Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 11-Μαρ-2015 09:56

    Πρέσινγκ διαρκείας από Grimaldi στην ακτοπλοΐα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Γ. Μπέλλου
     
    Την Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015 δικαστικός επιμελητής επέδωσε εντολή συντηρητικής κατάσχεσης στο πλοίο Olympic Champion της ΑΝΕΚ, το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο λιμάνι της Πάτρας. Κατόπιν αυτής της εξέλιξης το Λιμεναρχείο εξέδωσε απαγόρευση απόπλου, αναβάλλοντας την προγραμματισμένη αναχώρηση του πλοίου για την Ιταλία στο πλαίσιο των δρομολογίων του. Πρόκειται για την πρώτη ομοβροντία στην από καιρό προαναγγελθείσα ναυμαχία ανάμεσα στον ιταλικό όμιλο Grimaldi και στην κρητική εταιρεία.

    Η επιδοθείσα εντολή ήρθε ως αποτέλεσμα οικονομικής διαφοράς της τάξης των 2,5 εκατ. ευρώ από προηγούμενες ναυλώσεις. Σύμφωνα με  πληροφορίες αφορά κάποιες από τις ναυλώσεις «που έκανε η ΑΝΕΚ για να βοηθήσει την Hellenic Seaways όταν η πλευρά Γιάννη του Σήφη Βαρδινογιάννη συνδιοικούσε και τις δύο εταιρείες».

    Εδώ και καιρό όμως το management της Hellenic Seaways δεν ασκεί πια ο ισχυρός άνδρας της ΑΝΕΚ ο οποίος αποχώρησε από τη διοίκηση. Το management ασκείται από την πλευρά Α. Αγαπητού που φέρεται να έχει τη στήριξη του Emmanuelle Grimaldi.  Ο έλληνας εφοπλιστής συνυπάρχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Hellenic μαζί με την πλευρά Grimaldi. Ο όμιλος Grimaldi μέσω της θυγατρικής του ελληνική ακτοπλοϊκής Minoan Lines ελέγχει το 33,35 % της Hellenic. Επίσης στο μετοχικό κεφάλαιο της, μη εισηγμένης, Hellenic συμμετέχουν με σημαντικά ποσοστά άμεσα ή έμμεσα η Τράπεζα Πειραιώς, η Sea Star Capital, η πλευρά Στρίντζη και άλλοι.

    Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι η ΑΝΕΚ εξάντλησε όλα τα περιθώρια που είχε στις δυνατότητες της καταθέτοντας στις 6 Μαρτίου πρόταση αποπληρωμής των οφειλόμενων ποσών με στόχο να αποφευχθεί η ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και να βρεθεί μια βιώσιμη λύση που θα προστατεύσει και το μέλλον των περίπου 1.000 εργαζομένων της. Παρά την κάλυψη που προσέφερε η ΑΝΕΚ για τα οφειλόμενα, η πρόταση της απορρίφθηκε αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

    Η πίεση της πλευράς Grimaldi στην ΑΝΕΚ δεν είναι κάτι καινούργιο. Εδώ και μερικά χρόνια η διάσταση απόψεων για την διοίκηση της Hellenic είχε λάβει διαστάσεις στις οποίες πολλοί αποδίδουν την αποχώρηση της πλευράς Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη από το management στα μέσα του 2013.

    Ανταγωνισμός
    Ο όμιλος Grimaldi ανταγωνίζεται στην Αδριατική την ΑΝΕΚ (λειτουργεί σε κοινοπραξία με την μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή την Attica Group) και σε γραμμές της Κρήτης πάλι με την Attica Group ( Blue Star Ferries στη γραμμή Πειραιάς Ηράκλειο). Τώρα η Minoan, συμφερόντων άνω του 90% της Grimaldi, πιέζει να μπει και στη γραμμή των Χανίων που θεωρείται, άτυπα, «προνομιακός χώρος» της πολυμετοχικής ΑΝΕΚ (το 50% του μετοχικού κεφαλαίου είναι στα χέρια του ευρύτερου επενδυτικού κοινού).

    Όσον αφορά την Αδριατική κύκλοι της βιομηχανίας σημειώνουν πως τα πολύ χαμηλότερα κόστη της ιταλικής σημαίας που χρησιμοποιεί ο όμιλος Grimaldi καθιστούν δυσχερή για τους έλληνες τον ανταγωνισμό. Στο Αιγαίο οι ελληνικές εταιρείες κρίνεται πως χρειάζονται επειγόντως καλύτερο πλαίσιο λειτουργίας αλλά και ρευστότητα καθώς καλούνται να στηρίξουν τη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με ένα νησιωτικό πληθυσμό 1,6 εκατομμυρίων Ελλήνων. Όμως τα μνημόνια επέβαλαν συρρίκνωση στις χρηματοδοτήσεις για άγονες γραμμές. Περιόρισαν έτσι περαιτέρω τα περιθώρια ταμειακών ελιγμών των επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2009 η ακτοπλοΐα ελάμβανε επιδοτήσεις 130 εκατ. ευρώ, και το 2014 έλαβε 80 εκατ. Αυτά τα 50 εκ. ευρώ που λείπουν ετησίως έχουν ασφαλώς σημαντικό αντίκτυπο.

    Η εικόνα της μόχλευσης των ακτοπλοϊκών είναι επίσης ενδεικτική. Με βάση τα στοιχεία 9μηνου η Minoan με αξία πλοίων 387 εκατομμύρια ευρώ έχει δάνεια 221 εκατ. και η ΑΝΕΚ με στόλο αξίας 295 εκατ. ευρώ έχει τραπεζικές υποχρεώσεις 275 εκατ.

    Για την ώρα από την κρίση εμφανίζεται να έχει βγει η Attica Group η οποία έχει επιστρέψει σε κερδοφορία ενώ έχει αναδιαρθρώσει κατά ευνοϊκό τρόπο τον δανεισμό της μετά και την στρατηγική συμφωνία με το αμερικανικό privet equity Fortress. Παρουσιάζει δε τον καλύτερο λόγο αξίας στόλου προς δάνεια. Η Minoan έχει επίσης επιστρέψει σε λειτουργική κερδοφορία  ενώ μετά από δυο αυξήσεις κεφαλαίου συνολικού ύψους της τάξης των 90 εκατ. ευρώ εμφανίζεται επίσης σε καλή θέση.

    Σε κάθε περίπτωση, η επόμενη μέρα για τον επιχειρηματικό χάρτη της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις πρωτοβουλίες της τράπεζας Πειραιώς η οποία ελέγχει άμεσα ή έμμεσα μέσω δανείων σημαντικές συμμετοχές. Εξελίξεις αναμένονται πιθανόν και πριν την έναρξη της φετινής καλοκαιρινής σεζόν.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ