14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
Του Κωνσταντίνου Λάμπρου
Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η τελετή υπογραφής της σύμβασης για την κατασκευή και εκμετάλλευση της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης. Όπως ανέφερε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς η σύμβαση θα επικυρωθεί και από τη Βουλή μέχρι τέλος του χρόνου και οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο ή το Μάρτιο του 2007. Υπολογίζεται ότι το έργο θα μειώσει κατά 40-50% την κίνηση στις κεντρικές αρτηρίες της Θεσσαλονίκης απομακρύνοντας από το κέντρο της πόλης περίπου 80.000 αυτοκίνητα. Τα διόδια θα είναι ύψους 0,90 ευρώ. Ο κ. Σουφλιάς άφησε αιχμές εναντίον όσων καταφέρθηκαν κατά του έργου στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου των δημοτικών εκλογών.
Όπως είχε αναφέρει νωρίτερα το Capital.gr χρειάστηκε να περάσει σχεδόν ενάμισι έτος από την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου μέχρι την υπογραφή ενός έργου, το οποίο πρόσφατα πολιτικοποιήθηκε έντονα, καθώς βρέθηκε στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης των υποψήφιων δημάρχων της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια του προεκλογικού τους αγώνα.
Χρειάστηκε να περάσει σχεδόν ενάμισι έτος από την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου μέχρι την υπογραφή ενός έργου, το οποίο πρόσφατα πολιτικοποιήθηκε έντονα, καθώς βρέθηκε στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης των υποψήφιων δημάρχων της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια του προεκλογικού τους αγώνα.
Στην ανάδοχο κοινοπραξία επικεφαλής είναι ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ με ποσοστό 50%, ενώ σε αυτή συμμετέχουν επίσης οι εταιρείες Αρχιρόδον (32,5%) και Boscalis (17,5%). Το συνολικό ύψος της επένδυσης φθάνει τα 470 εκατ. ευρώ και η εκτιμώμενη ονομαστική απόδοση για τον παραχωρησιούχο είναι της τάξης του 6,6%. Η κρατική χρηματοδότηση ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ και το κατασκευαστικό κόστος φτάνει τα 345 εκατ. ευρώ. Η περίοδος παραχώρησης είναι 30 χρόνια, ενώ η κατασκευή του έργου θα διαρκέσει τέσσερα χρόνια.
Οι υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ ετοιμάζουν άλλες δύο συμβάσεις που πρόκειται να υπογραφούν σύντομα. Πρόκειται για τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη και το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του ΠΑΘΕ, όπου έχουν αναδειχθεί οι οριστικοί ανάδοχοι. Στο πρώτο έργο (σύνολο επένδυσης 1 δισ. ευρώ) επικεφαλής είναι και πάλι ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ με ποσοστό 55% και στην ανάδοχο κοινοπραξία συμμετέχουν επίσης οι όμιλοι Impregilo (25%), Παντεχνική (10%) και Intracom (10%). Όπως έχει αναφέρει το Capital.gr ποσοστό στο έργο αναμένεται να αποκτήσει και ο όμιλος J&P Άβαξ.
Στον άξονα Μαλιακός – Κλειδί (1 δις. ευρώ) επικεφαλής είναι η γερμανική Hochtief (35%) και με μικρότερα ποσοστά συμμετέχουν στην κοινοπραξία οι όμιλοι Ελληνική Τεχνοδομική – Άκτωρ (20%), J&P Άβαξ (16,25%), Vinci (13,75%), ΑΕΓΕΚ (10%), Αθηνά (5%).
Θυμίζουμε ότι στα υπόλοιπα έργα η κατάσταση έχεις ως εξής: Στην Ιόνια Οδό (1,16 δισ. ευρώ) έχει αναδειχθεί προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία ΓΕΚ – Cintra – ACS, στον άξονα Κεντρικής Ελλάδος (1,5 δισ. ευρώ) αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ για το αν είναι νόμιμη η επανάληψη της διαδικασίας υποβολής προσφορών που αποφάσισε το ΥΠΕΧΩΔΕ ώστε να προχωρήσει η αξιολόγηση των δύο προσφορών που έχουν υποβληθεί, ενώ μέσα στον Νοέμβριο θα υποβληθούν οι προσφορές για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα (1,8 δισ. ευρώ).
Όπως έχουμε ήδη αναφέρει έχει επέλθει οριστική συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στα σχήματα της Hochtief και των Vinci – Άκτωρ – J&P Άβαξ για την από κοινού διεκδίκηση του οδικού άξονα. Η συμφωνία αποτελεί συνέχεια του συμβιβασμού των δύο πλευρών στο έργο Μαλιακός – Κλειδί. Στη νέα κοινοπραξία διεκδίκησης του έργου, συμμετέχουν αναλυτικά οι Vinci, Hochtief, Άκτωρ, J&P Άβαξ και Αθηνά. Επικεφαλής στο σχήμα παραχώρησης – εκμετάλλευσης είναι η γαλλική Vinci, ενώ σε περίπτωση ανάληψης της εργολαβίας leader της κατασκευάστριας κοινοπραξίας θα είναι οι εταιρείες Άκτωρ - J&P Άβαξ. Απέναντι στη νέα κοινοπραξία που προέκυψε θα βρεθεί το σχήμα των ομίλων ΓΕΚ – Cintra – ACS.
Τέλος, αναμένεται σταδιακά να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προώθησης του διαγωνισμού για τα οδικά έργα Αττικής (επεκτάσεις Αττικής Οδού κ.ά), εκτιμώμενου κόστους 1 δισ. ευρώ.