07:30 08/09
Σούπερ μάρκετ: Η μάχη των Ιωαννίνων, ο Σκλαβενίτης, η ΓΕΚ και ο Γαλαξίας
Πώς μια "φτωχή" περιφέρεια εξελίσσεται σε hot spot του ελληνικού λιανεμπορίου. Το νέο hypermarket και οι εν δυνάμει εξαγορές.
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στις δραστηριότητες εκτός Ελλάδας, αλλά και στην εξασφάλιση ρευστότητας προσανατολίζεται ο όμιλος Μηχανική, σε μία προσπάθεια να «κλείσει» τα μέτωπα που άνοιξε η κρίση και η απουσία νέων μεγάλων έργων στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό, η εισηγμένη έχει εισπράξει 27 εκατ. ευρώ από την πώληση του οικοπέδου -επί του οποίου είχαν πραγματοποιηθεί υπόγειες εργασίες- όπου σχεδιαζόταν η κατασκευή του συγκροτήματος γραφείων και καταστημάτων «Μέγας Αλέξανδρος».
Και με την παρουσία της κατασκευαστικής στη Ρωσία να είναι διαρκής τα τελευταία χρόνια, πρόσφατα δημοσιεύματα του ρωσικού τύπου φέρουν τη θυγατρική στη Μόσχα να μην έχει καταβάλει συνολικά περίπου 2,6 εκατ. ευρώ (115 εκατ. ρούβλια) για έκταση έξι εκταρίων που ενοικίαζε (lease) στο Κίμκι. Ως αποτέλεσμα, οι αρχές της πόλης Κίμκι κατήγγειλαν τη σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης, σύμφωνα πάντα με τα σχετικά δημοσιεύματα.
Στο Κίμκι, μία πόλη βορειοδυτικά της Περιφέρειας της Μόσχας με περίπου 200.000 κατοίκους, η Μηχανική Ρωσίας σχεδίαζε την υλοποίηση συγκροτήματος κατοικιών επιφάνειας από 190.000 τ.μ. έως 207.000 τ.μ.
Πάντως, όπως αναφέρει η διοίκηση της Μηχανικής στο Capital.gr, το ζήτημα «διευθετείται δια της νομικής οδού».
Η «γραμμή άμυνας» της εισηγμένης, όπως καταγράφεται στα ξένα ρεπορτάζ, φαίνεται να στηρίζεται στο γεγονός ότι οι αρχές της Κίμκι δεν έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην λύση χρηματοδοτικής μίσθωσης διάρκειας πέντε ετών, χωρίς να υπάρχει δικαστική απόφαση. Το επιχείρημα αυτό της Μηχανικής φαίνεται να έγινε δεκτό από τα τοπικά δικαστήρια, με αποτέλεσμα, σε πρώτη φάση, η υπόθεση να έχει «κλείσει».
Στην Ελλάδα
Στο εσωτερικό, η Μηχανική που πριν από την έναρξη της κρίσης, αποτελούσε έναν από τους μεγαλύτερους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους, επιδιώκει να βελτιώσει τα μεγέθη της, μεταξύ άλλων, μέσω αναδιάρθρωσης της δομής της.
Έτσι, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες συγχώνευσης της Μηχανικής με απορρόφηση της κατά 100% θυγατρικής της Θόλος Α.Ε., με στόχο την εξοικονόμηση κόστους.
Μεγάλο «αγκάθι» για την εισηγμένη παραμένουν οι οφειλές του Δημοσίου-υπολογίζονται άνω των 250 εκατ. ευρώ- από εκτελεσμένα έργα.
Και ως αποτέλεσμα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές (στοιχεία α’ τριμήνου 2013) παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, αντιστοιχώντας σε ποσοστό άνω του 500% επί των ιδίων κεφαλαίων. Το μεγαλύτερο μέρος αφορά υποχρεώσεις προς τράπεζες ύψους 236 εκατ. ευρώ, ενώ ο όμιλος οφείλει σε προμηθευτές περίπου 38 εκατ. ευρώ.
dimitris.delevegos@capital.gr