Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Πυρετώδεις διεργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη τα τελευταία 24ωρα μεταξύ μετόχων, επιχειρηματιών και πιστωτριών τραπεζών της Hellenic Seaways με αφορμή το εγχείρημα του πρώην προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Απόστολου Βεντούρη να αναλάβει τον έλεγχο της μη εισηγμένης ακτοπλοϊκής στην επερχόμενη το επόμενη σαββατοκύριακο Γ.Σ. της εταιρείας.
Κύκλοι που είναι σε θέση να γνωρίζουν πολύ καλά τις εξελίξεις αναφέρουν ότι το πρώην αφεντικό της ΝΕΛ Απ. Βεντούρης ελέγχει το 3% του μετοχικού κεφαλαίου της HSW και έχει εξασφαλίσει τη στήριξη μετόχων που ελέγχουν τουλάχιστον το 2% επιπλέον του μετοχικού κεφαλαίου με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε θέση να ζητήσει διαχειριστικό έλεγχο και να διεκδικήσει το management.
Σημειώνεται ότι το 33% περίπου του μετοχικού κεφαλαίου ελέγχει η εισηγμένη Minoan, συμφερόντων του ομίλου Grimaldi, ενώ ποσοστό που προσεγγίζει το 40% διαθέτει επιχείρηση συμφερόντων του Γιάννη Σ. Βαρδινογιάννη και η Τράπεζα Πειραιώς.
Όμως προ μηνός ο Γ. Σ. Βαρδινογιάννης αποχώρησε από τη θέση του προέδρου της εταιρείας σε μία εξέλιξη που αποδόθηκε στη διαφωνία με την πλευρά Grimaldi για βασικά ζητήματα αναφορικά με την HSW. Έτσι στα μέσα Ιουνίου το Δ.Σ. εξέλεξε το Γεράσιμο Στρίντζη ενώ αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ανέλαβε ο Αντώνης Αγαπητός και β’ αντιπρόεδρος ο Κωνσταντίνος Κληρονόμος.
Υπενθυμίζεται ότι στο μετοχικό κεφάλαιο της HSW συμμετέχουν δεκάδες επιχειρηματίες και ακτοπλόοι που είχαν στηρίξει την προηγούμενη δεκαετία το πολυμετοχικό σχήμα που είχε συγκροτήσει ο εκλιπών πλέον Παντελής Σφηνιάς.
Οι εξελίξεις αυτές λαμβάνουν χώρα σε μία περίοδο που δοκιμάζεται η βιωσιμότητα της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας εν γένει από τη μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων, την αδυναμία των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν τις διψασμένες για ρευστότητα ακτοπλοϊκές και, βέβαια, την 5ετή ύφεση της οικονομίας.
Οι 4 μεγάλες εισηγμένες Minoan, ΑΝΕΚ, ΝΕΛ, Attica και η HSW εμφανίζουν συσσωρευμένες ζημιές 900 εκατ. ευρώ και δανεισμό που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ ενώ κάποιες εξ αυτών παρουσιάζουν ζημιές σε λειτουργικό επίπεδο για επί συναπτά τρίμηνα.
Στο περιβάλλον αυτό ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ξεκινά τις επόμενες ημέρες σειρά επαφών με τους μετόχους των ακτοπλοϊκών αλλά και τις πιστώτριες τράπεζες προκειμένου να διαπιστώσει τις προθέσεις τους και να διασφαλίσει κατά το δυνατό τη βιωσιμότητα της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας.
Η διελκυστίνδα ισχύος μεταξύ των μετόχων της HSW αναμένεται να λειτουργήσει ως θρυαλλίδα εξελίξεων που μπορεί να αναδιαμορφώσει τον επιχειρηματικό χάρτη στον κλάδο με δεδομένους και τους κλυδωνισμούς στη ΝΕΛ όπου επιχειρείται να εγκριθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης με προσφυγή στο εφετείο μετά την απόρριψή του από το πρωτοβάθμιο δικαστήριο της Λέσβου.