρος απόδειξης κατά τον φορολογικό έλεγχο
-
Ελλάδα-Ισραήλ: Ιδού η σύγκριση των μέχρι στιγμής αποτελεσμάτων του εμβολιασμού
-
Στη CVC τo 90% της Εθνικής Ασφαλιστικής - Όλοι οι όροι του deal
-
BSH: Κλείνει το εργαστάσιο της Pitsos 31/3 - Οι διαπραγματεύσεις με Μπακατσέλο και εργαζόμενους
-
Γκέιτς και Μασκ "λογομαχούν" για το bitcoin
-
Θεσσαλονίκη: Εισαγγελική παρέμβαση ύστερα από καταγγελίες για εμβολιασμούς εκτός σειράς
-
Από τη Χαλκιδική στην Θράκη. Και από τον Έβρο στην Θεσσαλονίκη
-
Βουλγαρία: Τέλος οι ομάδες προτεραιότητας, το εμβόλιο προσφέρεται ξαφνικά σε όλους
-
Οι Βρετανοί μπορούν πλέον να ετοιμάζουν "βαλίτσες" για Ελλάδα
-
Ο παραγκωνισμός της Τουρκίας... (162)
-
Οι Γερμανοί ξανάρχονται και η Ευρώπη αυτοκτονεί... (38)
-
Ο Τσίπρας "αδειάζει" τρολς και διαδικτυακή λάσπη αλλά ζητεί από Μητσοτάκη αυτοκριτική (34)
-
Γκέιτς και Μασκ "λογομαχούν" για το bitcoin (30)
-
Κ. Μητσοτάκης σε Α. Τσίπρα: Καταδικάστε εδώ και τώρα τη λάσπη (30)
-
Ελλάδα-Ισραήλ: Ιδού η σύγκριση των μέχρι στιγμής αποτελεσμάτων του εμβολιασμού (29)
-
BSH: Κλείνει το εργαστάσιο της Pitsos 31/3 - Οι διαπραγματεύσεις με Μπακατσέλο και εργαζόμενους (19)
-
Το βάρος απόδειξης κατά τον φορολογικό έλεγχο (17)
-
Σενάρια να μην μειωθεί φέτος η προκαταβολή φόρου εισοδήματος (16)
-
Από τη Χαλκιδική στην Θράκη. Και από τον Έβρο στην Θεσσαλονίκη (14)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
