18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Του Βασίλη Γεώργα
Όταν ο επικεφαλής ενός από τους μεγαλύτερους λιανεμπορικούς ομίλους της χώρας «σφυρίζει» τη λήξη της ύφεσης στην κατανάλωση και δηλώνει πλέον με βεβαιότητα ότι η αγορά στην Ελλάδα έχει αρχίσει να «γυρίζει», η διαπίστωση του έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από όλες τις εκτιμήσεις μαζί αλλά και από τους ίδιους τους αριθμοδείκτες της Στατιστικής Υπηρεσίας που επιβεβαιώνουν τη δειλή επιστροφή των καταναλωτών στα ράφια των καταστημάτων.
Ο Βασίλης Φουρλής, πρόεδρος του φερώνυμου ομίλου που ελέγχει στην Ελλάδα τα ΙΚΕΑ και τα Intersport, δεν ήταν ποτέ τα τελευταία χρόνια τόσο αισιόδοξος κοιτώντας το ταμείο του ότι το καράβι της κατανάλωσης έχει αρχίσει να στρίβει και τόσο σίγουρος ότι η ανάκαμψη που καταγράφεται τους τελευταίους τρεις μήνες, θα είναι διατηρήσιμη, όσο τουλάχιστον εμφανίστηκε προχθές το βράδυ στη Σόφια, μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Η αγορά «γύρισε»
«Η ελληνική αγορά έχει γυρίσει εδώ και τρεις μήνες. Το βλέπουμε τόσο στα είδη οικιακού εξοπλισμού, όσο και στην ένδυση. Από τον Αύγουστο και μετά η αγορά κινείται σταθερά ανοδικά και ιδιαίτερα ο Οκτώβριος ήταν ένας πολύ θετικός μήνας», επισήμανε ο 54χρονος επιχειρηματίας, αποδίδοντας την αντιστροφή της αγοράς όχι στο ότι ανακάμπτουν τα εισοδήματα, αλλά στο γεγονός ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα έχουν αρχίσει να γίνονται λιγότερο απαισιόδοξοι και να ξοδεύουν πλέον περισσότερα χρήματα σε σχέση με το παρελθόν. Ο ίδιος θεωρεί ότι η εικόνα στο λιανεμπόριο αλλά και συνολικά στην οικονομία θα βελτιώνεται από εδώ και πέρα αργά και σταθερά, αντικατοπτρίζοντας αλλά και τροφοδοτώντας την επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Την ίδια εκτίμηση έκαναν στην ίδια συνομιλία και δύο ακόμη γνωστοί επιχειρηματίες με σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ο εφοπλιστής και ιδιοκτήτης του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Costa Navarino Αχιλλέας Κωνταντακόπουλος και ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχιος Βασιλάκης. Αμφότεροι πιστεύουν πως η ανάκαμψη την τουριστικής κίνησης δεν έχει συγκυριακό χαρακτήρα αλλά επειδή αποτελεί, όπως λένε, προϊόν εντατικής εργασίας και βελτίωσης της ποιότητας των υπηρεσιών συνολικά από τον κλάδο που χρειάστηκε να δουλέψει για να ξεπεράσει τις δυσκολίες, θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια με τον τουριστικό τομέα να αναδεικνύεται σε ατμομηχανή.
Sofia Ring Mall
Το οξύμωρο είναι πως οι διαπιστώσεις του Βασίλη Φουρλή για την ανάκαμψη της καταναλωτικής κίνησης στην Ελλάδα δεν έγιναν εντός των ελληνικών συνόρων, αλλά στη γειτονική Βουλγαρία. Εκεί που ο όμιλος Φουρλή έχει στρέψει την προσοχή και τα επενδυτικά του κεφάλαια τα τελευταία τρία χρόνια, «χτίζοντας» αρχικά με 50 εκατ. ευρώ το ΙΚΕΑ της Σόφιας το 2011, και εγκαινιάζοντας χθες, στους πρόποδες του όρους Βίτοσα, το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εμπορικό και ψυχαγωγικό συγκρότημα των Βαλκανίων.
Πρόκειται για μια επένδυση αξίας 130 εκατ. ευρώ που υλοποίησε από κοινού με την Danaos Holdings του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα ο οποίος τα τελευταία δύο χρόνια έχει πάρει ένα μεγάλο επενδυτικό στοίχημα στη γειτονική χώρα, αγοράζοντας και αξιοποιώντας μεγάλες ιδιωτικές εκτάσεις με στόχο να υλοποιήσει το μεγαλύτερο project οικιστικής και εμπορικής ανάπτυξης στη γείτονα με επενδύσεις άνω των 400 εκατ. ευρώ.
Η κατά πολύ φτωχότερη της Ελλάδας, Βουλγαρία, αναδεικνύεται σε ένα μικρό Ελντοράντο και για τον όμιλο Φουρλή καθώς παρά το περιορισμένο μέγεθος της αγοράς της και τα χαμηλότερα εισοδήματα των κατοίκων της, η κατανάλωση και το ΑΕΠ κινούνται με θετικούς ρυθμούς, και είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος στα ΙΚΕΑ της γειτονικής χώρας τρέχει με 10-15% ετησίως, δίνοντας ανάσα στον όμιλο σε μια περίοδο που τα έσοδα στην Ελλάδα υποχωρούσαν.
Πάνω από 1.000.000 επισκέπτες
Αντίστοιχα υψηλές προσδοκίες υπάρχουν και για το «Sofia Ring Mall» όπως ονομάζεται το νέο εμπορικό κέντρο των Φουρλή-Κούστα που άνοιξε χθες τις πύλες του παρουσία του πρωθυπουργού της Βουλγαρίας Μποϊκο Μπορίσοφ. Οι ιδρυτές του φιλοδοξούν πως από φέτος ήδη θα καταστεί ο υπ’ αριθμόν ένας καταναλωτικός προορισμός στη Σόφια, προσελκύοντας πάνω από 1.000.000 επισκέπτες ετησίως σε μια αγορά που έχει μάθε να ψωνίζει και να διασκεδάζει σε Malls, και στην οποία τα άλλα πέντε υφιστάμενα ανταγωνιστικά εμπορικά κέντρα τη Σόφιας είναι κατά πολύ υποδεέστερα ανήκοντας στην «πρώτη γενιά» των εμπορικών χώρων αυτού του είδους.
Η συνολική επιφάνεια που καταλαμβάνει το νέο εμπορικό κέντρο εκτείνεται σε 105.000 τετραγωνικά μέτρα, εκ των οποίων τα 75.000 τ.μ αφορούν στο mall και τα υπόλοιπα 30.000 τ.μ στο παρακείμενο ΙΚΕΑ με το οποίο ο πρόεδρος του ομίλου Φουρλής εκτιμά ότι θα υπάρχουν πολύ μεγάλες συνέργειες.
Στο «Sofia Ring Mall» φιλοξενούνται περισσότερα από 200 καταστήματα και περίπου 400 μάρκες ρούχων, παπουτσιών, καλλυντικών κ.α, από τις οποίες οι 100 μπαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά της Βουλγαρίας. Αυτή τη στιγμή το 82% των χώρων του εμπορικού κέντρου έχει ήδη ενοικιαστεί, ενώ σε λειτουργία βρίσκεται το 68% των καταστημάτων. Διαθέτει επίσης συγκρότημα κινηματογράφων με 10 αίθουσες, κέντρο εσωτερικό κέντρο ψυχαγωγίας 6.500 τ.μ, τη μεγαλύτερη πίστα κάρτ στη Βουλγαρία (7.500 τ.μ), εστιατόρια, πάρκινγκ 3.500 θέσεων, ενώ οι εξωτερικοί χώροι πρασίνου ξεπερνούν τα 28.000 τετραγωνικά μέτρα.
Το νέο εμπορικό κέντρο αποτελεί πύλη εισόδου και για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις. Ισχυρή παρουσία έχει το εμπορικό κατάστημα της Notosgalleries σε έναν χώρο 6.000 τ.μ. Η επένδυση ξεπέρασε τα 2 εκατ. ευρώ και έγινε μέσω εταιρείας στην οποία συμμετέχουν επίσης από 25% οι όμιλοι Φουρλής και Danaos. Στο Sofia Ring Mall έχουν παρουσία ελληνικές φίρμες όπως η Βάρδας, η Apivita, η Δούρος κ.α