18:51 10/09
Τουρκία και Ιταλία ενώνουν δυνάμεις: Η Saipem ξεκινά την γ' φάση του πρότζεκτ φυσικού αερίου στον Εύξεινο Πόντο
Η Τουρκία επενδύει 1,5 δισ. δολάρια στο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου Sakarya.
Ο CEO της APM Terminals, Kim Fejfer
Άλλη μια κρίσιμη εβδομάδα ξεκινά στον Πειραιά καθώς αφενός αναμένεται η απάντηση του ελεγκτικού συνεδρίου για τον φιλικό διακανονισμό και αφετέρου οι εκπρόσωποι του δανέζικου ομίλου Maersk στο σχετικό με την αποκρατικοποίηση ραντεβού με τα στελέχη του ΟΛΠ.
Το ελεγκτικό συνέδριο συζητά την προσφυγή της Cosco Pacific με την οποία ζητείται η έγκριση του -μετά και την αρχική απόρριψη- αλλά κύκλοι σε γνώση των εξελίξεων δηλώνουν επιφυλακτικοί για το κατ πόσον το ζήτημα θα κλείσει σύντομα. Με δεδομένες τις πολιτικές ισορροπίες στην τρέχουσα συγκυρία και το γεγονός ότι η νεα σύμβαση θα πρέπει να περάσει από την ολομέλεια πολλοί είναι εκείνοι που πλέον θεωρούν δύσκολο να κλείσουν οι εκκρεμότητες αυτές σύντομα. Όμως παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά τον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης ΟΛΠ Ε και μάλιστα αυτή την εβδομάδα αναμένεται να γίνει η συνάντηση των εκπροσώπων του δεύτερου εκ των υποψηφίων με τα στελέχη της ελληνικής εισηγμένης.
Ο λόγος για την APM Terminals, του δανέζικου ομίλου Maersk έναν από τους μεγαλύτερους διαχειριστές λιμένων παγκοσμίως. Την προηγουμένη εβδομάδα έγινε η αντίστοιχη συνάντηση με τα στελέχη της Cosco Pacific και πηγές σε γνώση των επαφών για την αποκρατικοποίηση πιθανολογούν πως οι δυο ισχυρότεροι διεκδικητές είναι οι δυο παραπάνω. Και αυτό διότι είναι πολύ μικρότερο το έμπρακτο ενδιαφέρον που επιδεικνύουν οι International Container Terminals, Utilico και Port America Group Holdings, οι άλλοι τρεις δηλαδη υποψήφιοι που εχουν προκριθεί στην τρέχουσα δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Η εδρεύουσα στην Ολλανδία APM Terminals, της οποίας CEO είναι ο Kim Fejfer, είναι θυγατρική του δανέζικου Κολοσσού Maersk και θεωρείται παγκόσμιος κολοσσός στην λειτουργία σταθμών εμπορευματοκιβωτίων με κύκλο εργασιών του 2013 της τάξης των 4,33 δισ. δολ. Ελέγχει ένα παγκόσμιο δίκτυο 64 τερματικών σταθμών σε 39 χώρες στις πέντε ηπείρους, επτά νέα λιμενικά έργα σε εξέλιξη, καθώς και πάνω από 160 επιχειρήσεις σε υπηρεσίες εσωτερικών μεταφορών.
Το «πλάνο εργασίας» του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΠ φέρεται να λειτουργεί με στόχο τον προσδιορισμό προθεσμίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών για το 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ όχι αργότερα από τα τέλη Οκτωβρίου. Παρά την εμπλοκή στο ελεγκτικό συνέδριο του φιλικού διακανονισμού, το Ταμείο προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς σε μια από τις θεωρούμενες ως πιο ώριμες από πλευράς διαδικασιών ιδιωτικοποιήσεις.
Όσον αφορά την ουσία του επιχειρηματικού σχεδίου συμφωνίας της ΟΛΠ μέσω Φιλικού Διακανονισμού με τη ΣΕΠ ΑΕ υπενθυμίζεται πως οι δυο πλευρές έχουν αποφασίσει την κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα Εμπορευματοκιβωτίων ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, την οποία θα επενδύσει εξ’ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε. Η ΟΛΠ Α.Ε., η οποία αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της εισηγμένης, να διπλασιάσει σχεδόν τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ. TEU τουλάχιστον, συν τις λοιπές υπηρεσίες logistics.
Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αποκαλύφθηκε πως δεν προτιμούσε να κλείσει ο φιλικός διακανονισμός πριν την αποκρατικοποίηση ώστε να υπάρξει, κατά την εκτίμησή της, αυξημένο ενδιαφέρον από τους υποψηφίους. Όμως το Μέγαρο Μαξίμου έχει ανάγει σε θρυαλλίδα θετικών εξελίξεων των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων την προώθηση της επένδυσης αυτής στον Πειραιά. Παράλληλα η αντιπολίτευση, η νέα δημοτική αρχή του Πειραιά αλλά και εργαζόμενοι και ορισμένοι κοινωνικοί φορείς αντιδρούν κατά της αξιοποίησης με το ισχύον μοντέλο –την πώληση δηλαδή μετοχών- και εκφράζουν συχνά διαφορετικές θέσεις για το ζήτημα της επένδυσης.
Ηλίας Γ. Μπέλλος