Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 28-Νοε-2006 10:03

    Το παρασκήνιο του διαγωνισμού της ΔΕΗ για το Αλιβέρι

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Λήγει την ερχόμενη Παρασκευή, η προθεσμία κατάθεσης προσφορών στο διαγωνισμό της ΔΕΗ για την κατασκευή της νέας μονάδας της επιχείρησης στο Αλιβέρι. Πρόκειται απ΄ ό,τι φαίνεται για την τελευταία προθεσμία, ύστερα από μία διαβούλευση με έντονο παρασκήνιο και πολλές παρατάσεις που διήρκεσε περίπου επτά μήνες. Πηγές της ΔΕΗ διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω χρονοτριβή, ενόψει και της ανάγκης για την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη ένταξη της νέας μονάδας στο σύστημα.

    Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν ότι τουλάχιστον ένας από τους ομίλους που είχαν αρχικά ενδιαφερθεί για το έργο δεν θα καταθέσει τελικά προσφορά. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα κατατεθούν τουλάχιστον δύο ανταγωνιστικές προσφορές μεταξύ 235 και 240 εκατ. ευρώ από τις κοινοπραξίες METKA-Alstom και Enelco – Alsaldo.

    Άλλη προσφορά δεν αναμένεται να εμφανιστεί με δεδομένη την απόφαση της Siemens να μην δώσει προσφορά σε εγχώριους κατασκευαστές, αλλά και τις –αμφισβητούμενες για πολλούς– τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού.

    Άλλωστε η μεγάλη μάχη και οι πιέσεις που δέχθηκε το τελευταίο διάστημα η ΔΕΗ σε ό,τι αφορά τους όρους του διαγωνισμού, αφορούσε ακριβώς τις προδιαγραφές των αεριοστροβίλων, των οποίων ο ρόλος στο έργο της νέας μονάδας είναι κυρίαρχος.

    Σε ό,τι αφορά τον Κύριο Ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό, δηλαδή τους αεριοστροβίλους, οι εγχώριοι κατασκευαστές, αναζητούν συνεργασίες ανάμεσα στις τέσσερις κατασκευάστριες εταιρείες σε όλο τον κόσμο που σήμερα παράγουν τουρμπίνες. Σε αυτήν την αναζήτηση συνεργασιών οι ισορροπίες είναι εύθραυστες. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δύο μονάδες φυσικού αερίου της ΕΝΘΕΣ στη Θεσσαλονίκη και της ΔΕΗ στο Λαύριο, είναι εφοδιασμένες με τουρμπίνες της General Electric, η οποία ωστόσο σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού του Αλιβερίου έχει τεθεί εκτός "παιχνιδιού".

    Συγκεκριμένα σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του διαγωνισμού –που όπως επισημαίνει με έμφαση η ΔΕΗ απορρέουν από την κοινοτική νομοθεσία– καθορίζεται ότι οι αεριοστρόβιλοι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 8 χιλιάδες ώρες λειτουργίας. Πρακτικά δύο είναι οι εταιρείες που διαθέτουν τελευταίας τεχνολογίας τουρμπίνες, με αυτήν την "προϋπηρεσία": Siemens και Alstom.

    Επιπλέον αντίστοιχες μηχανές με την Alstom διαθέτει και η G/E, οι οποίες όμως διαθέτουν το 65% των ωρών λειτουργίας που ζητείται από τα τεύχη του διαγωνισμού. Πρόκειται για σύγχρονους αεριοστροβίλους με βαθμό απόδοσης 58% αυξημένο σε σχέση με τους αεριοστροβίλους του Λαυρίου και της Θεσσαλονίκης οι οποίοι έχουν βαθμό απόδοσης 56% με ονομαστικό φορτίο από 385 – 390 MW.

    Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στο Capital.gr πηγές της αγοράς, αυτή η διαφορά μεταξύ των δύο μηχανών εμπίπτει στους όρους για την αξιολόγηση της αποδοτικότητας. Έτσι ο χαμηλότερος βαθμός απόδοσης της παλαιότερης μηχανής "τιμωρείται" με penalty 40 εκατ. ευρώ στην αξιολόγηση της προσφοράς. Σύμφωνα λοιπόν με τους όρους του διαγωνισμού, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, για να είναι ανταγωνιστική μια προσφορά με την παλιά μηχανή θα πρέπει να πέσει κάτω από τα 195 εκατ. ευρώ προσφορά που χαρακτηρίζεται απαγορευτική για τα σημερινά δεδομένα.

    Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι "επικριτές" των όρων του διαγωνισμού, επικεντρώνονται και στο γεγονός ότι το πέναλτυ της αποδοτικότητας ισχύει και για ακόμη πιο σύγχρονες μηχανές, με βαθμό απόδοσης 60%, οι οποίες ωστόσο έχουν ισχύ 420 με 520MW. Κατά συνέπεια στη ζητούμενη ισχύ των 300MW ο βαθμός απόδοσης τους μειώνεται, δηλαδή εμπίπτουν στο penalty της αξιολόγησης. Οι συγκεκριμένες μηχανές έχουν κατασκευαστεί από τη General Electric και τη Mitsubishi.

    Ανάμεσα στους κατασκευαστές περιλαμβάνεται και η ιταλική Alsado, η οποία έχει αγοράσει πατέντα της Siemens, παλαιότερης τεχνολογίας καθώς η γερμανική εταιρεία έχει σταματήσει να χορηγεί πατέντες από το 2004.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι της αγοράς, με τους όρους που έχουν τεθεί αλλά και με τις επιλογές της ΔΕΗ ο σταθμός του Αλιβερίου, αναμένεται να κοστίσει τελικά κοντά στα 240 εκατ. ευρώ όταν η αντίστοιχη μονάδα του Λαυρίου κόστισε σημαντικά λιγότερο, στα 195 εκατ. ευρώ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ