14:15 06/09
FT: Η αμερικανική κυβέρνηση ξαναπροσλαμβάνει απολυμένα στελέχη των Fannie Mae, Freddie Mac, εν όψει της εισαγωγής τους στο Χρηματιστήριο
Τα στελέχη είχαν απολυθεί πρόσφατα από την κυβέρνηση Τραμπ.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Μπορεί οι εργασίες στους οδικούς άξονες να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και νέα μεγάλα έργα να προωθούνται προς δημοπράτηση, ωστόσο, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι παραμένουν σταθερά προσηλωμένοι στην ανάληψη νέων έργων εκτός Ελλάδας. Εξάλλου, τα μεγάλα έργα υποδομής που υπολοποιήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες, οδηγώντας στη συρρίκνωση του κατασκευαστικού αντικειμένου, έχουν καταστήσει περισσότερο εξωστρεφείς τις ελληνικές εταιρείες.
Την ίδια στιγμή, ενόψει της διοργάνωσης του παγκόσμιου πρωταθλήματος το 2022, το Κατάρ θα επενδύσει περίπου 150 δισ. ευρώ, κατασκευαστική «πίτα» που δεν θα μποιρούσε να μην προσελκύει το ενδιαφέρον και το εγχώριων εταιρειών.
Στο πλαίσιο αυτό, ο όμιλος Ελλάκτωρ, που δίνει το «παρών» στις χώρες του Κόλπου τα τελευταία δέκα χρόνια, ανέλαβε την κατασκευή του νέου τμήματος του μετρό στη Ντόχα του Κατάρ.
Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 3,2 δισ. ευρώ που διεκδικούσαν παγκόσμιοι κολοσσοί, όπως η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief. Η ελληνική εταιρεία συμμετέχει με 32% στο έργο (αντιστοιχεί περίπου 1 δισ. ευρώ), ως επικεφαλής της πολυεθνικής κοινοπραξίας στην οποία συμμετέχουν η ινδική Larsen & Toubro Construction, η σύμπραξη των τουρκικών Yapi Merkezi Insaat - STFA Group και η καταριανή Al Jaber Engineering.
Ύστερα από την ανάληψη του συγκεκριμένου έργου το υπόλοιπο ανεκτέλεστο της εισηγμένης- διαμορφωνόταν τέλη 2013 στα 3 δισ. ευρώ- προέρχεται περίπου κατά 50% από το εξωτερικό. Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της NBG Securities, μόλις το 40% του ανεκτελέστου, έως το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, θα προέρχεται από έργα στην Ελλάδα.
Κατά την ίδια ανάλυση, το νέο έργο του Ελλάκτωρα στο Κατάρ θα ενισχύσει σε ποσοστό 15% τα έσοδα από την κατασκευαστική δραστηριότητα από το δεύτερο εξάμηνο του 2014, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι το έργο αυτό θα αυξήσει τον κύκλο εργασιών, κατά 170 εκατομμύρια ευρώ, σε ετήσια βάση, τα επόμενα τεσσεράμιση χρόνια (συμβατικός χρόνος υλοποίησης). Λόγω της ώθησης από το Κατάρ, η NBG Securities θέτει τιμή-στόχο 5 ευρώ για την μετοχή της εισηγμένης που διαπραγματεύεται σήμερα περίπου στα 3,85 ευρώ.
Εξωστρέφεια
Σταθερά στραμμένη στην ανάληψη έργων εκτός Ελλάδας βρίσκεται και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που διαθέτει ανεκτέλεστο 3,9 δισ. ευρώ. Στα βασικότερα έργα της εισηγμένης στη Μέση Ανατολή συγκαταλέγεται ο οδικός άξονας «Expressway», προϋπολογισμού 54,2 εκατ. ευρώ, που θα συνδέει το νότιο τμήμα με το βόριο τμήμα και το ανατολικό με το δυτικό τμήμα της Ντόχα. Η νοσοκομειακή μονάδα «Aldara Hospital and Medical Center», συνολικού προϋπολογισμού 84,1 εκατ. ευρώ στο Ριάντ, αλλά και εμπορικό κέντρο και σταθμό αυτοκινήτων που υλοποιεί στην πρωτεύουσα του Κατάρ. Στόχος της διοίκησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είναι να αυξηθεί περαιτέρω, μέσα στη χρονιά, το ποσοστό των έργων του εξωτερικού.
Παράλληλα η J&P Άβαξ, σε κοινοπραξία με την J&P Overseas, ανέλαβε αρχές της χρονιάς το οδικό έργο New Orbital Highway στο Κατάρ, προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ. Το έργο αφορά την κατασκευή των πρώτων 45 χιλιομέτρων του οδικού άξονα και η J&P Αβαξ θα αναλάβει την κατασκευή του 25% του σχεδιαζόμενου οδικού άξονα που βρίσκεται νοτιοδυτικά της Ντόχα και θα επιτρέψει τη σύνδεση του λιμανιού της Ντόχα και του αυτοκινητοδρόμου Al Wakrah.
Μία ακόμη σύμβαση που υπέγραψε η κυπριακών συμφερόντων κατασκευαστική αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα 10,5 χιλιομέτρων που θα ξεκινά δυτικά του σχεδιαζόμενου άξονα «inner orbital road» και θα εκτείνεται στα δυτικά του υπό κατασκευή «Barwa City Access».
Το ανεκτέλεστο της εταιρείας διαμορφώνεται στα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ οι προς υπογραφή συμβάσεις τοποθετούνται περίπου στο μισό δισ. ευρώ.
dimitris.delevegos@capital.gr