Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 01-Απρ-2015 08:32

    Σε κλοιό αβεβαιότητας και οι κατασκευαστικοί όμιλοι

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
    Όσο βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους και όσο τα σχέδια της κυβέρνησης σχετικά με τα έργα παραχώρησης, τα ΣΔΙΤ ή τα δημόσια έργα βρίσκονται σε θολό τοπίο, οι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι αδυνατούν να πραγματοποιήσουν προβλέψεις για τη φετινή χρονιά.  Το χειρότερο ίσως, όλων;
     
    Ότι έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, “φαινόμενα” του 2010 που οδήγησαν στην αναστολή των κατασκευαστικών εργασιών. Μη έγκαιρες, δηλαδή, παραδόσεις χώρων, καθυστερήσεις στις μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας,  μη έγκαιρη ολοκλήρωση αρχαιολογικών ερευνών και περιβαλλοντικών μελετών έχουν ανακύψει κατά το τελευταίο τετράμηνο οπότε η δημόσια διοίκηση έχει παραλύσει, όπως σημειώνουν ενημερωμένες πηγές. Πρόκειται για προβλήματα που εάν δεν επιλυθούν άμεσα θα μπορούσαν να θέσουν εκ νέου σε κίνδυνο τις κατασκευαστικές εργασίες στα μεγάλα οδικά έργα.
     
    Πολιτική αβεβαιότητα
     
    Όλα αυτά όταν κοινός παρονομαστής της εγχώριας επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατ΄ επέκταση των τριών μεγαλύτερων εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων είναι η πολιτική αβεβαιότητα.
     
    “Λόγω της αβεβαιότητας του μακροοικονομικού περιβάλλοντος δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε guidance για τη φετινή χρονιά. Οι δομικές μεταρρυθμίσεις για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων είναι απαραίτητες για την διασφάλιση θετικών ρυθμών ανάπτυξης. Επομένως, θα επιθυμούσαμε να ακούσουμε τις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης όσον αφορά τις παραχωρήσεις, τις ιδιωτικοποιήσεις και την ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος παραμένει επιφυλακτικός, συνεχίζοντας τη δραστηριότητά του σε βασικούς τομείς, όπως οι κατασκευές και η διαχείριση απορριμάτων” σημείωσε, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο πρόεδρος του ομίλου Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης.
     
    Ωστόσο, στο μέτωπο των μεγεθών, το 2014 η εισηγμένη βελτίωσε τις επιδόσεις της. Ενίσχυσε τον κύκλο εργασιών κατά 24%, αλλά παρέμεινε ζημιογόνος εξαιτίας απομείωσης της αξίας διαθέσιμων προς πώληση συμμετοχών. Επίσης, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό υποχώρησε το 2014 σε ποσοστό 1,8%, ενώ κατέγραψε σταθεροποίηση από το δεύτερο εξάμηνο της περασμένης χρονιάς.
     
    Ταυτόχρονα, ο όμιλος:
     
    -       μείωσε τον δανεισμό σε 1,55 δισ. από 1,64 δισ. το 2013
    -       αύξησε τον τζίρο από κατασκευές σε 1,17 δισ. από 892 εκατ. ευρώ λόγω της επανέναρξη των εργασιών σε Ολυμπία Οδό και Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και την κατασκευαστική δραστηριότητα στη Μέση Ανατολή (συμμετέχει ως leader στην κοινοπραξία κατασκευής του μετρό, προϋπολογισμού 1,167 δισ., στην Ντόχα του Κατάρ)
    -       ολοκλήρωσε την υλοποίηση εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων σε Ντουμπάι, Βουκουρέστι και Τουρκία και ανέλαβε την κατασκευή νέων έργων στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας.
    -       Επεκτάθηκε στην αγορά των φωτοβολταϊκών πάρκων σε Αγγλία, Χιλή και Παναμά, συμμετέχοντας σε διεθνείς διαγωνισμούς στις παραπάνω χώρες και σε Λατινική Αμερική, Αφρική και Μέση Ανατολή. Στις ΑΠΕ το σύνολο της εγκατεστημένης ισχύος ανήλθε σε 171MW, ενώ σε φάση κατασκευής βρίσκονται έργα 93,5MW.
     
    Η εισηγμένη διαθέτει ανεκτέλεστο 3,7 δισ. ευρώ, διαθέτει προς υπογραφή έργα ύψους 555 εκατ. ευρώ και  προσανατολίζεται στη διεκδίκηση έργων στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή όπου διαθέτει εξοπλισµό αξίας αντικατάστασης 360 εκατ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα, το 53% του ανεκτέλεστου της αντιστοιχεί σε έργα στο εξωτερικό, ποσοστό που αυξάνεται στο 57% με τα προς υπογραφή έργα.
     
    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
    “Τα  προβλήματα  της  ελληνικής  οικονομίας  συνεχίστηκαν  και  στο  2014.  Η  πολιτική  αβεβαιότητα συνεπικουρούμενη από τις συνεχείς φορολογικές μεταβολές, είχαν σαν αποτέλεσμα την δημιουργία ενός οικονομικού περιβάλλοντος στο οποίο κυριάρχησε η έλλειψη ρευστότητας, με  αποτέλεσμα την αποτροπή νέων επενδύσεων σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας.
     
    Σε αυτό το πλαίσιο, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνέχισε το επενδυτικό του πρόγραμμα σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στον κατασκευαστικό τομέα για εξοπλισμό εκτελέσεων των έργων, καθώς και στον τομέα  βιομηχανικής  παραγωγής  μαγνησίας,  καθώς  η  κεφαλαιακή  του  διάρθρωση  παραμένει  ικανοποιητική.Ο όμιλος παρά τις υπάρχουσες δυσκολίες συνεχίζει την παρουσία του σε χώρες εκτός Ελλάδας,καθώς ένα σημαντικό μέρος του κύκλου εργασιών των κατασκευών και της ενέργειας, προέρχεται από χώρες της Ν.Α. Ευρώπης  και της Μέσης Ανατολής”σημειώνουν οι επικεφαλής της εισηγμένης.
     
    Στο μέτωπο των μεγεθών, ο όμιλος παρουσίασε βελτιωμένες επιδόσεις http://www.capital.gr/news.asp?id=2268843 που κατέγραψε αύξηση πωλήσεων (+53,2%) και μείωση ζημιών που οφείλονται σε προβλέψεις απομείωσης αξίας του χαρτοφυλακίου ακινήτων και απαιτήσεων από έργα του εξωτερικού.
     
    Ο καθαρός δανεισμός ανέρχεται σε 380 εκατ. έναντι 404 εκατ. ευρώ (9μηνο 2014), το σύνολο των έργων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (εγκατεστημένα και υπό κατασκευή ) είναι 885 MW, ενώ το ανεκτέλεστο ανέρχεται σε 3,3 δισ. ευρώ. Προγραμματίζει ακόμη την εγκατάσταση έργων ΑΠΕ ισχύος 132 MW το 2015, ενώ η δραστηριότητα στην εξόρυξη και κατεργασία μαγνησίτη θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και διαφοροποίησης, σύμφωνα με την εταιρεία.
     
    Στις παραχωρήσεις, ο όμιλος διαθέτει χαρτοφυλάκιο τριών μεγάλων οδικών έργων (Ιόνια Οδός, Ε65, Ολυμπία Οδός) όπου υπολογίζεται ότι θα διαθέτει επενδεδυμένα ίδια κεφάλαια 185 εκατ. ευρώ.
     
    Στον τομέα ΑΠΕ, ο όμιλος προχώρησε στην εξαγορά τριών εταιριών (με άδειες εγκατάστασης αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 16MW), ενώ εισήλθε στη Σερβία στον κλάδο εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας εξαγοράζοντας μια τοπική εταιρεία.
     
    Το ανεκτέλεστο του ομίλου ανέρχεται σε 3,2 δισ. ευρώ.
     
    J&P Άβαξ
    Οι επικεφαλής του κυπριακών συμφερόντων ομίλου σημειώνουν ότι “πρέπει κάθε αισιοδοξία αυτό το διάστημα να παραμείνει ιδιαίτερα συγκρατημένη λόγω των πολιτικών εξελίξεων και των διαπραγματεύσεων της χώρας με τους δανειστές και εταίρους της, οι οποίες συντηρούν την αβεβαιότητα σχετικά με την μακροοικονομική πορεία της χώρας και το μέγεθος της εγχώριας κατασκευαστικής αγοράς”.
     
    Εκτιμούν ακόμη ότι τα δεδομένα, ενδεχομένως να αλλάξουν ύστερα από την ανάδειξη της νέας κυβέρνησης η οποία προσανατολίζεται στην ανακατεύθυνση ευρωπαϊκών κονδυλίων από μεγαλύτερα  προς μικρότερα έργα, έχει προχωρήσει σε ακύρωση δημοπρατήσεων και δεν είναι φιλική προς το μοντέλο παραχώρησης / ΣΔΙΤ και στις ιδιωτικοποιήσεις.
     
    Η εισηγμένη, που διαθέτει ανεκτέλεστο 1,9 δισ. ευρώ και προς υπογραφή συμβάσεις 200 εκατ. ευρώ, ενίσχυσε το 2014 τον κύκλο εργασιών από 518,1 εκατ. σε 410,7, μείωσε τη ζημιά σε 40,5 εκατ. ευρώ από 72,9 εκατ. και αύξησε τον καθαρό δανεισμό σε 525,2 εκατ. από 505,4 εκατ. το 2013.  Εκτιμά ότι ο συνολικός δανεισμός του ομίλου θα παραμείνει υψηλός και το 2015, ενώ θα αρχίσει να καταγράφει μείωση το 2016 καθώς ξεκινά η εισροή μερισμάτων από τις εταιρίες παραχώρησης στις οποίες συμμετέχει, με αιχμή την Αττική Οδό.
     
    Στα έργα που ανέλαβε το 2014 συγκαταλέγονται 10 σχολικά κτήρια με τη μορφή ΣΔΙΤ (52,6 εκατ. ευρώ), το διεθνές αεροδρόμιο Queen Alia της Ιορδανίας (120 εκατ.  ευρώ), αυτοκινητόδρομο στο Κατάρ (700 εκατ. ευρώ) και εγκαταστάσεις LNG (125 εκατ.).
     
    Η εισηγμένη εστιάζει στη διεκδίκηση έργων εκτός Ελλάδας, ύστερα και από την αναβάθμιση της συνεργασίας της με το στρατηγικό επενδυτή τον όμιλο Ιωάννου & Παρασκευαΐδη.
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ