Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 03-Ιαν-2007 08:32

    Creta Farm: Στις ΗΠΑ με κρητική κουζίνα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αντιόπης Σχοινά

    Η ιστορία της σημερινής αλλαντοποιϊας Creta Farm, αρχίζει από μια οικογενειακή επιχείρηση στο Ρέθυμνο της Κρήτης και φθάνει στην σημερινή μορφή που μετεξελίσσεται σε εταιρεία γενικών τροφίμων και αναμένεται να κάνει τα πρώτα της βήματα στην μαζική εστίαση τον καινούργιο χρόνο με τα καταστήματα "Dacos Creta Food & Coffee Bar". Μια εταιρεία η οποία εξετάζει την επέκταση των δραστηριοτήτων της στις αγορές των ΗΠΑ, της Μεγάλης Βρετανίας και της Ασίας, ενώ αναμένει ενοποιημένα έσοδα για το 2006 ύψους 90 εκατ. ευρώ έναντι των 84,3 εκατ. ευρώ το 2005.

    Η ιστορία ξεκινά το 1970 και μετρά ήδη δύο γενιές Δομαζάκη. Τη συγκεκριμένη χρονιά η οικογένεια Δομαζάκη ιδρύει την πρώτη οργανωμένη μονάδα παραγωγής χοιρινού κρέατος στην Κρήτη. Σε μια έκταση 100 στρεμμάτων με δομημένο χώρο 5.000 τ.μ. μπαίνουν τα θεμέλια για τη δημιουργία της σημερινής εταιρείας. Η εταιρεία ιδρύθηκε στο Ρέθυµνο Κρήτης την 1η Οκτωβρίου 1979 και προήλθε από συγχώνευση των εταιρειών Κτηνοτροφικές Επιχειρήσεις Ρεθύμνης ∆ομαζάκης Α.Ε και της προσωπικής επιχειρήσεως ζωοτροφών και βιοµηχανίας κρέατος των αδελφών Στυλιανού και Σπυρίδωνος ∆οµαζάκη, οι οποίες είχαν ιδρυθεί στις αρχές της δεκαετίας του 1970.

    Το 1985, η εταιρεία δηµιούργησε στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της, το πρώτο και µοναδικό στην Κρήτη ιδιωτικό σφαγείο και µονάδα µεταποίησης νωπού χοιρινού κρέατος. Την ίδια περίοδο περίπου, η εταιρεία συµπεριέλαβε στις δραστηριότητές της και την παραγωγή αλλαντικών.

    Το 1989, αποτελεί σταθµό στην εξέλιξη της εταιρείας καθώς εισέρχεται στο µετοχικό κεφάλαιο και στην διεύθυνση της, η δεύτερη γενιά της οικογένειας Στ. ∆οµαζάκη, οι μέχρι σήμερα βασικοί μέτοχοι κ.κ. Κωνσταντίνος και Εµµανουήλ ∆οµαζάκης.

    Το πέρασμα από τη μια γενιά στην άλλη, σηματοδοτεί και την προσπάθεια περαιτέρω ανάπτυξης και ισχυροποίησης της εταιρείας, η οποία περνά κυριολεκτικά από τα χέρια των δύο αδελφών, καθώς όπως ομολογούν Ρεθυμνιώτες, τα δύο αδέλφια έχουν δουλέψει σε κάθε στάδιο της δουλειάς και κατάφεραν να βάλουν τα προϊόντα τους σε όλη την Κρήτη κυριολεκτικά πόρτα – πόρτα.

    Έτσι την ίδια χρονιά εκσυγχρονίζεται η Χοιροτροφική µονάδα µε εξελιγµένο για την εποχή µηχανολογικό εξοπλισµό και εγκαταστάσεις, συνολικού κόστους περίπου 450 εκατ. δρχ. Το 1991-1992, δηµιουργείται πρότυπη µονάδα αναπαραγωγής χοίρων και το 1993 επεκτείνεται και παράλληλα εκσυγχρονίζεται η µονάδα επεξεργασίας χοιρινού κρέατος, προσαρµοζόµενη στις απαιτήσεις για υγιεινή και ασφάλεια, συνολικού κόστους 600 εκατ. δρχ.
     
    Την περίοδο 1994-1995, η εταιρεία προχωράει στη δηµιουργία σύγχρονης µονάδας παραγωγής

    αλλαντικών µε πρώτη ύλη το ντόπιο χοιρινό κρέας που παράγεται στην ιδιόκτητη χοιροτροφική της µονάδα. Στις αρχές του 1997, η εταιρεία προχωράει στην ίδρυση υποκαταστήµατος στην Θεσσαλονίκη, το 1998 στην Αθήνα, το 1999 στο Ηράκλειο Κρήτης και στη Λάρισα και το 2000 στην Πάτρα για την κάλυψη των αναγκών του δικτύου της.

    Το 1998 εισήγαγε µια νέα σειρά προϊόντων περιεκτικότητας σε λιπαρά από 0 % - 3%, η οποία απετέλεσε πολύ σηµαντικό βήµα και είχε ευρεία απήχηση στο καταναλωτικό κοινό, ενώ την ίδια χρονιά προχώρησε σε περαιτέρω εκσυγχρονισµό και επέκταση της χοιροτροφικής της µονάδας συνολικού κόστους 1,2 δισ. δρχ. (3,5 εκατ. ευρώ).

    Στις αρχές του 1999 η Creta Farm δηµιούργησε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, πρότυπη γραµµή ειδικής εκτροφής χοίρων απαλλαγµένων αντιβιοτικών και φαρµάκων, µε διατροφή αποκλειστικά από ζωοτροφές φυτικής προέλευσης. Συγκεκριµένα, η χοιροτροφική µονάδα της εταιρείας είναι µία από τις

    ελάχιστες στην Ευρώπη και η πρώτη στην Ελλάδα που έχει πιστοποιηθεί µε ISO 9002 από τους LLOYD’S για την εκτροφή χοίρων αποκλειστικά µε ζωοτροφές φυτικής προέλευσης, χωρίς ζωικές πρωτεΐνες ή ζωικά λίπη και πάχυνση χωρίς τη χρησιµοποίηση αντιβιοτικών.

    Το 2000 αποτελεί σταθμό για την εταιρεία καθώς πραγματοποιήθηκε η εισαγωγή της στο Χρηµατιστήριο Αθηνών µε αύξηση του µετοχικού κεφαλαίου της, αντλώντας 5.570.460.000 δρχ. (16.347.644,9 ευρώ ). Τον ίδιο χρόνο ιδρύεται η πρώτη θυγατρική της η ΕΛΛΑΣ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ µε µετοχικό κεφάλαιο 1.200.000.000 δρχ. (3.521.643 ευρώ) και µε ποσοστό συµµετοχής της ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ 98%. Η ΕΛΛΑΣ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ αποκτά από πλειστηριασµό 830 στρέµµατα και 55.000 τετραγωνικά µέτρα, εµπεριέχοντα κτίσµατα της πρώην εταιρείας ΕΛΒΙΚ στα Τρίκαλα αντί του ποσού του 1.133.200.000 δρχ. ( 3.325.605 ευρώ ).

    Στα µέσα του έτους 2000 η ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΑΒΕΕ αγοράζει οικόπεδο 2.634,05 τετραγωνικών µέτρων µε εµπεριέχοντα κτίσµατα 661,2 τετραγωνικών µέτρων, 60 εκατ. δρχ. (176.082 ευρώ) στην Πάτρα όπου ιδρύει υποκατάστηµα για την κάλυψη των αναγκών του δικτύου της. Τον Οκτώβριο του 2000 η εταιρεία εξαγοράζει το 60% της εταιρείας ΤΕΤΟΦΑΡΜΑ ΑΕ. αναλαµβάνοντας εξ ολοκλήρου την αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου µε παραίτηση των παλαιών µετόχων, της ανωτέρω εταιρείας, ποσού 500.049.450 δρχ. (1.467.497 ευρώ ) και εξαγοράζοντας 123.291 µετοχές των παλαιών µετόχων αντί του ποσού των 526.518.405 δρχ. ( 1.545.175 ευρώ).

    Μέσα στη χρήση 2000 ολοκληρώθηκε το ερευνητικό στάδιο και ο παραγωγικός σχεδιασµός της σειράς αλλαντικών "ΕΝ ΕΛΛΑ∆Ι", τη µοναδική σειρά αλλαντικών στον κόσµο, από άπαχο χοιρινό κρέας και παρθένο κρητικό ελαιόλαδο, η οποία αποτελεί και τον πολιορκητικό κριό για τις αγορές του εξωτερικού.

    Η συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας της εταιρείας και του ομίλου, με βασικούς άξονες, την διατήρηση και ανάπτυξη των μεριδίων της στην αγορά, τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας των προϊόντων της, την διείσδυση των προϊόντων στην ευρωπαϊκή αγορά, την αύξηση της παραγωγικής της δυναμικότητας και την ανάπτυξη νέων προϊόντων που θα καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών και θα ενισχύσουν τον κύκλο εργασιών της, αποτελούν το βασικό στόχο της εταιρείας και του ομίλου για τα επόμενα χρόνια.

    Η προσπάθεια αύξηση του μεριδίου αγοράς, των αλλαντικών, που κατέχει η εταιρεία πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά συμφωνιών που συνάπτει με μεγάλες αλυσίδες Super Market, αντιπροσώπους και χονδρεμπόρους και μέσα από τις διαφημιστικές καμπάνιες που πραγματοποιεί. Επίσης πραγματοποιεί μια σειρά από επαφές με μεγάλους οίκους του εξωτερικού για την προώθηση των προϊόντων της στην ευρωπαϊκή αγορά με ποικίλους τρόπους συνεργασιών.

    Παράλληλα εντός του 2006 η εταιρεία λάνσαρε κατεψυγμένα φαγητά ανταγωνιζόμενη ευθέως εταιρείες σαν τον Mπαρμπα - Στάθη, και στοχεύει όσον αφορά τις αγορές του εξωτερικού στις περιοχές της Ευρασίας αλλά και των ΗΠΑ, μια αγορά με τεράστιες δυνατότητες αλλά και σημαντικές ιδιομορφίες.

    Ωστόσο, οι προθέσεις της διοίκησης για σημαντική ανάπτυξη της εταιρείας είναι σαφείς και έχουν εκφραστεί δια στόματος του κ. Κων/νου Δομαζάκη, αντιπρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου ο οποίος έχει τονίσει ότι "Στο τέλος του 2008 θα έχει επιτευχθεί ο διπλασιασμός των μεγεθών της εταιρείας".

    Κατά την διάρκεια της χρονιάς που μόλις έληξε η Creta Farm ήλθε σε επαφές με άλλες εταιρείες του κλάδου για την είσοδό της στο χώρο της μαζικής εστίασης, οι οποίες ωστόσο δεν τελεσφόρησαν και τελικά προχωρά μόνη της στο εγχείρημα με τη δημιουργία στο κατάστημα που μέχρι πρότινος στέγαζε τα "Νέον" στο Κολωνάκι και ειδικότερα στην οδό Τσακάλωφ.

    Η είσοδος της εταιρείας στη μαζική εστίαση αποτελούσε ζητούμενο για την διοίκησή της και τελικά πραγματώνεται με αυτόνομη ανάπτυξη και ένα πρωτοποριακό είδος καταστήματος το οποίο, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της διοίκησης, θα αναπτυχθεί χωρίς franchise ή εξαγορές υφιστάμενων αλυσίδων και θα επεκταθεί γρήγορα και στο εξωτερικό.

    Η επωνυμία της νέας αλυσίδας είναι Dakos, "Creta Food & Coffee Bar" και πρόκειται και επίσημα να ξεκινήσει την λειτουργία του στις αρχές του 2007, ενώ ήδη ετοιμάζεται και το δεύτερο κατάστημα στην Αθήνα, κοντά στο Σύνταγμα.

    Η πρώτη χώρα που η Creta Farm εξετάζει να δημιουργήσει καταστήματα του νέου concept, είναι η Αγγλία, ενώ εν συνεχεία θα υπάρξει και περαιτέρω εξάπλωση σε χώρες που ήδη δραστηριοποιείται η εισηγμένη.

    Σε επίπεδο προϊόντων οι δύο νέες σειρές που λανσάρισε η εταιρεία το τελευταίο διάστημα και ειδικότερα η σειρά "Φυσικό" και "Μεσογειακό Τραπέζι" έχουν πολύ καλή ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό, ενώ η σειρά "Εν Ελλάδι" κατέχει ήδη μερίδιο αγοράς περίπου στο 10% και πρόκειται σύντομα να εμπλουτιστεί με νέους κωδικούς.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ