Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Η κριτική εναλλακτικών παρόχων κατά της ΕΕΤΤ, αλλά και κατά του ΟΤΕ δεν έλειψε κατά την πρώτη ημέρα του συνεδρίου της ΕΕΤΤ με θέμα «Ρύθμιση προς ένα έξυπνο ψηφιακό οικοσύστημα».
Οι επικεφαλής των εταιρειών παροχής υπηρεσιών κινητής και σταθερής τηλεφωνίας ανέφεραν ότι η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών έχει κάνει μεγάλα βήματα, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, είναι απαραίτητο το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο να εκσυγχρονιστεί, ώστε οι εταιρείες να είναι σε θέση να υλοποιήσουν το επενδυτικό τους πλάνο.
Ο επικεφαλής της Hellas Online σημείωσε ότι το ποσό που ο ΟΤΕ επένδυσε σε υποδομές είναι υποδεέστερο, συγκριτικά με αυτό που οι εναλλακτικοί πάροχοι κατέβαλαν ως ενοίκιο στον εισηγμένο όμιλο. Από την πλευρά τους, ο ΟΤΕ σημείωσε ότι φέτος θα υλοποιήσει επενδύσεις 170 εκατ. ευρώ, ενώ οι επικεφαλής της ΕΕΤΤ ανέφεραν ότι λαμβάνουν υπόψη και αξιοποιούν την κριτική των εταιρειών.
Τι ανέφεραν οι επικεφαλής των εταιρειών
Ζαχαρίας Πιπερίδης, εκτελεστικός γενικός διευθυντής ΟΤΕ: «Η αγορά απαιτεί τεχνοκράτες»
«Ο ρόλος του ρυθμιστή είναι να αναιρεί τον εαυτό του», επεσήμανε ο κ Πιπερίδης, προσθέτοντας ότι στην ελληνική αγορά «από την ευδαιμονία της απελευθέρωσης» έχουμε καταλήξει σε απόντες ή υπερχρεωμένους παρόχους, ενώ παράλληλα έχει πλέον μειωθεί ουσιαστικά η θέση του incumbent.
«Δε ζητάμε να μη ρυθμιζόμαστε. Αλλά την πλήρη απορρύθμιση έως την σκληρή εκ των προτέρων (ex ante) ρύθμιση που υφίσταται ο ΟTE σήμερα υπάρχει πολύς δρόμος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για εποχικούς λόγους επενδύσαμε το τρίμηνο 22 εκατ. ευρώ. Μην ανησυχείτε, φέτος θα επενδύσουμε περισσότερα από 170 εκατ. εφόσον εξασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις μας έχουν επιστροφή. Σήμερα είναι πολύ ευκολότερο να είσαι ενοικιαστής παρά ιδιοκτήτης. Το μόνο που μπορείς να πεις με σιγουριά είναι ότι ο καταναλωτής θα είχε πρόσβαση στα δίκτυα με μηδενικό τίμημα. Στην κινητή με 3 παρόχους έχουμε τις δεύτερες φθηνότερες τιμές στην Ευρώπη. Υπάρχουν επενδυτικές αδυναμίες και δυσκαμψίες που δεν επιτρέπουν την υλοποίηση επενδύσεων. Υπάρχει η νοοτροπία «ας αφήσουμε τα πράγματα ως έχουν, αλλά αυτό θα μας οδηγήσει στο να χάσουμε το τρένο
Αυτό που λείπει σήμερα είναι «ποιος πληρώνει το βαρκάρη». Να σας θυμίσω τι έχουν πληρώσει οι παίκτες της κινητής σε φάσμα; Τα δίκτυα είναι ένα pipe. Δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον κόσμο σε όλες τις περιοχές, παντού. Είναι εύκολο να ακούς πράγματα που περνούν στα αυτιά του καταναλωτή, αλλά στη ζωή και στις επιχειρήσεις οι εύκολες λύσεις είναι περιστασιακές και δεν δείχνουν σοβαρότητα επιχειρήσεων που έχουν έρθει για να μείνουν. Είναι σημαντικό να κοιτάξεις και την κερδοφορία σου που θα δώσει καύσιμο για την επόμενη επένδυση».
Θεμιστοκλής Γιαννακόπουλος, Regulatory Counsel & Corporate Security, Vodafone Ελλάδας «Να ξέρει ο επενδυτής ποιο είναι το ρυθμιστικό πλαίσιο»
«Η λειτουργία της ρυθμιστικής αρχής ήταν και παραμένει πολύ καλύτερη, σε σχέση με όλες τις υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου. Όλα αυτά τα χρόνια, ο καταναλωτής ωφελήθηκε, επειδή η αγορά άνοιξε, δημιουργήθηκε ανταγωνισμός, ο οποίος έφερε νέες επενδύσεις. Η ρύθμιση έχει παίξει σημαντικό ρόλο στο άνοιγμα της αγοράς.
Θα πρέπει να είναι διάφανης και να προσφέρει ασφάλεια δικαίου. Να ξέρει ο επενδυτής ποιο είναι το ρυθμιστικό περιβάλλον και πώς θα μπορεί να αξιοποιήσει την επένδυσή του. Δεν νομίζω ότι η αγορά μπορεί να αυτορυθμιστεί. Είδαμε που κατέληξε η αυτορρύθμιση των χρηματοπιστωτικών αγορών. Απορρύθμιση ναι, αλλά υπό προϋποθέσεις».
Αντώνης Τζωρτζακάκης, Γενικός Εμπορικός Διευθυντής, WIND Ελλάς: «Από το 2008 η αγορά έχει χάσει 2 δισ. ευρώ»
«Οι τηλεπικοινωνίες έχουν γίνει υπηρεσία commodity. Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι πολλαπλάσιες και το ερώτημα είναι από που αυτές θα χρηματοδοτηθούν; Μία σύνδεση data στις ΗΠΑ μπορεί να κοστίσει 40 δολάρια, εδώ αν καταφέρουμε και χρεώνουμε το 1 GB 7 δολάρια, θα ειναι τεράστια επιτυχία.
Η αγορά της κινητής από τα υψηλότερα του 2008 έχει απολέσει 2 δισ. ευρώ, ποσό που μεταφέρθηκε στον καταναλωτή ως όφελος. Οι τιμές ανά λεπτό είναι οι δεύτερες χαμηλότερες στην Ευρώπη. Η ρυθμιστική αρχή κατάφερε μαζί με τους παρόχους, από το 2004 να είμαστε σήμερα σε επίπεδα υψηλότερα από την Πορτογαλία και την Ιταλία και λίγο λιγότερα από την Ισπανία. Η απόφαση για τον ανταγωνισμό στις υποδομές ήταν σωστή. Πιστεύω ότι και οι επενδύσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν και ο καταναλωτής να προστατευθεί. Υπάρχει ο κίνδυνος ο ανταγωνισμός να πάψει να λειτουργεί και η χώρα να μεταφερθεί σε καθεστώς μονοπωλίου».
Γιάννης Καβακλής, Chief Strategy & Business Development Officer, Forthnet: «Να δημιουργηθεί ένα ξεκάθαρο τοπίο»
«Κυρίαρχος ρυθμιστής του ρόλου των ελεγκτικών αρχών είναι ο καταναλωτής. Κρίνοντας από τις επιδόσεις του ευρυζωνικού ίντερνετ, πρόκειται για μια μεγάλη επιτυχία της αγοράς και του ρυθμιστή. Και αυτό παρατηρείται και στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης.
Απαιτείται ανταγωνισμός ώστε να έχει πολλαπλές λύσεις ο πελάτης. Η ανάπτυξη του ανταγωνισμού απαιτεί ισότιμη πρόσβαση στις υφιστάμενες υποδομές και στις μελλοντικές που θα δημιουργηθούν. Εδώ έχουμε ακόμη δρόμο. Για παράδειγμα, η Forthnet για κάθε αίτημα που καταθέτει για πελάτη της, έχει πιθανότητα απόρριψης 30%. Επίσης, αναγκαζόμαστε σε δεκάδες περιπτώσεις, να προτείνουμε στον πελάτη μας να παραγγείλει μια γραμμή από τον ΟΤΕ και εν συνεχεία, εάν τον συμφέρει, να προχωρήσει στη φορητότητα.
Ακόμη δεν είμαστε στο σημείο που πρέπει. Έχουν βέβαια γίνει μεγάλα βήματα. Οι αποφάσεις επίσης, παίρνουν δύο-τρία χρόνια για να τελεσιδικήσουν. Ναι μεν μπορεί να δικαιωθείς, αλλά ενδεχομένως, ως τότε, να μην υπάρχεις. Οι επενδύσεις δεν είναι μόνο τα δίκτυα αλλά και οι υπηρεσίες. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι αν θα υπάρχει μία γενική κατεύθυνση ως προς το ποιος κάνει τι. Πρέπει να δημιουργηθεί ένα ξεκάθαρο τοπίο, ώστε να έρθουν νέες επενδύσεις».
Αντώνης Κεραστάρης, Διευθύνων Σύμβουλος, Hellas on Line: «Οι ρυθμιστικές αρχές παραμένουν στατικές»
«Όταν αλλάζουν οι εποχές, δεν μπορούμε να μένουμε στατικοί. Από το 2008 μέχρι σήμερα, οι εταιρείες έχουν κάνει άλματα, έχουν μετασχηματιστεί. Αλλά οι ρυθμιστικές αρχές παραμένουν στατικές. Το ρυθμιστικό μοντέλο δεν επαρκεί και σε συνδυασμό με τη στενότητα πόρων, η ρύθμιση δεν κατευθύνει πώς θα είναι η επόμενη μέρα.
Οι επενδύσεις στις τηλεπικοινωνίες που έγιναν το πρώτο τρίμηνο είναι οι χαμηλότερες της δεκαετίας. Το πρώτο τρίμηνο του ’13, όλοι οι πάροχοι –πλην ΟΤΕ- πλήρωσαν ενοίκιο για τους βρόγχους ενοίκιο άνω των 50 εκατ. ευρώ. Από αυτά ο ΟΤΕ επένδυσε 22 εκατ. ευρώ. Εδώ έχουμε την πρώτη ανισορροπία στην εξίσωση της αξίας στην αγορά. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι πόροι που κατευθύνονται στο δίκτυο, επενδύονται. Αν θέλουμε να μιλάμε για δίκτυα νέας γενιάς, πρέπει να ξεχωρίσουμε την υποδομή από την υπηρεσία. Ο λειτουργικός διαχωρισμός είναι η εικόνα του μέλλοντος. Ο ιδιοκτήτης του λειτουργικού δικτύου πρέπει να είναι υπόλογος στις ρυθμιστικές αρχές. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα η τοποθέτηση γραμμής, σε περιοχής, όπως ο Διόνυσος ή η Αντίπαρος δεν είναι εφικτή.
Επίσης, μέσα στο 2012-2013 ρυθμίστηκε το vdsl. Αποτέλεσμα: 22 χιλιάδες πελάτες για τον ΟΤΕ και περίπου 10 χιλιάδες για τους υπόλοιπους παρόχους. Η διαφήμιση του προγράμματος-για να μην μιλήσω για το κόστος της επένδυσης- ήταν πολλαπλάσια των εσόδων από την υπηρεσία, καθώς δεν θεωρείται επιτυχία οι 32 χιλιάδες συνδρομητές vdsl.
[...] Είναι επέτειος τριών μηνών που έχουμε ζητήσει ασφαλιστικά μέτρα από την ΕΕΤΤ, τα οποία δεν έχουν ακόμη ληφθεί. Και αυτό δεν βοηθάει ούτε τον ΟΤΕ ούτε τους υπόλοιπους παρόχους. Εάν θέλουμε να μιλάμε για νέα εποχή τηλεπικοινωνιών , πρέπει να μιλάμε για διαχωρισμό της υποδομής από την υπηρεσία και να διασφαλίσουμε ότι οι πόροι για δίκτυα πηγαίνουν στα δίκτυα».
Χρίστος Λιμνατίτης, Γενικός Διευθυντής, CYTA Ελλάδας, «Το περιθώριο κέρδους συμπιέζεται ανησυχητικά»
«Η κατάσταση στην Ελλάδα δείχνει κάποια δείγματα που δεν είναι πολύ ενθαρρυντικά. Έχει γίνει μία λάθος στόχευση στα συνδυασμένα πακέτα σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, αντί στη δημιουργία πραγματικών προϊόντων σύγκλισης. Αυτό θα προκαλέσει συμπίεση στα περιθώρια κέρδους των παρόχων, με αποτέλεσμα να έχουν πρόβλημα με την οικονομική τους υγεία. Ξέρουμε ότι αυτή τη στιγμή οι πάροχοι πρέπει να παρέχουν προϊόντα κινητής-σταθερής τηλεφωνίας. Εμείς ήδη λειτουργούμε με ένα σταθερό δίκτυο και από πλευράς προϊόντων είναι γνωστό ότι θα προχωρήσουμε προς την κινητή τηλεφωνία, με στόχο να δώσουμε στους πελάτες προϊόντα σύγκλισης»