10:55 10/09
Συγχώνευση-"μαμούθ" 50 δισ. δολαρίων στον χαλκό μπορεί να προκαλέσει νέο κύμα εξαγορών στον κλάδο εξόρυξης
Ο νέος κολοσσός με έδρα τον Καναδά θα φέρει το όνομα Anglo Teck.
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Στην τελική ευθεία οδεύει το πολύµηνο εγχείρηµα εισαγωγής σε ξένη χρηµατιστηριακή αγορά της Lykos AG / Austria Card, εταιρεία του οµίλου Lykos, ενός από τους κορυφαίους παραγωγούς έξυπνων καρτών (smart cards) στην Ευρώπη.
Μέσα στο επόµενο δίµηνο αναµένεται να ξεκινήσουν οι προκαταρκτικές διαδικασίες για την εισαγωγή της Lykos AG / Austria Card σε χρηµατιστήριο της Κεντρικής Ευρώπης, µε προτεραιότητα αυτό της Φρανκφούρτης. Όπως έγραψε το «Κεφάλαιο» το περασμένο Σάββατο, στόχος είναι να πραγµατοποιηθεί το ΙΡΟ μέχρι το τέλος του 2015.
Επικεφαλής ανάδοχος έχει αναλάβει µεγάλη εταιρεία του χρηµατοοικονοµικού κλάδου στη Γερµανία και πρόθεση είναι η συµµετοχή του επιχειρηµατία µετά το listing να παραµείνει πάνω από το 50%. Με βάση τις αρχικές εκτιµήσεις, µετά την αύξηση κεφαλαίου η οποία θα πραγµατοποιηθεί κατά τη διαδικασία της εισαγωγής, εκτιµάται πως µπορεί να επιτευχθεί µια κεφαλαιοποίηση της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.
Πρόκειται, ουσιαστικά, για το επόµενο βήµα ανάπτυξης του Lykos Group µε άξονα την Austria Card. Η αυστριακή εταιρεία εξαγοράστηκε το 2007 (αρχικά το 85% και το 2011 το 100%)και εξελίχθηκε σε µια από τις µεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής και προσωποποίησης «έξυπνων καρτών» ασφαλείας, µε δυνατότητα παραγωγής άνω των 75 εκατ. καρτών ετησίως, το 65% των οποίων εξάγεται κυρίως στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, τη Μ. Ανατολή και την Αφρική.
Μετά τη Δηµόσια Πρόταση στις αρχές του προηγούµενου έτους, η Lykos AG, µε έδρα την Αυστρία, η οποία ελέγχεται από τον Ν. Λύκο, απέκτησε το 71% του οµίλου. Ο περαιτέρω σχεδιασµός προέβλεπε την εξαγορά της Austria Card από τη Lykos AG. Οι µέτοχοι της Inform Λύκος ενέκριναν σε γενική συνέλευση την πώληση έναντι τιµήµατος 40 εκατ. ευρώ, από τα οποία 20 εκατ. ευρώ θα δοθούν για αποπληρωµή οµολογιακού δανείου και τα υπόλοιπα θα διανεµηθούν στους µετόχους µέσω µερίσµατος και επιστροφής κεφαλαίου, συνολικού ύψους 1,10 ευρώ ανά µετοχή.
To business plan
Όπως ανέφερε στην εφημερίδα «Κεφάλαιο» ο διευθύνων σύµβουλος του οµίλου, κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος, το listing θα σηµατοδοτήσει τη νέα φάση ανάπτυξης του οµίλου, που στοχεύει στην ενίσχυση των εσόδων και από άλλες πηγές, πέραν του τραπεζικού κλάδου, µε έµφαση σε κυβερνητικά έργα (e-government, e-health κ.ά.), σε νέα προϊόντα (mobile payments κ.ά.), αλλά και στη γεωγραφική ανάπτυξη.
«Σταδιακά, η Austria Card θα ισχυροποιήσει την παρουσία της σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και σε άλλες ώριµες αγορές, καθώς και σε νέες δραστηριότητες. Στόχος µας είναι να µεγαλώσει ακόµα περισσότερο το µοντέλο εργασιών και να αξιοποιηθεί η σηµαντική τεχνογνωσία που διαθέτει», αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Σπυρόπουλος. Στο πλαίσιο αυτό, σηµαντικό ρόλο θα παίξουν και τα κεφάλαια που θα αντληθούν από την εισαγωγή, τα οποία εξετάζεται να αξιοποιηθούν για τη δηµιουργία προστιθέµενης αξίας για τον όµιλο και µέσω εξαγορών.
Ήδη σχεδίασε και παράγει για τον φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης της Αυστρίας µια νέα έξυπνη κάρτα υγείας, έργο που αναµένεται να αποφέρει για την εταιρεία έσοδα 20 εκατ. ευρώ στην πενταετία, ενώ στον τοµέα των mobile payments λανσάρει την πρώτη πλατφόρµα ηλεκτρονικών πληρωµών στην οποία συµµετέχουν όλες οι τράπεζες και οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας της χώρας.
Για τη χρήση του 2014, οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν σηµαντικά στην Ρουµανία και Αλβανία, ενώ παρέµειναν σταθερές στην Ελλάδα. Όπως αναφέρεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, η συνεχής αβεβαιότητα στην ελληνική οικονοµία και η οικονοµική στασιµότητα στην Ευρώπη, επηρεάζουν σηµαντικά την δραστηριότητα του εκτυπωτικού κλάδου. Ενώ, οι Τράπεζες και οι Τηλεπικοινωνίες αναθέτουν τις εκτυπωτικές τους δραστηριότητες σε εταιρείες του κλάδου, είναι αξιοσηµείωτη η πίεση που υφίστανται οι τιµές πώλησης µε συνέπεια την µείωση της κερδοφορίας.
Έτσι, οι ενοποιηµένες πωλήσεις ανήλθαν πέρυσι σε 59,1 εκατ. ευρώ (έναντι 55,8 εκατ. το 2013), αυξημένες κατά 5,9% σε σύγκριση µε το 2013, τα EBITDA του Οµίλου, µειώθηκαν κατά 11,3% (έφθασαν τα 2,6 εκατ.ευρώ, έναντι 2,9 εκατ. το 2013), ενώ σε επίπεδο ενοποιηµένων καθαρών κερδών µετά φόρων (ΕΑΤ) καταγράφηκαν ζημιές 1,618 εκατ.ευρώ (έναντι ζηµιών 1,685 εκατ. το 2013). Στην Ελλάδα, οι πωλήσεις της µητρικής INFORM Π. ΛΥΚΟΣ Α.Ε. για το 2014, σε απόλυτα µεγέθη, κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σύγκριση µε το 2013 και ανήλθαν σε 31,1 εκατ.ευρώ, έναντι 31,6 εκατ. το 2013.