Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 26-Ιουν-2014 08:48

    Πόσο κάνει τελικά το λιμάνι του Πειραιά;

    • Εκτύπωση
    • Αποθήκευση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Ηλία Γ. Μπέλλου
     
    Από 685 εκατ. έως και 825 εκατ. ευρώ αποτιμάται η χρηματιστηριακή αξία της υπό αποκρατικοποίησης εισηγμένης Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ). Αυτό δείχνουν αντίστοιχα αφενός η πιο πρόσφατη ανάλυση χρηματιστηριακής και αφετέρου το ιστορικό υψηλό της τιμής της μετοχής στα τέλη του 2007. Το ζήτημα έχει έλθει δυναμικά στο επίκεντρο καθώς ο βασικός μέτοχός της το ΤΑΙΠΕΔ διενεργεί, εν μέσω αντιδράσεων, διαγωνισμό για την πώληση του 67% του μετοχικού της κεφαλαίου ο οποίος μάλιστα βρίσκεται ήδη στην β΄ φάση ενώ οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να ζητηθούν, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, εντός του τρίτου τριμήνου.

    Αμφότερες οι προσεγγίσεις όμως ενδέχεται να αποδειχθούν στο μέλλον συντηρητικές εάν η διαχειρίστρια του λιμανιού του Πειραιά με την οποία το δημόσιο έχει μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης (master concession) μέχρι το 2052 εκμεταλλευθεί τις δυνητικές προοπτικές ανάπτυξής της, εξηγούν χρηματιστηριακοί παράγοντες. Και προς στήριξη του επιχειρήματος αυτού, σημειώνουν πως η κεφαλαιοποίησή του έφτασε τα 825 εκατομμύρια ευρώ στα τέλη του 2007 (33 ευρώ ανά μετοχή) ναι μεν όταν επικρατούσε άκρατη επενδυτική εφορία αλλά χωρίς ακόμα να έχουν διαφανεί ούτε κατ’ ελάχιστο οι αναπτυξιακοί ρυθμοί που σημείωσε από το 2010 και μετά ελέω της αξιοποίηση μέσω επι μέρους παραχώρησης δύο προβλητών στην Cosco αλλά και των νέων διεθνών τάσεων στο θαλάσσιο εμπόριο από την Ασία.

    Την ίδια ώρα, η Alpha Finance, η μόνη χρηματιστηριακή διεθνώς που καλύπτει σήμερα με ανάλυση την εταιρεία, αποτιμά την δυνητική αξία της ΟΛΠ ΑΕ στα 685 εκατ. ευρώ με βάση την τιμή στόχο των 27,4 ευρώ εκ των οποίων, όπως επισημαίνει, τα 24,2 ευρώ ανά μετοχή αφορούν το έσοδο από την παραχώρηση στην Cosco των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ και τα άλλα 3 ευρώ τα έσοδα από όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες (προβλήτας 1, car terminal, ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή).

    Η Alpha Finance, που δίδει σύσταση outperform για την μετοχή του ΟΛΠ, αναμένει δηλαδή ότι θα σημειώσει απόδοση καλύτερη από αυτή της συνολικής αγοράς, εμφανίζεται σύμφωνα με ορισμένους επενδυτικούς κύκλους μάλλον συντηρητική. Και αυτό, όπως εξηγούν, διότι διαπιστώνει την ύπαρξη εμποδίων όπως η εκκρεμότητα του φιλικού διακανονισμού, τα ρίσκα εκτέλεσης των επιχειρησιακών σχεδίων και ο έντονος ανταγωνισμός από άλλα μεσογειακά λιμάνια. Η ίδια άλλωστε αναφέρει πως «το μοντέλο μας επιχειρεί να αποτιμήσει την αξία του λιμανιού ως έχει, χωρίς δηλαδή οφέλη από την ιδιωτικοποίηση, χωρίς τον φιλικό διακανονισμό και σε ένα σταθερό μακροοικονομικό περιβάλλον» και αυτό διότι «πιστεύουμε ότι η ιδιωτικοποίηση θα καθυστερήσει εξαιτίας νομικών ζητημάτων» όπως η έγκριση του φιλικού διακανονισμού από την ΕΕ και οι προσφυγές τοπικών φορέων στο ΣτΕ.

    Η κάθοδος όμως στον διαγωνισμό 5 μεγάλων διεθνών ομίλων του κλάδου και ειδικότερα των APM Terminals B.V., Cosco (HK) Group Limited, International Container Terminal Services, Inc., Ports America Group Holdings και Utilico Emerging Markets limited δημιουργεί τις προϋποθέσεις για έντονα ανταγωνιστικές προσφορές, σημειώνουν οι πιο αισιόδοξοι.

    Η αξία του ΟΛΠ σήμερα στο χρηματιστήριο κινείται στα επίπεδα των 450 εκατομμυρίων ευρώ δηλαδή στα 18 ευρώ ανά μετοχή ενώ τα υψηλά έτους στα 19,90 ευρώ ανά μετοχή είχαν διαμορφώσει την κεφαλαιοποίηση στα 497,5 εκατ. Με βάση αυτή την αποτίμηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου που πουλά το ΤΑΙΠΕΔ από το συνολικά 74,14% που ελέγχει (άλλο 6,99% ελέγχεται από το βρετανικό hedge fund, Lansdowne Partners) κινείται στα επίπεδα των 300-333 εκατομμυρίων ευρώ. Με βάση την αποτίμηση της Alpha Finance το 67% αυτό αποτιμάται στα 459 εκατομμύρια ευρώ. Και με βάση το ιστορικό υψηλό της μετοχής της ΟΛΠ ΑΕ, στα 552 εκατ. ευρώ.

    Σε κάθε περίπτωση όμως, όλοι τείνουν να συμφωνήσουν πως η προοπτική ανάπτυξης που διαθέτει ο Πειραιάς, σύμφωνα με τις τρέχουσες τάσεις στην διεθνή βιομηχανία θαλάσσιων μεταφορών, τη λιμενική βιομηχανία και ακόμα περισσότερο εάν και εφόσον επαληθευόντουσαν τα σενάρια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα έτη, μπορεί να παράγει ακόμα μεγαλύτερες υπεραξίες.

    Αλλά αυτό δεν είναι παρά, απλώς, το καλό σενάριο. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων