Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 26-Ιαν-2013 00:02

    9 business plans που κρύβουν υπεραξίες στο Χρηματιστήριο

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ποιες εισηγμένες και με ποιον τρόπο προσδοκούν να ενισχύσουν τα μεγέθη και την παρουσία τους σε Ελλάδα και εξωτερικό. Η στρατηγική των διοικήσεων και το «στοίχημα» του ταμπλό

    Oι επιχειρήσεις είναι σαν το ποδήλατο: αν σταματήσεις, πέφτεις». Με τη φράση αυτή, κορυφαίος εκπρόσωπος του ελληνικού επιχειρείν περιέγραφε την προσήλωση του ομίλου στον οποίο κρατά τα ηνία για την υλοποίηση επενδύσεων εν μέσω της πιο σκληρής μεταπολεμικής περιόδου για τη χώρα.

    Αν και την άποψη αυτή φυσιολογικά συμμερίζονται οι περισσότεροι επιχειρηματίες και managers, λίγοι είναι οι επικεφαλής εγχώριων ομίλων που βρίσκονται σε θέση να υλοποιήσουν ανάλογες κινήσεις. Οι επιπτώσεις της πενταετούς ύφεσης, η απουσία πρόσβασης σε χρηματοδότηση και το βάρος της εξυπηρέτησης δανείων, μεταξύ άλλων, αποτελούν σημαντικά προσκόμματα για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η πλειονότητα των οποίων έχει θέσει ως προτεραιότητα περισσότερο την επιβίωση, παρά την ανάπτυξη. Ωστόσο, υπάρχουν σήμερα στο Ελληνικό Χρηματιστήριο αρκετές περιπτώσεις εταιρειών που κοιτούν πέρα από το σήμερα. Έχοντας έγκαιρα εστιάσει στην επέκταση των δραστηριοτήτων τους σε νέες αγορές, μπορούν να υλοποιούν business plans με στόχο την αύξηση των μεριδίων και των οικονομικών τους μεγεθών. Ορισμένες εξ αυτών, όπως ο ΟΠΑΠ, ο ΟΛΠ και η ΕΥΔΑΠ, στηρίζονται στο πλεονέκτημα που τους παρέχει η μονοπωλιακή τους θέση, ενώ άλλες, όπως η Folli Follie Group, η Σαράντης και η Πλαστικά Θράκης, το 2013 θα κληθούν να κερδίσουν το στοίχημα της εισόδους σε νέες, πολλά υποσχόμενες αγορές. Όλες, πάντως, ανεξαιρέτως, συνεχίζουν να επιδιώκουν τη... δημοσιονομική πειθαρχία, ελέγχοντας παντί τρόπω το λειτουργικό τους κόστος και επιδιώκοντας ακόμα καλύτερη διαχείριση των εργασιών τους, στοιχεία που πλέον αποτελούν προαπαιτούμενα για κάθε αναλυτή και επενδυτή που σέβεται τις επιλογές του...

    ΟΤΕ

    Το country risk έχει συρρικνωθεί, το ζήτημα της εξυπηρέτησης των δανειακών υποχρεώσεων για το 2013 και 2014 θεωρείται ότι κλείνει ομαλά και στο ταμπλό του Χ.Α. η αλλαγή πορείας του ΟΤΕ ήδη πιστώνεται. Οι αναλυτές (Piraeus Securities) έχουν ήδη αυξήσει τις προβλέψει τους για τα κέρδη ανά μετοχή του ΟΤΕ κατά 8% για την περίοδο 2013-2014, εξαιτίας της μείωσης κόστους στην εξυπηρέτηση του χρέους. Ο τίτλος μέσα σε ένα εξάμηνο από τα 2,35 ευρώ βρέθηκε στα επίπεδα των 5,60 ευρώ, με τους αναλυτές πλέον να εστιάζουν και στις επιχειρηματικές επιδόσεις της εταιρείας.

    Με τον ανταγωνισμό να βρίσκεται ορισμένα βήματα πιο πίσω, εξαιτίας της αδυναμίας πρόσβασης σε νέες πηγές χρηματοδότησης ή των δυσκολιών που προκύπτουν από την εξυπηρέτηση του δανεισμού, ο ΟΤΕ, αξιοποιώντας την παραγωγή ισχυρών ταμειακών ροών, τις συ-νέργειες από τη συνεργασία με την Deutsche Telekom και τις προσπάθειες που κατέβαλε για τη μείωση του λειτουργικού του κόστους, έχει να περιμένει την ερχόμενη διετία τα πρώτα θετικά αποτελέσματα από την ωρίμανση των κινήσεών του. Οι δύο μεγάλες επενδύσεις στο VDSL και στην ΟΤΕ TV θα λειτουργήσουν ως καταλύτες για την ενίσχυση των οικονομικών μεγεθών μεσοπρόθεσμα, ενώ, σε περίπτωση που ο όμιλος αποφασίσει εκ νέου τη διανομή μερίσματος προς τους μετόχους, τότε θα μεταβληθεί ξεκάθαρα η εικόνα, χρηματιστηριακά και επιχειρηματικά.

    ΟΠΑΠ

    Ο οργανισμός τους τελευταίους μήνες βρέθηκε στη δίνη του κυκλώνα, λόγω της αλλαγής του φορολογικού του καθεστώτος. Η συμμετοχή του Δημοσίου στα έσοδα με την επιβολή φορολόγησης ίσης με το 30% επί του μικτού κέρδους των παιχνιδιών του Οργανισμού, η φορολόγηση 10% επί των κερδών των παικτών από το πρώτο ευρώ, αλλά και απόδοση των αδιάθετων κερδών κάθε έτους στο ελληνικό Δημόσιο οδήγησαν αναλυτές (Credit Suisse κ.ά.) να αναθεωρήσουν επί τα χείρω τις εκτιμήσεις τους για τις προοπτικές του την ερχόμενη διετία.

    Ωστόσο, στο business plan του ΟΠΑΠ βρίσκεται ένα κρυφό χαρτί: Αν κι έχουν περάσει δύο χρόνια από την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας με το Δημόσιο, εκτιμάται πως μέσα στο 2013 θα καταστεί εφικτή η υλοποίηση της επένδυσης για τα VLTs. Στον Οργανισμό έχει χορηγηθεί αποκλειστική άδεια εκμετάλλευσης για 35.000 βιντεοτερματικά δεκαετούς διάρκειας έως το 2022, από τα οποία τα 16.500 θα λειτουργούν μέσω πρακτορείων του και τα υπόλοιπα 1 8.500 μέσω 4 έως 10 υπεργολάβων, οι οποίοι θα επιλεγούν μέσω διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού. Παράλληλα, μένει ανοιχτό το θέμα της επέκτασης στο Internet με τα υφιστάμενα παιχνίδια, ενώ η λειτουργία των Λαχείων (ο ΟΠΑΠ μετέχει με 67% στην κοινοπραξία που απέκτησε την άδεια) θα ξεκινήσει και αυτή μέσα στο 2013.

    [[pagebreak]]


    ΕΥΔΑΠ
    Η εταιρεία, που απολαμβάνει το μονοπώλιο ύδρευσης και αποχέτευσης στη μείζονα περιοχή της πρωτεύουσας (του 40% του πληθυσμού της χώρας), αποτελεί το πιο πρόσφατο case study «μετάλλαξης» μιας πρώην ΔΕΚΟ σε έναν οργανισμό που έχει ως στόχο την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφελείας σε συνδυασμό με την παραγωγή αξίας προς τους μετόχους της. Η νέα διοίκηση της ΕΥΔΑΠ έχει προτάξει ως βασικό στόχο τον εξορθολογισμό της λειτουργίας της εταιρείας. Συγκεκριμένα, το business plan προβλέπει την αύξηση των πελατών, κυρίως μέσω της γεωγραφικής επέκτασης εντός και εκτός Αττικής, την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων και προϊόντων (παραγωγή ενέργειας), την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και τη μείωση των εξόδων λειτουργίας.

    Ήδη τα προηγούμενα τρίμηνα καταγράφηκαν 40 εκατ. ευρώ επαναλαμβανόμενες ωφέλειες από περικοπές εξόδων, ενώ σε ό,τι αφορά το μείζον θέμα των οφειλών των δήμων -ανέρχονται στα 224 εκατ. ευρώ- το μεγαλύτερο μέρος έχει ρυθμιστεί, αν και υπάρχουν ακόμη οφειλές του Δημοσίου (υπουργεία κ.ά.), που ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ. Με αξία ενεργητικού που υπερβαίνει το 1,6 δισ. ευρώ, η ΕΥΔΑΠ αποτιμάται στο Χ.Α. μόλις στα 600 εκατ. ευρώ.

    Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς
    Το 2013 αποτελεί χρονιά κατά την οποία θα εντατικοποιηθεί η υλοποίηση του business plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, το οποίο εστιάζει σε έργα που θα αυξήσουν την παραγωγική ικανότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων και του Car Terminal και θα ενισχύσουν την ανταγωνιστική θέση του λιμανιού. Η διοίκηση συνεχίζει να δίνει έμφαση στην ανάπτυξη των υποδομών για τον τομέα της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, ενώ προωθείται η αξιοποίηση των εγκαταστάσεων του λιμένα, ιδιαίτερα των χώρων και των κτισμάτων του κεντρικού λιμένα, με συμβάσεις παραχώρησης. Συγκεκριμένα, στόχος είναι η κατασκευή νέων θέσεων για τα κρουαζιερόπλοια, ενώ προβλέπεται και δημιουργία μαρίνας για μεγάλα γιοτ, κατά τα πρότυπα της μαρίνας του Φλοίσβου.

    Εξαιρετικής δυναμικής καταλύτης μπορεί να αποδειχτεί και η δυνατότητα αξιοποίησης της τεράστιας ακίνητης περιουσίας που διαθέτει στην ευρύτερη περιοχή του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας ο Οργανισμός. Η πραγματοποίηση επενδύσεων στην ευρύτερη περιοχή του Εργοστασίου Λιπασμάτων, έκτασης 640 στρεμμάτων, στη Δραπετσώνα, όπου ο Οργανισμός έχει στην κατοχή του το σύνολο των ακτών με ποσοστό περίπου 16%, έχει συμπεριληφθεί στο business plan του ΟΛΠ, αλλά και σε προγράμματα του ΥΠΕΚΑ. Τέλος, η σιδηροδρομική διασύνδεση του Ικονίου με το εθνικό και, κατ΄ επέκταση, το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο απελευθερώνει τη λειτουργία του ΟΛΠ όχι μόνο ως διαμετακομιστικού κέντρου, αλλά και ως πύλης εισόδου στην Κεντρική και την Ανατολική Ευρώπη.

    Folli Follie Group
    Το 2013 θα είναι η χρονιά που θα εντατικοποιηθεί η ενίσχυση της παρουσίας της Folli Follie Group σε ξένες αγορές, υφιστάμενες και μη. Στο επίκεντρο του business plan του ομίλου βρίσκεται σαφέστατα η αύξηση του δικτύου των καταστημάτων στην Κίνα, από όπου προέρχεται άνω του 1 5% της κερδοφορίας και αποτελεί την πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά του ομίλου.

    Ο στόχος του 2012 για την κινεζική αγορά ήταν το δίκτυο να αριθμεί 175 καταστήματα, από 125 το 201 1, ενώ για το 2013 θα συνεχιστεί η επέκταση της παρουσίας στη χώρα και σε νέες πόλεις. Την ίδια στιγμή προωθείται η επέκταση και σε νέες αγορές (Καναδάς, Μεξικό, Τουρκία, Λατινική Αμερική), ενώ συνεχίζεται και η σημαντική διείσδυση στη Μέση Ανατολή μέσω αντιπροσώπων.

    Παράλληλα, στόχος της διοίκησης είναι το deal με την ελβετική Dufry (αφορά την πώληση του 51 % της δραστηριότητας στο travel retail), πέραν των ωφελειών που προέκυψαν στο επίπεδο της εξυπηρέτησης του δανεισμού, να δημιουργήσει σημαντικές συνέργειες (οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για συνέργειες 10 εκατ. ευρώ στο επόμενο 18μηνο). Ήδη έχει συμφωνηθεί 5ετές κοινό επιχειρηματικό πλάνο, βάσει του οποίου τα ΚΑΕ θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος για την Dufry στην Ανατ. Μεσόγειο, περιοχή εξαιρετικής τουριστικής σημασίας, με τεράστιες προοπτικές. Τέλος, υπάρχει και η πρόβλεψη για ένα listing (θυγατρικής ή ενός spin-off των διεθνών δραστηριοτήτων) σε ένα ασιατικό χρηματιστήριο, κίνηση που θα εντείνει την εξωστρέφεια του ομίλου και το μέγεθός του ως διεθνούς brand.

    [[pagebreak]]


    Sarantis
    Η sarantis, με οπλο την ειαιρετικη χρηματοοικονομική εικόνα της, κατάφερε να κερδίζει διαρκώς μερίδια στις βασικές της αγορές, καθώς συρρικνώνεται ο ανταγωνισμός. Με σχεδόν μηδενικό δανεισμό, πωλήσεις μοιρασμένες σε Ελλάδα και εξωτερικό και περιθώρια που άντεξαν στην κρίση, αποτελεί, σύμφωνα με τους αναλυτές της Beta, μια πολύ ανθεκτική κερδοφόρα περίπτωση στο λιανικό εμπόριο. Η διοίκηση για την επόμενη διετία θα επιμείνει στο μοντέλο στρατηγικής που έχει ακολουθήσει, με το business plan να προβλέπει ότι τα προσεχή χρόνια εκτιμάται μια μέση ανάπτυξη της τάξης του 10% σε τζίρο και κερδοφορία. Στόχος είναι η ενίσχυση της παρουσίας στην Ανατολική Ευρώπη, η συνεχής διεύρυνση της γκάμας των ιδιοπαραγόμενων προϊόντων που διανέμει και παράγει, η αύξηση της βαρύτητας των μη κυκλικών καταναλωτικών αγαθών στο χαρτοφυλάκιό του και ο εμπλουτισμός του χαρτοφυλακίου με νέα σήματα αντιπροσωπιών.

    Είναι χαρακτηριστικό πως τα ιδιοπαραγόμενα καλύπτουν το 74% του συνολικού τζίρου και αναμένεται να φτάσουν το 80% σε βάθος τριετίας, ενώ η Ανατολική Ευρώπη αντιστοιχεί στο 58% των πωλήσεων και ο ετήσΐ05 pu9pos ανάπτυξη5 εκεί την τελευταία επταετία είναι 10,5%. Η Sarantis αποτιμάται στο ΧΑ. στα 1 55 εκατ. ευρώ.

    Πλαστικά Θράκης
    Η επέκταση νέες αναδυόμενες αγορές, κυρίως στην Ασία, και σε νέες δραστηριότητες αποτελεί το δίπτυχο πάνω στο οποίο βασίζει την ανάπτυξή της η Πλαστικά Θράκης. Η εταιρεία αποτελεί μια από τις πλέον εξειδικευμένες ελληνικές βιομηχανίες στον τομέα παραγωγής τεχνικών υφασμάτων και λύσεων συσκευασίας στον κόσμο, με δραστηριότητα σε 10 χώρες, δίκτυο πωλήσεων σε 80 ξένες αγορές και πωλήσεις που πέρυσι ξεπέρασαν τα 260 εκατ. ευρώ, από τις οποίες το 85% πραγματοποιείται εκτός Ελλάδας. Πρόσφατα, η Πλαστικά Θράκης προχώρησε στην ίδρυση εμπορικής εταιρείας στο Χονγκ Κονγκ με την επωνυμία Thrace Asia Ltd, η οποία θα δραστηριοποιείται στον κλάδο των τεχνικών υφασμάτων. Η διοίκηση εκτιμά ότι τώρα ήταν οι συνθήκες καταλληλότερες να προχωρήσει σε αυτό το βήμα, σε μια περίοδο που οι μη κινεζικές εταιρείες μπορούν να ανταγωνιστούν με καλύτερους όρους τούς τοπικούς ανταγωνιστές, λόγω της σταδιακής αύξησης του λειτουργικού και εργοδοτικού κόστους που συνοδεύει την ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας. Παράλληλα, εξετάζεται η είσοδος (στο κομμάτι της συσκευασίας) σε νέες αγορές της Βορείου Αφρικής, όπου επίσης έχουν εντοπιστεί σημαντικές προοπτικές. Η κεφαλαιοποίηση της Πλαστικά Θράκης ανέρχεται στα 60 εκατ. ευρώ.

    Eurodrip
    Μετά το deal με την paine & partners, στην οποία πέρασε ο έλεγχος της εταιρείας συστημάτων άρδευσης, η διοίκηση της Εurodrip θα συνεχίζει να «τρέχει» για την είσοδο και την ενίσχυση της θέσης της σε πολλά υποσχόμενες αγορές του πλανήτη. Ο όμιλος Eurodrip έχει αυτήν τη στιγμή εμπορική παρουσία σε 70 χώρες παγκοσμίως, με 6 παραγωγικές μονάδες και 45 γραμμές παραγωγής, σε Ελλάδα, Τουρκία, ΗΠΑ, Αίγυπτο, Ιορδανία και Περού, ενώ το 93% των πωλήσεών της πραγματοποιείται εκτός Ελλάδος.

    Προτεραιότητα αποτελεί η είσοδος στην αγορά της Ινδίας, όπου προωθείται η δημιουργία παραγωγικής μονάδας, επένδυση που εκτιμάται στα 15 εκατ. ευρώ, ενώ εξετάζονται εναλλακτικές συνεργασίας με τοπικούς παραγωγούς συστημάτων άρδευσης με παράλληλη αξιοποίηση των εμπορικών τους δικτύων. Συγχρόνως, θα ενισχυθεί η παρουσία της στις ΗΠΑ, όπου καταγράφεται ενίσχυση της αγροτικής παραγωγής και στροφή προς το κομμάτι της στάγδην άρδευσης, το οποίο διεθνώς καταλαμβάνει μόλις το 7%.

    Κρι Κρι
    Μια μικρή, αλλά πολλά υποσχόμενη ελληνική γαλακτοβιομηχανία, που θέλει να «μεγαλώσει» με όπλο τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για «greek yogurt», και όχι μόνο, στο εξωτερικό. Την τάση αυτή θέλει να εκμεταλλευτεί η σερραϊκή εταιρεία, που στοχεύει το 2013 να «ανοίξει» νέες μεγάλες αγορές στο εξωτερικό, τόσο στην Ευρώπη (ήδη διαθέτει παρουσία σε Γερμανία, Δανία, Ιταλία, Ιράκ και στα Βαλκάνια, μεταξύ άλλων) όσο και στις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή.

    Ήδη, η εισηγμένη έχει υπογράψει συμφωνία με την Tesco, τη μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ-μάρκετ της Μ. Βρετανίας, για τη διάθεση προϊόντων γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας, συνεργασία που αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 201 3. Το μοντέλο συνεργασίας με τοπικό συνεργάτη θα ακολουθηθεί και σε άλλες αγορές που ενδιαφέρουν την εταιρεία, η οποία στο εννεάμηνο του 201 1 «είδε» τις εξαγωγές της να αυξάνονται κατά 16%. Επί ελληνικού εδάφους, η Κρι Κρι προετοιμάζει νέες επενδύσεις που στοχεύουν στην αύξηση της παραγωγής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Με κεφαλαιοποίηση στα 60 εκατ. ευρώ, στο εννεάμηνο πραγματοποίησε πωλήσεις 50 εκατ. ευρώ και EBITDA 9,8 εκατ. ευρώ.

    * Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Κεφάλαιο της 19ης Ιανουαρίου

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ