13:13 10/09
Forum SA: Στρατηγική εξαγορά της Omind Creatives
Αναφερόμενος στο οικονομικό σκέλος της συμφωνίας, ο κ. Παναγούλιας υπογράμμισε ότι "το τίμημα αντανακλά εύλογα την αξία των brands".
Ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εξορθολογισμού της παραγωγικής βάσης, βελτιστοποίησης της κοστολογικής βάσης και αντιμετώπισης των ζημιογόνων δραστηριοτήτων, υλοποιεί τους τελευταίους μήνες ο όμιλος Frigoglass, στρατηγικός εταίρος μεγάλων εταιρειών αναψυκτικών και ποτών σε ολόκληρο τον κόσμο και με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά Επαγγελματικών Ψυγείων (ICM).
Η διοίκηση που καλείται να αντιμετωπίσει τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη και την αυξημένη μεταβλητότητα σε αρκετές από τις αναδυόμενες αγορές όπου δραστηριοποιείται, έχει θέσει ως πρωταρχικό στόχο να καταστεί ο όμιλος περισσότερο ανταγωνιστικός από πλευράς κόστους και να βελτιώσει την αποδοτικότητά του, ανεξαρτήτως των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές (επιπτώσεις από νομισματικές δαφορές, πρώτες ύλες κ.ά.).
Ειδικότερα, έχουν τεθεί τέσσερις βασικοί στόχοι, ήτοι να ενισχυθεί περαιτέρω η θέση της Frigoglass ως “Στρατηγικός Εταίρος” των παγκόσμιων εταιρειών αναψυκτικών, να βελτιωθεί η ανθεκτικότητα του επιχειρηματικού μοντέλου του ομίλου, να ενισχυθούν τα περιθώρια κέρδους και να ενδυναμωθούν οι ταμειακές ροές.
Στους τέσσερις αυτούς τομείς στρατηγικής προτεραιότητας ήδη έχουν υλοποιηθεί σημαντικές κινήσεις και έχουν καταγραφεί απτά αποτελέσματα βελτίωσης. Ένα από τα κυριότερα, αφορά στη διαχείριση των αποθεμάτων καθώς τρίμηνο με τρίμηνο καταγράφεται επιτυχία στη μείωσή τους, με αποτέλεσμα πλέον να προσεγγίζουν τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών, σε συγκρίσιμη βάση. Αντίστοιχα, η εφαρμογή της “Μεθοδολογίας Λιτής Παραγωγής” (Lean manufacturing) που εφαρμόστηκε πιλοτικά στη μονάδα της Ρουμανίας δείχνει να φέρνει αποτελέσματα, κάτι που ενδέχεται να οδηγήσει σε έναν αντίστοιχο μετασχηματισμό στις μονάδες της Frigoglass σε ολόκληρο τον κόσμο, από τον οποίο θα προκύψει σημαντικό όφελος σε επίπεδο παραγωγικότητας και αποδοτικότητας.
Για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού όμως απαιτείται ακόμη μεγάλη προσπάθεια και εστίαση σε απαιτητικές αγορές όπως αυτή της Κίνας αλλά και της Αμερικής, εστίαση που, κατά τους αναλυτές, φέρνει “ρηξικέλευθες” αποφάσεις. Μία τέτοια ήταν η απόφαση του ομίλου να διακόψει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2014 την παραγωγική διαδικασία στο εργοστάσιο του ομίλου στο Spartanburg της Νότιας Καρολίνας, της μοναδικής μονάδας που διέθετε στις ΗΠΑ. Ουσιαστικά, η δραστηριότητα στις ΗΠΑ πλέον θα επικεντρώνεται στις εμπορικές δραστηριότητες των πωλήσεων και της προώθησης προϊόντων, της διανομής και του service. Η Αμερική αντιστοιχούσε μόλις στο 4% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου (στοιχεία εννεαμήνου 2013), όμως η δραστηριότητα εκεί λειτουργούσε επιβαρυντικά στο περιθώριο κερδοφορίας του ομίλου και για το λόγο αυτό αποφασίστηκε η αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας.
Η Frigoglass, στο πελατολόγιο της οποίας συγκαταλέγονται ονόματα όπως η Coca Cola, η Pepsi, η Carlsberg, η Heineken, η Diageo και άλλες, στο εννεάμηνο του 2013 εμφάνισε μειωμένες κατά 9,8% ενοποιημένες πωλήσεις (στα 395,6 εκατ. ευρώ από τα 438,8 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2012), ενώ τα καθαρά κέρδη μειώθηκαν στα 1,65 εκατ. ευρώ από τα 6,03 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση της τάξης του 72,7%.
Κινήσεις και σε Ελλάδα
Στο πλαίσιο βελτίωσης του λειτουργικού μοντέλου του ομίλου, η μονάδα που διατηρεί στην Κάτω Αχαΐα αποφασίστηκε να επικεντρωθεί σε δύο βασικούς τομείς, την παροχή υπηρεσιών με την μετατροπή του σε Service Center, διατηρώντας δραστηριότητες παραγωγής ανταλλακτικών για την Ευρώπη (με τη μεταφορά παραγωγής από το εξωτερικό) και ανακατασκευής ψυγείων, ενώ προβλέπεται και η παραγωγή εξειδικευμένων προϊόντων (ψυγεία ανοιχτού τύπου).
Για την μετατροπή της μονάδας προβλέπονται επενδύσεις της τάξης των 500 – 800 χιλ. ευρώ, ενώ προκειμένου να μειωθεί το λειτουργικό κόστος η εταιρεία έχει ήδη έλθει σε συμφωνία με τους εργαζομένους για την από κοινού κατάρτιση νέου μισθολογικού πλάνου, ανταγωνιστικού των επιπέδων της αγοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες, προτάθηκε κλιμακωτή μείωση του μισθολογικού κόστους, κάτι που αποδέχθηκαν οι εργαζόμενοι. Με την κίνηση αυτή, ο όμιλος διασφάλισε σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας στην Ελλάδα, σε μια περίοδο όπου υλοποιεί, όπως αναφέρθηκε, σημαντικές κινήσεις αναδιάρθρωσης.
Ν. Χρ.