Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 10-Ιουλ-2014 09:18

    Ρωσοκινεζικό μπρα-ντε-φερ για τους σιδηροδρόμους

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Το 2009 όταν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βυθιζόταν στις ζημιές, ελάχιστοι θα μπορούσαν να πιστέψουν ότι, ύστερα από μερικά χρόνια, η προβληματική αυτή ΔΕΚΟ θα μετατρεπόταν σε νύφη πολύφερνη, με βασικούς διεκδικητές την RZD που σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και την Κίνα της οποίας ο πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για τους σιδηροδρόμους, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα.

    Και μπορεί οι Κινέζοι για την ώρα να περιορίζονται στην άσκηση lobbying, δεδομένου ότι δεν συμμετέχουν στο διαγωνισμό, ωστόσο, ο επικεφαλής της RZD Vladimir Yakunin, για πολλοστή φορά, κατά το χθεσινό συνέδριο του Economist εξέφρασε το ενδιαφέρον του για τους σιδηροδρόμους.

    Ωστόσο, όπως άφησε να εννοηθεί, βασική προϋπόθεση για την υποβολή δεσμευτικής προσφοράς είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να απαλλαγεί από τα χρέη της τάξης των 900 εκατ. ευρώ που έχουν δημιουργηθεί από κρατικές ενισχύσεις. Προς την κατεύθυνση αυτή, το υπουργείο Υποδομών έχει διασαφηνίσει ότι οι υποχρεώσεις της εταιρείας θα διαγραφούν, ενώ και η Κομισιόν-πριν τις ευρωεκλογές-συμφωνεί με τη διαγραφή των χρεών εάν υπάρξει επενδυτής.

    Όσον αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών-αρχικό ενδιαφέρον έχουν εκφράσει η γαλλική SNCF και η ρουμανική CFR-, τοποθετείται το προσεχές Φθινόπωρο, με τη διαδικασία να έχει καθυστερήσει σημαντικά.

    Μπρα-ντε-φερ

    Γιατί Ρώσοι και Κινέζοι ενδιαφέρονται για τους σιδηροδρόμους αλλά και για την εταιρεία συντήρησης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) ;

    Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι Ρώσοι επιθυμούν να κατακυρωθεί σε αυτούς τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και η Rosco, σε μία προσπάθεια να μεγιστοποιήσουν την απόδοσή τους από την επένδυση στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Ο έλεγχος των δύο εταιρειών θα επέτρεπε στην RZD την εξασφάλιση σημαντικών εσόδων και κερδών, αλλά και τη διατήρηση της αυτονομίας της και τη συγκράτηση, σε χαμηλά επίπεδα, του κόστους.

    Και η «αλυσίδα» των διαμετακομιστικών μεταφορών θα συμπληρωνόταν για τους Ρώσους, εάν κατάφερναν να αποκτήσουν και τον ΟΛΘ. Αυτός, εξάλλου, είναι ο λόγος για τον οποίο, κατά τη χθεσινή ομιλία του, ο Γιακούνιν επαναδιατύπωσε το ενδιαφέρον του και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

    Ταυτόχρονα, για τους Κινέζους, που ήδη δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Πειραιά, η απόκτηση των σιδηροδρόμων θα δημιουργούσε σοβαρές οικονομίες κλίμακας. Και αυτό με δεδομένη την αλματώδη αύξηση του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει πια η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά. 

    Ωστόσο, αποτελεί, προς στιγμήν, γρίφο πώς η ελληνική κυβέρνηση θα μπορούσε να ικανοποιήσει και τις δύο πλευρές, όπως και με ποιο τρόπο θα μπορούσε ο ανάδοχος να είναι ο ίδιος τόσο για την ΕΕΣΣΤΥ όσο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ