14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Αύξηση των εσόδων αλλά και των κερδών ανακοίνωσε ο όμιλος Σαράντη (ΣΑΡ) για το α’ τρίμηνο του 2007. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ενισχύθηκε κατά 11,38% και ανήλθε στα 54,38 εκατ. ευρώ από 48,83 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2006.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2007 παρατηρήθηκε ικανοποιητική ανάπτυξη των δύο βασικών κλάδων δραστηριότητας, των καλλυντικών ευρείας διανομής και των προϊόντων οικιακής χρήσης, αλλά και ισχυρή ανάπτυξη της δραστηριότητας του oμίλου στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης.
Τα EBITDA του ομίλου παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 29,14%, διαμορφούμενα στα 8,44 εκατ. ευρώ, έναντι 6,54 εκατ. ευρώ του περυσινού α’ τριμήνου, με το αντίστοιχο περιθώριο να διαμορφώνεται στο 15,52% από 13,39% πέρυσι. Τα κέρδη προ φόρων παρουσίασαν αύξηση 19,87% στα 7,32 εκατ. ευρώ, από 6,10 εκατ. ευρώ του περυσινού αντίστοιχου διαστήματος, με τα κέρδη μετά από φόρους να φτάνουν στα 5,48 εκατ. ευρώ, από 4,47 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενισχυμένα κατά 22,51%.
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση τα βασικά σημεία του α’ τριμήνου είναι τα εξής:
* Αναστροφή σε αυξημένο περιθώριο EBITDA σε 15,52% στο πρώτο τρίμηνο του 2007 από 13,39% στο πρώτο τρίμηνο του 2006.
* Αύξηση των κερδών ανά μετοχή κατά 22,51% στα 0,14 ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2007.
* Αναφορικά με τις κύριες δραστηριότητες, τα καλλυντικά ευρείας διανομής παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε ετήσια βάση, κατά 20,76% φθάνοντας έτσι στα 21,60 εκατ. ευρώ.
* Οι νέες χώρες Ρωσία και Ουγγαρία άρχισαν να φέρουν έσοδα, ενώ οι παλαιές χώρες, Τσεχία, FYROM, Σερβία, Ρουμανία και Πολωνία ξεχώρισαν σε επίπεδο ανάπτυξης.
Ανάλυση ανά κλάδο δραστηριότητας
Ο τέταρτος πυλώνας ανάπτυξης που ήταν οι στρατηγικές συμμαχίες του ομίλου πλέον μετονομάζεται σε λοιπές πωλήσεις. Έτσι πλέον, οι κλάδοι δραστηριότητας του ομίλου Σαράντη χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: τα καλλυντικά ευρείας διανομής, τα προϊόντα οικιακής χρήσης, τα προϊόντα υγείας και φροντίδας και τις λοιπές πωλήσεις.
Στην ίδια πάντα ανακοίνωση επισημαίνεται η συνεχιζόμενη και εξαιρετικής σημασίας ανάπτυξη που εμφανίζουν τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα του ομίλου, στα καλλυντικά ευρείας διανομής και στα προϊόντα οικιακής χρήσης.
Οι λοιπές πωλήσεις αφορούν το 10,80% του συνολικού κύκλου εργασιών και τα προϊόντα υγείας και φροντίδας το 9,17%. Όπως αναφέρεται το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2006 εμφανίζουν τα καλλυντικά ευρείας διανομής (+20,76%), ακολουθούν τα προϊόντα οικιακής χρήσης με ποσοστό 18,71% και τέλος τα προϊόντα υγείας και φροντίδας με ποσοστό 7,60%.
Ειδικότερα, τα προϊόντα οικιακής χρήσης αντιπροσωπεύουν συνολικά το 40,31% του συνολικού κύκλου εργασιών του Ομίλου Σαράντη και ακολουθούν τα καλλυντικά ευρείας διανομής με ποσοστό 39,72%. Θα πρέπει να τονισθεί η σημαντική αύξηση των ιδιοπαραγόμενων προϊόντων που διαμορφώνεται στο 19,02% στα καλλυντικά ευρείας διανομής και στο 19,91% για τα προϊόντα οικιακής χρήσεως.
Σε επίπεδο κερδών προ τόκων και φόρων (EBIT) τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο έτος είχαν τα καλλυντικά ευρείας διανομής με ποσοστό 37,16% και ακολουθούν οι λοιπές πωλήσεις όπου συμμετέχουν με ποσοστό 27,62% και τα προϊόντα οικιακής χρήσης με ποσοστό 27,39%. Τέλος, τα προϊόντα υγείας και φροντίδας συμμετέχουν με ποσοστό 7,83%.
Αναλύοντας τα κέρδη προ τόκων και φόρων των καλλυντικών ευρείας διανομής και των προϊόντων οικιακής χρήσης σε ιδιοπαραγόμενα και διανεμόμενα, διαπιστώνουμε ότι τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα στο σύνολο τους ανήλθαν σε 4,11 εκατ. ευρώ, έναντι 3,36 εκατ. ευρώ που ήταν το 1ο τρίμηνο του 2006, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 22,43%.
Ανάλυση ανά γεωγραφική αγορά
Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι οι πωλήσεις που πραγματοποιεί ο όμιλος Σαράντη στην ελληνική αγορά αντιπροσωπεύουν το 48,14% του συνολικού κύκλου εργασιών, ενώ το υπόλοιπο 51,86% (28,20 εκατ. ευρώ), αφορά τις πωλήσεις του ομίλου στις αγορές του εξωτερικού. Σημειώνεται ότι σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2006 οι πωλήσεις του ομίλου Σαράντη στις παλαιές χώρες του εξωτερικού εμφανίζουν αύξηση 28,85% και στις νέες χώρες του εξωτερικού κατά 14,55%.
Επίσης, αναφέρεται ότι ο όμιλος Σαράντη κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά των προϊόντων συσκευασίας, πέρα από την Ελλάδα, στις χώρες Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία και Πολωνία. Παράλληλα, κατέχει την πρώτη θέση στην αγορά των ανδρικών αρωματικών ευρείας διανομής (fragrances & cosmetics) στις χώρες Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Σερβία.
Οι σημαντικότερες ξένες αγορές σε επίπεδο ρυθμού ανάπτυξης παρέμειναν οι Τσεχία (+40,37%), ΠΓΔΜ (+39,06%), η Ρουμανία (+33,63%) και η Πολωνία (+32,57%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι αγορές της Ρωσίας και Ουγγαρίας άρχισαν να αποδίδουν έσοδα σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2006. Σημειώνεται ότι ο Όμιλος έχει επικεντρώσει τις προσπάθειές του για αλλαγή του μοντέλου διείσδυσης στις αγορές της Τουρκίας, Ρωσίας και Ουκρανίας και μεταφορά της διανομής σε τοπικούς πανεθνικούς διανομείς, με σκοπό την απαλοιφή των ζημιών και την επίτευξη κρίσιμης μάζας πωλήσεων σε συντομότερο χρόνο.
Η Ελλάδα παρουσίασε κέρδη προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) αυξημένα κατά 12,72% στα 5,76 εκατ. ευρώ, ενώ στο σύνολο τους οι παλαιές χώρες παρουσίασαν αυξημένα ΕΒΙΤ κατά 189,39% με πρώτες τη Τσεχία, τη Ρουμανία, τα Σκόπια και τη Βουλγαρία.
Οι πρώτες αντιδράσεις των αναλυτών
"Ισχυρά" χαρακτηρίζει η Eurobank Securities τα οικονομικά αποτελέσματα α’ τριμήνου της Σαράντης. Η χρηματιστηριακή αναφέρει ότι οι οργανικές επιδόσεις ήταν ισχυρές με τα EBITDA να αυξάνονται κατά 29,1%. Όπως εξηγεί αυτό οφείλεται στη βελτίωση της κερδοφορίας σε ορισμένες αγορές – κλειδιά όπως είναι η Πολωνία, καθώς και στη μεταβίβαση της δραστηριότητας των ΡΕΤ, η οποία ήταν ζημιογόνος σε λειτουργικό επίπεδο. Σε γενικές γραμμές, σημειώνει η χρηματιστηριακή οι εξελίξεις όσον αφορά τη συνεχιζόμενη αναδιοργάνωση στην Τουρκία, την Ουκρανία και τη Ρωσία, η οποία θα έχει επιδράσεις στην κερδοφορία του 2007, σε συνδυασμό με την πιλοτική επέκταση στην αγορά της Αμερικής θα αποτελέσουν βασικούς καταλύτες για τη μετοχή της Σαράντης.
Και η HSBC χαρακτηρίζει "ισχυρά" τα μεγέθη της Σαράντης, ενώ σημειώνει πως τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη υπερέβησαν τις προβλέψεις της, λόγω αφενός των χαμηλότερων χρηματοοικονομικών και αφετέρου του χαμηλότερου συντελεστή φορολόγησης, αλλά και των υψηλότερων του αναμενόμενου θετικών μειοψηφιών. Επίσης, σημειώνει ότι η κατά 11,4% αύξηση του κύκλου εργασιών (ανάλογη των εκτιμήσεών της) είναι αποτέλεσμα κυρίως των δραστηριοτήτων του ομίλου στην Κεντρική-Ανατολική Ευρώπη. Για την αύξηση που κατέγραψαν τα κέρδη προ φόρων και τόκων του ομίλου (υπέρεβησαν κατά 8,2% τις προβλέψεις της) εκτιμά πως είναι αποτέλεσμα της αύξησης των προϊόντων και της διείσδυσης σε αγορές στις οποίες ο όμιλος έχει από παλιά παρουσία (Βουλγαρία, Ρουμανία, Πολωνία, FYROM, Σερβία και Τσεχία), αλλά και στην πώληση του τομέα των ΡΕΤ, τη λήξη των προμηθειών για υπηρεσίες στην Estee Lauder, αλλά και στην αλλαγή της μεθόδου ενοποίησης της K. Θεοδωρίδης. Σε αυτό το πλαίσιο το περιθώριο EBIT αυξήθηκε κατά 230 μονάδες βάσης στο 13,6% το α’ τρίμηνο, αν και περιορίστηκε λόγω των υψηλών κεφαλαιουχικών δαπανών από τις νέες αγορές της Κεντρο-Ανατολικής Ευρώπης, εκτιμά ο οίκος. Για την υψηλότερη του αναμενόμενου αύξηση που κατέγραψαν τα καθαρά κέρδη σημειώνει πως είναι αποτέλεσμα του χαμηλότερου συντελεστή φορολόγησης, αλλά και των θετικών μειοψηφιών.
Εξάλλου και η Marfin/Egnatia εκτιμά πως τα μεγέθη α’ τριμήνου της Σαράντης είναι "ισχυρά" ενώ προσθέτει ότι κινήθηκαν υψηλότερα σε σχέση με τις εκτιμήσεις της σε επίπεδο κερδοφορίας. Επιπλέον, σημειώνει ότι η πρώτη της εντύπωση είναι πως η καλή απόδοση του ομίλου κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους είναι αποτέλεσμα του περιορισμού των εξόδων στις νέες αγορές σε συνδυασμό με την ισχυρή απόδοση των παλαιών ξένων αγορών.
Καλύτερα των εκτιμήσεων σε όλα τα επίπεδα χαρακτηρίζει η Piraeus Securities τα μεγέθη α’ τριμήνου της Σαράντης. Η χρηματιστηριακή υπενθυμίζει ότι στο περυσινό α’ τρίμηνο ο όμιλος Σαράντη είχε καταγράψει έκτακτα κέρδη ύψους 1,30 εκατ. ευρώ από την πώληση της δραστηριότητας των ΡΕΤ.
Σύμφωνα με την Proton Securities ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 11,4%, υποβοηθούμενος από τις δραστηριότητες στην Ανατολική Ευρώπη. Τα EBITDA κατέγραψαν αύξηση 29,1% στα 8,4 εκατ. ευρώ, με το αντίστοιχο περιθώριο να βελτιώνεται κατά 2,1 μονάδες βάσης στο 15,5%, λόγω κυρίως του περισσότερου ευνοϊκού μείγματος, αλλά και των χαμηλότερων εξόδων διάθεσης εκτιμά η Proton Securities. Για τα καθαρά κέρδη σημειώνει ότι αυξήθηκαν κατά 22,5%, με το συντελεστή φορολόγησης να διαμορφώνεται στο 28,25% από 26,1% του περυσινού πρώτου τριμήνου. Η χρηματιστηριακή σημειώνει ότι σε γενικές γραμμές τα αποτελέσματα του ομίλου Σαράντη σε επίπεδο εσόδων συνεχίζουν να ανακάμπτουν καθώς ο όγκος των πωλήσεων από τις διεθνείς δραστηριότητες αυξάνεται.
Η Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ από την πλευρά της εκτιμά πως τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Σαράντης για το α’ τρίμηνο του έτους καθιστούν ελκυστική την αποτίμηση της εταιρείας, καθώς –όπως επισημαίνει– χαρακτηρίζονται από διάρκεια (επαναλαμβανόμενα), ισχυρές ταμειακές ροές και ικανοποιητικά περιθώρια.