Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 16-Φεβ-2015 09:31

    Ζητείται μοντέλο για την αξιοποίηση του ΟΛΠ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Γ. Μπέλλου
     
    Μοντέλο για την αξιοποίηση του ΟΛΠ αναζητεί η κυβέρνηση και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καθώς το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο μπορούν αν σημειωθούν «γρήγορες νίκες» τόσο για τα δημόσια έσοδα όσο και γα την απασχόληση και την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας.

    Με δεδομένη όμως την διακηρυγμένη πρόθεση ματαίωσης του διαγωνισμού πώλησης της καταστατικής πλειοψηφίας της εισηγμένης και την εξαγγελία για διασφάλιση του δημοσίου έλεγχου του λιμανιού καθίσταται δυσδιάκριτο το πως θα μπορούσε αυτή να προχωρήσει. Στο μοντέλο πώλησης του 67,7% των μετοχών συνήθως αντιπαρατίθεται αυτό των επιμέρους παραχωρήσεων . Συγκεκριμένα αυτές θα μπορούσαν να αφορούν την, κρουαζιέρα, την ακτοπλοΐα, το car terminal, τη ναυπηγοεπισκευή και τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ που τελεί υπό την διαχείριση της εισηγμένης σε αντιδιαστολή του ΙΙ και του ΙΙΙ που διαχειρίζονται από την  Cosco. Όμως αυτή η διαδικασία εκτιμάται ότι αφήνει «γυμνή» την ακτοπλοΐα το ενδιαφέρον για την οποία είναι περιορισμένο αλλά και ότι περιορίζει το συνολικό τίμημα όπως και ότι είναι χρονοβόρα.

    Λύση που φέρεται να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες οψίμως είναι αυτή της αναβάθμιση της «ξεχασμένης» Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων που ιδρύθηκε πέρυσι αλλά ακόμα εκκρεμεί η στελέχωση της και το προεδρικό διάταγμα για την λειτουργία της. Η ανεξάρτητη αυτή αρχή έχει δομηθεί ακριβώς για να διασφαλίζει το δημόσιο έλεγχο των λιμανιών. Παράλληλα οι λιμενικές υποδομές ούτως ή άλλως παραμένουν δημόσια περιουσία αφού ακόμα και αυτό ο ίδιος ο ΟΛΠ τις εκμεταλλεύεται με μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης και αποδίδει προς τούτο το 2% του κύκλοι εργασιών του στο υπουργείο οικονομικών. 

    «Εάν μια νέα σύμβαση του ΟΛΠ με το δημόσιο, που θα υπέγραφε ο οιοσδήποτε επενδυτής ήθελε τύχει επιλεγεί είτε με διαγωνισμό είτε με διακρατική συμφωνία, διασφάλιζε δημόσιο έλεγχο, επενδύσεις και θέσεις εργασίας, όπως για παράδειγμα στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη που ελέγχει ο ΟΛΠ, τότε και υπό την εποπτεία της ΟΛΠ τηρούνται οι αρχές και οι εξαγγελίες που έχει προτάξει η νέα κυβέρνηση» αναφέρουν, ουδέτεροι πολιτικά, κύκλοι του λιμανιού.

    Η νέα αυτή σύμβαση ύμνο όμως ήδη αναρτημένη στο virtual data room του ΟΛΠ στα πλαίσια του διαγωνισμού που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ και ο οποίος ούτε έχει επισήμως ακυρωθεί ούτε το ΤΑΙΠΕΔ καταργηθεί ούτε η διοίκηση του έχει αντικατασταθεί.

    Παράλληλα, πληροφορίες θέλουν κύκλους του οικονομικού επιτελείου (και όχι του υπουργείου Ναυτιλίας) να έχουν ζητήσει ενημέρωση για τα προοπτικά έσοδα από μια αξιοποίηση του ΟΛΠ όπως και του ΟΛΘ γα τον οποίο επίσης ο διαγωνισμός βρίσκεται στο τελικό στάδιο πριν την υποβολή δεσμευτικών προσφορών.

    Όπως όλα δείχνουν το τι μέλλει γενέσθαι συνδέεται με την εν εξελίξει διαπραγμάτευση με τους ευρωπαίους εταίρους καθώς όσες ιδιωτικοποιήσεις βρίσκονται σε τελικό στάδιο φαίνεται ότι θα επιχειρηθεί να προχωρήσουν αλλά με όρους όμως που θα συνάδουν με την πολιτική της κυβέρνησης. Τα δε έσοδα εξ αυτών εκτιμάται ότι μπορεί τελικά να μην κατευθυνθούν στο σύνολο τους στην ενίσχυση του ασφαλιστικού συστήματος αλλά κατά 50%, σημειώνουν πήγες σε επαφή με τις εναλλακτικές που βρίσκονται στο τραπέζι.

    Το μόνο σίγουρο είναι πως το λιμάνι του Πειραιά θα είναι ένα από τα πρώτα πεδία δοκιμής του νέου μοντέλου αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας της νέας κυβέρνησης. Και είναι επίσης σίγουρο πως Cosco και APM Terminals πιθανόν και η ICTS που επίσης έχει προκριθεί στην τελική φάση θα διεκδικήσουν ρόλο στον ΟΛΠ.

    Στο υπουργεί Ναυτιλίας πάντως ο αναπληρωτής υπουργός Θ Δρίτσας σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές προχωρά αυτή την εβδομάδα σε συναντήσεις για το ζήτημα της ενεργοποίησης της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων η οποία μπορεί να αποτελέσει εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης που θέλει να διασφαλίσει (και να διατυμπανίσει) τον δημόσιο έλεγχο του λιμανιού.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ