
Του Βασίλη Γεώργα
Αντίστροφα μετρά, πλέον, ο χρόνος για το μεγαλύτερο εγχείρημα μετοχοποίησης δανείων στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή που δρομολογούν οι τράπεζες, με επίκεντρο τον υπερχρεωμένο κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών και της ακτοπλοΐας.
Στις ιχθυοκαλλιέργειες, Νηρεύς, Δίας και Σελόντα αναζητούν συμφωνία με τις τράπεζες - πιστωτές τους για μετοχοποίηση μεγάλου μέρους των χρεών και αναδιάρθρωση του δανεισμού τους. Συνολικά στον κλάδο εκτιμάται ότι σε πρώτη φάση οι τράπεζες θα μετοχοποιήσουν δάνεια τουλάχιστον 110 - 120 εκατ. ευρώ και θα αναχρηματοδοτήσουν τουλάχιστον άλλα 200 εκατ. ευρώ, αναλαμβάνοντας τον πλήρη μετοχικό έλεγχο των ηγέτιδων επιχειρήσεων, με σκοπό σε επόμενο στάδιο είτε να τις συγχωνεύσουν, όπως είναι το επικρατέστερο σενάριο είτε να τις πουλήσουν χωριστά σε ενδιαφερόμενα private equity funds.
«Κούρεμα»
Στην περίπτωση της Σελόντα, πολλά θα ξεκαθαρίσουν στην επκείμενη γενική συνέλευση των μετόχων που ορίστηκε
στις 24 Ιουλίου. Προωθείται γενναίο «κούρεμα» δανείων, μέσω μετοχοποίησης ενός σημαντικού ποσού, που η αγορά το υπολογίζει σε 50 εκατ. ευρώ, συμψηφισμός ζημιών, καθώς και αναχρηματοδότηση του υπολοίπου των υποχρεώσεων με την έκδοση ομολογιακών δανείων έως 105 εκατ. ευρώ. Σήμερα οι συνολικές υποχρεώσεις της Σελόντα φτάνουν τα 245,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 193,5 εκατ. ευρώ είναι τραπεζικός δανεισμός. Ο όμιλος έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια 43,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 κατέγραψε ζημιές 60,4 εκατ. ευρώ και πωλήσεις 132,8 εκατ. ευρώ. Οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας αναμένεται ότι θα υποστούν συντριπτική αραίωση υπέρ των τραπεζών οι οποίες ήδη ελέγχουν το 21% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ δεν αποκλείεται μέσω της αύξησης κεφαλαίου που θα γίνει ως το τέλος του έτους να προκύψουν και «στρατηγικοί επενδυτές».
Το αργότερο μέχρι το τέλος του μήνα αναμένονται εξελίξεις και για τον Νηρέα. Ο όμιλος περιμένει την πρόταση των πιστωτριών τραπεζών για την αναδιάρθρωση των υποχρεώσεών του, που ξεπερνούν συνολικά τα 314 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο περιλαμβάνει κεφαλαιοποίηση απαιτήσεων κοντά στα 50-60 εκατ. ευρώ επί συνολικού δανεισμού 226,5 εκατ. ευρώ, με τις τράπεζες να παίρνουν τον μετοχικό έλεγχο της εταιρείας και τα ποσοστά συμμετοχής του Αριστείδη Μπελλέ και της Linnaeus Capital να περιορίζονται στο 5% με 8% από 21% και 23,7%, αντίστοιχα σήμερα.
Για ένα σημαντικό τμήμα των δανείων, που φτάνει τα 130 εκατ. ευρώ, η εταιρεία επιδιώκει αναχρηματοδότηση με ευνοϊκότερους όρους (έκδοση μετατρέψιμων ομολογιακών δανείων), ώστε να επιτύχει μείωση του κόστους εξυπηρέτησης κοντά στο 5%.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και εφόσον πράγματι υπάρξει συμφωνία για το ποσό του δανείου που θα κεφαλαιοποιηθεί και «κλείσει» η τιμή ανά μετοχή της αύξησης κεφαλαίου, θα συγκληθεί έκτακτη γενική συνέλευση (απαιτείται αυξημένη απαρτία) είτε εντός του μήνα είτε μέσα στον Αύγουστο. Θα ακολουθήσει έκδοση ενημερωτικού δελτίου και έγκριση από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς πριν καταστεί εφικτή η είσοδος των νέων μετοχών από την κεφαλαιοποίηση των χρεών.
Εμπλοκή
Τέλος, για τη Δίας Ιχθυοκαλλιέργειες οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν να υπάρχει εμπλοκή με μία εκ των πιστωτριών τραπεζών στο σχέδιο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, το οποίο περιλαμβάνει και την είσοδο της Agroinvest ως προμηθευτή-στρατηγικού εταίρου.
Έρχονται συγχωνεύσεις και στρατηγικοί επενδυτές
Του Ηλία Μπέλλου
Σε πλήρη εξέλιξη και με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς φέρεται να βρίσκεται η πολυαναμενόμενη αναδιάρθρωση των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων που βαρύνονται με δάνεια άνω των 900 εκατ. ευρώ και σωρευμένες ζημίες της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου.
Οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν πως θα προηγηθεί ένας εκτεταμένος κύκλος συγχωνεύσεων, παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων και συμφωνιών με επενδυτές πριν από την οριστική αναδιάρθρωση. Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Seaways έχει αποφασίσει τη συρρίκνωσή της μέσω πωλήσεων πλοίων και πιθανόν αυτό να αποτελεί προάγγελο συγχώνευσής της με άλλη μεγαλύτερη εταιρεία. Η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε συνομιλίες με την κινεζική τράπεζα China Development Bank και με κινεζικό ναυπηγείο για τη ναυπήγηση μοντέρνων ακτοπλοϊκών πλοίων, που θα καταναλώνουν το πολύ φθηνότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο. Την ίδια ώρα, η Attica, που ελέγχει τις Blue Star Ferries και Superfast Ferries, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Fortress Group, με ένα σενάριο να θέλει το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο να καλύπτει μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο.
Πιθανότερο ενδεχόμενο σε αυτήν τη συγκυρία εμφανίζεται η ενδυνάμωση των Attica και ΑΝΕΚ, που προοπτικά θα ανταγωνιστούν τη Minoan, σχεδόν κατά 100% ελεγχόμενη από τον ιταλικό όμιλο Grimaldi. Η Minoan, όμως, διαθέτει συμμετοχή ύψους 33% στη Hellenic Seaways και, έτσι, το ενδεχόμενο να είναι αυτή που θα αποκτήσει την υπό αναδιάρθρωση HSW παραμένει ανοιχτό, ακόμα και αν οι Ιταλοί δηλώνουν εδώ και καιρό ότι θέλουν να πουλήσουν. Η Minoan έχει προβεί σε δύο ΑΜΚ (άνω των 80 εκατ. αθροιστικά), που κάλυψε ο όμιλος Grimaldi, και έχει επικεντρωθεί στις γραμμές της Αδριατικής.
Από την πλευρά της, η ΑΝΕΚ έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με την Attica τόσο στις γραμμές της Κρήτης όσο και σε αυτές της Αδριατικής, με το ενδεχόμενο επέκτασης των συνεργασιών αυτών ορατό, καθώς και οι δύο πλευρές εμφανίζονται ικανοποιημένες από τη μεταξύ τους συνεργασία. Η Hellenic Seaways, χωρίς συμφωνία των μετόχων για αύξηση κεφαλαίου, έλαβε πρόσφατα απόφαση για πωλήσεις πλοίων και φέρεται από κύκλους της αγοράς ως θρυαλλίδα των εξελίξεων, αφού πιθανολογείται η ένταξή της σε νέο σχήμα.
Τέλος, η Attica, που διαθέτει την καλύτερη σχέση δανεισμού και περιουσιακών στοιχείων, έχει δανεισμό 290 εκατ. ευρώ, έναντι αξίας στόλου 628 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, η αποχώρηση και η πώληση πλοίων φαίνεται επιβεβλημένη και μετά το τέλος του καλοκαιριού –οπότε και η τουριστική και παραθεριστική κίνηση βελτιώνει τις ταμειακές ροές– η συχνότητα των δρομολογίων, ειδικά σε μακρινούς και άγονους επιχειρηματικά προορισμούς, κατά πάσα βεβαιότητα θα τεθεί υπό επανεξέταση.
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 5ης Ιουλίου