18:28 05/09
ΕΕ: Πρόστιμο-μαμούθ 2,95 δισ. ευρώ στην Google για αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στο adtech
Η Google επέκρινε την απόφαση της ΕΕ και δήλωσε ότι θα την προσβάλει δικαστικά.
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Σχεδόν το 60% του συνολικού κύκλου εργασιών και το 100% της καθαρής κερδοφορίας όλων των εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων αντιπροσωπεύουν πλέον τα μεγέθη των τριών μεγαλύτερων γκρουπ, δηλαδή της Ελληνικής Τεχνοδομικής, της J&P Άβαξ και των ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ.
Αυτοί οι τρεις όμιλοι απέχουν πλέον πάρα πολύ από όλους τους υπολοίπους, ενώ μόνο η Μηχανική καταφέρνει και ξεχωρίζει με τα υψηλά της κέρδη -παρά τον συγκριτικά χαμηλότερο κύκλο εργασιών- που την καθιστούν τον δεύτερο πιο κερδοφόρο τεχνικό όμιλο.
Το 2006 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σχετικά καλή χρονιά, καθώς οι μεγάλοι όμιλοι αύξησαν τα μεγέθη τους και κάποιες μεσαίου βεληνεκούς εταιρείες που παρά τα προβλήματα έδειχναν ικανές να αναστρέψουν το κλίμα κατάφεραν να εμφανίσουν σαφή σημάδια ανάκαμψης μετά την δύσκολη διετία 2004 – 2005. Και λέμε "σχετικά καλή χρονιά" παρά την κλιμάκωση των προβλημάτων στις ήδη προβληματικές εταιρείες, απλά και μόνο επειδή είχε φανεί ήδη από το 2005 ότι για αρκετούς εργολάβους η μάχη της επιβίωσης είχε χαθεί και το 2006 δεν είχε και πολλά να προσφέρει.
Επί της ουσίας μιλάμε πλέον ξεκάθαρα για έναν εντελώς διαφορετικό κλάδο, καθώς αν εξαιρέσει κανείς το ερωτηματικό της ΑΕΓΕΚ, οι υπόλοιπες προσπάθειες εξυγίανσης ή διάσωσης ομίλων με μεγάλα προβλήματα δεν φάνηκε να αποδίδουν καρπούς. Οι εναπομείνασες δυνάμεις θα μπορούσαν να αισιοδοξούν για καλύτερες ημέρες την φετινή χρονιά, αν και ειδικά για τους μεγάλους ομίλους η "έκρηξη" αναμένεται από το 2008 και μετά όταν πλέον θα έχει ωριμάσει η κατασκευαστική τους δραστηριότητα και στο επίπεδο των μεγάλων συμβάσεων παραχώρησης η ανάθεση των οποίων οριστικοποιείται το επόμενο διάστημα.
Στον όμιλο της Ελληνικής Τεχνοδομικής είναι εμφανής η προσπάθεια μεγέθυνσης και απόκτησης κρίσιμης μάζας σε επίπεδο κύκλου εργασιών –με τίμημα σε κάποιες περιπτώσεις έργων την κερδοφορία– προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της απόκτησης χαρακτηριστικών περιφερειακής και όχι μόνο εθνικής ισχύος. Έτσι, δικαιολογείται η πτώση στα κέρδη παρά την αύξηση στον κύκλο εργασιών. Αξίζει να δει κανείς ότι μαζί με την προς απορρόφηση Παντεχνική, ο συνολικός κύκλος εργασιών του υπό διαμόρφωση κοινού σχήματος αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.
Αντίθετη εικόνα εμφάνισε ο όμιλος J&P Άβαξ, καθώς σε αυτή την περίπτωση η σταθερότητα στον τζίρο συνοδεύτηκε από σημαντική βελτίωση στην κερδοφορία. Η ίδια η διοίκηση του ομίλου θεωρεί ότι το σταδιακό ξεκαθάρισμα στον κλάδο αφήνει χώρο για πιο αποδοτικά έργα με μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Είτε αυτόνομα είτε με την στήριξη της "μαμάς" J&P Overseas, ο όμιλος ενισχύει συνεχώς και την εξωστρέφειά του.
Σημαντικά ενισχυμένος εισέρχεται στο 2007 και ο όμιλος ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ τόσο σε επίπεδο τζίρου όσο και σε κερδοφορία. Από φέτος, στο "σακούλι" θα αρχίσουν να μπαίνουν έσοδα και κέρδη και από τις συμβάσεις παραχώρησης, ενώ η ενέργεια και το real estate αποδεικνύονται εξαιρετικά αποδοτικές επιλογές. Τα σχέδια και στους δύο τομείς –ειδικά σε αυτόν της ενέργειας– καλλιεργούν συνθήκες αισιοδοξίας για το μέλλον και φέρνουν εσωτερικές αναδιατάξεις. Σε μία εποχή όπου η κινητικότητα στο χώρο της ενέργειας κτυπάει κόκκινο, ο όμιλος ετοιμάζεται για την εισαγωγή της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στο ΧΑ, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει ως καταλύτης και στις εδώ και χρόνια υφιστάμενες σκέψεις για ενοποίηση των ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ.
Από τους υπόλοιπους ομίλους, ουσιαστικά μόνο αυτός της Μηχανικής συνδυάζει τζίρους και κέρδη. Παρά το γεγονός ότι η εγχώρια κατασκευαστική δραστηριότητα του ομίλου δεν μπορεί να ανταγωνιστεί αυτή των τριών μεγαλύτερων ομίλων, εντούτοις η Μηχανική καταγράφει τη δεύτερη μεγαλύτερη καθαρή κερδοφορία στον κλάδο, αποτέλεσμα κυρίως της σταδιακής αποκόμισης οφελών από τις δραστηριότητες real estate στις αγορές της Νέας Ευρώπης.
Στους υπόλοιπους ομίλους, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά δύσκολη για την ΑΕΓΕΚ με πτώση στους τζίρους, διεύρυνση των ζημιών και διατήρηση πολύ υψηλών υποχρεώσεων. Άξια αναφοράς η επιστροφή της Αθηνάς σε κερδοφόρο τροχιά μετά τις ταλαιπωρίες των τελευταίων ετών, ενώ στην Αττικάτ (η οποία συνεχίζει να πρωταγωνιστεί σε σενάρια αλλαγών στον κλάδο) η εντυπωσιακή αύξηση στον κύκλο εργασιών (σχεδόν διπλάσιος πέρσι σε σχέση με το 2005) και η έντονη προσπάθεια ταχείας ολοκλήρωσης των έργων που έχουν αναληφθεί έχει ως τίμημα τον περιορισμό της κερδοφορίας και την αύξηση των υποχρεώσεων.
Από τις υπόλοιπες εταιρείες, θετική εικόνα θα μπορούσε κανείς να πει ότι επέδειξαν η Έδραση, η ΔΙΕΚΑΤ και η ΒΙΟΤΕΡ.
Μεγέθη Τεχνικών Ομίλων 2006
ΟΜΙΛΟΣ |
ΚΥΚΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ |
ΚΑΘΑΡΑ ΚΕΡΔΗ |
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ |
717,6 |
47,5 |
676,0 |
ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ |
180,2 |
8,3 |
189,6 |
ΓΕΚ |
337,3 |
20,3 |
456,2 |
ΤΕΡΝΑ |
312,9 |
17,6 |
387,3 |
J&P ΑΒΑΞ |
360,3 |
19,5 |
344,4 |
ΜΗΧΑΝΙΚΗ |
166,7 |
25,3 |
192,7 |
ΑΕΓΕΚ |
195,2 |
-33,3 |
567,0 |
ΑΘΗΝΑ |
150,0 |
0,3 |
137,5 |
ΑΤΤΙΚΑΤ |
132,1 |
0,7 |
252,3 |
ΕΔΡΑΣΗ |
118,7 |
1,2 |
124,1 |
ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ |
2.225,0 |
-146,7 |
1.811,7 |
ΜΟΧΛΟΣ |
329,2 |
-0,7 |
93,0 |
ΙΝΤΡΑΚΑΤ |
103,7 |
-2,4 |
100,1 |
ΔΙΕΚΑΤ |
89,9 |
5,1 |
122,0 |
ΒΙΟΤΕΡ |
77,9 |
1,2 |
109,2 |
ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ |
14,7 |
3,2 |
21,4 |
ΕΚΤΕΡ |
8,5 |
1,2 |
16,8 |
ΜΕΣΟΧΩΡΙΤΗΣ |
32,3 |
0,2 |
20,6 |
ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ |
20,4 |
-5,0 |
45,0 |
ΓΕΝΕΡ |
5,1 |
-18,7 |
31,9 |
Σημειώσεις:
1. Τα ποσά είναι σε εκατ. ευρώ.
2. Τα κέρδη είναι μετά την αφαίρεση των δικαιωμάτων μειοψηφίας.
ΠΗΓΗ: Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ