14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Θεαματικές επιδόσεις, σε όλους τους τομείς, εμφανίζει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης που προγραμματίζει επενδύσεις της τάξης των 315 εκατ. ευρώ για το διάστημα των επόμενων πέντε χρόνων. To Capital.gr ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις του λιμανιού με την μεγαλύτερη διακίνηση συμβατικού φορτίου στην Ελλάδα, όπου η ανάπλαση της πρώτης προβλήτας, έχει αλλάξει το πρόσωπο του ΟΛΘ.
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Στέλιος Αγγελούδης η φετινή χρονιά είναι η καλύτερη της τελευταίας πενταετίας με τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων, κατά το διάστημα Ιανουριόυ-Σεπτεμβρίου 2014 να είναι αυξημένη κατά 11,79%, στα 249.563 TEUs, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Επίσης, σε σύγκριση με το 2009 το 2013 καταγράφηκε αύξηση κατά 28,19% στο χύδην ξηρό φορτίο (3.584.503 τόνοι), ενώ μειώθηκε κατά 15,77% το γενικό φορτίο.
Σημαντική συρρίκνωση εμφάνισε, κατά το ίδιο διάστημα, και η επιβατική κίνηση που υποχώρησε κατά 69,75% (47.841 άτομα έναντι 158.179 το 2009) εξέλιξη που αποδίδεται στα ελάχιστα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από τον ΟΛΘ, αλλά και στη συρρίκνωση του κόστους μεταφοράς με άλλα ανταγωνιστικά μέσα.
Πώς θα «κλείσει» η χρονιά
Για το σύνολο της φετινής χρονιάς προβλέπεται ότι από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα διακινηθούν συνολικά περίπου 350.000 εμπορευματοκιβώτια, με την αύξηση να είναι θεαματική εάν ληφθεί υπόψη ότι το 2009 είχαν διακινηθεί 270.181 κοντέινερς.
Ωστόσο, το 2014 προβλέπεται ότι θα διακινηθούν:
-σε ποσοστό 8% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια ο αριθμός των οποίων θα διαμορφωθεί στις 348.100
-σε ποσοστό 9,30% περισσότερο συμβατικό φορτίο που θα ανέλθει στους 4,6 εκατ. τόνους από τους οποίους χύδην και και γενικό φορτίο είναι 3,9 εκατ. και 650.000 τόνους, αντίστοιχα.
Άνοδο καταγράφει και η κρουαζιέρα, καθώς σύμφωνα με τις προβλέψεις 30 κρουαζιερόπλοια θα επισκεφθούν τον ΟΛΘ, με τον αριθμό των επιβατών να τοποθετείται στους 20.000 έναντι 14.500 πέρυσι.
Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η εισγμένη διαθέτει μηδενικό δανεισμό, στο ταμείο έχει περίπου 80 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 προβλέπεται ότι η κερδοφορία θα είναι υψηλότερη συγκριτικά με αυτή του 2013. Όσον αφορά την μετοχή καλπάζει, με το μέρισμα να έχει αυξηθεί από 0,21 ευρώ το 2010 σε 4 ευρώ τη χρήση του 2013.
Νέες επενδύσεις
Όπως ανέφερε ο κ. Αγγελούδης θα πρέπει να επεκταθεί η προβλήτα έξι και να πραγματοποιηθεί εμβάθυνση στα 16 μέτρα, προκειμένου να είναι δυνατό να έρχονται πλοία μεγαλύτερα των 6.000 τόνων. Η συγκεκριμένη επένδυση εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, με τη διαδικασία να βρίσκεται στην πρώτη φάση.
Σε αντίθεση όμως, με την προβλήτα έξι, η κατασκευή μαρίνας ελλιμενισμού 220 σκαφών και 20 μεγαγιάτ που είχε δημοπρατηθεί ως έργο παραχώρησης, δεν προχώρησε καθώς-παρότι αρχικά συνάντησε επενδυτικό ενδιαφέρον- προσέκρουσε σε αντιδράσεις τοπικών παραγόντων.
dimitris.delevegos@capital.gr