Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 24-Μαρ-2015 09:05

    Οι όροι του Πεκίνου για αναβίωση της ελληνοκινεζικής συνεργασίας

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Γ. Μπέλλου
     
    Αποφάσεις από την ελληνική κυβέρνηση που θα κινούνται στην κατεύθυνση της υλοποίησης των συνεργασιών που διαχρονικά έχουν δεσμευτεί Κίνα και Ελλάδα να προχωρήσουν θα ζητήσει από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά το Πεκίνο. Οι δυο Έλληνες αξιωματούχοι ταξιδεύουν σήμερα Τρίτη για την Κίνα όπου και θα παραμείνουν έως την Παρασκευή. Κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψης που έχει ζητηθεί από την ελληνική πλευρά νωρίς τον Φεβρουάριο ο Γιάννης Δραγασάκης και ο Νίκος Κοτζιάς θα συναντηθούν με τους ομολόγους τους και άλλους Κινέζους αξιωματούχους. Με βάση καλά ενημερωμένες διπλωματικές πηγές δεν θα συναντηθούν με τον κινέζο πρωθυπουργό Λι Κεκιάνγκ.
     
    Η ελληνική πλευρά επιδιώκει να εξομαλύνει τις σχέσεις των δυο κρατών, που διαταράχτηκαν μετά τις μετεκλογικές εξαγγελίες για το λιμάνι του Πειραιά και οι οποίες προκάλεσαν σύγχυση και εκνευρισμό στο Πεκίνο. Επιδιώκει όμως να διασφαλίσει και τη μέγιστη δυνατή οικονομική βοήθεια όχι μόνο στη βάση άμεσων επενδύσεων και προώθησης της οικονομικής συνεργασίας εν γένει αλλά σύμφωνα με πληροφορίες και με την τοποθέτηση ενδεχομένως κινεζικών κεφαλαίων στις ελληνικές εκδόσεις εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου. Να σημειωθεί ότι κατά τις τελευταίες εκδόσεις εντόκων γραμματίων είχαν σύμφωνα με πληροφορίες συμμετάσχει σε μια εξ΄αυτων και κινεζικά επενδυτικά κεφάλαια, αν και με πολύ μικρά για τις δυνατότητες τους ποσά και σε ποσοστό χαμηλότερο του 10% της συγκεκριμένης έκδοσης.
     
    Η Κίνα αποτελεί μια τεράστια δυνητική αγορά για τα ελληνικά προϊόντα, ενώ δεδομένο είναι το ενδιαφέρον της για επενδύσεις στην Ελλάδα, ειδικά στον τομέα των υποδομών, αφού η χώρα μας βρίσκεται σε κομβικό σημείο του δρόμου των κινεζικών εξαγωγών προς την Ευρώπη. Όμως με δεδομένη την απαίτηση της κρατικής Cosco να επενδύσει στον Πειραιά και τα Θριάσιο μόνο μέσω διαγωνισμού για την πλειοψηφία και το management στην περίπτωση του ΟΛΠ και παραχώρηση του Θριάσιου στα πλαίσια του σχετικού διαγωνισμού της ΓΑΙΟΣΕ, είναι απίθανο να υπάρξει κάτι το χειροπιαστό για αυτά τα δυο μέτωπα σε αυτό το ταξίδι. Και αυτό διότι το ζήτημα του Πειραιά ακουμπάει το καυτό θέμα των αποκρατικοποιήσεων που έχει μετατραπεί εσχάτως σε ταμπού. Το ζήτημα κατά πληροφορίες το χειρίζεται ο ίδιος ο πρωθυπουργός και έτσι περισσότερη πρόοδος αναμένεται μέχρι την επίσκεψη Τσίπρα στο Πεκίνο αργότερα την Άνοιξη. Η επίσκεψη Δραγασάκη και  Κοτζιά άλλωστε ήδη προσδιορίζεται από κυβερνητικές πηγές ως έχουσα χαρακτήρα προετοιμασίας της επίσκεψης που θα πραγματοποιήσει ο πρωθυπουργός.
     
    «Ειδήσεις» δεν αναμένονται άλλωστε και επειδή η επίσκεψη πραγματοποιείται εν μέσω των διαπραγματευτικών προσπαθειών της Ελλάδας στις οποίες το Πεκίνο δεν θέλει να πάρει θέση και να διακινδυνέψει να εμφανιστεί ότι παρεμβαίνει στα εσωτερικά ζητήματα της Ευρώπης. Δηλώνει δε πως επιθυμεί να παραμείνει η Ευρώπη ενωμένη...  Έτσι δεν αποτελεί έκπληξη ότι «κυβερνητικές πηγές» προσδιορίζουν τα επιλεγμένα για συζήτηση πεδία διακρατικής συνεργασίας Ελλάδας - Κίνας στα αγροτικά προϊόντα, τον τουρισμό και την καινοτομία.
     
    Όμως στην πραγματικότητα ο Πειραιάς είναι και θα παραμείνει η κυρίαρχη προτεραιότητα για το Πεκίνο. Και χωρίς απτή πρόοδο στον διαγωνισμό για την πώληση των μετοχών του ΟΛΠ, διαγωνισμό που εμπίπτει σε αυτούς που θα προχωρήσουν με βάση τη συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου, δύσκολα θα υπάρξει πρόοδος σε οιοδήποτε άλλο ζήτημα σημειώνουν διπλωματικές πηγές. Εάν «ξεκλειδώσει» το θέμα του ΟΛΠ όμως πολλά μπορεί να προχωρήσουν εφόσον διασφαλίζεται το ευρωπαϊκό μέλλον της Ελλάδας σημειώνουν επιχειρηματικοί κύκλοι του Πεκίνου.
     
    Ο Πειραιάς μπορεί να είναι η πύλη της Ασίας για την Ευρώπη αλλά το κινεζικό προγεφύρωμα στην Ευρώπη έχει πολλές ακόμα επάλξεις. Τα σχέδια του Πεκίνου περιλαμβάνουν επενδύσεις σε Θριάσιο, άλλα εμπορευματικά κέντρα και κέντρα διανομής , ακίνητ αλλά και συμμετοχή σε έργα όπως το υπό προκήρυξη νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Έτσι με ενδιαφέρον αναμένει το Πεκίνο αλλά και η αγορά το αν θα προχωρήσει τώρα ο υπό εξέλιξη διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ για την παραχώρηση και κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Στον διαγωνισμό αυτό η Cosco είναι αντιμέτωπη με την Grivalia και τις Goldair, Med Log, Food Link και Rede Plan.
     
    Και αλλά έργα εμφανίζονται στην ατζέντα των κινέζων όπως αυτό για το Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου όπως και το ενδιαφέρον της Shenzhen Airport μαζί με την Friedmann Pacific Asset Management Limited για την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Επιπλέον δύο κινεζικοί όμιλοι είναι μεταξύ των προεπιλεγέντων από την κοινοπραξία Διαδριατικός Αγωγός (TAP AG) και προσκλήθηκαν να υποβάλουν προσφορές για το έργο μελέτης, προμήθειας και κατασκευής του χερσαίου τμήματος του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία. Πρόκειται για την China Petroleum Pipeline Bureau και τη Sinopec International Petroleum Service Corporation. Οι δύο εταιρείες αναμένεται να συνεργαστούν και με τρίτους σε επιμέρους υπεργολαβίες. Ακόμα η China Pacific Construction Group (CPCG), η μεγαλύτερη ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία της Κίνας, επιδιώκει εξαγορές ελληνικών κατασκευαστικών εταιρειών και προτίθεται να προβεί σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ