Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 03-Απρ-2007 08:57

    ΕΥΔΑΠ: Το δημοτικό "φέσι" των 150 εκατ. ευρώ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Στη συνολική διευθέτηση του ζητήματος των οφειλών 29 δήμων και κοινοτήτων της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής προς την ΕΥΔΑΠ ταυτόχρονα με την έναρξη επιμέρους διαπραγματεύσεων για την εξαγορά των "ανεξάρτητων" δικτύων προσανατολίζεται πλέον η διοίκηση της εταιρείας.

    Οι οφειλές των συγκεκριμένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) που έχουν ιδιόκτητα δίκτυα ύδρευσης προς την ΕΥΔΑΠ έχουν φτάσει πλέον το ποσό των 150 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της εταιρείας είχε ξεκινήσει διαδικασίες κατασχέσεων και δέσμευσης των λογαριασμών των δήμων και των κοινοτήτων προκειμένου να διασφαλίσει τις οφειλές και να "πιέσει" για την εξόφλησή τους.

    Η λύση που δόθηκε με τη μεσολάβηση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Γιώργου Σουφλιά προβλέπει την άρση των κατασχέσεων και την αποδέσμευση των λογαριασμών των ΟΤΑ, παράλληλα με την υπογραφή εντός του Απριλίου σύμβασης που θα προβλέπει την άμεση καταβολή του 20% των ληξιπρόθεσμων οφειλών (περίπου 30 εκατ. ευρώ) και την αποπληρωμή των υπόλοιπων 120 εκατ. ευρώ σε 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις. Ταυτόχρονα, συμφωνήθηκε η εξόφληση εντός εύλογου χρονικού διαστήματος των τρεχόντων λογαριασμών της ΕΥΔΑΠ.

    Πρόκειται για μία καθαρά συμβιβαστική λύση που δόθηκε με πολιτική παρέμβαση του εποπτεύοντος υπουργού, με στόχο αφενός να μην υπάρξει επιδείνωση των προβλημάτων των ΟΤΑ και αφετέρου να διασφαλιστεί η προοπτική ενός ρεαλιστικού –όσο το δυνατόν– χρονοδιαγράμματος είσπραξης ενός τεράστιου ποσού για την ΕΥΔΑΠ.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι οι οφειλές αυτές αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του συνολικού κύκλου εργασιών της ΕΥΔΑΠ το 2006. Οι δήμοι και οι κοινότητες που βρίσκονται στο επίκεντρο του προβλήματος αποδίδουν το πρόβλημα στην αύξηση της τιμής του νερού κατά 121% την περίοδο 2001 – 2003 και στο γεγονός ότι επειδή διαχειρίζονται οι ίδιοι και όχι η ΕΥΔΑΠ το δίκτυο ύδρευσης χρεώνονται με ακριβότερη τιμή νερού (0,49 – 0,60 ευρώ το κυβικό μέτρο έναντι 0,37 ευρώ το κυβικό που ισχύει για τους υπόλοιπους καταναλωτές του λεκανοπεδίου της Αττικής).

    Στο πλαίσιο της συμφωνίας των δύο πλευρών προβλέπεται επίσης η δημιουργία ενιαίου τιμολογίου για όλη την Αττική, αλλά και η έναρξη διαπραγματεύσεων για την επίτευξη διμερών συμφωνιών εξαγοράς των δικτύων από την ΕΥΔΑΠ, κάτι που φαίνεται να αποτελεί και στόχο της εταιρείας. Προς την κατεύθυνση αυτή, δεν αποκλείεται τελικά οι διμερείς συμφωνίες κάθε ΟΤΑ με την ΕΥΔΑΠ να οδηγήσουν σε συμψηφισμό των οφειλών με το κόστος εξαγοράς του δικτύου.

    Πέρυσι, η ΕΥΔΑΠ εμφάνισε κύκλο εργασιών 362 εκατ. ευρώ (αύξηση 3,8% σε σχέση με το 2005) και καθαρά κέρδη 33,3 εκατ. ευρώ (αύξηση 67%). Η αύξηση αυτή προήλθε λόγω των αυξημένων εσόδων από παροχή νερού και από υπηρεσίες αποχέτευσης, καθώς το τιμολόγιο της εταιρείας δεν έχει αναπροσαρμοστεί από τον Δεκέμβριο του 2004.

    Για την φετινή χρονιά, η εταιρεία προωθεί επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 57,6 εκατ. ευρώ, το οποίο περιέχει σε ποσοστό 33% νέες επενδύσεις που αποσκοπούν κυρίως στην ικανοποίηση νέων πελατών, καθώς και στη διατήρηση και στην αναβάθμιση του επιπέδου προσφοράς υπηρεσιών, με άξονα την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

    Στις επενδύσεις αυτές περιλαμβάνονται τα έργα επεξεργασίας λυμάτων του Θριασίου Πεδίου, που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε σε ποσοστό 45%. Στο εγκεκριμένο πρόγραμμα, σε ποσοστό 14,1% του συνολικού ύψους του, εντάσσονται, επίσης, έργα μεγάλης οικονομικής απόδοσης, όπως υδροηλεκτρικά έργα στο φράγμα του Ευήνου, καθώς και νέες μονάδες συμπαραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας στην Ψυτάλλεια, που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Συνοχής.

    Το 21,9% και το 25% του προγράμματος αφορά επενδύσεις για την αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης και του δικτύου αποχέτευσης, αντιστοίχως, με στόχο το υψηλότερο επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών της εταιρείας. Το επενδυτικό πρόγραμμα, τέλος, περιέχει τις απαιτούμενες επενδύσεις λειτουργικού εκσυγχρονισμού, που οδηγούν αφενός στον περιορισμό των δαπανών και αφετέρου στην αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών από την εταιρεία.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ